Waarom zo veel makeup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Waarom zo veel makeup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:09

Dit topic komt voort uit de volgende discussie: Schaam jij je voor je lichaam?

Tegenwoordig lijkt het heel belangrijk, zeker voor meiden, om er spik en span, helemaal perfect uit te zien. Op zich niks mis mee, maar als ik soms het verschil zie tussen met make-up en zonder make-up, dan denk ik wel eens, jeetje, hoe doe je dat tijdens je eerste nacht met je droomvent? Of hij nou wil of niet, het zou me niks verbazen als die zich lamlendig zou schrikken de volgende ochtend als hij koos makeuploos aantreft. Niet omdat dat wat eronder zit lelijk is, maar omdat dat wat erop zat juist zo extreem perfect was. Make-up lijkt tegenwoordig niet meer een milde verbetering met een foundation hier en een beetje mascara daar, nee, het lijkt wel alsof er elke ochtend geoefend wordt op beeldhouwen.

Nogmaals, het resultaat is mooi, maar ik vraag me wel eens af wat de motivatie is van een individu? Wil je er bijhoren? Is het de social media? Vind je jezelf lelijk? En hoe doe je dat dan als je een leuke vent treft? Of bij een vriendin gaat slapen? Ga je uit bed voor zij wakker zijn? Laat je je make up op zitten? Of heb je er echt de schijt aan?

Ikzelf heb altijd een laagje foundation, dit is voornamelijk omdat me anders voortdurend gevraagd wordt of ik ziek ben omdat ik zo bleek ben. Dit gecombineerd met een beetje mascara en thats it. Imperfecties zijn gewoon te zien hoewel wat minder aanwezig door de foundation, maar ik kan er echt niet wakker om liggen.

Daarnaast zien we vandaag de dag ook steeds meer naturel modellen, zelfs in films zien ze er tegenwoordig vaak aardig naturel uit, ikzelf vind dat alleen maar mooi om te zien, dat geeft mensen karakter, de perfectie en de imperfecties, de littekens, alles.

Ik ben heel erg benieuwd wat men motiveert om zo'n kunstwerk te maken elke ochtend en hoe het voelt als dit een keertje niet gaat. Ook ben ik heel erg benieuwd wat derden vinden die dit juist niet doen, en waarom niet?

Ik vind mensen echt mooi zoals ze zijn, beetje camouflage en wat mascara of oogschaduw, prima, maar, hoewel dit ook heel erg mooi er uit kan zien, waarom elke dag een beeldhouwwerk? En waarom niet alleen tijdens feestjes en uitjes?

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:15

Ikzelf draag nooit make up. Ik werk in het zwembad dus er blijft toch niks van over.
Ook vaak als meiden wel foundation dragen dan zie je dat altijd heel erg waardoor je er voor mijn gevoel niet knapper op wordt.
Zoals bij NikkiTutorials op youtube.. die smeert zoveel op dat je heel erg nep lijkt en ik vind het ook niet eens mooi.
Zelf merkte ik toen ik stopte met make up dat mijn huid ook alleen maar beter werd.

Heel heel af en toe draag ik nog mascara maar dat is hooguit 3 keer per jaar.

Edit: Ik zag laatst een topic voor bij komen hier over mensen die plaatsen dan een foto met en een foto zonder make up. En het viel me op dat sommigen niet 'durfden' te plaatsen zonder make up. Vind ik zo jammer want je bent echt mooi zoals je bent.
Laatst bijgewerkt door MaTuMi op 04-03-18 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:16

Ik denk dat je in dit topic veel antwoorden kan vinden: [MWS] Mensenwelzijn en sport

Ik doe mijn make up omdat ik het leuk vind. Creatief bezig zijn en experimenten. Ik doe het echt niet voor iemand anders hoor :Y) en ga net zo makkelijk zonder de deur uit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:17

Verkeerd gekozen foundation vind ik echt lelijk, en ik denk dat wel 80% van de foundationgebruikers de verkeerde soort gebruikt.

Zelf gebruik ik alleen mascara, ik vind mezelf mooier met mascara, wat sprekendere ogen. Zonder heb ik echt een doodse of zieke blik.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:18

Ja hier eentje met een ‘redelijk’ bouwwerk :D

Ten eerste omdat ik mij er fijn bij voel, ik doe het voor niemand anders.

