Onverklaarbare dove zenuw onder lip/kin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Onverklaarbare dove zenuw onder lip/kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 11:26

November vorig jaar kreeg ik ineens 'last' van een brandend/koud/tintelend gevoel links onder mijn lip,
uitstralend naar de kin. Vooral als ik met mijn vinger over de plek ging voelde het heel vreemd prikkelend.
Niet pijnlijk, maar ook niet fijn. Ook als ik mijn tanden aan de linkerkant op elkaar klem voelde ik de
zenuw. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die gaf aan dat het een beschadigde zenuw was, oorzaak
onbekend. Ik ben niet naar de tandarts geweest, niet gevallen, niks van dat. Ze gaf aan... Als het over
een aantal weken niet minder is, kom dan maar terug. Nu vijf maanden later heb ik nog steeds dat
gekke gevoel als ik mijn tanden op elkaar duw en ook als ik met mijn vinger linksonder mijn lip voel.
Het is wel íetsjes beter. Het echte branden/koude zonder aanraking is weg. Toch vind ik het wel gek dat
dit 'zomaar' is ontstaan zonder aanwijsbare oorzaak.

Als internetspeurder heb ik natuurlijk wel een beetje rond gekeken en dan kom ik uit bij het
Numb Chin Syndrome wat een aanwijzing kan zijn voor (uiteraard :Y) ) allerlei enge ziektes. Nu weet
ik dat je bij elk symptoom wat je googelt wel goede kans hebt om binnen afzienbare tijd het loodje te
leggen. Ik denk (hoop {:} ) niet dat dat aan de orde is, maar ik vind het toch wel apart.

Ik ben benieuwd. Zijn er meer mensen die zoiets hebben gehad? Een onverklaarbaar dove/beschadigde
zenuw. En zijn ze erachter gekomen wat de oorzaak is?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:00

Niet wat je wil horen, bij mij was een zenuw in m'n been erg gevoelig met uitstralende klachten en dat bleek kanker te zijn (tumor drukte op de zenuw, wat de pijn veroorzaakte). In mijn geval werden de klachten oplopend erger (omdat ie groeit).

Mijn advies is om als je er geen fijn gevoel bij hebt en het graag uitgezocht wil hebben, een verwijsbrief voor het ziekenhuis aan te vragen en het te laten uitzoeken.

Ik denk maar even mee hoor, maar knars je misschien in je slaap met je tanden? Of zoiets haha? Of heb je een wondje (aft) in je mond gehad en dat de ontsteking nog sluiert onder je tandvlees? Misschien is een bezoekje aan de tandarts wel verhelderend :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:34

Heftig Aight! Dat wil natuurlijk niemand. Hopelijk wel goed gekomen?

Ik heb nu een afspraak staan voor donderdagochtend om er toch nog een keer naar te laten kijken
(vorige keer is er ook eigenlijk niet echt naar gekeken, ik kreeg meteen de boodschap dat ik het eerst
een paar weken aan moest kijken en dat het door van alles kon komen). Ik wil dan ook aangeven wat
ik heb gelezen (en dat ik me ervan bewust ben dat je altijd de ergste dingen leest). Toch liever het
zekere voor het onzekere.

Ik knars en klem weleens in mijn slaap. Daar heb ik ook al aan zitten denken, dat het daarmee te maken
zou kunnen hebben! Aften heb ik ook weleens. In één van de papers die ik vond las ik ook dat het voor
kan komen na Hepatitis B vaccinaties, toevallig heb ik die ook gehad vorig jaar. Maar de klacht is wel pas
een halfjaar daarna gekomen en volgens mij was dat redelijk zeldzaam.

Druif_01

Re: Onverklaarbare dove zenuw onder lip/kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:38

Ik heb een paar jaar terug zoiets gehad. Ineens een verdoofd gevoel in mijn kin en kaak, later kreeg ik ook tandpijn. Bleek een flinke tandvleesontsteking te zijn nav een wortelkanaalontsteking.

Ik zou dus eens een bezoekje aan de tandarts wagen als ik jou was.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:47

Dat klinkt ook niet fijn. Had je al lang dat verdoofde gevoel voordat je ook tandpijn kreeg?

