Nu 5 weken benauwd en hoesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Nu 5 weken benauwd en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:01

Zo'n 5 weken terug begon ik met hoesten.
Omdat ik astma heb, ben ik gelijk aan de puffers gegaan en allergietabletjes, omdat ik dacht dat het daar vandaan zou komen. Helaas werd het niet minder, dus na een week naar de huisarts geweest.
Ik kreeg een AB kuurtje van een week en moest de puffers ophogen (2x per dag 2 pufjes seretide en salbutamol wanneer nodig, momenteel 4x per dag).
AB kuurtje deed niet zoveel, maar uiteindelijk werden de klachten minder. Nu had ik ook vakantie en heb me aardig rustig gehouden.
Helaas zijn de klachten sinds vorige week weer terug. Veel hoesten (zo'n pijnlijke droge blafhoest) en enorm benauwd.
Vrijdag ben ik terug geweest naar de huisarts. Ze hoorde niets op de longen, maar ben meteen doorgestuurd voor een thoraxfoto en bloedprikken. En daarnaast een stootkuur van 5 dagen prednisolon en 7 dagen een zware AB kuur.
Helaas lijken deze medicijnen weinig te doen (behalve behoorlijke bijwerkingen, het is echt een paardenmiddel). Ik had net de assistente aan de telefoon en er was niets op de foto of in het bloed te zien. Alles helder, geen ontstekingen, niets mis met nieren en schildklier.

Dus kwam de assistente toch weer terug op de allergie. Ik heb in het begin 1,5 week desloratadine geslikt, maar dit deed dus niet. Ze gaan overleggen en bellen vanmiddag terug.
Maar misschien hebben bokkers nog wel goeie ideeën die ik kan voorleggen. Want ben het inmiddels zo zat. Alles doet zeer van het hoesten en ik word zo moe van door een spreekwoordelijk rietje ademen. Stilzitten gaat goed, maar zodra ik in beweging kom dan krijg ik moeilijk adem.
Wie heeft er een goede tip.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:26

Ik herken het. Dit weer doet ook zeker geen goed!
Ik heb destijds veel gerommeld met mijn longarts en toen bleek dat ik andere puffers nodig had. Ik heb nu Qvar en Atrovent,geen powderdiscs!
Dat heeft mij een heel eind op weg geholpen,al moet ik op deze dagen zo’n 5 keer per dag naar de Atrovent grijpen.
Laat je dus goed leiden door je longarts,vraag evt of je een dag in de quarantaine kamer mag. Dan spuiten ze elk half uur een ander middel in de kamer en kijken hoe je ademtest uitpakt bij elk gebruikt middel. Zo kwam er bij mij uit dat ik allergisch ben voor ventolin. Ook de seretide werkte niet voldoende.
Hopelijk heb je er wat aan!

Charaz

Re: Nu 5 weken benauwd en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:32

Droge hoest komt meestal vanuit je bijholtes, heb je al Neusspray gebruikt om die te spoelen en open te houden en codeine gehad om de hoest prikkel te verminderen?

Met een bijholte ontsteking komt de pus vanuit je holtes in je keel wat die vervelende hoest veroorzaakt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:54

Hier een mega zware hooikoorts patiënt met astma. Ondanks de medicatie nies en hoest ik me suf. Mijn puffers zijn ook opgehoogd omdat ik erg ongemakkelijk ben van de benauwdheid momenteel.
Mijn huisarts doet verder weinig, krijg nog een longfunctietest maar verder niets

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:00

Als de huisarts je toestand niet stabiel krijgt, dan zou je naar de longarts moeten worden doorverwezen. Beterscbap!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 10:14

Andere puffers is zeker een idee. Ik had voorheen de paarse seretide (verstuiver, geen discus). Dat is vervangen door een witte met roze dop, salmeterol met fluticason is dat geloof ik. Volgens de huisarts en apotheek is dat precies hetzelfde. Maar ik heb het idee dat het veel minder (lees: weinig tot niks) doet. Ik heb naar aanleiding van een tip van iemand die op de verstuiver juist een soort allergisch reageerde gister en vandaag niet met de salmetorol gepuft. Het hoesten is meer geworden, maar ik heb het idee dat de benauwdheid minder/anders is. Salbutamol gebruik ik nog wel, want ik heb het nog wel gewoon benauwd en dat geeft wel verlichting :j

Codeïne heb ik nog niet gehad. Holtes zitten volgens mij ook niet dicht, ik ben verder niet verkouden ofzo en geen last van groene/gele rommel.

Balen ivy_power. Alsof je door een rietje ademt. Zo vervelend.

