Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 09:54

Ik betrap mezelf er op dat ik er best mee bezig ben. Ik ben eind 20 dus ik heb nog even te gaan, maar wat zal de leeftijd dan zijn waarop ik kan stoppen? Ik zie mezelf echt niet doorwerken tot mn 70e dus ik spaar nu via mijn werkgever, banksparen en dan nog op een privespaarrekening want zowel wat ik via mijn werk spaar als het banksparen komt pas vrij op de aow leeftijd. Ik zou graag wat eerder stoppen met werken of dan minder werken, want wie weet haal je de aow leeftijd niet. Aan de andere kant wil ik dan ook niet op een houtje moeten knagen.

Ik heb een koophuis, maar ja als je het hebt afbetaald is het mooi dat je maandlasten minder zijn, maar als je tegen die tijd slecht ter been wordt en bijvoorbeeld een flatje moet huren, heb je wel geld van je huis wat je hebt verkocht, maar moet je wel weer daarvan de huren gaan betalen. Ons huis is ook niet mega duur.

Daarbij denk ik om dan maar zoveel mogelijk nu te leven alleen als je moet werken kan ik niet langer dan bijvoorbeeld 3 weken er tussen uit.

Denken jullie er weleens over na? Wat doen jullie voor pensioen?

Ceffyl

Re: Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:56

Je lijkt mij wel. Ik ben halverwege de dertig en vrees ook voor mijn pensioen. Ben bang dat tegen de tijd dat wij oud zijn er geeneens pensioen meer is! Dus ik spaar ook en heb belegspaarrekeningen. Ook een koophuis, dus hopelijk tegen mn zestigste hypotheekvrij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:57

Ik heb een enorm pensioengat en we hebben een dure huurwoning.
Als wij met pensioen gaan moeten we daarom waarschijnlijk dan naar een goedkoper land verhuizen :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 10:02

Komt ook omdat ik nu heel erg denk moeten we groter gaan wonen zodat we straks een huis hebben wat we beter kunnen verkopen of kijken naar een huis met kamer op de begane grond. Maar ja nu met de huizenmarkt krijgen wij wel een flinke winst op ons huis, maar alle prijzen zijn zo gestegen dat het huis wat we dan kunnen kopen niet veel groter is.

Overigens is ons huis niet klein hoor 115m2, 4 slaapkamers.

Of blijven we, betalen we snel af en wonen over 25 jaar al gratis.

@sizzle Zwitserland is inderdaad dan wel ook echt duur.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:10

Ja ik wel, ik heb bij mijn huidige werkgever de optie om mijn inleg te verhogen en ga dat ook doen. Voelt nu nog enorm ver weg, maar denk dat ik er over 30 jaar heel blij mee ben.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:17

Doordat verschillende mensen in mijn omgeving de 40 niet eens gehaald hebben denk ik hier niet over na. Ik heb geen zin in druk maken over iets wat nog zolang duurt dat er tegen die tijd misschien alweer vanalles veranderd is. Daarnaast weet ik niet eens of ik het wel haal. Ik leef in het nu en in volgende week. :D Nu genieten en wat er over 40 jaar gaande is zien we dan wel weer, mocht ik dat halen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:19

Ik ben halverwege de 30 en nog geen maatregelen genomen.
Denk er weleens aan.

Lees mee om eens te kijken wat de optie zijn.
Tuurlijk hoop ik dat ik mijn pensioen haal anders gaat het gespaarde geld naar mijn dochter.

Wat voor spaar rekeningen hebben jullie dan en hoeveel zet je bv dan op zij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:23

Ja ik denk er ook wel eens over na (begin 30). Mijn partner is 7 jaar ouder en ik heb er echt geen zin in om nog 7 jaar langer fulltime door te moeten werken. Dan wil samen leuke dingen kunnen gaan doen.

Wij hebben een enorme kluswoning met grond gekocht als investering. Niet veel voor betaald en beperkt bouwdepot omdat we zelf handig zijn. Dus snel een forse overwaarde en bijna vrij van hypotheek als hij met pensioen zou gaan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:26

Heel vaak.. Ben pas net afgestudeerd en aan het werk, maar mijn werkgever regelt niks omtrent pensioen, en mijn loon is dusdanig laag dat ik er zelf ook niks voor op zij kan leggen.
Gelukkig is het nog in de verre toekomst, maar ik vraag mij wel echt af hoe dit zal gaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:46

@Diegenen die er wel mee bezig zijn:
Zijn jullie niet als de dood dat jullie huis geen stuiver waard is tegen die tijd, het pensioenfonds op zijn gat ligt en er een prachtige belastingtechnische regel bij is gekomen dat jullie spaargeld dusdanig duur is dat je hebt gespaard voor de fiscus?

