2 jaar geleden merkte ik een verdikking onder mijn kin op, ik had toentertijd ook enorm last van nachtzweten, zodoende heeft de arts bloed onderzocht, een echo laten maken van de klier en foto's van mijn longen. Dit bleek allemaal prima in orde te zijn. Ik belande toen ook in een burn out en zo zijn mijn klachten daaraan gelinkt en moest ik maar afwachten. De opgezette klier is nooit meer weggegaan maar last heb ik er niet van. Burn out inmiddels 1,5 jaar voorbij.
Het nachtzweten wisselt, de ene week is dit wel 4x in 1 week, en dan weer 2 weken niet. Maar het is wel zo erg dat ik dan eigenlijk haast natter ben als dat ik onder de douche vandaan stap, haar kun je uitwringen en alles is drijf en drijf nat

2,5 maanden geleden ineens een dikke bult in mijn hals. Pijn van onder mijn oor tot aan mijn schouder, hele hals aan 1 zijde dik en 1 duidelijk ei halverwege. Ik ben naar de arts gegaan, die zei, opgezette lymfeklier, gaat vanzelf weer weg, 6 weken afwachten. In die 6 weken is het niet veranderd, ei nog net zo groot (zelfs zichtbaar aan de buitenkant) en mijn hele hals stijf aan die zijde. Dus terug naar de arts. Die gaf aan een echo te willen laten maken. Toen ik het nachtzweten nogmaals opnoemde wilde hij ook nog wel bloedonderzoek doen voor de zekerheid.
Bloeduitslag wees op niks geks wat hiermee te maken kan hebben (wel een flink B12 tekort geconstateerd overigens en daar wordt ik nu voor behandeld). Vorige week voor de echo geweest, de arts liet zien dat het gewoon een lymfeklier was die opgezet is en meer niet, niet druk over maken, kan kleiner of groter worden maar zal misschien nooit meer weggaan. Toen ik aangaf echt veel pijn aan mijn hals/nek te hebben ervan, zei hij dat dat dan vast niet daarmee te maken had maar toevallig wat anders was.
Vanmorgen mijn huisarts weer gesproken en die zegt, wacht maar gewoon af.. hij had verder even geen tijd en belt me vanmiddag terug voor overleg omdat mij het niet lekker zit. Inmiddels is namelijk de andere kant van mijn hals ook verdikt en pijnlijk. Hier voel ik niet duidelijk 1 bultje of klier, maar mijn hele hals doet zeer. In combinatie met dat nachtzweten ben ik niet gerust, maar misschien heeft de arts gelijk en moet ik het hier maar bij laten en ermee leren leven

Zijn er mensen die dit herkennen, misschien ook zoiets gehad hebben waarbij het inderdaad vanzelf is weggegaan? Klopt het dat ik me helemaal niet druk hoef te maken als bloedonderzoek en echo goed zijn? Aangezien mijn arts al aardig wat fouten heeft gemaakt en vaak dingen over het hoofd ziet ben ik niet helemaal gerustgesteld als hij dit zegt