Wanneer bel je de HAP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:59

NAV van meerdere topics van de week, waarin de meningen nogal uit een liepen: wanneer bel je nou naar de HAP?

Ik heb jaren geleden een x voor advies gebeld toen mijn man in beide oren gestoken was door wespen, maar verder nooit. Ben er ook nog nooit geweest...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:01

Als ik me zo dusdanig beroerd voel of veel pijn heb dat ik niet denk dat ik het uit houd om tot maandag te wachten.
Zo heb ik tot nu toe twee keer in mijn leven op de HAP gezeten. Een keer voor een enorme ontsteking aan de klier van Bartholin waardoor zelfs een flinke dosis Ibuprofen 600 niet meer hielp (kon niet meer liggen of zitten, abces moest open gesneden worden op de HAP, daarna voelde ik me gelijk 10 keer beter) en een keer voor een dubbele longontsteking waardoor ik bijna geen lucht meer kreeg.

Cinnepin

Re: Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:03

Bij klachten die dermate van aard zijn dat ik direct een arts nodig heb. Anders niet. Of als ik weer eens van het paard gevlogen ben :D

Liebeskind

Wanneer je iets hebt wat niet kan wachten tot regulier huisartsen bezoek. Het is echt heel simpel.

Polly
Moderator Algemeen

voor spoedeisende huisartszorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts.

en wat spoedeisend is ligt aan je eigen referentiekader, doorgaans als je het niet vertrouwd of twijfelt, de triage aan de telefoon kan prima bepalen of je wel of niet moet komen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:06

Nabster schreef:
Wanneer je iets hebt wat niet kan wachten tot regulier huisartsen bezoek. Het is echt heel simpel.

En wanneer kan iets niet wachten?
Die grens is bij de ene persoon hoger of lager dan bij een ander.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:07

quera schreef:
Nabster schreef:

Je kent je eigen lijf het beste dunkt me, maar dingen die potentieel levensbedreigend zouden kunnen worden, of onaanvaardbaar belemmering opleveren voor dagelijks leven. Is soms subjectief, maar anders kan ik het niet omschrijven.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 28-04-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:08

quera schreef:
Nabster schreef:

Dat geeft de telefoniste dan wel aan ;)

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:09

Heb nogal vaak last van acute blaasontstekingen ( vaak als de HA al dicht zit) en dan ben ik wel genoodzaakt om de HAP te bellen anders kom ik niet meer van de wc af.

Ook toen gebeld voor een galsteenaanval, konden ze niks mee maar wel notitie gemaakt voor een echo.

Voor de rest eigenlijk nog nooit voor iets anders gebeld.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:11

quera schreef:
Nabster schreef:

Dat ligt aan de persoon, diens voorgeschiedenis, medicijngebruik etcetcetc

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:14

Voor zulke dingen bel ik niet de hap maar de seh Napster ;)

Dus zo simpel is het niet zoals je zelf stelt.

Tigress

Ik had er een app voor, "moet ik naar de dokter" :+

Dit n.a.v. een allergische reactie, een dik been...en een moeder die zich meer zorgen maakte dan dat ik dat deed :') werkt simpel, fijn en je hebt, na het beantwoorden van een paar vragen, een antwoord wanneer je twijfelt :D

Emori

Ik heb er alleen gezeten met 1 van m’n kinderen als ze weer eens hadden gestunt en er het eenenander weer moest worden gelijmd. Ook eens met m’n zoon geweest toen hij long- oor- en keelontsteking had en m’n eigen huisarts zei het een verkoudheid was en dat hij maar moest uitzieken. Ben ik op zaterdag naar de hap geweest

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:15

Op het moment dat ik klachten heb en het zelf dokter uithangen op internet alleen maar horrorverhalen met zich mee brengt :')

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:16

Toen ik mijn paard op de trailer wou zetten, paard werd aangejaagd (zonder mij te waarschuwen) en sprong als het ware de trailer op en ik kon niet optijd wegkomen. Ik wist dat het niet goed was, maar ben toch doorgelopen die avond. Eenmaal thuis schoen moeten open knippen omdat er z’n groot ei op zat. Ik moest en zou op concours de volgende dag maar had zo veel pijn dat ik naar de HAP ben geweest. Gevolg -> 4 weken gips.

Was intern op stage, in Friesland. Maar had op mijn linker en rechterbovenbeen symmetrisch allemaal rode bultjes wat enorm jeukte. Kon amper bewegen of ik krabte er al aan. Huisarts in Friesland wou mij niet zien, maar omdat ik intern zat (en stagebegeleider het wel mee vond vallen) kon ik geen vrij krijgen dus ook geen afspraak bij de huisarts. Vrijdags waren we om 17.00 vrij, dus 19.00 thuis.. toen naar de HAP gegaan. Tot 2 keer aan toe. Zalfjes hielpen niet, het waren gewoon bedwantsen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:16

Toen er een paard op mijn voet heeft gestaan en er een bult op kwam ter grootte van een half ei, voelden wij ons toch wel genoodzaakt om even langs de HAP te gaan. Inmiddels al wel meer dan 10 jaar geleden.
Achteraf bleek het alleen maar gekneusd en had het prima kunnen wachten tot de volgende dag.

