Ervaringen Implanon NXT (arm anticonceptie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Ervaringen Implanon NXT (arm anticonceptie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:15

Hai allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de Implanon (arm anticonceptie).
Zelf ben ik zo'n 15 jaar aan de pil geweest en vorig jaar mee gestopt omdat ik veel bijwerkingen kreeg. Neerslachtig, vaak hoofdpijn en nu ik 9 maand gestopt ben, een kilo of 6 minder zonder dat ik hier wat voor heb gedaan.
Nu heb ik meerdere gesprekken gehad met mijn HA omdat ik eigenlijk wel weer iets wil gebruiken maar niet deze bijwerkingen wil. Hij gaf aan dat de arm anticonceptie een goede oplossing kan zijn omdat daar maar heel weinig hormonen in zitten. Uiteindelijk overstag gegaan en net deze AC opgehaald. Nu is het wachten tot ik ongesteld word.

Alleen, nu keek ik de bijsluiter door en zie ik toch echt deze bijwerkingen. En dan met name aankomen. -O- Ook op internet lees ik veel negatieve reacties. Nu weet ik dat internet eigenlijk een plek is waar met name het negatieve geuit wordt, dus vandaar mijn vraag aan jullie:

Hoe bevalt/beviel het bij jullie? Hebben jullie bijwerkingen (gekregen) of zijn jullie juist heel tevreden?

Ik hoor het graag! :-)

Anoniem

Re: Ervaringen Implanon NXT (arm anticonceptie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:21

Ik heb hem gehad en laat ik voorop stellen dat ik er in principe heel erg blij mee was. Het eerste half jaar na het zetten niet ongesteld geweest, voelde me top, lekker in mijn vel na super lang aan de pil te zijn geweest, kwam niet aan (viel zelfs wat af maar dat is na de pil) en misschien wel het belangrijkste voor mij, ik had geen hormonale migraines meer en geen enorme buikkrampen.

Na dat halve jaar begon de sores. Ik werd ongesteld maar het wou niet weggaan. Uiteindelijk ben ik elke keer rond de 2 maanden ongesteld geweest met tussenpozen van 2/3 weken. De derde keer ging het na twee maanden ook nog niet weg en heb ik hem eruit laten plukken. Ben weer terug naar de pil gegaan want was het echt onwijs zat. Ik heb het idee dat het beter gaat bij vrouwen die van een natuurlijke cyclus naar de Implanon gaan (en dus niet vanaf de pil komen) maar het is een veel voorkomende bijwerking, het overmatig bloeden.

Hij heeft ongeveer een half jaar nodig om echt gewend te raken in je arm en als je na een half jaar nog steeds een hele maffe cyclus hebt (zoals bij mij) kan je er rekening mee houden dat dat zo blijft.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:22

Ik ben hier ook nieuwsgierig naar, wil ook graag van de pil af en ben mij nog aan het inlezen op alternatieven. Dit leek mij wel een goede, ben daarom dan ook erg nieuwsgierig naar persoonlijke ervaringen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:25

Een vriendin van mij was er tevreden mee, mijn huisarts vond het ding niets en heeft een Mirena gezet waar ik fan van ben. Het zetten was ellende maar hij mocht 7 jaar blijven zitten en ben ook al 6 jaar niet meer ongesteld geweest. Volgende week moet hij gewisseld.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:28

Ik heb nu mijn 2e implanon bijna 3 jaar. Ik ben er niet geweldig enthousiast over... Maar de pil was voor mij geen optie meer dat ik constant er doorheen ongesteld was op compleet willekeurige tijdstippen. En een spiraaltje zie ik niet zitten, de prikpil wilde de huisarts niet dus toen bleef er weinig over :')

Vooropgesteld is het natuurlijk ideaal dat je nooit meer je pil per ongeluk kan vergeten!
Maar mijn eerste implanon was ook echt een ramp, werd er nog steeds dwars doorheen ongesteld. Toen die eruit ging na een jaar ofzo konden ze 'm niet vinden dus heb echt een moeilijk lelijk litteken op de binnenkant van m'n bovenarm ^) Daarna ben ik een tijdje aan de pil geweest maar dat was toch écht niks dus maar weer een implanon laten zetten. Het is nu het derde jaar dan dat 'ie erin zit dus hij moet er dit jaar uit. Ben toch serieus aan het overwegen om een spiraaltje te plaatsen.
Ik heb nog steeds dezelfde problemen met de meest vreemde cyclus ever, soms ben ik wéken niet ongesteld en dan soms wel 2 weken of meer wel :x Record staat inmiddels op 6 weken achter elkaar zowat. Dan niet echt ongesteld maar wel constant wat bloedverlies. Bloedirritant (pun intended) :))

Verder qua bijwerkingen heb ik er niet echt last van. Geen gewichtstoename ofzo.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:36

Voordeel is dat ik niks van vergeten en nergens bij na hoef te denken. Nadeel, ik heb hem nu 4 maand, en ben 4 maand non-stop.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:56

Ik heb m ook gehad en eerste 1,5 jaar heel blij mee. Niet ongesteld en dergelijke. Na 1,5 jaar alleen maar gezeik, onregelmatig ongesteld, geen zin in s*x en nog andere dingen.