En hierbij dus mijn redenen om vooral niet over mijn pensioen na te denken.
Daarnaast vetpest ik niet graag zelf mijn dag. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:07

Ik denk er in zo verre over na dat de kans dat ik ooit van pensioen kan genieten, gewoon erg klein is. Daarnaast krijg je altijd AOW. Ik kom nu ook rond van een uitkering, dus voor mij zal er niet veel gaan veranderen. Dan heet het maandelijkse geld niet meer WAJONG maar AOW. Ik heb nu een eigen bedrijfje, helemaal niets met pensioen geregeld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:13

Als ik om mij heen kijken zijn de mensen die op wat voor manier eigen geld hebben (behalve dan de echte miljonairs) het hardst de pineut.
Zij hebben nergens recht op en moeten eerst maar hun eigen geld opeten.
Heb je daar dan je hele leven voor gespaard??

Ik denk dat de wereld er over 30-40 jaar er weer zo anders uitziet dat ik het zonde vindt te sparen voor iets wat ik a: misschien niet eens haal en b: wat ik dan mag gaan opeten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:55

Ik ben begonnen met beleggen. Zolang de spaarrekeningen ed dusdanig weinig rendement op brengen en ik nog onder de vermogensgrens zit laat ik het daar ook lekker staan. Mocht in de toekomst de rente weer aan trekken en bv spaardeposito's daardoor ook weer aantrekkelijker worden of ik kom boven de vermogensgrens uit ga ik m'n belegginginkomsten spreiden over meerdere mogelijkheden. Ik bouw wel iets op via mijn werk maar nooit genoeg om ook maar in de buurt te komen van mijn huidige inkomen.
Voordeel van beleggen nu vind ik dat ik in geval van nood altijd bij mn geld kan. Je doet dat natuurlijk liever niet maar je weet niet hoe t leven loopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:08

Ik spaar in mijn huis. Ik hoop dat als ik met pensioen ga en er geen pensioen zou zijn, ik dan met een AOWtje ook rond zou kunnen komen zonder teveel lasten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:18

Als ik geluk heb krijg ik tegen die tijd €850 aan pensioen. Maar wie weet hoe de regels zijn over een paar jaar.

Verder staat het elk jaar aangegeven op het overzicht wat bij de jaarlijkse factuur zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:22

Sunnda schreef:
Als ik om mij heen kijken zijn de mensen die op wat voor manier eigen geld hebben (behalve dan de echte miljonairs) het hardst de pineut.

Ik denk dat de wereld er over 30-40 jaar er weer zo anders uitziet dat ik het zonde vindt te sparen voor iets wat ik a: misschien niet eens haal en b: wat ik dan mag gaan opeten.

Maar waarom zou je je eigen vermogen niet willen opeten? Het is een spaarpotje en gratis geld bestaat niet. Aow krijg je altijd, ook als je vermogend bent.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:26

ik kreeg een paar weken geleden mijn pensioenoverzicht van het APB en ik kan er over 3 jaar uit! Dan ben ik 63. OP mijn werk zijn ze met een regeling bezig dat je er met 62 grotendeels uit kan.

Ik kan niet wachten, was het maar vast zo ver!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:31

Sunnda schreef:

Het ligt er aan hoe je het bekijkt.
Mijn man spaart ook voor zijn pensioen (hij betaald wat zelf en zijn werkgever betaald het meest) en dit is geen bedrijfspensioen, maar echt voor hemzelf.
Dat geld is echt voor pensioen en ja dat geld moet je dus "opeten".
Daarnaast krijgt hij AOW (welke elke Nederlander gratis krijgt).

Daarnaast hebben wij een eigen woning (zijn alweer naar een ander aan het kijken :+ ),
Dit omdat huren voor ons helemaal onbetaalbaar is.
Tegen de tijd dat wij/hij met pensioen gaat kunnen we zien of we kunnen blijven wonen of dat we het huis verkopen en ergens anders goedkoper gaan wonen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:52

Ik denk er ook regelmatig over na, en ik ben pas 24 :Y) . Wel ben ik van mening dat ik graag wil genieten van het leven zolang ik nog jong en gezond ben. Dus spaar niet voor na de aow-leeftijd, maar voor daarvoor. Bouw via werkgever wel pensioen op, maar denk dat de pensioenfondsen al lamg en breed failliet zijn als ik pensioengerechtigd ben.Dit jaar een huis gekocht en vriend en ik willen proberen de hypotheek zo snel als mogelijk af te lossen. Zodat als we rond de 50 zijn we kunne kiezen voor minder werken of meer reizen, zonder in te leveren op comfort. Hoop nog wat over te houden voor als ik echt oud ben, en zo niet dan bijt ik dan wel op een houtje :Y) .

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:00

Ik spaar per maand een klein bedrag voor later en heb een koopwoningen die tegen die tijd allang (als het goed is) hypotheekvrij is. De laatste jaren voor ons pensioen kunnen we die kosten mooi erbij sparen voor later.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:07

Ik denk er heel veel aan maar kan nu niet veel doen aan de situatie.

Alle pensioenen zijn prut ik betaalde bij vorige WG de hoofdprijs en WG legde ook veel bij en wat blijkt ik krijg 90€ Pm dadelijk uit dat pensioen.
Betekend dat ik het beste zelf had kunnen sparen.

Enige wat ik extra wil is extra 50000€ ( staat los van alle spaarrekeningen) dit geld is voor mij en mijn man om later extra te borrelen of simpele vakantie te boeken dus echt verbras geld :D ben ik nu anderhalf jaar mee bezig..... geld verdwijnt ook in een kluis op de bank dus kom er ook niet aan....en bestaat ook niet

Ik denk dat AOW niet meer bestaat over 20 jaar dat je je spaargeld kan opeten.
Zelfde met koophuis, als naar verzorgingsflat moet kun je je huis verkopen en omdat je eigen vermogen bezit moet je meer zorg kopen dan bv de buurvrouw die haar hele leven gehuurd heeft.

Weet niet of veel wit sparen ook betekend goede oude dag

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:15

Pensioen, vraag me überhaupt af of ik daar aan toe kom :+.
Ben 24, dus vraag me af wanneer en of met pensioen mag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:19

De meeste werknemers sparen (verplicht) via de werkgever.
Dit met je AOW zou t.z.t. dan ongeveer 70% van je laatst verdiende salaris moeten zijn.
Mijn man heeft premievrij bedrijfspensioen. Ik betaal verplicht pensioenpremie via mij WG en deze legt hetzelfde bedrag in, ik heb wel een pensioengat.
Tevens is ons huis al een aantal jaar afbetaald.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:20

Ik ben al tijdens mijn studies begonnen met pensioensparen via de bank (België). Momenteel huur ik nog, maar ik ben wel van plan een koopwoning te hebben afbetaald tegen dat ik op pensioen ga. Als het binnen 40 jaar nog bestaat tenminste

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:23

Ik ben 27, ik denk er eigenlijk nooit over na... :n
Misschien ben ik naïef, maar ik ga er nog altijd vanuit dat mijn pensioen geregeld blijft in deze vorm of dat er een andere vorm komt. Ik heb altijd al pensioen opgebouwd (vanaf mijn 16e/18e?). Maar moet het toch eens bij elkaar gaan leggen binnenkort, als ik bij een echte werkgever in dienst kom (nu uzk).

Als mij gevraagd wordt of ik zou stoppen met werken als ik voldoende geld had... Zeg ik waarschijnlijk nee. Ja, ik zou minderen. Of een baan zoeken waar ik meer mijn ei in kwijt kan terwijl het niet per se meer oplevert. Maar stoppen zie ik niet gebeuren.

Motto van velen om mij heen is: Als ik stop met werken, ga ik dood.
Vind ik best een mooi motto.

Ik vind het knap dat mensen van mijn leeftijd al zo bezig zijn met extra sparen. Maar ik vraag me tegelijkertijd af: "Als je niet tot een bepaalde leeftijd wilt werken... Heb je dan op dit moment wel het juiste werk?"