Ik heb het verdoofde gevoel inmiddels zo'n halfjaar, het is iets minder geworden en nu is het voor mijn
gevoel 'stabiel'. Ik heb daarbij nooit pijn gehad (gelukkig). Maar de tandarts is ook zeker een idee.
Ik ben laatst wel nog een keer bij de tandarts geweest voor controle, toen ben ik het helemaal vergeten
te noemen (want inmiddels ben ik het gevoel wel gewend), maar toen zagen ze in ieder geval niks geks.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:24

Sem_ schreef:
Dat klinkt ook niet fijn. Had je al lang dat verdoofde gevoel voordat je ook tandpijn kreeg?

Ik heb het verdoofde gevoel inmiddels zo'n halfjaar, het is iets minder geworden en nu is het voor mijn
gevoel 'stabiel'. Ik heb daarbij nooit pijn gehad (gelukkig). Maar de tandarts is ook zeker een idee.
Ik ben laatst wel nog een keer bij de tandarts geweest voor controle, toen ben ik het helemaal vergeten
te noemen (want inmiddels ben ik het gevoel wel gewend), maar toen zagen ze in ieder geval niks geks.

Daarom denk ik dat het snelste antwoord bij de tandarts gevonden kan worden :) Die kunnen daar op de foto zien of er een ontsteking zit :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:26

Ik sluit me aan bij Aight. :)
Mocht je het fijn vinden kan ik dit vanavond wel voorleggen bij mijn vriendin, die is tandarts dus wellicht weet die meer hierover.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:06

Inderdaad even naar de tandarts en foto's laten maken voor de zekerheid.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:52

upendo schreef:
Mocht je het fijn vinden kan ik dit vanavond wel voorleggen bij mijn vriendin, die is tandarts dus wellicht weet die meer hierover.

Als je dat zou willen doen, graag!

Ik wil ook wel een afspraak maken bij de tandarts, echter heb ik ook al een afspraak bij de huisarts
staan. Of denken jullie dat beiden slim is? Onlangs zijn er nog foto's gemaakt om te kijken of ik
nog ergens gaatjes had. Hadden ze daar dan mogelijk ook iets op kunnen zien?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:52

Een collega van mij heeft exact het zelfde gehad tijdens haar zwangerschap. Bij haar bleek het toch met haar gebit te maken hebben.
Na een jaar was het pas weg

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:47

Oke! Ik voel wel aan die kant een hard stukje op het bot in mijn mond, geen idee of dat er verband mee
kan houden. Misschien toch een botsplinter van het verwijderen van mijn verstandskies o.i.d... Al was dat
wel een half jaar voor de klacht op begon te spelen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:50

Sem_ schreef:
upendo schreef:

Ik wil ook wel een afspraak maken bij de tandarts, echter heb ik ook al een afspraak bij de huisarts
staan. Of denken jullie dat beiden slim is? Onlangs zijn er nog foto's gemaakt om te kijken of ik

Vriendin: eerst even langs de tandarts, die kan meer zien dan de huisarts. Als de tandarts geen oorzaak kan vinden op de foto zal deze je waarschijnlijk doorverwijzen naar de kaakchirurg. Eventueel kun je daar ook nog naar vragen als de tandarts niks vindt en het zelf niet aangeeft. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 22:05

Bedankt! Ik heb nu morgen al de afspraak staan bij de huisarts 's ochtends vroeg. Als die het verder ook niet weet (ik zal het ook even voorleggen) dan maak ik meteen een afspraak bij de tandarts. Die zit in hetzelfde gebouw dus dan loop ik meteen even langs de receptie. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 11:26

Ik ben bij de huisarts geweest en ik heb een verwijzing gekregen voor de neuroloog. Ik kan volgende
week vrijdag ook bij de tandarts terecht. De neuroloog zal wel een wachttijd hebben van een paar weken
dus mocht er bij de tandarts iets uit komen dan kan ik die afspraak nog afzeggen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:37

upendo schreef:
Sem_ schreef:

Vriendin: eerst even langs de tandarts, die kan meer zien dan de huisarts. Als de tandarts geen oorzaak kan vinden op de foto zal deze je waarschijnlijk doorverwijzen naar de kaakchirurg. Eventueel kun je daar ook nog naar vragen als de tandarts niks vindt en het zelf niet aangeeft. :)

Precies dit inderdaad! Tandarts en eventueel MKA lijkt mij ook de meest voor de hand liggende route bij dit soort klachten.

