Tips om niet moe wakker te worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Tips om niet moe wakker te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:57

Eigenlijk zoals de titel al aangeeft, wie heeft er tips om niet moe wakker te worden?

Ik heb al een tijdje (nu zeker wel een jaar) dat ik me moe en lusteloos voel, daarvoor heb ik bloed laten prikken en bleek dat ik een tekort heb aan vitamine B12 en vitamine D. Hiervoor ben ik supplementen gaan slikken en bij het laatste bloedonderzoek waren alle waardes normaal. Ik moet wel de supplementen door blijven slikken.

Verder heb ik een kantoorbaan van 32uur waarbij ik veel achter de PC zit. Daarna ga ik iedere dag naar mijn paard en rij ik ongeveer 4x per week, andere sporten ernaast doe ik niet. Mijn paard staat op een doe-het-zelf stal dus veel tijd over heb ik niet. In de tijd die over is lees ik graag.

Ik heb mijn telefoon ingesteld dat hij aangeeft dat ik me half 11 ga klaar maken om 11 uur op bed te liggen. Vanaf die tijd gebruik ik mijn telefoon niet meer en lees ik nog 20 minuutjes een boek. Mijn wekker gaat 's ochtends om 7uur en uit bed komen is echt geen pretje.. Mijn lijf is gewoon heel moe en ik voel me de rest van de dag lusteloos. Ik slaap verder goed, ben niet wakker en hoef er 's nachts niet uit.

Qua eten probeer ik gezond te eten, weinig suikers en drink alleen groene thee of bruiswater..

Wie o wie heeft er tips voor mij? :z
Laatst bijgewerkt door Martine_Levi op 28-06-18 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Re: Tips om niet moe wakker te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:58

Ipv boek lezen een rondje buiten gaan lopen?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:59

Wat doe je 's avonds voor half 11 nog?
Je zou eens kunnen proberen je telefoon op vliegtuigstand te zetten. Sommige mensen hebben last van de straling die dat ding ontvangt/verzendt.

Lees wel graag mee. Wordt altijd verschrikkelijk moe wakker, hoewel ik wel fit ben als ik een kwartier mijn bed uit ben :P

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:01

Eerste wat ik bedenk: onderschat vitamine gebrek niet. Ondanks dat je waardes nu goed zijn, je kan er alsnog last van hebben. Het kost ook tijd om dat goed op peil te krijgen en te houden.

Daarnaast vraag ik me af of je werk je bevalt? Zit je daar op je plek, ben je blij met je werk? Heb je verder ook last van stress of onrust?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:02

Hoe laat sta je op?
Misschien heb je gewoon eventjes een uurtje extra slaap nodig.
Wij liggen om 9 uur op bed, hebben we gewoon allebei nodig.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:03

Hoe ziet je voedingspatroon eruit?
Dit kan ook al een invloed hebben op je slaappatroon.
Daarnaast zou ik dan eerder op bed gaan dan elf uur. Als je er om zeven uur uit moet dan heb je acht uur slaap, maar als je toch elke keer moe wakker wordt zou ik eerder gaan slapen of in ieder geval eerder in bed gaan liggen met een boek.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:04

Het is de leeftijd denk, Martine ;-).
Ik heb dit ook, maargoed, bij mij is het niet zo gek ahhaha. Nu hoor ik wel dat ik ERG onrustig slaap dus dat speelt bij mij ook mee. Heb jij dat niet?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:06

https://sleepcalculator.com

Ik vind dit een hele fijne site. Hij zorgt ervoor dat je niet midden in een slaap cyclus wakker word en ik word er altijd een stuk meer uitgerust wakker van.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:11

Heb je wel genoeg aan +-8 uur slaap?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:12

Troost je, ik ook en vele meer hebben hier last van!

maava schreef:

Ik vind dit een hele fijne site. Hij zorgt ervoor dat je niet midden in een slaap cyclus wakker word en ik word er altijd een stuk meer uitgerust wakker van.

Interessant.. dit ga ik ook eens voor langere tijd proberen..

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:20

Eveyy schreef:
Troost je, ik ook en vele meer hebben hier last van!

maava schreef:

Interessant.. dit ga ik ook eens voor langere tijd proberen..

Aan het einde van mijn projecten had ik er altijd veel aan. Tot laat doorwerken en dan weer vroeg wakker worden. Zorgt ervoor dat ik wel "wakker" wakker word maar is geen garantie dat ik de hele dag wakker ben haha.
Weet niet of het bij iedereen werkt, je moet natuurlijk ook Een beetje kunnen timen wanneer je in slaap valt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:21

Wat was je b12 waarde? Sommige mensen vinden iets “voldoende” terwijl het erg laag is.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:23

Es_ther schreef:
Heb je wel genoeg aan +-8 uur slaap?

Of niet teveel? Ik vind lang slapen heerlijk, maar als ik uitslaap voel ik mij de hele dag zo duf als wat.

Ga je direct uit bed? Of blijf je lang snoozen? Meestal helpt het om je lichaam direct wakker te maken. Uit bed, gordijnen open en bijvoorbeeld douchen.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 28-06-18 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:24

De wake up light helpt bij mij erg goed.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:29

Slik je ook melatonine?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:31

Ann_Pam schreef:
Slik je ook melatonine?

Mijn psychiater raadde af om daar te veel mee te experimenteren, zit echt een wetenschap achter om het goed te gebruiken dus niet gewoon even een pilletje pakken want je kan je ritme flink verstoren ermee. Als je het wil is het echt aan te raden goed onderzoek te doen voor je echt halve nachten wakker ligt.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:33

Azmay schreef:
Ann_Pam schreef:
Slik je ook melatonine?

Mijn psychiater raadde af om daar te veel mee te experimenteren, zit echt een wetenschap achter om het goed te gebruiken dus niet gewoon even een pilletje pakken want je kan je ritme flink verstoren ermee. Als je het wil is het echt aan te raden goed onderzoek te doen voor je echt halve nachten wakker ligt.

Maar daarom vraag ik het juist. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:07

Misschien een bezoekje bij ha vragen voor slaapcentrum?
Kwam bij mij uit dat ik een of ander “iets” heb waardoor mijn moeheid (deels) berklaarbaar was.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 12:11

Jemig wat fijn al zoveel reacties! _/-\o_

cissy schreef:
Ipv boek lezen een rondje buiten gaan lopen?
Op zich een goeie tip, maar ik fiets al heel veel (heb geen auto) en loop veel op stal en door de wei, dus ik ben al blij als ik effe zit zeg maar :o

@Nirvana, ik ga na mijn werk naar stal, dus of voor of na het eten en eigenlijk vult dat mijn hele avond. Als ik dan nog tijd over heb dan lees ik of kijk ik even mee naar de tv.. Afwassen, was ophangen/opvouwen etc.. Tip van de vliegtuigstand ga ik eens proberen! :j

Majabeestje schreef:
Eerste wat ik bedenk: onderschat vitamine gebrek niet. Ondanks dat je waardes nu goed zijn, je kan er alsnog last van hebben. Het kost ook tijd om dat goed op peil te krijgen en te houden.

Daarnaast vraag ik me af of je werk je bevalt? Zit je daar op je plek, ben je blij met je werk? Heb je verder ook last van stress of onrust?

Dat geloof ik zeker! Ik ben in maart voor het eerst bloed gaan prikken en slik nu 3 maanden de supplementen, afgelopen vrijdag dus voor de controle geweest en de waardes waren goed volgens de assistente.

Mijn werk... misschien heb je daar wel een punt :o Stress heb ik absoluut niet, maar misschien is dát het juist wel..

@Azmay, ik sta om 7uur op en in principe heb ik dus een nacht van 7,5/8uur.. Deed ik het altijd prima op.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet aan moet denken om 9uur al naar bed te moeten := Dan heb ik nergens meer tijd voor..

@SdaphneS, voeding valt wellicht nog wel wat in te behalen.. Ik weet dat ik te weinig fruit eet sowieso.. Verder zou het nog wel iets gezonder kunnen maar koken is geen hobby en ik heb vaak weinig inspiratie..

@Astrid, ik slaap heel rustig weet ik van horen zeggen ;) Maar echt, op je 31e al zo moe? Dan moet ik er niet aan denken ooit nog eens 80 te mogen worden.. :O

@Maava, thnx voor de site! Ga ik me zeker in verdiepen!

@Es_ther, goeie vraag.. Is het proberen waard om langer te slapen, ik weet dat ik niet kan uitslapen maar eerder naar bed dan toch maar?

@Eveyy, thnx :')

@MarlindeRooz, eerlijk gezegd heb ik niet naar de getallen gevraagd omdat het mij niet zo veel zegt :o

@Sakura789, te veel? Kan dat ook? Ik vind slapen echt heerlijk maar kan al niet heel goed uitslapen, dus ik vraag het me af.. :o Ik snooze wel 1x inderdaad, ondanks dat ik weet dat dat niet goed is..
Stukje disciplinegebrek vrees ik!

Nicje87 schreef:
De wake up light helpt bij mij erg goed.

Die moet hier ergens ook nog wel liggen! Kan ik eens proberen, al bedenk ik me nu dat het al niet super donker is in de kamer, dus het licht wordt wel meer naarmate de ochtend vordert..

@Ann_Pam, nee ik slik geen melatonine, ik slaap heel goed en lig ook 's avonds of 's nachts niet wakker dus ik vond het niet nodig om dat te slikken..

@Evelienepien, hoe ben jij daar zo bij gekomen? Had je dezelfde klachten? en wat is er uit gekomen?
Laatst bijgewerkt door Martine_Levi op 28-06-18 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:13

Als je echt een b12 te kort hebt helpen tabletjes helemaal niet! Dan zijn je waardes vals verhoogd terwijl er helemaal niets in je lichaam gedaan is. Lees het topic over b12 hier op Bokt eens door. Voor verdere vragen mag je ook een pb sturen hoor

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:20

Ook een tip, geen groene thee drinken vlak voor het slapen gaan. Het heeft namelijk een sterke werking op je hersenactiviteit. Vergelijkbaar met koffie.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 12:23

@Lootje1991, ik ga het topic lezen, bedankt voor de tip! Helpen dan alleen de spuiten?

@Lous, echt joh? Nooit geweten! 's Avonds drink ik inderdaad vaak nog een kop groene thee, beter dus een slaap-lekker-variant..?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:26

Inderdaad,dan kun je beter zoiets nemen :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:39

Lootje1991 schreef:
Als je echt een b12 te kort hebt helpen tabletjes helemaal niet! Dan zijn je waardes vals verhoogd terwijl er helemaal niets in je lichaam gedaan is. Lees het topic over b12 hier op Bokt eens door. Voor verdere vragen mag je ook een pb sturen hoor

Onzin... dat ligt aan de oorzaak van je b12 tekort.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:53

Inderdaad een slaap lekker theetje (ik vind de sleepy time van Celestial erg lekker :j) kan fijner zijn dan groene thee. Of gewoon lekker zelf thee trekken van gember, kurkuma oid!

Verder zou ik ook echt eens goed naar je werk situatie kijken. Ik ben deze maand met een andere baan begonnen en mijn moeheid is echt als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik ben best geschrokken van de impact die mijn vorige baan op mij en mijn leven heeft gehad zonder dat ik dat echt door had.

Ook vitaminen kunnen inderdaad een hoop doen.