Maandag weer een afspraak met de huisarts. De AB kuur loopt tot en met morgen en moet een paar dagen nog doorwerken, dus vandaar maandag de huisarts. We gaan het hebben over een doorverwijzing naar een longarts, maar misschien eerst nog naar de longverpleegkundige. Daar zal ik ongetwijfeld een longfunctietest krijgen. Ik wacht het nog even af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:18

Mijn broertje en zusje kregen met vergelijkbare klachten altijd de ventolin puffers (discus), die hielpen met de luchtwegen groter maken / wijder maken zodat ademen beter ging. Maar dat is de salbutamol denk ik?

Wat rot zeg Aman :\ anders gewoon een doorverwijzing vragen voor de longarts. Je kan naar Arnhem of Doetinchem, volgens mij beiden goede ziekenhuizen (zelf alleen ervaring met Doetinchem)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 10:21

Salbutamol doet hetzelfde inderdaad, maar is wel een andere stof. Ventolin deed ook niet zoveel en discus al helemaal niet. Vandaar dat ik een verstuiver heb :j
Ik ben voor de longfoto naar Arnhem geweest, dus dat traject gaat daar dan ook verder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:30

Bij mij helpt trouwens de voorzetkamer wel,
Ipv gewoon puffen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:53

Amanda schreef:
Salbutamol doet hetzelfde inderdaad, maar is wel een andere stof.

De werkzame stof in Ventolin en Salbutamol is hetzelfde, namelijk salbutamol.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:04

Ik heb vorig jaar ook heel lang dit soort klachten gehad.... meerdere ab-kuren en allerlei discuspuffers later was ik zo moe van het hoesten en happen naar lucht dat herstellen onmogelijk leek. Toen ik op de SEH eindigde kreeg ik Flixotide. Binnen 24 uur voelde ik me beter, werd het hoesten veel minder en kon ik slapen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:17

Ik vind 5 weken benauwd rondlopen veel te lang.
Helemaal met dit weer.

Ik had destijds ook langdurig klachten. Huisarts handelde niet. 2 maanden later afgevoerd met een ambulance en op de intensive care terechtgekomen. Oh wat een opluchting daar in het ziekenhuis!

Echt, het is niet nodig om zo te moeten worstelen, ts!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:42

Hebben ze D-dimeer geprikt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:04

Anoniem schreef:
Bij mij helpt trouwens de voorzetkamer wel,
Ipv gewoon puffen.

Die heb ik ook, maar merk weinig verschil met of zonder.

Boras schreef:
Amanda schreef:
Salbutamol doet hetzelfde inderdaad, maar is wel een andere stof.

De werkzame stof in Ventolin en Salbutamol is hetzelfde, namelijk salbutamol.

Dan zal het verschil vooral in de discus vs verstuiver gezeten hebben denk ik :j

_merel_ schreef:
Ik heb vorig jaar ook heel lang dit soort klachten gehad.... meerdere ab-kuren en allerlei discuspuffers later was ik zo moe van het hoesten en happen naar lucht dat herstellen onmogelijk leek. Toen ik op de SEH eindigde kreeg ik Flixotide. Binnen 24 uur voelde ik me beter, werd het hoesten veel minder en kon ik slapen!

Goed om te weten. Ik zal het opschrijven voor de huisarts maandag. Ik hoop niet dat het zover komt :=

Boras schreef:
Ik vind 5 weken benauwd rondlopen veel te lang.
Helemaal met dit weer.

Ik had destijds ook langdurig klachten. Huisarts handelde niet. 2 maanden later afgevoerd met een ambulance en op de intensive care terechtgekomen. Oh wat een opluchting daar in het ziekenhuis!

Echt, het is niet nodig om zo te moeten worstelen, ts!

:oo
Dat klinkt wel heftig. Wat had je uiteindelijk?
Ik kan op zich nog wel gewoon een soort van functioneren. Ben ook aan het werk, maar mag van de baas wel aangepaste tijden werken. Oftewel: kijkt wat lukt. Lukt het niet, dan gewoon naar huis, eventueel thuis werken. Of niet. Echt heel fijn, dat neemt al wat druk weg. Maar lekker is anders.
Gister ging het heel goed. Vandaag weer stikbenauwd en veel gehoest vannacht. Het was ook erg warm, dat helpt ook niet. En nu ook een beetje verhoging (37.8). Dat zakt zo wel weer, maar goed is het niet natuurlijk.
Huisarts wil echter wel wachten tot de kuur is uitgewerkt (vandaag laatste pil en werkt nog een paar dagen door), vandaar maandag pas weer de afspraak.

Quir schreef:
Hebben ze D-dimeer geprikt?

Geen idee. Ik denk het niet. Volgens mij alleen ontstekingswaarde en algemeen bloedbeeld. Wat is dat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:10

Amanda schreef:
Andere puffers is zeker een idee. Ik had voorheen de paarse seretide (verstuiver, geen discus). Dat is vervangen door een witte met roze dop, salmeterol met fluticason is dat geloof ik. Volgens de huisarts en apotheek is dat precies hetzelfde. Maar ik heb het idee dat het veel minder (lees: weinig tot niks) doet.

