Huisartsen post ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Huisartsen post ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 06:41

Hoi Bokkers,

Dinsdag werd ik plots ziek beginnend met keelpijn. Woensdag de hele dag in bed gelegen, donderdag leek het weer beter te gaan. Vrijdag gisteren dus ben ik weer gaan werken, dat had ik beter niet kunnen doen in de loop van de dag had ik geen stem meer.

Gister avond had ik behalve echt gruwelijk maar dan echt gruwelijk veel keelpijn ook nog plots mega klodders slaap in mijn ogen. Toen ik even een dutje op de bank deed kreeg ik mijn ogen niet meer open, het plakte gigantisch.

Vannacht ondanks mijn pammetje niet geslapen, hele tijd gigantisch hoesten en dat doet echt zoveel pijn. Hele kussen ook nat van het oogvocht, ogen plakken ook aan elkaar. Net naar de toilet geweest, ook mijn plasje lijkt anders van kleur en toen ik in de spiegel keek leek het wel alsof mijn ogen nog pot dicht zaten.

Mijn vriend wil dat ik straks naar de hap ga, ik vraag mij of het erg genoeg is en of ik niet beter kan wachten tot maandag.

Overigens heb ik al elke dag een paar paracetamol gehad en naproxen, maar alsnog heel veel pijn.

RyanneZarita

Re: Huisartsen post ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:45

Ik zou gaan

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:45

Gewoon even bellen. Zij kunnen je advies geven en als ze het idee hebben dat je langs moet komen maken ze een afspraak.

Beterschap!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:47

Ja precies gewoon bellen en je klachten vertellen, dan bepaald de assistente.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:01

Gebruik jij altijd slaaptabletten?

Als je je zorgen maakt inderdaad wel bellen met de HAP. Zij kunnen bepalen of langskomen nodig is of dat het een kwestie van uitzieken is.

Verder, je plasje kan anders van kleur zijn omdat je misschien minder drinkt en meer uitzweet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:15

Je kan altijd bellen, vang even wat urine op voor het geval ze dat willen nakijken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 08:00

Nee ik gebruik nooit slaappillen..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:02

Ik zou gewoon even bellen. Dan kan je overleggen en zij kunnen je advies geveb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:05

Hap in weekend is voor spoed en levens bedreigend en als je al bij de Ha loopt wegens iets ernstigs .... maar keelpijn, ontstoken ogen krijg je waars advies voor paracetamol en je ogen schoon maken met gekookt water. Misschien nog stomen met zout maar gok dat je niet hoeft komen.

Vind ook wel beetje apart om hiervoor de hap in te schakelen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:10

tita schreef:

Er naar toe gaan is niet hetzelfde als even bellen.

Ik zou ook niet naar de HAP toe gaan.

Maar als je ze belt kunnen ze altijd een inschatting maken of het nodig is dat men naar de HAP moet komen of dat het kan wachten.

Voor levensbedrijdgende zaken is de HAP zelfs niet echt. Daar heb je 112 voor. De HAP is voor ernstige zaken die niet kunnen wachten tot de normale openeningstijden van je huisarts.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-04-18 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:11

tita schreef:
Hap in weekend is voor spoed en levens bedreigend en als je al bij de Ha loopt wegens iets ernstigs .... maar keelpijn, ontstoken ogen krijg je waars advies voor paracetamol en je ogen schoon maken met gekookt water. Misschien nog stomen met zout maar gok dat je niet hoeft komen.

Dat is ook niet waar. 1x een stukke hout in mn bovenbeen gehad van een picknicktafel. Kon meteen langs komen.

En 1x een paard op mn voet gesprongen waardoor mn hele kleine teen open lag en kon gewoon langskomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:13

Olympia schreef:
tita schreef:

Dat is ook niet waar. 1x een stukke hout in mn bovenbeen gehad van een picknicktafel. Kon meteen langs komen.

En 1x een paard op mn voet gesprongen waardoor mn hele kleine teen open lag en kon gewoon langskomen.

Maar dat vind ik ook echt zaken die niet kunnen wachten. Daar was ik ook direct mee naar de HAP gegaan.

tita

Je kunt wel alles op letterlijk opvatten 112 is natuurlijk voor levensbedreigend situaties maar ik bedoel meer bv ernstige longontsteking en je bent net thuis ontslagen vanuit ZKH en je krijgt een koortsstuip van 41 graden vaak bel je dan de HAP van desbetreffende ziekenhuis.

Weet niet hoe het bij jullie is maar bij mijn vorige HAP worden kosten in rek gebracht voor bellen van onnodige kleine dingen geloof 25€ per keer....eigen risico
Laatst bijgewerkt door tita op 28-04-18 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Dit is toch gewoon een griepje/verkoudheid?
Waarom willen mensen voor elke scheet toch naar de dokter?

