Elleboog niet kunnen strekken, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Elleboog niet kunnen strekken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 23:42

Hee bokkers!

Eergisteren was ik een beetje met mijn vriend aan het auwehoeren, toen ik hem van de bank af trok knakte mijn elleboog iets. Dit gebeurt vaker dus ik had verder niks in de gaten. In de loop van de avond begon ik steeds meer last van mijn elleboog te krijgen, maar alleen bij het strekken.
Gisteren had ik er nogsteeds last van, maar ik wilde het eerst even aankijken. Vanmorgen was de pijn nog erger, dus toch maar de huisarts gebeld. Vanmiddag langs geweest en het was toch wel erg raar. Wanneer ik mijn arm strek is het net of mijn elleboog op een bepaald punt op slot schiet, en lukt het echt niet om hem verder te bewegen. Draaibewegingen maken doet ook erg zeer.
De huisarts dacht eerst misschien aan iets wat vergelijkbaar is met een zondagmiddagarmpje bij kinderen, waarbij de elleboog wat ontwricht is.

Voor de zekerheid toch maar foto’s laten maken, maar daar was niks op te zien. Het advies is nu rust houden en kijken of het vanzelf over gaat.

Toch zit het me niet helemaal lekker, het doet echt zeer en mn vingers tintelen soms ook een beetje. Verder heb ik trouwens met buigen ook geen last, en tillen is met gebogen arm ook geen probleem.

Heeft iemand al eerder zoiets meegemaakt? Mocht de pijn niet minder worden bel ik donderdag de huisarts weer.

Rindin

Re: Elleboog niet kunnen strekken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:14

Niet volledig kunnen strekken en je onderarm niet kunnen draaien zijn allebei signalen dat het een gewrichtsprobleem is. Als foto's niks uitwijzen, dan kun je in eerste instantie ervan uitgaan dat de botten nog heel zijn, maar bijvoorbeeld een stukje kraakbeen (of klein stukje bot wat op foto niet te zien is) wat los zit zou natuurlijk wel kunnen.
Vlak langs het gewicht loopt en zenuw, de n. ulnaris (die ken je als het 'telefoonbotje'), die zal waarschijnlijk de tintelingen veroorzaken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:42

Klinkt alsof er een zenuw klem zit tussen je ellebooggewricht. Dat verklaard de tintelingen in je hand/vingers en ook dat je niet verder kunt strekken (alleen zou je door de grond gaan als er een zenuw afknelt als je probeert te strekken wss)

Zenuwen kunnen ze niet zien met rontgen (alleen bot en vocht etc)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 08:43

RoyceMack schreef:
Klinkt alsof er een zenuw klem zit tussen je ellebooggewricht. Dat verklaard de tintelingen in je hand/vingers en ook dat je niet verder kunt strekken (alleen zou je door de grond gaan als er een zenuw afknelt als je probeert te strekken wss)

Dit klinkt opzich wel logisch. Ik kan hem gewoon niet verder strekken, en wanneer het geforceerd wordt (huisarts die iets probeerde te trekken) doet dat echt ontzettend veel pijn...

Ik wacht vandaag even af en anders vel ik weer.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:59

Dat wou ik ook net zeggen :j Wellicht vragen om een echo?

RoyceMack schreef:

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:44

Als er een zenuw echt klem zit in het gewricht, dan is de tinteling heel heftig en de pijn niet lokaal. Dan straalt de pijn ook uit naar je hand, zo werken zenuwen. Hetzelfde als bij een hernia, dan heb je over het algemeen meer been pijn, terwijl de zenuw in de rug knel zit.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 09:51

Rindin schreef:
Als er een zenuw echt klem zit in het gewricht, dan is de tinteling heel heftig en de pijn niet lokaal. Dan straalt de pijn ook uit naar je hand, zo werken zenuwen. Hetzelfde als bij een hernia, dan heb je over het algemeen meer been pijn, terwijl de zenuw in de rug knel zit.

De tinteling is niet echt heel heftig, de pijn in de elleboog zelf is erger. Het zijn wel de pink en ringvinger die met name doof aanvoelen.
Ik ga morgen denk ik maar gewoon weer de dokter bellen..

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 09:53

Ik zat eerst ook te kijken naar een los stukje kraakbeen wat in je gewricht kan gaan zitten (gewrichtsmuis). Dacht dat dat op röntgen wel te zien was, maar dat is dus blijkbaar niet zo. De klachten komen daar wel precies mee overeen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:15

Rindin schreef:

Sorry, hier moet ik toch op inhaken. Maar als zenuw klem zit hoef je niet perse heftige tintelingen te hebben!
Matige tintelingen kan ook en ik spreek uit ervaring.
Ik had lokaal pijn in mijn elleboog en matige tintelingen in pink en ringvinger en inmiddels al 2x geopereerd aan mijn elleboog.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:25

ivy_power89 schreef:
Rindin schreef:

Sorry, hier moet ik toch op inhaken. Maar als zenuw klem zit hoef je niet perse heftige tintelingen te hebben!
Matige tintelingen kan ook en ik spreek uit ervaring.
Ik had lokaal pijn in mijn elleboog en matige tintelingen in pink en ringvinger en inmiddels al 2x geopereerd aan mijn elleboog.

Volgens mij heb ik eerder al genoemd dat de n. Ulnaris in het geding komt. Dat komt ook overeen met tintelingen in pink en ringvinger.
Maar een zenuw die dusdanig klem zit dat de elleboog beperkt is in z'n eindstrekking, dat geeft wel gierende klachten in het hele verzorgingsgebied van de zenuw, hoor.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de beperking van het gewricht niet heel waarschijnlijk door een klem zittende zenuw komt, maar de klem zittende zenuw komt dan door de problemen van het gewricht.

Wat jij waarschijnlijk had was een tunnelsyndroom in de elleboog, dat is wel wat anders dan wat TS omschrijft.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:26

SophieFT schreef:
Ik zat eerst ook te kijken naar een los stukje kraakbeen wat in je gewricht kan gaan zitten (gewrichtsmuis). Dacht dat dat op röntgen wel te zien was, maar dat is dus blijkbaar niet zo. De klachten komen daar wel precies mee overeen.

Zie mijn eerste post onder OP. Ik zit ook die kant op te denken

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 14:36

Rindin schreef:
SophieFT schreef:

Zie mijn eerste post onder OP. Ik zit ook die kant op te denken

Ik zag het ja! Ik ga denk ik morgen weer de dokter bellen, het wordt echt steeds erger...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:37

Net contact gehad met de assistent van de huisarts, advies was toch pijnstillers en rust houden. Dat ik er steeds meer last van krijg en Mn vingers steeds meer gaan tintelen maakte niet uit want dit advies stond in het systeem :(
Als ik last bleef houden moest ik maar weer bellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:41

SophieFT schreef:
Net contact gehad met de assistent van de huisarts, advies was toch pijnstillers en rust houden. Dat ik er steeds meer last van krijg en Mn vingers steeds meer gaan tintelen maakte niet uit want dit advies stond in het systeem :(

Optie om een flinke dosis pijnstilling te slikken en dan voorzichtig je arm te strekken door aan een rekstok te gaan hangen?? Klinkt vreemd maar dan komt er ruimte en schiet het misschien terug??

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 15:50

bigone schreef:
SophieFT schreef:

Optie om een flinke dosis pijnstilling te slikken en dan voorzichtig je arm te strekken door aan een rekstok te gaan hangen?? Klinkt vreemd maar dan komt er ruimte en schiet het misschien terug??