Foto’s voor gaatjes geven maar een heel klein deel van je kaak weer, dus het kan goed dat wanneer er iets in je kaak de zenuw irriteert/beknelt dit op die foto’s niet te zien is. Een overzichtsfoto waar je hele kaak op staat afgebeeld geeft vaak meer duidelijkheid.

Even voor de zekerheid: heb je die tandartsafspraak speciaal hiervoor laten maken? Zo niet, bel er dan even achteraan om aan te geven dat je deze klachten hebt. Dan kan de tandarts daar extra tijd voor vrijplannen :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 23:54

Ik kan vrijdag bij de tandarts terecht en ik heb de klacht erbij vermeld. :) Begin augustus kan ik bij de neuroloog terecht mocht daar niks uit komen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:01

Ah super :) Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt over waar het dove gevoel vandaag komt!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:16

Al sinds ik een jaar of 10 ben heb ik zenuwpijnen in m'n been vanuit mijn onderrug. Reden? Die is er niet. Ik word nu behandeld op dezelfde manier als iemand met een verschoven tussenwervel. Mijn rug is al meerdere malen op foto's en scans geweest en daar is niets op te zien...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 02:29

Sem_ schreef:
Ik kan vrijdag bij de tandarts terecht en ik heb de klacht erbij vermeld. :) Begin augustus kan ik bij de neuroloog terecht mocht daar niks uit komen.

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn klinieken zoals DC klinieken die ook neurologen werkzaam hebben.
Ik zou na 4 maanden teruggebeld worden door het ziekenhuis om een afspraak te plannen en dan kon je gemiddeld na 1-3 maanden terecht.
Ik heb toen naar DC klinieken gebeld en kon volgens hen 'pas na 3 weken' terecht.
Dit heb ik dus gedaan toen, bijkomend voordeel is dat zij direct volledig onderzoek doen, zo nodig foto's of scans maken en je direct de uitslag krijgt.
Ook wordt het (in geval van DC klinieken) volledig vergoed door je zorgverzekeraar.

In ieder geval succes, hopelijk vinden ze de oorzaak en kunnen ze er iets aan doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:06

Pas wel op bij welke Dental Clinics praktijk je aanklopt. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 18:58

Morgen heb ik een afspraak bij de kaakchirurg. Ik ben een tijd terug naar de tandarts geweest en die heeft foto's gemaakt maar zag daar ook niets op. Hij verwees me meteen door naar de kaakchirurg.

Inmiddels is het dove gevoel langzaam maar zeker toch eindelijk wat af aan het nemen. Maar ik ga toch maar langs de kaakchirurg aangezien de oorzaak nog steeds een raadsel is en ik de afspraak toch al heb staan. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:15

Ik heb het ook, onderlip slaapt als het ware en voelt minder.
Motoriek is wat minder en sommige klanken zijn lastig.
Knoei ook wel eens met soep en drinken.

Bij mij zijn door een trap van een paard m'n tanden door m'n onderlip gegaan.
Kaakchirurg heeft er daarna ooit nog aan zitten prutsen en hechten, maar kon het ook niet maken.

Er schijnt daar een bundeltje zenuwen te lopen.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:20

Ik heb ook een dove lip en kin maar helaas bij mij wel verklaarbaar, bij het verwijderen van mijn verstandskies heeft de kaakchirurg mijn zenuw geraakt. Helaas doet het naast dat het gevoelloos is, ook veel pijn bij mij :( duurt nu al zo'n 5 weken. Zou het niet kunnen zijn dat jouw verstandskies (als je die nog hebt?) tegen jouw zenuw aan het groeien is?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 20:33

Wat een nare verhalen komen er voorbij! Klinkt niet fijn allebei.

Mijn onderste verstandskiezen heb ik niet meer (stonden ook beiden scheef). De laatste is in mei 2017 verwijderd en ik kreeg pas "last" van deze klacht in november. De bovenste heb ik nog wel maar die zaten de laatste keer dat dit gecheckt is nog heel hoog (en recht).

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:35

Hmm nee dan kan dat het niet zijn. Ik hoop dat je vanaf morgen meer duidelijkheid hebt!