Verder vind ik het goed om de HAP te bellen wanneer je zo ziek (griepverschijnselen bijvoorbeeld, want daar gaat dit voornamelijk over) bent dat je aan je lichaam begint te twijfelen. En dat ligt voor iedereen weer anders. Maar één ding is zeker, als je onzeker wordt over je eigen lichaam betekent dat stress en dat is niet goed voor het lichaam. Telefoontje alleen kan dan al geruststellend werken.

HA is ook niet alles. Ik ken er eentje die reageerde op een telefoontje over een aanstaande miskraam: "Neem maar twee paracetamol, het gaat wel weer over." (het was niet de eerste miskraam van deze persoon en dat was deze HA ook bekend!!!) En iemand met enorme hoofdpijn kreeg ook het advies maar even wat paracetamol te slikken, deze mevrouw is niet meer zichzelf geworden. Halfzijdig verlamd en heeft volgens mij een paar weken in coma gelegen.
Met dank aan haar nog inwonende dochter die 's nachts wakker werd van een harde knal. Maar toen was het dus al te laat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:17

Wanneer ik denk dat dat nodig is.
Bellen kan altijd. Dan kunnen ze beoordelen of een bezoek nodig is

Voor mij zelf is er al vaak snachts of in het weekend gebeld.
Ik heb al een aantal x nierstenen gehad en uiteraard gebeurt dat 9 van de 10 x in het weekend of savonds.

Mijn huisarts weet dat ik dit heb en doet nooit moeilijk over een bezoek.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 28-04-18 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:18

Ik denk dat als je die vraag moet stellen aan jezelf en je er überhaupt over twijfelt je de HAP in de meeste gevallen niet hoeft te bellen.

xxwienekexx

Ik heb de HAP gebeld toen ik zo een blaasontsteking had dat ik niet meer kon liggen of staan, bleek dat ze uiteindelijk bang waren voor m'n nieren. En een keertje omdat er een paard op mn voet was gaan staan en was gaan draaien, toen was er ook het e.e.a. niet meer heel. Verder ga ik eigenlijk nooit naar de HAP tenzij ik echt niet anders kan en alles geprobeerd heb :P
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 28-04-18 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Ik bel denk ik relatief makkelijk tov van sommige anderen. Ik ben altijd van mening dat zij de professional zijn. Meestal bel ik ook om te overleggen, niet meteen omdat ik zo nodig langs wil komen. Dan laat ik het advies aan hun of het acuut genoeg is of niet.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:19

Alleen in acute situaties, die niet kunnen wachten tot de volgende dag.
Moet ik naar de seh sturen ze me vanzelf wel door :o

Daarnaast, bellen kan altijd voor advies.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Niet. :=

Maar moet wel zeggen dat ik altijd fase HAP overgeslagen heb en meteen naar de SEH gegaan.

palousa_boy

Laatste keer dat ik voor iets "aparts" naar de huisarts ben geweest is al jaren geleden, toen had ik een dikke vinger nadat er een halster touw omheen geslagen was toen een paard er vandoor ging. Eerste dag dik en bijna zwart, later alleen nog maar dik en wat krom :+
Dus na 2 weken maar eens naar de huisarts geweest omdat het nog dik was, die verklaarde me eerst voor gek (dat ik nu pas kwam) en na snel even kijken heeft hij me meteen doorverwezen naar het ziekenhuis voor foto's. Daar was uiteraard weinig meer op te zien dus uiteindelijk niets mee gedaan.
Dik is hij niet meer maar wel krom.

Dus misschien had ik toen toch wat eerder moeten gaan }:0

Mijn broer heeft een keer met z'n duim tussen een ketting en tandwiel gezeten en met een gat in z'n duim is hij naar de huisartsenpost gegaan. Daar kreeg hij vervolgens te horen dat hij niet welkom was want hij had geen afspraak gemaakt, of hij de volgende dag terug wilde komen.
Toen is hij dus maar meteen naar de eerste hulp van het ziekenhuis gereden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:20

Janine1990 schreef:
HA is ook niet alles. Ik ken er eentje die reageerde op een telefoontje over een aanstaande miskraam: "Neem maar twee paracetamol, het gaat wel weer over."

Wat verwacht je dat een huisarts doet aan een mogelijke miskraam?

quera schreef:
Voor zulke dingen bel ik niet de hap maar de seh Napster ;)

Dus zo simpel is het niet zoals je zelf stelt.

Kan je beter de HAP voor bellen, die kunnen ook telefonisch doorverwijzen naar de SEH en als het potentieel levensbedreigend is word er meteen een ambulance ingezet vanuit de HAP

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:21

Nynkefleur schreef:
Alleen in acute situaties, die niet kunnen wachten tot de volgende dag.
Moet ik naar de seh sturen ze me vanzelf wel door :o

Daarnaast, bellen kan altijd voor advies.

Zo is m'n vader ook... :')
Die zaagde zichzelf eens per ongeluk in zijn knie (lang verhaal) met een motorzaag. Heeft even een shirt uit getrokken flink strak boven de knie vast gemaakt. Stapt in de auto en rijdt naar de huisarts toe. Strompelt naar binnen: "Kan ik hier terecht? Ik heb mezelf net in de knie gezaagd."

Hij kreeg wel voorrang, hij bloedde ook nogal :Y)