Zondag inderdaad zoiets geprobeerd, toen kon ik hem met veel pijn nog strekken en door mijn vriend aan mijn arm te laten hangen, had ook echt het idee dat iets terug moest knakken. Toen kon ik hem wel even weer goed strekken, maar vanaf maandag werd het eigenlijk steeds erger, en ik moet er echt niet aan denken dat iets/iemand mijn arm nu recht trekt haha. Pijnstillers werken ook maar echt heel even. Ben vannacht ook een aantal keer wakker geworden doordat ik door het draaien mijn arm strekte.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:56

Heb dat ook ooit gehad maar dan deed het zeer aan de binnenkant zeg maar, ik weet niet of dat bij jou ook is?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 16:06

Bij mij kan ik de pijn niet echt plaatsen, het zit wel echt in de elleboog.

Gisteravond voelde ik trouwens ook wat verschuiven, toen had ik ineens haast geen last meer. Vervolgens kwam de pijn wel weer steeds meer opspelen. Nu is het echt afwisselend kwa hoe veel pijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:21

Verdorie. Stomme assistent.
Ik zou morgen gewoon weer bellen en aangeven dat je niet slaapt van de pijn en een doorverwijzing wilt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:28

Ja, al bijna 5 jaar pijn, bewegingsbeperking en tintelingen. Hopelijk kunnen ze bij jou wel de oorzaak vinden.

Wat mij soms heel erg helpt is warmte op de arm, waar je kan inderdaad proberen op te rekken maar vooral niet forceren. Het is bij mij erger met kou/stress. Ik zou als ik jou was morgen toch wel even terugbellen naar de huisarts met de vraag of ze een echo kunnen maken en/of een zenuwkneltest kunnen doen. Ik vond die heel pijnlijk, maar daarna werd mijn bewegingsruimte wel groter >;). Verklaarbaar is het niet waarom mijn arm daarna beter functioneerde, maar ze konden wel uitsluiten dat er bij mij geen beknelling zat. Als dat wel zo is, ben je snel op de juiste plek en wordt je goed geholpen :j.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 23:06

Baal hier goed van, ook in rust krijg ik steeds meer last :( Met het strekken doet het de ene keer zeerder dan een ander.

Als ik wel wordt doorverwezen voor een echo of zoiets, gaat dat dan een beetje vlot of?
Ik zou zaterdag mijn eerste werkdag hebben met redelijk zwaar lichamelijk werk als in tillen enzo... Denk niet dat het verstandig is om te gaan maar vind het ook zo rot dat ik niet weet wat t is...

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:12

Afhankelijk van het type echo en welk ziekenhuis je gaat. Gewoon direct naar de radiologie van jouw ziekenhuis bellen, zij kunnen je een indicatie geven. Voor sommige echo's kan je op mijn werk zo doorlopen, anderen duren weken voor je aan de beurt bent. Maar ik ben niet van de radiologie dus ik weet nooit zo goed hoe en wat :+.

Ik zou niet gaan werken. Liever te voorzichtig en duidelijk zijn naar je baas dan over je grenzen gaan en daar heel lang last van hebben (heeft mij toen ook een baantje met tillen gekost).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:14

Hoe gaat het nu, TS?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 10:23

Vandaag kon ik pas terecht bij de huisarts, die heeft weer even gevoeld enzo maar weet ook niet wat er aan de hand is :')
Nu dus doorverwezen naar de fysio, waar ik gelukkig meteen vanmiddag terecht kan. Wel balen opzich, want heb daar geen verzekering voor en die kon je tot 1 februari veranderen... Als ik vorige week direct door was verwezen had ik dat kunnen aanpassen. Maar dat is niet anders helaas!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:10

Ah ja, ik snap dat je daarvan baalt! Heeft de Fysio nog wat kunnen bedenken?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 11:27

Ze dacht aan vastzittende spieren, en heeft van alles gedaan.
Ook heeft ze met naaldjes in die spierknoopjes gedrukt, wat heel naar was. Maar heb nu eigenlijk alleen maar meer pijn helaas... even afwachten dus