MRSA - het klinkt erger dan het is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

MRSA - het klinkt erger dan het is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:23

Vorige week te horen gekregen dat ik geïnfecteerd ben met de MRSA-bacterie. Bij iedereen gaan er dan allerlei alarmbellen rinkelen...witte pakken, mondkapjes, noem het maar op. Ik kan me er eigenlijk niet zo druk om maken. Oké, het is vervelend, maar meer ook niet. De basterd valt nog goed te bestrijden. Ik ben er ook totaal niet ziek van geweest, ik had alleen wat vervelende ontstekingen op vervelende plekken zodat ik niet kon rijden. En met die vervelende plekken ben ik natuurlijk naar de HA, weekenddiensten, spoedafdeling ziekenhuis, gynaecoloog en uiteindelijk bij de dermatoloog terecht gekomen. De dermatoloog was de enige die op het idee kwam om iets op kweek te laten zetten. Zelf had ik bij de HA ook al aangedrongen op een kweek, dat is ook gebeurd. Dus ja...MRSA.

En nu het bijzondere: de dermatoloog is de enige die nu zelf ook ‘op kweek’ gaat. In het ziekenhuis hebben zeker 16 artsen/assistenten etc. tussen m’n benen zitten staren, turen en snijden, zo ook bij de HA. Bij de HA maken ze zich er niet zo druk om, in het ziekenhuis komt het in het dossier, maar dit wordt pas door anderen gezien als het geopend wordt. Ik heb het notabene zelf moeten doorbellen naar gynaecologie.

Ik werd overigens door mijn nichtje attent gemaakt op het feit dat de bacterie inmiddels redelijk vaak te vinden is bij paardenmeisjes. Bij het inchecken op de spoed in het ziekenhuis moest ik wel wat vragen beantwoorden, maar iedere vraag was een volmondig ‘nee’. Maar dus toch...

Als zij er zich blijkbaar niet zo druk om maken, moet ik dat dan wel doen? Nee dus. Je kunt hem overal oplopen, misschien heb ik hem al jáááren, misschien heb ik hem via een wc-bril, deurklink, andermans adem, een handdruk wel opgelopen, misschien wel van jou.

Als je weerstand in orde is, is er niets aan de hand, dan lost je lichaam het zelf op. En dat is maar goed ook, want je kan moeilijk in quarantaine gaan totdat hij uit je lichaam is. En ja, ik ben op de hoogte van het feit dat deze jongen tzt ook weer immuun zal raken voor het antibioticum dat nog wel werkt, maar ook hiervoor zal weer een goed nieuw antibioticum worden gevonden (overigens bevestigd door dermatoloog - geen eigen verzinsel).

Dus...trek niet wit weg als je me ziet, ik ben niet besmettelijker dan ieder ander die je tegenkomt.

Iris82

Re: MRSA - het klinkt erger dan het is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:28

Pfoe. Sterkte. Waarom zouden paardenmeisjes meer kans hebben op deze bacterie? Ik weet half een beetje wat het is, maar heb me er te weinig op ingelezen. Wat waren jouw klachten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:29

Mrsa is toch de ziekenhuisbacterie?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:32

Veel paarden dragen de mrsa bacterie bij zich. Daarom dus.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:36

Klopt, is de ziekenhuisbacterie.

@ Iris82: Geen klachten, alleen een steenpuist (en dat kan een symptoom zijn).

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:38

Moest je je toch lastig/zorgen hierom maken, vraag bij je huisarts om een dekolonisatie op te starten.
Is niet moeilijk (wassen met een speciale shampoo, zalf voor in de neus en een keelspray) en je kunt er zo geheel vanaf geraken.

Er zijn voor het ogenblik veel ergere ziekenhuisbacteriën in de omloop dan juist MRSA.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:40

Iris82 schreef:
Pfoe. Sterkte. Waarom zouden paardenmeisjes meer kans hebben op deze bacterie? Ik weet half een beetje wat het is, maar heb me er te weinig op ingelezen. Wat waren jouw klachten?

MRSA kan ook via vee worden overgedragen, daar vallen paarden ook onder. MRSA overdracht zit hem vooral in handhygiëne en is voor een gezond persoon niet probleematisch.

Contactonderzoek zal vast wel gedaan worden, maar ze zullen jouw hier niet perse van op de hoogte brengen. Dat loopt via infectie preventie van het ziekenhuis en ivm privacy zullen ze dit jouw niet vertellen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:42

Sorry je hebt me niet overtuigd. Als we mrsa niet serieus nemen, zitten we straks met nog meer resistentie.
Er zijn genoeg mensen met een zwakke weerstand die wel degelijk een probleem hebben met een mrsa besmetting. Denk dat jij gewoon geluk hebt.
Een nieuw antibiotica vinden is niet zo gebeurt en aan het huidige aanbod is nu ook al een tekort. Een penicilline is al amper werkzaam omdat we er mee gestrooid hebben toen het uit kwam.
Vind dat er nog steeds te weinig gebeurt aan het voorkomen van resistentie.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:45

Ruim een derde van de mensen in Nederland heeft de bacterie. Alleen in een ziekenhuis is mrsa "een ramp", omdat daar mensen liggen die verzwakt zijn en dus extra gevoelig zijn voor de mrsa bacterie. Een gewoon gezond mens merkt er vaak nauwelijks wat van. Dus inderdaad, het klinkt erger dan het is.