En wat jij zegt, ik heb geen kleur in mijn gezicht. Dus daarom foundation, maar ik vind alleen foundation behoorlijk ‘plain’. Als in je hebt dan een gezicht met dezelfde kleur. Dus vandaar bronzer en blush. Daarnaast heb ik nauwelijks wenkbrauwen, en daardoor weinig uitdrukking. Dus die teken ik elke dag bij. Ja en natuurlijk wat mascara.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:19

Ik heb meer een probleem met de zgn rode lipjes mode. :+
Iedereen vind het nodig die lippen vuurrood te stiften, ook diegenen die er daarna uitzien alsof ze een paar klappen hebben gekregen, een enge variant van het herpesvirus hebben of een killerclown zijn.

Echt, zeker met make-up: doe niet lukraak met de mode mee! Soms staat de mode gewoon niet!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:19

Hier enkel voor bijzondere gelegenheden, zoals de trouw van mijn schoonzus laatst. In het dagdagelijkse leven moeten ze mij maar nemen zoals ik ben, inclusief pukkeltjes en bijbehorende krabwondjes. Als het extreem is en mijn halve kin weer eens open ligt, doe ik een beetje concealer erop maar verder niks.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:20

Ik ben het wel met de TS eens.

Een goede vriendin van me wordt altijd geprezen om haar prachtige blauwe ogen. En die heeft ze ook, maar de reden dat iedereen ze ziet zijn de 100 laagjes eyeliner en mascara die ze eromheen smeert. Terwijl ik haar zonder eigenlijk net zo mooi vind....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:21

Ik draag altijd wel wat make up, maar als ik een keer geen zin heb vind ik het ook geen probleem om zonder de deur uit te gaan. En als met zwemmen en sporten maakt het me ook niet uit of het nog op mijn ogen zit of ondertussen op mijn wang. :')

Waarom dan toch make up, omdat ik het leuk vind staan. Ik draag ook graag leuke kleren en niet alleen maar als doel om warm en bedekt te blijven. Uiterlijk is niet belangrijk maar ik voel me wel beter als ik er goed uit zie. En met goed, bedoel ik voor mezelf, dat ik me goed voel. Wat een ander van me vind is voor mij ook niet belangrijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:21

is toch niet van tegenwoordig..
toen ik tiener was, waren meiden al een uur kwijt met hun makeup (laten we wel zijn, jaren 80/90 zat iedereen helemaal dichtgeplamuurd). ik was geen make up meid.. toen niet, nu niet.. vind het zonde van het geld, slecht voor je huid.. en mensen nemen mij maar zoals ik ben.. wil best wat lichte make up dragen voor een wat ander aanblik.. maar mijzelf plamuren of zo dichtsmeren dat mijn huid bijna verstikt door alle rommel, nee dank je.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:22

Palmera schreef:
Iedereen vind het nodig die lippen vuurrood te stiften, ook diegenen die er daarna uitzien alsof ze een paar klappen hebben gekregen, een enge variant van het herpesvirus hebben of een killerclown zijn.

Echt, zeker met make-up: doe niet lukraak met de mode mee! Soms staat de mode gewoon niet!

amen.. al is dat ook van alle tijden rofl..

may i remind you of the 80's

Afbeelding

het is mij nog altijd niet duidelijk of Wake me up, niet een spelfout was en de titel eigenlijk 'Make me up'.. moest zijn :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:24

Palmera schreef:

Hahahahaha :') :')

Ik vind vooral van die glimmende smeersels echt heel lelijk. Pas ook op met mensen op tv "natuurlijk" te noemen hoor, meestal zit er meer op dan je denkt :') maargoed iedereen moet zelf weten hoe die erbij loopt. Ik vind ook niet van iedereen de kleding mooi.

MirandaMalik

Re: Waarom zo veel makeup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:31

Het is imo gewoon onzekerheid.
Zelf vind ik ook licht opgemaakt het mooist.
En vergis je ook niet in dat die tv sterren 'natural' lijken, want daar gaat nog heel wat troep op. :=

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:32

Ik heb eigenlijk nooit makeup gedragen en ik bezit het niet eens. Ik schrik er altijd van hoeveel kids tegenwoordig op hun huid plamuren. Liever begin ik er gewoon niet aan. Heb er in mijn leven slechts 1x commentaar op gehad.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:35

Ik vind het wel leuk op een avondje uit en ik heb het een tijdje volgehouden voor op t werk. Al doe ik altijd alleen een beetje eyeliner aan de bovenkant, soms bb cream en van mascara krijg ik vieze plakogen dus die sla ik altijd over. :')
Maar ik heb een hoofd die volgestippeld is met sproeten dus als je daar een laag foundation overheen doet ziet het er echt belachelijk uit.

