Rugklachten (si/ wervels)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rugklachten (si/ wervels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:01

Sinds zeker 10 jaar heb ik ze.
Rugklachten.
Vandaag weer met spoed een afspraak met de Chiro gemaakt omdat ik weer uitstraling heb tot m’n knie aan de linkerkant.
Altijd zit t links, bij m’n si gewricht.
I heb enkele nare vallen van paarden gemaakt waardoor eea wel beschadigd is( röntgen en ct gehad).
Echter de laatste ct was in 2010.
Ik twijfel om weer eens te vragen om een scan maar: wat dan?
Dat er wervels beschadigd zijn werd me toen verteld en oa een oude breuk ( weet t niet meer precies).
Reguliere geneeskunde doet hier weinig mee lijkt me?

Ik kom met grote regelmaat bij de Chiro, heb osteo gehad, fysio, centered riding.
Altijd komt t terug zoals nu weer, kan nauwelijks lopen. Helemaal vast zit het.

Soms denk ik erover te stoppen met rijden want ook dat gaat maar lastig: m’n linker si doet pijn en m’n rechterbeen kan ik soms lastig voelen. ( staat allemaal met elkaar in verbinding natuurlijk die klachten..).
Hebben jullie nog tips??

Janneke2

Re: Rugklachten (si/ wervels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:25

"Dat er wervels beschadigd zijn" - geen leuke mededeling. Maar welke wervels...? Wat voor beschadiging precies?

Als je dat niet weet kun je weinig.

In principe worden artsen opgeleid met veel nadruk interne geneeskunde.
Biomechanica en de bijbehorende processen zitten niet zo in het pakket.
Wat zin kan hebben is: vraag de cd's van je rug op bij het ziekenhuis en bespeek dit met de osteopaat. En/of arts voor orthomanuele geneeskunde. En 3x is scheepsrecht: de chiropractor.

Zeggen ze ongeveer alle 3 hetzelfde mbt "het archief" en je huidige klachten dan kun je iets.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:29

Vraag me ook af op wat voor manier de wervels beschadigd zijn. Kan het ook een hernia zijn? Klachten komen mij in ieder geval bekend voor en bij mij is een hernia de boosdoener

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:47

Wat ik me afvraag, in hoeverre hou je er zelf rekening mee in het dagelijks leven? Daarmee doel ik op fysieke belasting, lichaamshouding, inspanning, oefeningen, ed. Soortgelijke klachten had ik ook. Uiteindelijk ben ik bij een fysiotherapeute gekomen die mij goed begeleid heeft. Hoewel mn onderrug (en si gewricht) een zwakke plek blijft, kan ik zeggen dat ik momenteel zo goed als klachtenvrij ben. De oorzaak van mijn klachten ligt waarschijnlijk bij de zwangerschappen. Overigens raadde mijn fysiotherapeute paardrijden juist aan, omdat je dan je bekken los moet laten om met de beweging van het paard mee te kunnen gaan. Ik vraag me dan ook af of er bij jou niets anders meespeelt (zenuwbeknelling oid)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:39

Ik ga straks even de huisarts bellen om weer een aanvraag ct scan.
In 2010 is die voor de tweede maal gedaan.
In 2009 na een ongeluk voor t eerst; breukje stuitje en nog iets aan een wervel.

In 2010 werd er, kennelijk, nog een oude beschadiging gevonden.
De namen van de wervels; geen idee.

Ik heb wel twee keer een ischias gehad.
Daarvoor oa fysio en pijnstillers gehad.
Dat was geloof ik 2015 en 2016.
Uk kom dus met hele grote regelmaat bij de Chiro maar langdurige verlichting is er nooit.
Met paardrijden zit ik scheef, zak ook dor m’n rechter enkel: dit heb ik al zeker 15 jaar ( dus voor de rugklachten al).
Dit omdat m’n rechter enkel ook kaduuk is ( kraakbeen fragmenten verwijderd).

Lekker krakkemikkig dus...

Ik wandel elke dag sowieso, heb heel lang pilates gedaan ( en doe dit soms thuis nog).
Let wel erg op met bv bukken en tillen, en de Chiro geeft
Me oefeningen.

Edit: moet eerst weer naar t spreekuur van de hap voor ik een verwijzing krijg, zucht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:50

Ehm - nou pleitte ik zelf voor een echte diagnose.
Maar als er nou wel een scan komt en weer zo'n vaag verhaal waar jij niets mee kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:52

Huisarts zal sowieso geen diagnose kunnen stellen. Ik wil een orthopeed zien( die dan dus kan bepalen Of er mri, röntgen of ct nodig is).
Wil weten wat er kapot is..

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:36

Gebruik je zooltjes? Want als er een kraakbeenelement verwijdert is lijkt het me ook dat er kans is op een beenlengte verschil wat weer door kan werken naar je rug met rugklachten. Ook kan het helpen om die enkel waar je doorheen zakt wat extra ondersteuning te geven.