Neem een lekker warme douche. Pak een kop thee daarna en een warme deken. Gun jezelf rust en slaap wat. Dan voel je je vanzelf weet beter

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:15

Nah, je kunt altijd bellen hoor. Als het niet erg genoeg is zeggen ze heus wel dat je het met een molletje af kan en anders mag je gewoon komen.
Had zelf ooit eens een stevige bronchitis aanval (hoe erg is dat, niet?) en belde toen of en zo ja, hoe zinvol het zou wezen om langs te komen. Vonden ze heel niet erg dat ik dat vroeg, ik kon direct komen en er werd zelfs gevraagd of er een ambulance moest komen. Ik klonk nogal benauwd, geloof ik :') .

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:19

Kabayo schreef:
Dit is toch gewoon een griepje/verkoudheid?
Waarom willen mensen voor elke scheet toch naar de dokter?

Neem een lekker warme douche. Pak een kop thee daarna en een warme deken. Gun jezelf rust en slaap wat. Dan voel je je vanzelf weet beter

Dit en neem wat PCM en je voelt je vanzelf wat beter worden! Maak je ogen schoon met afgekoeld theewater ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:19

Ik zou het nog eventjes aankijken. Ogen kun je uitwassen met kamille thee (natuurlijke zuivering), die kun je ook drinken en mee gorgelen en verder genoeg drinken vandaag en lekker in bed blijven en uitzieken. Paracetamol kun je altijd nemen natuurlijk.
Bolus Eucalyptus of gorgelpoeder van Weleda werkt erg verzachtend voor je keel . De poeder leng je aan met wat water. De vloeistof mag je na gorgelen gewoon inslikken.

Beterschap en sterkte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:23

Ik heb ook die vervelende griep gehad en heb toen ook gebeld. Zoveel pijn en ook op de rug.
Ik kon mij niet herinneren dat ik ooit zo ziek ben geweest. Bel normaal nooit en kan wel redelijk inschatten of ik ff langs de dokter moet maar nu heb ik toch echt gebeld.

Ze wilde mij toch zien.

Dus gewoon even bellen en zeggen dat je twijfelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:30

tita schreef:
Je kunt wel alles op letterlijk opvatten 112 is natuurlijk voor levensbedreigend situaties maar ik bedoel meer bv ernstige longontsteking

Soms is het heel lasting in te schatten.

Ik had een zeer behoorlijk hoestend kind.

Ik dacht het is gewoon een verkoudheid. Niks aan het handje. Tot hij op een goed moment geen zin had in een ijsje.

Voor de zekerheid de HAP gebeld. Na mijn verhaal toch maar naar de HAP gegeaan en bleek een bronchitis. Moest direct met AB behandeld worden en het was inderdaad randje longontsteking.

Daar ben ik erg van geschrokken want ik dacht echt ik hoop dat ik niet overdrijf nu. Bijna longontsteking had ik niet verwacht.

Daarom bellen. Is het niets voor de HAP dan zeggen ze dat.

Je kan wel zelf hier de kosten van het contsult betalen als je zonder bellen langs komt en het blijkt niets ernstigs te zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:44

Als je de hap belt stellen ze je ook allerlei vragen en aan de hand daar van kunnen zij ook beslissen of het nodig is dat je komt toch?
Wat enorm goed werkt bij ontsoken ogen is een theezakje natmaken en die op je dichte ogen leggen.
Even 10 minuten zo blijven liggen en er af halen.
Klinkt maf,maar werkt echt!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:54

Ik heb de hap ook wel eens gebeld om advies ivm een ziekte dochter. Leek op blindedarm onsteking. Ze hebbe precies uitgelegd waarop te letten en wanneer ik moest langs komen.

Uiteindelijk niet hoeven gaan.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:58

Bellen naar HAP kan altijd. Persoonlijk zou ik het nog even afwachten tenzij je ook erge buikpijn , hevig benauwdheid oid erbij krijgt. Lekker rustig aan, vitamine C nemen, goed gezond eten. Eventueel paracetamol. En ogen met warm water deppen. Keel nat houden met verzachtende keelpastilles.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:08

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:09

Jij kent je lijf het beste en als jij denkt/voelt dat het niet goed is bellen en een afspraak maken.
Overigens je niet af laten schepen met een advies van neem maar een paracetamolletje, als je je écht niet goed voelt. Ze kunnen nou eenmaal niet alles juist beoordelen aan de telefoon.

HAP wou mij donderagavond ook afschepen met neem maar een paracetamolletje en een ibu, wachten we even af tot maandag.....
Ik zit nu tot aan m’n elleboog in het gips.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:14

tita schreef:

HAP is de huisarts in het weekend waarvan je denkt dat je het weekend niet door kan.
Je moet ook altijd eerst bellen naar de HAP en zij geven aan of je kan komen of dat je kan wachten.

Voor echte spoed/levensbedreigend heb je de eerste hulp/spoed in het ziekenhuis.