Ik heb me wel een paar keer op laten maken door anderen maar die krijgen het er ook niet mooi op, meestal doen ze veel te veel in een poging mijn niet al te knappe hoofd te redden. :D

Alleen mijn wenkbrauwen zou ik eigenlijk moeten doen, die zijn bijna onzichtbaar maar voor de rest geeft het niet echt veel verbetering. :P

En van die strak opgetekende wenkbrauwen vind ik echt heel lelijk, hard en bitchy staan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:39

Ik draag vaak wel make-up maar ben geen lopende mona lisa. Ik vind als er zoveel opzit ook zonde. Dan vraag ik me hetzelfde af als ts idd.

tylando

Re: Waarom zo veel makeup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:45

Ik draag wat cc Cream en wat poeder om mijn gezicht wat egaler te krijgen , aangezien mijn wangen vrij rood gevlekt zijn. Verder wat mascara . Vind naturel ook veel mooier, vandaar dat ik mijn look ook naturel hou.
Maar ik moet ook zeggen dat sommige meiden zich echt supermooi kunnen opmaken!
Al hou ik niet van die felle kleuren. Ben meer voor de aardetinten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:46

Omdat ik het mooi vind
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:47

Laat mensen gewoon... Ik snap niet dat iedereen zo bezig is met wat andere hun beweegredenen zijn om er 'zo' bij te lopen. En wie weet is dat wel een rede ook voor sommige vrouwen, dat alles zo onder een vergroot glas gelegd word, wat je doet, wat je draagt, wat je make up is etc. En al helemaal dat je dan voor onzeker weg gezet word als je gewoon leuk vind

Overigens wisselen ik van baby naakt gezicht zonder iets tot volledig full package make up en alles ertussen. Waarom? Net waar ik zin in heb die dag, soms vind ik leuk om te tutten en soms geen zin in

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:50

Het vervelende lijkt me toch dat je op een gegeven moment niet meer zonder make-up de deur uit durft. Als je het wel doet, denken mensen dat je ernstig ziek bent. Ik had vroeger een vriendin die zich ook altijd flink opmaakte. Toen kwamen we met een groep vrienden onverwachts langs en toen droeg zij geen make-up. Die gasten waren in shock. Ze dachten allemaal dat het niet goed met haar ging.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:52

Ik ben het enige meisje in de klas die zonder make up naar school gaat. Krijg er wel eens vragen over maar nooit iets negatiefs eigenlijk.
Ik de tweede klas heb ik er wel eens over nagedacht om make up op te doen omdat 'iedereen' het deed. Maar ik vind het zonde van het geld, niet goed voor je huid en ik vind het niet mooi... Dus nee, voor mij geen make up. (Bovendien heb ik er 's ochtends helemaal geen tijd voor, tussen dat ik uit m'n bed stap en de deur uit ga zit circa tien minuten :') )

Ik vind dat iedereen gewoon moet doen waar zij/ hij zich prettig bij voelt, dat lijkt me nog altijd het belangrijkst.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:53

Ik zag gisteren een meisje met valse wimpers, echt, het leek net of ze 2 stoffers aan haar oogleden had hangen, verschrikkelijk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:07

Ja sommige wimper extensions vind ik ook to much. Die meiden lijken net drag Queens daarmee. Vraag me af of ze dat nu werkelijk zelf zo mooi vinden!?
Dat gold overigens ook voor die mega dikke wenkbrauwen Trent die gelukkig al op zijn retour is. Meiden liepen echt voor aap daarmee
Tenminste dat is mijn mening.
Ik zie ook veel van die filmpjes op insta en FB dat je meiden met heel gave huiden een enorme dikke plamuur laag ziet aan brengen dat ik denk, dat heb jij heel niet nodig!
Ik houd van verzorgde uiterlijk maar te veel vind ik niet mooi