Toen moest ie eruit, dat was nog meer ellende. De dokter kreeg m er niet uit, sneetje gehecht, twee weken wachten en naar de gynaecoloog en die had er ook veel moeite mee. Die zei ook dat ik mazzel had dat ie er niet onder volledige narcose uit moest, want dat kwam ook vaak voor. Gevolg: twee flinke littekens en drie weken mn arm niet goed kunnen gebruiken. Voor mij niet meer.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:01

Heeft je ha het ook gehad over de prikpil, in je bil? Ik had dezelfde klachten van de pil en mn ha raade die aan. Ben redelijk positief. Wel aangekomen en last van puistjes maar niet meer ongesteld en veel fitter. Ook ben ik veel stabieler qua emoties. Alleen moet je wel elke 12 weken gezet worden.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:05

Hier een zeer tevreden implanon gebruiker. Als ik mij niet vergis heb ik nu al zo een 10 jaar een implanon.

Voor mij is het enige nadeel het eruit halen en terug zetten, dat is niet prettig maar wel goed te doen. Verder krijg je een klein litteken maar hier stoor ik mij niet aan.

Oh en ik heb ooit een flut huisarts gehad die er 1 zo diep had geplaatst dat hij er niet meer uit kan. Maar daar heb ik geen last van. Alle andere implanons lagen netjes vlak onder de huid.

Ik word helemaal niet meer ongesteld en ik vind het zo fijn, ik heb ondertussen amper nog een idee van wat het in houd om ongesteld te worden.
Als ik laat ben met het vervangen komt het langzaam aan weer op gang.

Ik heb ook niet het idee dat het lichamelijk of psychisch iets verkeerds doet met me. Al met al voel ik me erg prettig met mijn implanon. En het is zo fijn dat je het niet kunt vergeten, dat was voor mij de reden om over te stappen van de pil naar een implanon.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:18

Ik zat een beetje met dezelfde problemen, ik kwam aan van de pil, last van bijwerkingen en wilde eigenlijk geen hormonen meer. Nu heb een koperspiraal geen hormonen enige “nadeel” is dat je ongesteld wordt, wat ook een voordeel kan zijn als je een keer zwanger wilt worden

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:26

Een kennis van mij werd er obees van.
Zelfs in het ziekenhuis opgenomen strikt op een door hun samengesteld dieet vlogen de kilo's eraan, uiteindelijk bleek de oorzaak de implanon.
Erkend door de artsen.
Ze heeft een gastric bypass moeten ondergaan uiteindelijk en is nu de kilo's kwijt.
Mijn inziens kunnen alle hormonale vormen van anticonceptie gewichtstoename geven.
Er zit vrees ik weinig anders op dan een koperspiraal of condooms.
Zelf kan ik absoluut niet tegen hormonale anticonceptie dus ik ken je probleem, er is heel weinig beschikbaar zonder hormonen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-03-18 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:28

Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker. Wordt niet meer ongesteld, ben emotioneel stabiel en nog altijd even dik. Dus daar zit weinig verschil in. Had er eentje die minder werkte maar zodra die vervangen was, had ik geen enkel probleem meer, heerlijk

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:11

9 April gaat die van mij eruit na 2 jaar.

De eerste 1,5 jaar was het echt een geweldig ding. Amper ongesteld, niks aangekomen geen impact op mijn libido of andere gekke klachten. Plus je hoeft niet te denken aan je veiligheid zoals met vele andere anticonceptie.

Maar sinds een half jaar is mijn acné erger geworden, bloed ik constant en heb ik enorm veel last ook van andere zaken. Dus het is tijd dat hij eruit gaat. Heb er geen spijt van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:16

ik heb hem ook gehad
hij heeft er 6 maand in gezeten, en ik ben er letterlijk 6 maand ziek van geweest. Ik was constant ongesteld (eerst 2 maanden aan een stuk, daarna telkens weken met een weekje niet). was ruim 12 kilo vermagerd (ik woog nog 54 kilo aan 1.72, ik was net een skelet). en moodswings en migraine dat het niet te doen was.

Nu heb ik de nuvaring, werkt veel beter voor mij!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:53

Ik heb er ook een, spiraal gehad dat was echter na een half jaar geen succes. Constant krampen, ding eruit laten halen (hel) en het was over.

Ik ben vrij chaotisch en dus ook erg slecht in het consequent innemen van de pil. Hierdoor voor de implanon gekozen uiteindelijk.

Iedere maand netjes ongesteld, vrij regelmatige cyclus (wijkt hooguit 2 dagen af) maar dat was ik daarvoor ook zonder de pil. Ongesteldheid is de ene keer hevig en kort (veel bloedverlies, 3 dagen) en de andere keer normaal en een dag of 5/6

Vanaf december 2017 heb ik twee 'koliek'aanvallen gehad waarna ik na de eerste keer naproxen zetpillen heb gekregen. Die heb ik de tweede aanval direct gebruikt en na een kwartier was het weg.
Speelde 2 maal 1 a 2 dagen voor mijn menstruatie maar daarna *klopt af* niet meer meegemaakt. Ik durf dus ook niet te zeggen of dit aan de implanon ligt of dat het puur toeval is. 3 maal (vanaf december 2017) gehad dat de kramp in mijn buik niet te onderdrukken was met paracetamol en zelfs niet in combinatie met ibuprofen. Naproxen gehaald (aleve) en deze werkte ook niet afdoende. Laatste keer toevallig genoeg gehad aan een opstartdosis naproxen op de eerste dag, tweede dag 2 maal 2 paracetamol gebruikt. Daarna niets meer.