MRSA komt veel voor op agrarische bedrijven (daarom dat ze ook altijd vragen of je recent op een melkvee of varkenshouderij geweest bent), dus ook bij paarden is het geen zeldzame bacterie.

Mensen die met paarden werken hebben dus ook een veel grotere kans op het hebben van de mrsa bacterie. Niet druk om maken. :)
Laatst bijgewerkt door Quir op 23-03-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:50

Iris, het gaat om een bacterie die voor (vrijwel alle) anti-biotica resistent is.

Dus naar als je erg verzwakt bent (zoals veel mensen in een ZH) maar als je redelijk gezond bent kan je lichaam hem zelf aan.
En kun je hem zelfs weer vanzelf kwijtraken..
En creëren we steeds meer van dit soort lastige beestjes door veel en verkeerd AB gebruik...
Dus ja, je kan je er druk om maken maar doet er in principe vrij weinig aan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:50

Gaat zich zichzelf op dit moment achter de oren krabben :o
Toevallig gisteren net een steenpuist kapot gesprongen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:57

Het klinkt niet "erger dan het is". Ín het ziekenhuis is het een klein drama omwille van de zwakke weerstanden. Voor mensen in coma, die verzwakt zijn door ziekte of met operatie wonden kan MRSA een flink probleem zijn. En die neigen zich nogal te verzamelen in ziekenhuizen. Als gezond persoon heb je er inderdaad geen last van maar dat betekent niet dat ze het in ziekenhuizen ineens niet meer serieus moeten nemen. :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 11:01

Als hij niet weggaat, dan even langs de HA. Niet iedere steenpuist is het gevolg van de MRSA-bacterie, wel een staffylococ aureus, maar die is met normale AB te bestrijden. Het gaat om de mecilline resistente staffylococ aureus.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 11:03

Ayasha schreef:
Het klinkt niet "erger dan het is". Ín het ziekenhuis is het een klein drama omwille van de zwakke weerstanden. Voor mensen in coma, die verzwakt zijn door ziekte of met operatie wonden kan MRSA een flink probleem zijn. En die neigen zich nogal te verzamelen in ziekenhuizen. Als gezond persoon heb je er inderdaad geen last van maar dat betekent niet dat ze het in ziekenhuizen ineens niet meer serieus moeten nemen. :)

In het ziekenhuis wel ja. Dat snap ook wel, maar het gaat om de mensen die niet in het ziekenhuis liggen, het gaat me om de gezonde buitenwereld. Daarbij, iedereen kan een ziekenhuis in- en uitlopen, of door 16 artsen onderzocht worden zonder extra maatregelen. Dát is het probleem.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:07

dorothea schreef:
Als hij niet weggaat, dan even langs de HA. Niet iedere steenpuist is het gevolg van de MRSA-bacterie, wel een staffylococ aureus, maar die is met normale AB te bestrijden. Het gaat om de mecilline resistente staffylococ aureus.

Meticilline-resistente Staphylococcus aureus
;)

Anyway, als analist kijk heel anders tegen jouw berichten aan. Ik ken de andere kant maar al te goed namelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:36

dorothea schreef:
Ayasha schreef:

In het ziekenhuis wel ja. Dat snap ook wel, maar het gaat om de mensen die niet in het ziekenhuis liggen, het gaat me om de gezonde buitenwereld. Daarbij, iedereen kan een ziekenhuis in- en uitlopen, of door 16 artsen onderzocht worden zonder extra maatregelen. Dát is het probleem.

En dat is precies waardoor MRSA zo ellendig is en dus JUIST zo serieus genomen moet worden. Iedereen kan het hebben, je merkt er vaak niks van. Het verspreid zich zonder dat men het door heeft. Maar in het zkh kunnen er mensen aan sterven omdat het onbehandelbaar is.
Mijn oma heeft MRSA gehad tot ze overleed (niet daaraan btw). Op haar huid en het was chronisch bij haar. Ieder zkh bezoek was een ellende voor haar, geïsoleerd op een kamertje, zo min mogelijk contact met de zorg. Thuiszorg moest haar als laatste verzorgen, in volledigr beschermde pakken. Afschuwelijk.
Als zkh is het een onmogelijke opgave om de balans te zoeken tussen financieen en patientvriendelijkheid enerzijds (het liefst kweek je iedereen iedere keer als ze in het zkh komen voor 100% garantie) en anderszijds realistisch hier mee om gaan.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 11:37

Ook goed, had geen zin om de correcte schrijfwijze op te zoeken :D

Maar nogmaals, ik weet echt wel wat de gevolgen kunnen zijn, maar buiten het ziekenhuis valt het (voorlopig) mee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:39

Ook voor hoog zwangere kan het wel degelijk gevaarlijk zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:44

secricible schreef:
Als zkh is het een onmogelijke opgave om de balans te zoeken tussen financieen en patientvriendelijkheid enerzijds (het liefst kweek je iedereen iedere keer als ze in het zkh komen voor 100% garantie) en anderszijds realistisch hier mee om gaan.

