Hoe kom ik in vredesnaam in mijn rijlaarzen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Hoe kom ik in vredesnaam in mijn rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 15:34

Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik mijn nieuwe op maat gemaakte rijlaarzen gekregen.

Ik train eigenlijk altijd direct als ik opsta en dan passen mijn rijlaarzen ook als gegoten. Voor 2 weken geleden had ik rond de middag wedstrijd en ik kreeg mijn laarzen met geen mogelijkheid dicht. Eerst dacht ik dat het zou komen door een dikkere rijbroek.

Een dag later heb ik rond een uur of 4 mijn rijlaarzen nog eens aangedaan, maar weer kreeg ik ze met geen mogelijkheid dicht. Mijn benen zetten dus enorm op in de loop van de dag.

Dus ik heb besloten om vanaf dat moment elke dag met mijn nieuwe wedstrijd laarzen te gaan trainen zodat ze wat zouden oprekken, maar helaas werk dat ook niet.

Morgen avond heb ik weer wedstrijd en dan zou ik er toch op de een of andere manier in moeten. Helaas kan ik ze niet al heel vroeg aantrekken want ik moet eerst nog werken.

Mijn vriend kwam met het idee om mijn been voor dat ik weg ga hoog te leggen en in te zwachtelen met koude doeken. Zou dit überhaupt kunnen helpen of is het verspilde moeite?

De laars gaat trouwens prima over de kuit, maar de laatste 4 centimeter lukt niet.

zorro

Re: Hoe kom ik in vredesnaam in mijn rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:43

Ik heb hiervoor compressie ruiterkousen. Dat helpt super! Laatst had ik ze niet aangedaan bij een clinic in de late middag en toen kwam ik ook niet in mijn laarzen, terwijl ik ze sochtends nog gewoon met gemak dicht kreeg.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:50

Ik volg dit even.
Na een dag op kantoor krijg ik mijn laarzen ook moeizaam dicht. Een stuk lopen helpt dan wel.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:56

Zakjes over je sokken doen, dan glij je er makkelijker in?

En anders op laten rekken bij de schoenmaker :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:59

Bij de schoenmaker kun je die even laten opspannen, dan steken ze er zo'n rekdingen in voor een paar dagen wat het leer wat laat uitzetten :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:14

Ik heb laarzen met een rits erin. :)

Even naar de schoenmaker is een goed idee, nu nog zoeken naar een oplossing voor morgen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:20

zorro schreef:
Ik heb hiervoor compressie ruiterkousen. Dat helpt super! Laatst had ik ze niet aangedaan bij een clinic in de late middag en toen kwam ik ook niet in mijn laarzen, terwijl ik ze sochtends nog gewoon met gemak dicht kreeg.

Welke heb je? Ik heb precies hetzelfde probleem als TS maar scheelt een compressie sok echt zoveel in de omvang van je kuit?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:21

Sorry maar het enige wat in mijn hoofd komt is dat je ze naar je werk aanmoet. :')

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:21

Balen zeg! In het begin moest ik mijn laarzen dicht doen met één wijsvinger achter de rits. Die steek je dus tussen je rijbroek en de rits, tegen de platte achterkant van de rits aan, dan glijdt je rits een stuk makkelijker dicht. Misschien scheelt dat weer een paar centimeter?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:23

Compressie kousen kunnen zeker helpen! Ik heb ze altijd aan ivm problemen in mijn linkerbeen. Zo niet, is ie echt n paar cm dikker 's Avonds.
Kost wat, maar je hebt er ook wat aan.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:23

Heb je ze al geprobeerd dicht te doen door een veter (of een ander soort touwtje) door de rits te halen? Mijn ervaring is dat je ze dan zo heel makkelijk dicht ritst, ookal zijn ze wat te krap :)

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:26

Zakjes is misschien een oplossing, maa ik lees dat er al ritsen in zitten. Wat bij mij wel eens helpt als ik ze ook niet dicht krijg, is om een vinger tussen mijn been en de ritssluiting te zetten en deze dan omhoog halen. Dan hoop ik wel dat je rits sterk genoeg is en niet open klapt. Drink je overdag wel genoeg water, ik merk dat dat bij mij ook helpt. Anders idd op laten rekken. Let erop als je er ooit een nieuwe rits i laat zetten dat ze dan dezelfde naad gebruiken of vlak er naast, anders zit je tegen dit tijd weer met hetzelfde probleem. Succes!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:30

Steunkousen, als het vocht is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:34

shirleyp schreef:
Balen zeg! In het begin moest ik mijn laarzen dicht doen met één wijsvinger achter de rits. Die steek je dus tussen je rijbroek en de rits, tegen de platte achterkant van de rits aan, dan glijdt je rits een stuk makkelijker dicht. Misschien scheelt dat weer een paar centimeter?

Dat moet ik sowieso al anders lukt het in de ochtend ook al niet! :')

Eline_S_S schreef:
Heb je ze al geprobeerd dicht te doen door een veter (of een ander soort touwtje) door de rits te halen? Mijn ervaring is dat je ze dan zo heel makkelijk dicht ritst, ookal zijn ze wat te krap :)

De nieuwe gemaakte laarzen van Petrie hebben al een leertje aan de rits zitten waardoor ze makkelijker dicht gaan.

Oja ik heb destijds een ongeluk gehad (paard boven op mijn been gehad) waardoor mijn been dus zo opzet in de loop van de dag.
Laatst bijgewerkt door Dani op 08-04-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag wijzig-knop gebruiken

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:49

Je kan eventueel ook de compressiekousen van de hema proberen, die zijn niet zo gek duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:51

Kun je tussendoor koelen en een uurtje met je benen omhoog?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:06

Anoniem schreef:
Kun je tussendoor koelen en een uurtje met je benen omhoog?

Ja dat gaat wel lukken, vlak voor ik mijn laarzen aantrek kan ik wel even met mijn pootje omhoog.

Zou dat helpen denk je?

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:12

Ik zou inderdaad ook goede steunkousen / compressiekousen proberen. Misschien niet heel charmant maar wel effectief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:17

Goed koelen, omhoog én goede kousen of ondersteunde panty van Hema bijvoorbeeld. Op hoop van zegen. +:)+

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:21

lucifertje schreef:
Welke heb je? Ik heb precies hetzelfde probleem als TS maar scheelt een compressie sok echt zoveel in de omvang van je kuit?

Afbeelding

CEP compressie kousen. Scheelt echt centimeters. Bij mij hoopt het vocht zich ook op door een oude blessure.. nou heb ik al dikke kuiten dus extra hoeft van mij niet zo. Het werkt prima. Als ik deze hele dag moet lopen of staan draag ik ze ook, en dan kan ik dat veel beter volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:22

Ik zeg ook compressiekousen! Je hebt ze van cep, die zijn goed maar wel duur. Bij sportwinkels hebben ze vaak ook compressiekousen voor hardlopers, die kosten rond de €15 per paar en doen ook prima hun werk!

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:29

Een fles warm/heet water in je laars doen . Door de warmte is je laars ook wat soepeler om dicht te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:50

Zelfs licht ondersteunende pantykousen van de Hema zijn een optie!! :)

Ik herken het enorm, wil nu zelf toch ook echte kousen hiervoor kopen. :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:38

Ik ben echt zo blij met dit topic! Ik had al eens eerder naar de Cep sokken gekeken maar mijn probleem zit hem ook echt aan de bovenkant, dus de laatste nog wat centimeters. Toch het proberen waard en mocht dat niet helpen laat in donderdag een spie zetten in mijn laarzen.

Voordat ik ze bestel, het gaat bij mij echt om het stuk zo'n 4cm onder de knieholte waar ik mijn laarzen niet dichtkrijg. Kan zo'n sok ervoor zorgen dat dit echt 2cm in omvang gaat schelen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:43

Lucifertje : "gewone" compressie sokken heb je ook tot bovenaan je bovenbeen ( dat is met witte rijbroeken lastig, omdat je dit vaak ziet" , of als "broek" . Ik had vaak de laatste , omdat ik met de korte kousen hele randen onder mijn knie kreeg .