Ik heb hem in 2016 laten plaatsen en ik ben er echt blij mee! Kan niks meer vergeten, plaatsing viel me alles mee. Plek waar dat hij geplaatst wordt, wordt eerst verdoofd met lidocaïne, hierna komt de implanon pas.
Ben wel wat blauw geweest, maar daar is ook alles mee gezegd :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:56

Als je dan al zo nodig hormonen in je lijf wilt stoppen(waar ik na 15 jaar pil gebruik en inmiddels 5 jaar zonder hormonen) echt niet bij kan ga dan voor de nuvaring.
Zelf te verwijderen en gemiddeld de minste bijwerkingen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 06:27

Ik verplaats dit topic naar [MWS] Mensenwelzijn en sport :)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:55

Ik heb hem sinds november en ben tot nu toe positief. Ben één keer ongesteld geweest, na een behoorlijk verandering in mijn leven (verhuizen naar de andere kant van de wereld) en dat duurde iets langer dan normaal, 10 dagen, terwijl ik normaal 5 dagen ongesteld was. Maar nu is eigenlijk weer alles normaal, ik voel me goed en energieker dan toen ik aan de pil zat. Ik ben benieuwd hoe ik vol houd met de implanon, omdat er inderdaad heel veel slechte ervaringen zijn.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:03

Ik heb m ook gehad, vond t echt helemaal niks!
Ben een half jaar continu ongesteld geweest, dus het eruit laten halen. Wat overigens ook heel moeilijk ging, ding was niet te vinden.. uiteindelijk gelukt maar serieus 1 jaar lang last van mijn arm gehad ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:04

Ik heb het idee dat het voor sommige mensen werkt en daar is het ook ideaal voor, maar als het niet werkt is het ook echt drama. Is met alles wel zo maar je hoort toch minder zulke verhalen over spiraaltjes bijvoorbeeld.

Het eruit halen ging bij mij trouwens heel soepel. Prettig was het niet maar hij zat heel 'los' en was er binnen 2 minuten uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:07

Ik heb 'm ook gehad. Maar na een half jaar ongesteld te zijn geweest was ik er helemaal klaar mee en heb ik 'm er uit gehaald. Ik ben 5 kilo aangekomen in die tijd, zonder dat ik mijn eetpatroon heb veranderd. En ik vlakte qua emoties ook wat af, maar niet zoveel als bij de pil.
Eruit halen ging bij mij ook soepel, toen de verdoving eenmaal werkte. Ze hebben 3x bij moeten spuiten :=
Maar dat heeft niks met de implanon te maken.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:13

Hier nu 3 jaar een zeer tevreden gebruiker. 3 weken terug nummer 1 eruit laten halen en nummer 2 terug laten zetten. Heb nergens last van en wat hier beschreven wordt komt mij gelukkig niet bekend voor.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:23

Mijn ervaring is zeer negatief. Ik heb er een laten zetten toen ik 16/17 was, omdat de pil voor mij niet werkte.

Toen ben ik 6 maanden non stop ongesteld geweest. Ik was er klaar mee, daarna heeft de doktersassistente hem er geprobeerd uit te halen. Maar zij kon hem niet vinden. De huisarts durfde het een week later ook niet aan, dus werd ik doorgestuurd naar de gynaecoloog.

Zij hebben 30 minuten in m'n arm geroerd, niks gevonden. Daarna werd ik doorgestuurd naar de chirurg :'), en kreeg ik een echo. Die had hem er zo uit gelukkig.

Wel heb ik nu een lelijk litteken..
Na dit avontuur heb ik een koperspiraal laten zetten, deze heb ik nu al 4 jaar. Ik zou het iedereen aanraden! Geen hormonenmeuk meer, hij kan 10 jaar blijven zitten. Echt veel beter imo :j

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:41

Geen ervaring met de implanon zelf, maar wel geassisteerd bij het plaatsen en verwijderen. Hou er rekening mee dat het verwijderen soms ZEER moeilijk gaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:43

Er werd hier geadviseerd om een Mirena te nemen maar daar hangen best bijwerkingen aan. Mijn jongste dochter had de Mirena en is daar bijna 20 kilo van aangekomen! Volgens de HA kon dat niet van spiraal zijn maar ze heeft hem er uit laten halen en ze is zienderogen afgevallen! Zo ook mijn oudste maar die heeft hem er al na een half jaar uit laten halen, die was 4 kilo aangekomen. Ik zou eerder voor koperspiraal gaan wat Judass ook zegt, geen hormonen en plaatsen gaat hetzelfde.