En dit geldt dan voor Nederlandse ziekenhuizen. In het buitenland gaan ze hier heel anders mee om; daar zijn ze een stuk makkelijker met antibiotica en wordt volgens mij ook bijna niet aan hygiënemaatregelen gedaan.
We vragen niet voor niets aan elke patiënt of ze in een buitenlands ziekenhuis zijn geweest...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 11:48

@ Secricible: 16 artsen en een aantal huisartsen zonder dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen? Dan wordt er volgens mij niet helemaal goed mee omgegaan. Ik moest bij de HA zelf aankomen met de MRSA en dat ík een kweek wilde!

Ik heb me aardig ingelezen en weet voor wie het allemaal gevaarlijk kan zijn.
Maar nogmaals, de halve medische wereld, en ik word uiteindelijk met een kuur naar huis gestuurd. Notabene gynaecologie, waar het volgens mij zwart ziet van zwangere vrouwen en baby’s, moest ik zelf op de hoogte stellen.
Als niemand zich er blijkbaar druk om maakt, en ik overdrijf echt niet met 16 artsen, dan doe ik dat ook niet. Ik heb geen uitleg, voorzorgsmaatregelen meegekregen. Alleen een folder voor als ik opgenomen moet worden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:58

De overdracht van mens op mens is vrij klein bij MRSA, dus ik snap ergens wel dat het ziekenhuis ervoor heeft gekozen om niet iedere arts waarmee je in aanraking bent geweest te testen. Bovendien wordt ook niet iedereen ziek.
Mijn vriend loopt stage op de ambulance en komt regelmatig (onbeschermd) in contact met MRSA, maar hij is volgens mij zelf nog nooit getest. De ambulance wordt wel elke keer volledig ontsmet als ze aan patiënt met MRSA hebben gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:35

Hilary schreef:
secricible schreef:

En dit geldt dan voor Nederlandse ziekenhuizen. In het buitenland gaan ze hier heel anders mee om; daar zijn ze een stuk makkelijker met antibiotica en wordt volgens mij ook bijna niet aan hygiënemaatregelen gedaan.
We vragen niet voor niets aan elke patiënt of ze in een buitenlands ziekenhuis zijn geweest...

Eens, mijn oma liep het helaas ook op in een buitenlands ziekenhuis.

@dorothea: ik weet verder niet hoe de situatie bij jou is en wat er achter de schermen nog gebeurt is. Ik weet dat toen mijn oma postief werd bevonden voor MRSA ik dit netjes heb gemeld bij mijn werkgever (werk in de verpleeghuiszorg). Zij gaven aan dat de kans dat ik het via haar had gekregen niet heel groot was omdat ik haar niet had verpleegt, maar er is me wel verzocht om een test te doen (maar ik kon niet verplicht worden). Dat heb ik uiteraard netjes gedaan, gelukkig was er niks met mij.

MRSA kan prima een hele lokale infectie zijn, zodra er iemand met MRSA wordt geconstateerd in het ziekenhuis wordt de afdeling infectiepreventie op de hoogste gesteld en wordt er gekeken wie er gecontroleerd moeten worden. De protocollen daarop zijn behoorlijk streng.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:40

Nou inderdaad, heel de afdeling staat dan op z'n kop, personeel wat besmet is moet ook thuis blijven.
Maar ook de hele klinische apotheek bv moet alles omgooien. Vaste personen die op die afdeling gezet worden om alles te leveren, opnamestop etc etc. Enig idee wat dit allemaal kost :o

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:08

Zelfs mijn echtgenoot, van wie ik toch wel durf te zeggen dat hij redelijk dicht bij me in de buurt komt - en dan druk ik me netjes uit - hoeft zich niet te laten testen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:13

dorothea schreef:
Zelfs mijn echtgenoot, van wie ik toch wel durf te zeggen dat hij redelijk dicht bij me in de buurt komt - en dan druk ik me netjes uit - hoeft zich niet te laten testen.

Maar als het echt zo ernstig zou zijn, zou het ziekenhuis het toch wel aangeven? Bovendien zeg je zelf dat als je weerstand in orde is, er niets aan de hand is. Ik neem aan dat je vriend geen ernstige ziekte met verzwakte weerstand heeft?