Gewoon weer een CT laten maken lijkt me een goed plan, duidelijk verhaal halen en vragen of ze de correspondentie met de uitslag van de CT ook naar jou thuis willen sturen.

Edit: met zooltjes bedoel ik de orthopedische variant. Niet die je bij een schoenenwinkel koopt. Je hebt orthopedisch schoeisel en de stap daarvoor is speciaal voor jou aangemeten steunzolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:40

Heb ik een jaar of 16 geleden ( na de kraakbeen operatie) gehad. Deed weinig. Kreeg ze voor m’n platvoeten.

Ik zal straks ook nog eens aan de Chiro vragen of hij kan zien of er ook echt eea scheef staat.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:46

Kunnen ze heel simpel meten met een pen en een centimeter :j. Gewoon onder bij je enkels een streepje trekken, onder je knieën, boven je knieën en onder je heupen. Dan meten ze letterlijk de cm's en zien ze verschil of niet. Ik heb ook beenlengteverschil, mijn knieën staan niet gelijk, maar mijn heupen staan wel gelijk omdat het precies een cm is die mijn rechter onderbeen korter is en mijn rechterbovenbeen langer is.

Je kan er zeker baad bij hebben, langer volhouden dan 10 dagen want het inlopen is gewoon vervelend. Kan ook veel schelen in het losser worden van je rug. En misschien ook gaan zwemmen of een ander minder belastende sport voor je rug er bij pakken? Al is het een half uurtje per week, als het er voor zorgt dat je rug wat meer kan ontspannen is dat al fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:50

Opmeten bij de podoloog of bedoel je de Chiro.
Ga t hem eens voorleggen.
De zolen ben ik toen ooit mee gestopt, heb ze wel een hele lange periode gedragen hoor.
Ook met rijden en alles maar t deed niets.

Edit: mijn plan van aanpak is wel eerst even een ziekenhuis diagnose maar ik zou daarna best weer voor zooltjes open staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:15

Morgen naar de huisarts en hopen op een verwijzing.
Steeds maar die uitval van m’n linkerbeen en vreselijke pijn is ook niks...
Wie weet is t wel een zenuw ofzo.
Het is echt begonnen na de val en sindsdien heb ik nooit meer pijnvrij kunnen paardrijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:20

Heb ook een onderrug beschadiging (onderste wervels, rechter SI gewricht een compressie breuk, en mijn schaambeen/bekken).
Daardoor sneller last van ichias helaas, maar daar is weinig aan te doen (mag officieel niet meer paardrijden, zwaar tillen enz).
Mijn orthopeed raadde ten strengste af naar een chiropractor te gaan omdat de boel scheef aan elkaar is gegroeid en niet recht gezet kan worden.
Door overbelasting krijg ik vocht in mijn SI gewricht wat weer op de zenuw duwt (lekker...).

Ik ben ook scheef, maar dat komt omdat de boel scheef aan elkaar is gegroeid en is dus niet recht te zetten.
Zooltjes ed zorgen alleen maar voor extra druk in mijn rug waardoor de klachten toenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:26

Ik ben benieuwd wat er bij mij nou nog uitkomt.
Dat ik een breuk heb gehad weet ik maar hoe het er nu voorstaat, geen idee.
Ik heb baat bij de chiro( de mijne doet oa Dry needle en veel oefeningen)....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:31

Ik adviseer je om naar een orthomanueel arts te gaan.

Zelf heb ik jaren rugklachten gehad. Bij diverse therapeuten geweest en uiteindelijk bij een orthomanueel arts geweest. Behandelingen zijn alles behalve prettig, maar bij mij wel met resultaat.
Rug is wel altijd een gevoelig puntje, maar een keer een behandeling en ik kan er weer een hele lange poos tegen.
In het laatste trimester van mijn zwangerschap in 2015 ben ik gevallen, op mijn zij. Sindsdien bekkenklachten.
Wederom diverse therapeuten gezien, rontgenfotos, mri scan. Op wat lichte artrose niks te zien, pijn kon ook niet van de artrose komen zei de orthopeed.
Met een bak ontstekingsremmers/pijnstillers naar huis gestuurd, leer er maar mee leven.
Tot een vriend mij attendeerde op een hele goede orthomanueel arts bij ons in de buurt. Dus een afspraak gemaakt en daar mijn verhaal gedaan, verslagen van orthopeed mee.
De orthomanueel arts heeft mij een aantal keren behandeld. Maar daarna was ik pijnvrij!
Na ruim 2 jaar met pijn te hebben gelopen.
Mijn verzekering vergoed een gedeelte, het zijn kostbare behandelingen, maar zeker de moeite waard!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:34

Ik heb hetzelfde probleem.. Mijn moeder is Shiatsu therapeut en moet mijn SI gewricht 2 keer per maand weer recht zetten! Ben er ook mee bij de osteopaat geweest en die zegt dat de enige manier om dit te verhelpen is door je spieren in je onderrug te versterken.. Hij heeft mij toen speciale oefening mee gegeven en dit heeft wel echt veel geholpen. Ook kun je kijken voor een rug brace of band voor de eerste paar weken tot je spieren sterker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:41

Ik snap dat iedereen nu artsen en peuten gaat aanraden maar uk begin toch echt gewoon bij het ziekenhuis.
Heb na 9 jaar al een lading mensen gezien en tot nu toe allemaal zonder resultaat... en erin kijken kunnen zij niet.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:46

Je vraagt zelf om tips ;)
Ik ben vanaf mijn 16e aan het klooien met rugklachten, nu 38 ;) Ben door het zkh door de mallemolen gehaald, alle peuten en paten gehad zonder resultaat.
Slim van je om verder te zoeken, maar hou het echt eens in je achterhoofd, een orthomanueel arts. Is echt heel anders dan alle peuten en paten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:14

Ik zal het zeker onthouden hoor, heb even op Google gezocht ook.
Dus het is wel welkom, maar nav m’n telefoongesprek met de doktersassistente toch besloten eerst morgen even met de huisarts over wen verwijzing te spreken.
Zodat er, hopelijk, in elk geval even naar de binnenkant gekeken wordt.
Het kan ook iets met een zenuw zijn of wat ook..

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:24

Jikkeee schreef:
Kunnen ze heel simpel meten met een pen en een centimeter :j. Gewoon onder bij je enkels een streepje trekken, onder je knieën, boven je knieën en onder je heupen. Dan meten ze letterlijk de cm's en zien ze verschil of niet. Ik heb ook beenlengteverschil, mijn knieën staan niet gelijk, maar mijn heupen staan wel gelijk omdat het precies een cm is die mijn rechter onderbeen korter is en mijn rechterbovenbeen langer is.

Je kan er zeker baad bij hebben, langer volhouden dan 10 dagen want het inlopen is gewoon vervelend. Kan ook veel schelen in het losser worden van je rug. En misschien ook gaan zwemmen of een ander minder belastende sport voor je rug er bij pakken? Al is het een half uurtje per week, als het er voor zorgt dat je rug wat meer kan ontspannen is dat al fijn.

Offtopic: Op deze manier opmeten van een beenlengteverschil is totaal niet betrouwbaar. Op het blote oog heb je nooit met 100% zekerheid dezelfde punten op het linker en rechterbeen te pakken.
Het meest betrouwbare is meten onder röntgen of andere beeldvorming.

Weer ontopic: verstandig TS dat je alles nu goed uit laat zoeken. Hopelijk krijg je hiermee meer duidelijkheid en kan je vanuit daar veel gerichter gaan behandelen.
Als fysiotherapeute heb ik bij langdurige rugklachten veel goede effecten gezien met Origene-Therapie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:25

De dokter heeft net gevoeld. Ook nog even de ct van 2010 besproken, er is idd toen een verzakkingen van de wervels geconstateerd en dus dat stuitje.
Moet nu eerst röntgen en adh daarvan evt verwijzing.
Ze dacht mogelijk aan slijtage of overbelasting omdat m’n houding wellicht anders is geworden na die verzakking.
( die plek voel ik weinig meer van. Het is echt t si gewricht links..)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:00

Ik weet niet waar je woont en of je bereid bent om te reizen maar ik heb zeer goede ervaringen met rugpoli Delden. Ik ken veel mensen die daar goed geholpen zijn. Zelf heb ik voor mijn 20e verjaardag al 3 hernia’s gehad maar door hun hulp nu al een paar jaar zo goed als klachtenvrij zonder operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:07

Dat is wel te rijden. Ik zoek even op Google.
( en wacht even m’n resultaten af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:09

Ik heb over m’n hele ruggenwervel slijtage bij de tussenwervelschijven. Artrose.
Verder misschien onderin een hernia.
Ik moet nu wachten op ct of mri.
Enige waar ik bang voor ben: kan ik ooit nog echt actief paardrijden ( wat al jaren niet lekker meer wil, althans draf en galop in een zadel geven na t eijden pijn.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:06

Hm...
Pijn na het bewegen...
Ten eerste: heel rot! Pijn is rot, en als je 'achteraf de rekening gepresenteerd krijgt' kun je ook moeilijk bewegen op geleide van pijn / goed luisteren naar je lichaam.

Maar artrose geeft doorgaans beginpijn (en in mijn ervaring kan ik daarna plm twee uur wandelen, daarna komt de pijn terug, met een pauze na anderhalf uur is dat te omzeilen)
en mbt hernia heb ik begrepen dat het ook acuut zeer doet.

Dus vraag de hotemetoten de oren van het hoofd!