koper spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

koper spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 09:54

na aanleiding van een ander topic,

ik moet dit jaar mijn hormoonspiraal vervangen. Maar ik zit erg te twijfelen of ik niet voor de koper spiraal ga. Maar dan wordt ik weer ongesteld.. en nu ben ik totaal niet wat ik wel heel erg fijn vind.

En is deze spiraal net zo veilig? ik heb geen kinderwens. Uiteraard kan ik ook andere voorbehoedmiddelen nemen maar die vind ik zelf niet betrouwbaar genoeg kan scheuren enz.

ik lees dat de menstruatie klachten soms erger kunnen zijn, en daar zit ik ook niet zo op te wachten

zo bestaat er nog een spiraal de keelay ofzo. heeft iemand daar ervaringen mee en wat is het verschil?

Azmay

Re: koper spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:59

Ik heb nu een paar maanden de Kyleena, heeft de helft minder hormonen dan de Mirena maar is wel gewoon veilig. Koperspiraal ging bij familieleden niet goed, die kregen enorme bloedingen en buikpijn. Voel me nu prima met mijn nieuwe spiraal, had voorheen de Mirena.
Werd daarmee niet ongesteld, met de Kyleena was de kans erg groot dat ik wel weer ongesteld ging worden maar tot nu toe valt het me reuze mee. Mijn huid is ook rustiger geworden, tot nu toe ben ik zeker niet negatief.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:02

Ik heb er ook een jaar 1 gehad en het was echt niet leuk.
Verder kan ik geen hormonen verdragen dus het was de enige optie.
Het plaatsen Tsja pijnlijk maar te doen. De 1e 4 menstruaties waren echt een hel terwijl ik dus
van mijzelf totaal geen zware menstruatie had. Was echt niet te doen.

Na die 4 maanden ging echt iets beter maar kreeg ik tussendoor ook veel buikpijn.
Heb het echt wel goed de kans gegeven maar na een jaar was ik het echt helemaal zat.

Hier niet echt een goede ervaring dus.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:03

Ik heb de Gynefix spiraal sinds november en nog steeds heel erg tevreden. Regelmatige cyclus en hele rustige huid, ik wilde absoluut geen hormonen meer. Ben stuk vrolijker sinds ik geen hormonen meer slik (de pil)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:04

Ik heb zelf een koperspiraal. Mijn lichaam gaat niet zo goed op extra hormonen, dus dit was m'n enige (praktische) optie. Ik heb 'm nu 4 jaar, en het gaat hartstikke goed. Alleen de eerste maanden was de ongesteldheid iets erger dan normaal.

Ik zou het zo aanraden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:05

Ongesteld worden vind ik iets wat gewoon bij het leven hoort. Toen ik mijn koperspiraal net had was het iets erger, maar dat is nu na anderhalf jaar allang weer genormaliseerd.

Toch ben ik, en hij zit goed en beschermd prima, niet tevreden. Ik voel hem. Hij ergert me. 3/4 van de tijd last van een vage druk daar. Niet levensbedreigend en dodelijk pijnlijk, maar wel storend. Afijn, hij gaat er spoedig uit.
De hormoonspiraal voelde ik niet. Ik werd slechts zwanger en mijn haar viel uit. :+

Ik weet niet wat je moet kiezen TS, uiteindelijk weet niemand tevoren hoe het lichaam erop reageert.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:10

Ik heb een baby van nu 6 maanden ondanks dat ik een koper spiraal had die gewoon netjes op zn plek zat en pas 2 jaar oud.en toen ik zwanger was en erover sprak kwam het bij veel meer dames ter spraken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 10:12

dat is ook zo. wil het zowizo met de doker over bespreken. Echt klachten heb ik niet voel me verder prima. Maar ben soms wel erg doemdenken/beren op weg zien. en soms een zenuwachtig gevoel. Ik weet niet helemaal zeker of dit puur mijn karakter is of dat het door de spiraal komt

want mijn oma was 'angstig' persoon. Ik ben niet heel angstig maar ik moet soms echt bergen verzetten voordat ik het uiteindelijk doe. En als ik het doe kan ik er niet helemaal van genieten omdat ik dan bang ben dat het mis gaat. En dan heb ik het bijv op buitenrit gaan met mijn haflinger die bomproof is en ik al 13 jaar in mn bezit is.

ik ben nooit erg ongesteld geweest. Maar wel echt om de 3 weken en dan een week lang.. daar wordt ik ondanks dat het erbij hoort echt moedeloos van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:27

Ik heb al bijna 7 jaar een koperspiraal, ik vind het ideaal!!
Vooral omdat hij 10 jaar lang bescherming bied, en ik geen hormonen en troep in mn lijf heb/ wil.
Mijn menstruatie is het zelfde gebleven, niet pijnlijker of meer geworden ondanks dat ik toch een kind heb en dus een zwaardere menstruatie sowieso wel in de verwachting lag. Als deze 10 jaar erop zitten ga ik voor de volgende 10 jaar ;)

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:40

Shanna schreef:
Ik heb al bijna 7 jaar een koperspiraal, ik vind het ideaal!!
Vooral omdat hij 10 jaar lang bescherming bied, en ik geen hormonen en troep in mn lijf heb/ wil.
Mijn menstruatie is het zelfde gebleven, niet pijnlijker of meer geworden ondanks dat ik toch een kind heb en dus een zwaardere menstruatie sowieso wel in de verwachting lag. Als deze 10 jaar erop zitten ga ik voor de volgende 10 jaar ;)

10 jaar?? :o?
Die van mij is 5 jaar “geldig”

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:44

Die van mij ook 10 jaar. Ik heb de T-Safe :).

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:48

Ik volg even mee. Ik had eerst een mirena maar kreeg daar idioot vaak doorbraakbloedingen van, de huisarts zei dat dat kwam doordat de mirena voor mijn lijf teveel hormoon af gaf. Dus twijfel nu ook over een koperspiraal

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:51

Ik heb ook een koperspiraal gehad en die 3 weken geleden eruit gehaald.
Ik heb m 2 jaar gehad en in eerste instantie was ik tevreden. Echter na een jaar ongeveer kreeg ik steeds meer klachten. Vanwege mijn migraine had ik een koperspiraal genomen.
Mijn bloedingen waren heftig := Soms leek t wel een oceaan.... en kon ik echt om t half uur verschonen.. hels!! :r

Daarbij kwam dat ik van de 4 weken, ongeveer 3 weken buikpijn had. Ik had soms zulke heftige krampen, voorafgaand aan de menstruatie week, in de menstruatie week, en de week erna ook. Soms was het zo heftig dat ik op bed lag te creperen.......... 8)7 En geloof me, ik heb echt een hoge pijngrens en ben zeker geen piepert... maar ik trok het soms echt niet.

Daarom besloten m eruit te halen en ik ben nu sinds die 3 weken begonnen met de minipil. Hier zit heel weinig hormoon in en geen oestrogeen.
Dit heeft dezelfde werking als de mirena, en slik je ook door dus geen ongesteldheid meer.
Ik kan nu nog niet zeggen hoe of wat, maar ik voel nog niet iets anders of dat ik meer last heb van mijn migraine. Enige is dat je wel redelijk rond dezelfde tijd de pil in moet nemen voor de betrouwbaarheid.

Ik raad je iig de koperspiraal af, t was echt een hel! :(

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:54

__Robijn__ schreef:
Ik raad je iig de koperspiraal af, t was echt een hel! :(

Hier de zelfde ervaring
Ik heb twee jaar geleden een koper spiraal laten zetten omdat ik nogal heftig kan reageren op hormonen (migraines). Ik werd van mezelf altijd al vrij heftig ongesteld (4 tot 5 dagen bloeden, de eerste 2 dagen iedere 2 uur verband wisselen, heftige buikkrampen ect). Met de koper spiraal werd het zo erg dat ik een week lang om het uur verband moest wisselen om niet door te lekken en drie dagen per maand compleet uitgeschakeld werd van de kramp. Ik kon gewoon niet meer normaal functioneren. En ik ben geen watje (Azmay hierboven kent me goed).

Ben enkele maanden onder begeleiding geweest van de gynaecologe omdat ik er zo heftig op reageerde. In eerste instantie afgewacht omdat de eerste paar maanden vaker wat heftiger zijn en het daarna afzwakt. Bij mij dus niet. Ik had echt het gevoel alsof ik dat ding gewoon voelde zitten (kan eigenlijk niet) en had zelfs krampen buiten mijn menstruatie om.

Uiteindelijk toch gekozen het ding eruit te laten halen en een mirena te laten plaatsen, dan maar kijken wat de migraines doen. De mirena is meteen vanaf dag 1 goed bevallen. Ik heb misschien iets meer migraines dan ervoor, maar niet significant meer. Ik bloed ook veel en veel minder en de krampen zijn zo goed als weg.
Een nadeel vind ik wel het spotten. Ik word nog steeds 'ongesteld' maar heel onregelmatig en met weinig bijverschijnselen. Omdat ik het ook niet voel aankomen kan ik me er ook niet op instellen. Ik heb regelmatig dat ik naar de wc ga en dat ik bloedvlekjes in mijn onderbroek heb. Ik draag dus nu eigenlijk ook standaard een inlegkruisje. Veel meer heb ik ook niet nodig om het op te vangen en een inlegkruisje is voldoende om een hele dag mee door te kunnen.

Omdat ik een kinderwens nog niet uit wil sluiten laat ik deze nog even zitten. Anders gaan we straks een keer voor een snip snip. :+

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:03

Ik had vroeger een koperspiraal en wil deze NOOIT meer! Mijn menstruatie veranderde van normaal tot hevig bloedverlies, zo veel dat ik eigenlijk toen nooit naar school kon gaan omdat ik met momenten teveel bloed verloor dat ik op 2 dagen een volledig pak tampons en maandverband op had gebruikt. Nu heb ik al 3 jaar een Jaydess spiraal en hier ben ik héél tevreden over, weinig tot geen bloedverlies en helemaal geen bijwerken. Nadeel is wel dat de Jaydess niet (deels) terugbetaald word door de mutualiteit.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:54

Ik heb een koperspiraal voor vrouwen die nog nooit bevallen zijn (hij is wat kleiner) en die bevalt eigenlijk heel goed. Geen heftige menstruatie (2 tot max 5 dagen), alleen de eerste dag wat buikpijn maar dat is met een ibuprofen meteen verholpen. Ik vind het ideaal. :D Zetten was ook een eitje. Ik heb de Flexi T 300.

Volgens mij wordt een koperspiraal alleen aangeraden wanneer je van jezelf al een lichte menstruatie hebt met weinig pijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 12:50

Dat t niet terug wordt betaald vind ik niet erg. Ik heb mijn dokter bericht gestuurd over de kyleen spiraal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:05

plutolover schreef:
Dat t niet terug wordt betaald vind ik niet erg. Ik heb mijn dokter bericht gestuurd over de kyleen spiraal.

Mijn gyn was er erg tevreden over, al snapte ze niet helemaal waarom ik van heel weinig hormonen(mirena) naar extreem weinig(kyleena) wilde :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:06

Ik vond de zware menstruatie wel vervelend maar nam het voor lief,beter als hormonen als je daar niet tegen kunt en liever dan een zwangerschap....maar ja ook dat bleef niet bespaard. Ik durf het niet meer aan iig

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:08

Heb nu ook een Mirena, maar die moet er over 2 maanden uit.. Wil wel graag een andere met minder hormonen, hoe zit dat dan met de Kyleen spiraal, geeft die minder hormonen dan de Mirena.. Koper spiraal durf ik niet aan, teveel slechte verhalen over gehoord. Ik kijk er wel altijd super tegenop als ze het gaan plaatsen, deed bij mij echt super veel pijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:13

CharmingS schreef:
Heb nu ook een Mirena, maar die moet er over 2 maanden uit.. Wil wel graag een andere met minder hormonen, hoe zit dat dan met de Kyleen spiraal, geeft die minder hormonen dan de Mirena.. Koper spiraal durf ik niet aan, teveel slechte verhalen over gehoord. Ik kijk er wel altijd super tegenop als ze het gaan plaatsen, deed bij mij echt super veel pijn.

Kyleena heeft de helft ofzo, spiraaltje zelf is ook iets kleiner.
Plaatsten was nog steeds vervelend maar goed te doen door een kundige gyn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:16

Hier ook koperspiraal, omdat ik van de hormonen af wilde. Zetten was zo gepiept. Wel heftigere menstruatie en meer buik- en rugkrampen. Als in, ik moet soms krampen wegpuffen..maar schijnt wel vaker bij vrouwen voor te komen die nog geen kinderen hebben gehad.
De hoeveelheid bloedverlies is wel weer naar normaal terug gegaan na verloop van tijd. Al heb ik tussentijds weleens bloedverlies nu en voor heen nooit.
Verder merk ik dat mn baarmoeder(mond) gevoeliger is. Na paardrijden heb ik bijv. standaard krampen die lijken op menstruatiekramp en op mn hurken zitten / in elkaar gedoken zitten zorgt daar ook voor. Overigens zit hij goed op zn plek, maar is het dus een lichamelijke reactie om dat ding eruit te willen werken.

Al met al heb ik best veel klachten van het koperspiraal, maar hormonen zijn een no go. En ik kan de klachten wel handelen met pijnstilling, dus ik haal hem er daarom niet uit.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:20

Azmay schreef:
CharmingS schreef:

Kyleena heeft de helft ofzo, spiraaltje zelf is ook iets kleiner.
Plaatsten was nog steeds vervelend maar goed te doen door een kundige gyn.

Het was niet de grote van het spiraal wat zeer deed, maar het stuk dat ze je baarmoederklep vastpakken.. Had bij mijn 2e spiraal een verdoving gevraagd, maar dat deed netzoveel zeer :')

Ga het eens met de huisarts over hebben thanks :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:17

CharmingS schreef:
Het was niet de grote van het spiraal wat zeer deed, maar het stuk dat ze je baarmoederklep vastpakken.. Had bij mijn 2e spiraal een verdoving gevraagd, maar dat deed netzoveel zeer :')

Ga het eens met de huisarts over hebben thanks :)

Oh oliebol ik heb dat bij mijn eerste spiraal laten doen, verdoven. Jezus Christus ik ging zowat van m'n sokken af. #) Mijn huisarts heeft de nieuwe gezet en zij is echt goed. Heb haar ook wel vervloekt, maar minder erg als met verdoving. Vooral met het eruit halen van de oude. Maar goed. als je die heftige menstruatiekrampen gewend bent dan is het inbrengen of uithalen van een spiraal wel te doen. :') Die verdoving bloedde ik ook nog twee dagen best heftig van na trouwens. >;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 14:32

het plaatsen vond ik echt reuze mee vallen. alleen met opstaan viel ik bijna flauw. Terwijl eigenlijk de pijn wel mee viel.

dus ik hoop dit keer minder pijn doet.