Maar goed,een ieder zijn meug. Zo zijn er ook sneakers van het merk Balenciana helemaal hot. Vind ze afschuwelijk grof en groot aan een vrouwenvoetje om eerlijk te zijn. Maar ze doen er onderhand een moord voor en staan op een wachtlijst om er aan te komen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:11

Ik vind het een heerlijk gevoel geven als ik makeup op mijn hoofd kan smeren. :D Ik vind het gewoon leuk om te doen! Ben verder totaal niet onzeker want ik zou ook gewoon zonder makeup de deur uit gaan.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:13

Ik heb zelf een tijdje als schilderdoek rondgelopen; zo'n dikke laag make-up dat mijn echte gezicht verdween, en mensen me nauwelijks herkenden zonder. Ik was dan ook bijna obsessief bezig met make-up. Voor ik uit huis ging stond ik zo een uur of langer voor de spiegel om elk vlekje weg te werken.
Bij mij begon het toen ik op de middelbare school kwam en uitgelachen werd omdat ik geen make-up droeg. Toen ben ik dus ontzettend gaan overcompenseren.
Ik heb mezelf nooit knap of mooi gevonden, maar door dat ik elke dag zó obsessief bezig was met het wegwerken van elk mogelijk "lelijk" dingetje maakte ik alles groter en erger dan het was, en kon ik niet meer zonder walging naar mezelf kijken als ik geen make-up droeg. En het erge was dat dat nog eens werd bevestigd door de media en mijn omgeving. Elke reclame voor make-up laat zien hoe gelukkig je wel niet word als je aan de standaarden voldoet, terwijl dat dus gewoon een dikke vieze leugen is.

Het moment dat ik het huis niet meer uitdurfde zonder make-up, gefrustreerd werd als het niet allemaal 100% perfect zat en in paniek raakte als mijn oogpotlood of mascara op begon te raken realiseerde ik me dat ik beter kon stoppen, dus zo'n 3 jaar geleden heb ik alles weggegooid en ben ik van de een op de andere dag make-up loos gegaan.
Ik merk vandaag de dag nog steeds dat er verwacht word dat ik het draag. Ik heb van mezelf een best bleek gezicht, veel oneffenheden en kringen onder mijn ogen, dus je ziet het ook goed.
Ik ga bijna nooit uit (2 á 3 keer per jaar ofzo) maar als ik dat doe word me áltijd gevraagd waarom ik me niet opgemaakt heb. Meestal geef ik ontwijkend antwoord omdat ik geen zin heb om me kwetsbaar op te stellen.
Zelfs mijn moeder vraagt wel eens of ik niet even wat make-up op wil doen voor de gelegenheid (verjaardag, kerst, whatever)
Hier word ik eigenlijk standaard boos om, omdat ze wéét hoe zeer ik al die oneffenheden in mijn gezicht haat, maar niet meer wil antwoorden aan de belachelijke verlangen van de maatschappij.

Kort gezegd, ik heb een hekel aan make-up. Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft, maar volgens mij draagt een groot deel van de make-up dragers alleen make-up ondat het van ze verwacht word.
ik denk dat de huidige maatschappij een serieus probleem heeft als het gaat om jezelf presenteren. Iedereen doet zichzelf mooier voor dan hij is door insta filtertjes en een dikke laag make-up, en met name erg onzekere mensen kunnen daardoor in een vicieuze cirkel raken en zichzelf nog meer gaan haten.
Het zou mooi zijn als acteurs, schrijvers, politici e.d. Eens zónder make-up met hun bek in de krant of op tv zouden verschijnen, gewoon om te laten zien dat wallen onder je ogen en pukkeltjes heel natuurlijk zijn.

Edit: nog even een toevoeging, tevens oproep aan alle make-up dragende vrouwen:
Ik merk in mijn omgeving dat met name vrouwen die veel make-up dragen (dus eerder volgeplamuurd dan "natural") erg hard oordelen over mensen die geen of weinig make-up dragen, alsof zij minder zijn omdat ze liever geen volgekalkt gezicht hebben. Als we daar nou alvast eens mee konden stoppen.
Laat iedereen in zijn waarde aub. Opmerkingen maken over iemands wel/geen make-up kunnen erg pijnlijk zijn zonder dat je het doorhebt.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 04-03-18 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt