Gele tanden en veel tandplak, welke tandpasta?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Gele tanden en veel tandplak, welke tandpasta?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 13:47

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een tandpasta die goed voor mijn tanden is. Ik heb erg vervelende tanden en krijg snel veel tandplak. Ook worden ze snel gelig.

Ik ben dus op zoek naar een tandpasta die hierbij helpt.

Alvast bedankt!

Sintara

Re: Gele tanden en veel tandplak, welke tandpasta?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:51

Hoi Joy, ik vrees dat je de oplossing niet direct in een tandpasta gaat vinden. Maar je zou een keer aan je tandarts kunnen vragen of je je tanden een keer kunt laten polijsten.

Ik heb dat een half jaar terug voor het eerst gedaan. Vooral mijn hoektanden waren in de loop der tijd een beetje ruw geworden waardoor tandplak beter bleef zitten en het er ook moeilijker weer af ging.
Nu is dat helemaal over :) Ik was iets van 25 euro kwijt ofzo.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:53

Joy_Mennings schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een tandpasta die goed voor mijn tanden is. Ik heb erg vervelende tanden en krijg snel veel tandplak. Ook worden ze snel gelig.

Alvast bedankt!

Eerst wat krijgt je mond allemaal te verduren? :)

Rook je?
Heb je een tongpiercing of een piercing in de mond?
Drink je veel thee/koffie/cola/energiedrank?
Hoe vaak per dag poets je je tanden?
Wanneer poets je ze? Voor of na het eten?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:58

Ik denk dat je het probleem niet verhelpt met een tandpasta maar dat de oplossing juist zit in betere preventie (andere manier van poetsen, flossen, ragen, stoken, spoelen) en in wat ze zoal te voortduren krijgen.

Ik zou als eerste eens een afspraak maken bij de tandarts/preventieassistente voor een volledige reiniging en eventuele poetsinstructies.

Zelf gebruik ik Vitis, zowel de tandpasta als de mondspoeling en ben daar héél tevreden over.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:00

Lous schreef:
Joy_Mennings schreef:
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!

Eerst wat krijgt je mond allemaal te verduren? :)

Rook je?
Heb je een tongpiercing of een piercing in de mond?
Drink je veel thee/koffie/cola/energiedrank?
Hoe vaak per dag poets je je tanden?
Wanneer poets je ze? Voor of na het eten?

Bedankt allebei. Poleisten kan ik de volgende keer wel naar vragen.

Ik rook niet en heb geen piercing in mn mond. Ik drink nooit koffie en ook niet vaak frisdrank. Thee drink ik wel eens maar ook niet heel vaak.

Ik poets mijn tanden twee keer per dag. Een keer na het ontbijt (als dat lukt qua tijd, anders voor het ontbijt) en voordat ik naar bed ga.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:02

Pinda_Dipje schreef:
Ik denk dat je het probleem niet verhelpt met een tandpasta maar dat de oplossing juist zit in betere preventie (andere manier van poetsen, flossen, ragen, stoken, spoelen) en in wat ze zoal te voortduren krijgen.

Ik zou als eerste eens een afspraak maken bij de tandarts/preventieassistente voor een volledige reiniging en eventuele poetsinstructies.

Zelf gebruik ik Vitis, zowel de tandpasta als de mondspoeling en ben daar héél tevreden over.

Reinigen doen ze standaard bij elke controle bij mij. Ben ook al naar een mondhygiënist geweest die mij uit heeft gelegd hoe ik moet poetsen.

Ik gebruik trouwens een elektrische tandenborstel en momenteel de oral b Pro expert gevoelige tanden en whitening tandpasta. Af en toe gebruik ik ook gum soft picks.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:03

Sowieso is het beter voor je tanden om voor het eten te poetsen. Of minimaal een uur nadat je gegeten hebt. Zuren zijn sowieso ook heel slecht voor je tanden. Dit zit ook in fruit en vruchtensap. Dit zorgt ook voor gele tanden.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:06

Lous schreef:
Sowieso is het beter voor je tanden om voor het eten te poetsen. Of minimaal een uur nadat je gegeten hebt. Zuren zijn sowieso ook heel slecht voor je tanden. Dit zit ook in fruit en vruchtensap. Dit zorgt ook voor gele tanden.

Bedankt voor de tip. Dat ga ik voortaan proberen te doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel veel fruit eet (is ook slecht..) en niet veel fruitsappen drink. Ik drink voornamelijk water.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:06

Gebruik eens natriumbicarbonaat (baking soda) samen met je tandpasta en je zult zien dat je tandplak veel minder is.
Dit is te koop in elke reformwinkel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:08

1 of 2 keer per week een keer poetsen met bakingsoda en citroensap ;)

(Bakingsoda haal je bij de bakproducten in de supermarkt even wat citroensap erop en poetsen maar)

Verder een goede tandpasta en mondspoeling gebruiken, zelf gebruik ik Meridol, deze helpt super tegen tandplak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:10

Parodontax, maar een bezoekje aan mondhygeniste/preventieassistente en gewoon 2x/jaar bijhouden naast goede poetsinstructie is nog simpelste. Ik ga al jaren braaf 2x per jaar en laatste 2 jaar ongeveer is het heel duidelijk aan het worden dat de hoeveelheid tandsteen fors minder is. De tandpasta gebruik ik al 25+ jaar, het regelmatige schoonmaken heeft meer gedaan dan de tandpasta en flossen/e.d.

Joy_Mennings schreef:
Lous schreef:

Bedankt voor de tip. Dat ga ik voortaan proberen te doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel veel fruit eet (is ook slecht..) en niet veel fruitsappen drink. Ik drink voornamelijk water.

Fruit op zich is niet slecht, maar voor tandproblemen en neutraliseren zuur is het het handigste om dit met een zuivelproduct te eten. Ik vermoed (niet zeker, want niks bijgehouden op dit gebied) dat tandplak eerder minder is nu en ik ga zeker in de zomer door flink veel fruit heen per dag (nog steeds beter dan snoep, al at ik dat ook niet echt veel).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:12

Lous schreef:

Waarom is poetsen voor eten beter? Of waarom minimaal een uur na het eten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:14

LiiNd_Y schreef:
Lous schreef:

Waarom is poetsen voor eten beter? Of waarom minimaal een uur na het eten?

Zuren maken je glazuur kwetsbaarder, in tandenpoetsen, zeker met tandpasta (en helemaal met whitening pasta) wat in meer of mindere mate schuurt om schoon te maken beschadig je dus makkelijker je tanden en dan blijft iets als plak/tandsteen makkelijker zitten. Lange termijn geeft dat groter risico op gaatjes.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:18

Neem een OralB electrische tandenborstel met een ronde borstelkop erop. Daarmee maak je veel meer verschil dan met een andere tandenpasta. En ga eens langs een mondhygienist om het te laten beoordelen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:26

listiglistje schreef:

(Bakingsoda haal je bij de bakproducten in de supermarkt even wat citroensap erop en poetsen maar)

Verder een goede tandpasta en mondspoeling gebruiken, zelf gebruik ik Meridol, deze helpt super tegen tandplak.

Oef hier zou ik toch heel goed mee oppassen... Worden misschien wel schoon maar ook kwetsbaarder voor een volgende keer...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:15

romyloverrr schreef:
listiglistje schreef:

Oef hier zou ik toch heel goed mee oppassen... Worden misschien wel schoon maar ook kwetsbaarder voor een volgende keer...

ik doe het al jaren met de complimenten van mijn tandarts :D 1 of 2 x per week is niet erg, wel dagelijks....

Zoals alles, met mate

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:18

Hi TS, mijn moeder heeft hier ook last van en daar kun je weinig aan doen. Bij haar komt het door haar speeksel, dat mist een bepaald enzym waardoor ze veel sneller last heeft van tandplak. Bij haar is een speciaal mondwater geadviseerd door de tandarts en de paradontax tandpasta.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:28

Ik adviseer je om een afspraak te maken bij een preventie assistente. Zij kunnen je tips geven hoe je het beste je mond kan reinigen.

Zelf ben ik ook preventie assistente en krijg met regelmaat deze vraag. Alles draait om poetsen en tussen je tanden (dagelijks) reinigen.

Let op hoeveel eet en drinkmomenten je neemt. Niet meer dan 7 momenten.
Bijv. Ontbijt met tegelijk drinken is 1 moment. Neem je na een uur weer een slok van je dinken.. weer 1 moment. Water kun je onbeperkt drinken.
Gebruik een elektrische borstel.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:54

Ik gebruik Colgate extra whitening. En ik vind het geweldig werken.
Voorheen moest de tandarts altijd mn gebit reinigen en polijsten. Ben een echte koffiedrinker dus had echt vlekken. Ben toen met deze tandpasta gaan poetsen, toen is de gele aanslag verdwenen en niet meer terug gekomen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:27

Wat bij mij werkt is twee keer per jaar tandplak laten verwijderen en dan zelf ook twee keer per jaar bleken. Ik doe ook wel ragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:48

jolanda20 schreef:
Ik adviseer je om een afspraak te maken bij een preventie assistente. Zij kunnen je tips geven hoe je het beste je mond kan reinigen.

Zelf ben ik ook preventie assistente en krijg met regelmaat deze vraag. Alles draait om poetsen en tussen je tanden (dagelijks) reinigen.

Let op hoeveel eet en drinkmomenten je neemt. Niet meer dan 7 momenten.
Bijv. Ontbijt met tegelijk drinken is 1 moment. Neem je na een uur weer een slok van je dinken.. weer 1 moment. Water kun je onbeperkt drinken.
Gebruik een elektrische borstel.

En elke 3-6 maanden nieuwe tandenborstel, want die dingen slijten sneller dan je denkt en ook dat maakt veel uit qua hoe goed ze poetsen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:19

Wij vervangen de onze veel vaker. Denk maandelijks.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:36

Oef poetsen met citroensap lijkt me niet zo verstandig eerlijk gezegd. Misschien eens in het half jaar naar de mondhygiënist?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:21

Waar je vaak veel invloed mee hebt: je mondflora.
Er zijn poeders op de markt (oral bio pro - of zo'n soort 'naam') die jou de goede bacteriën voor je mond (en de rest van je spijsverteringskanaal) geven.

Werkt tegen plaque, nare geuren en helpen gaatjes voorkomen.
(En via een andere weg: veel mensen die vaak suikers eten, stoppen hier moeiteloos mee. Een minder ideale mondbacterie weet zijn gastheer, ons dus, te verleiden om suiker te eten...)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 20:15

Bedankt voor alle tips!

Even voor de duidelijkheid. Ik ben al naar een mondhygiënist geweest die mij poetsinstructies heeft gegeven. Ik zie daarom niet het nu om nog een keer daarheen te gaan, aangezien ik nog steeds op die manier poets.

Ik poets mijn tanden twee keer per dag met een elektrische tandenborstel. Ook gebruik ik af en toe softpicks.