Trek eerst de apotheker aan zijn/haar jasje!

Het college ter beoordeling van geneesmiddelen laat het nagemaakte middel (de salmetrol, denk ik zo) toe op de markt als het een werking heeft van 80-125% tov het oorspronkelijke commerciële (seretide) middel.

Deze cijfers zijn bekend bij de apotheek.

...maar de onzorgvuldigheid vind ik verschrikkelijk.
Een arts moet weten wat hij/zij voorschrijft en dat hoort de apotheek te leveren - en er hoort beleid te zijn op het feit dat de werkzaamheid 20% lager kan zijn of juist 25% hoger.
Als jij ervaart 'dat het niets doet' zal de werkzaamheid in de richting van die 80 % zitten.
Weet je dit (=zodra de apotheker het werkingspercentage heeft genoemd) dan hoort de arts het recept bij te stellen. (Om de gedachte te bepalen: 20% vaker verstuiven, een grotere verstuiver, etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-05-18 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:13

Ik bleek astma te hebben.

De huisarts liet me lopen, een longfunctietest vond hij niet nodig. Achteraf had het me veel ellende kunnen besparen. Zo een test is simpel en geeft snel duidelijk. Bevestiging of uitsluiting van longproblemen. Dan kun je of goede medicatie krijgen of verder zoeken naar de oorzaak van je benauwdheid.

Beterschap en succes!

Edit: uitgebreid
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-05-18 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:15

Ik heb ook astma, maar dat was al bekend :j

Janneke: waarom de apotheker? Dit is overigens zowel bij mijn oude als nieuwe apotheek gebeurd (ik ben recent verhuisd), na recept van de huisarts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:18

Ivm knippen en plakken is de post aangepast.

Eerst de apotheker (om de percentages te weten te komen)
daarna de arts: aanpassen van het recept (bijvoorbeeld 20% meer).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:20

Aah super. Dank je. Duidelijk. Dat ga ik dan mooi meenemen :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:21

D-dimeer heeft met de stolling te maken.

Bij mij komt namelijk meteen een longembolie in gedachten bij het lezen van jouw klachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:29

Hmm, dat hoop ik toch niet :oo
Maar had dat niet op de foto te zien moeten zijn?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:37

Amanda schreef:
Hmm, dat hoop ik toch niet :oo
Maar had dat niet op de foto te zien moeten zijn?

Nee dat zie je niet op een röntgenfoto tenzij die echt heel erg groot is (en zelfs dan vaak niet), maar dat verwacht ik niet.

Hier nu ook weer, misschien dat ik er daarom sneller aan denk. Maar heel vaak wordt daar niet aan gedacht, zeker als je nog geen 80+ bent. Ervaring mee, 24 en trombose (zonder risico) kan namelijk niet, helaas, wel dus.

Edit: daarvoor moeten ze een CT scan met contrast voor maken. Vaak maken ze ook een echo van de onderbenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:44

Trombose heb ik nooit gehad.
Maar wel een hele goede om mee te nemen naar de huisarts. Ben gaan googlen, maar zou inderdaad zo'n geval zijn waar je niet meteen aan denkt bij mij. Geen (merkbare) trombose, leeftijd, geen anticonceptie, geen operatie of rust gehad, geen hoge bloeddruk, niet zwanger. Wel zelf astma. Hoge bloeddruk en hersenbloedingen zit in de familie.
En de klachten lijken er wel veel op inderdaad. Niet alle klachten, maar veel wel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:52

Amanda schreef:
Trombose heb ik nooit gehad.
Maar wel een hele goede om mee te nemen naar de huisarts. Ben gaan googlen, maar zou inderdaad zo'n geval zijn waar je niet meteen aan denkt bij mij. Geen (merkbare) trombose, leeftijd, geen anticonceptie, geen operatie of rust gehad, geen hoge bloeddruk, niet zwanger. Wel zelf astma. Hoge bloeddruk en hersenbloedingen zit in de familie.
En de klachten lijken er wel veel op inderdaad. Niet alle klachten, maar veel wel.

Inderdaad gewoon even mee nemen, ze zullen eerst bloed prikken op D-dimeer (als ze dat nog niet gedaan hebben). Als die normaal is, is de kans dat het een longembolie is heel klein. Is die wel verhoogd moeten ze verder kijken (wat nog steeds niet betekend dat het dat echt is, D-dimeer kan namelijk ook verhoogd zijn zonder trombose).

Hier bij de eerste keer trombose ook totaal niet in het plaatje passen. Jong, zeer actief (paarden haha), niet roken, etc etc. Toch was het dat dus wel. Achteraf echter wel een stollingsstoornis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:55

Ik ga straks toch maar even bellen. Dat moeten ze zo kunnen zien in het systeem :j
Roken doe ik ook niet overigens. Nooit gedaan ook.