Bang voor bedorven eten - tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Bang voor bedorven eten - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:28

Hoi allemaal!

Ik ben altijd al een klein beetje panisch met eten geweest, maar de laatste tijd wordt het weer steeds meer. Ik check altijd houdbaarheidsdata en als het over de datum is eet ik het niet (met enkele uitzonderingen), maar ik merkte de laatste tijd dat ik wel heel vreemde dingen aan het doen was, zoals gaan controleren of zakjes niet bol staan, er niet teveel condens in een verpakking zit etc etc. Kortom: zwaar overdreven waarschijnlijk. Het is denk ik ontstaan na een paar nare voedselvergiftigingen. Het uit zich bijvoorbeeld op de volgende manieren:
-moeite hebben met eten bij anderen als ik niet bij de bereiding geweest ben
-verpakkingen in de supermarkt controleren op vreemde dingen
-pannen uit onze keuken naspoelen voordat ik ze gebruik
-dingen niet te lang in de koelkast laten liggen (onze koelkast is qua temperatuur niet helemaal constant)
- kliekjes uiterlijk de volgende dag eten
- de tht dus niet altijd vertrouwen

Ik heb trouwens totaal geen moeite met dingen als brood, koek, fruit, ongesneden groente etc etc. :)

Wie herkent dit en wat doe je eraan?

danamuts

Re: Bang voor bedorven eten - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:34

even heel kort door de bocht: als en geen datum op staat, dan is er weinig aan de hand?

Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen, maar wens je veel sterkte!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:36

Haha, eigenlijk wel, want dan kun je het zelf ook gewoon helemaal duidelijk zien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:40

Ik heb hetzelfde als jij TS. Maar ik ondervind er niet echt last van. Ik koop gewoon veel vers of vries het in. :j

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:44

Misschien zoveel mogelijk vers eten, geen grote voorraden inslaan.
Vaker boodschappen doen voor 1 of 2 dagen zodat je het eten nooit langer dan 1 dag in huis hebt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:47

Ik vind je niet overdreven hoor. Is toch heel normaal om te controleren wat je eet? Ik heb zojuist bijna een beschimmeld pak kaas gekocht wat tot maart goed zou moeten zijn, het klopt ook gewoon niet altijd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:47

Je moet bedenken dat de houdbaarheidsdatum een 'TEN MINSTE houdbaar tot' is. Een paar dagen over de datum, afhankelijk van wat voor eten, is dus vaak goed te doen.

Maar ik kan hier nu wel een heel schijnheilig bericht typen. Mijn vriend moet altijd eerst even alles proeven en ruiken van mij omdat ik dat niet durf. Bang dat het bedorven is en het heel erg stinkt ofzo 8)7

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:48

Ik moet zeggen dat ik ook altijd de tht code check! Ik ben namelijk panisch voor misselijk zijn en overgeven. Pannen uitspoelen e.d. gaat wel erg ver...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:49

Ik heb het probleem vooral met vlees, eet nu gewoon bijna geen vlees meer :Y)

Verder troost ik mezelf ermee dat de datum een "tenminste" datum is voor de verkoop en geen "houdbaar tot" zodat het erna in principe al niet goed meer is. Pindakaas eet ik rustig een jaar na de datum nog als het er goed uit ziet.

De meeste dingen kunnen prima wat te warm liggen of condens hebben, het enige waar je echt een beetje mee uit moet kijken zijn dierlijke producten eigenlijk. Of er moet ergens echt schimmel op staan natuurlijk ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:50

Ik lees niet echt gekke dingen eigenlijk. Logisch toch dat je even controleert wat je eet?
Als jij niets eet dat over datum is; prima toch? Wat is daarmee het probleem.
Wellicht kun je wat stress ondervangen door een nieuwe koelkast te kopen, dan kun je daar iig wel van op aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:51

Citaat:
-moeite hebben met eten bij anderen als ik niet bij de bereiding geweest ben

Alle andere dingen zijn voor de meeste wel (redelijk) normaal;
maar dit is wel een puntje waar (eigenlijk) iedereen zich geen zorgen om maakt.

Ik heb in de horeca gewerkt en ben daardoor iets (meer) gefocust op houdbaarheid dan de gemiddelde bokker.
Wij hebben ook een goede koelkast die op 4 graden staat (met optische buitenmeter zodat ik kan zien wat de temp is).
Maar ik heb absoluut geen problemen mee om ergens te eten zonder mee te kijken bij de bereiding.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:55

Wat me ook vooral stoort op dit moment is het eten bij anderen en het checken van afwijkingen in de verpakking. Op dit moment met name het bol staan van verpakkingen en condensvorming in bv vegetarisch gehakt (ik ben vegetarier). Ik denk namelijk dat dingen die ik afkeur nog best goed zijn. Maar ik durf het gewoon niet :=

Het gaat ook zo ver dat ik eten bij mijn ouders heel lastig vind, omdat zij dingen heel erg lang in de koelkast laten. Dan smaakt het me gewoon echt niet meer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:00

Als je vegetariër bent, zijn er al veel nare bacteriën en toxinen uitgesloten. Checken van vleesvervangers en andere levensmiddelen is natuurlijk normaal en niet overdreven, vind ik.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:06

Ik ken dit gedrag ook, heb er het afgelopen half jaar heel veel last van. Bij mij komt t dan wel voort uit angst voor overgeven, maar het uit zich hetzelfde. Het is vooral het moeite hebben met eten bij anderen waar ik tegenaan loop. Groenten en aardappels eet ik wel bij anderen maar vlees en in het bijzonder kip eet ik er gewoon niet. Kip eet ik sowieso al bijna niet meer, alleen als ik de bereiding heb gezien(thuis) of verwerkte kip zoals kipnuggets. Tis zo dat ik dus vaak alleen maar groenten eet als ik bij andere mensen eet.

Echt tips ervoor heb ik niet, maar je bent dus echt niet de enige.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 19:08

Fijn om al die reacties te lezen!

Bij mij komt het ook voort uit angst voor overgeven. Ik ben echt als de dood en vroeger was het erger, maar ik merk nu ineens dat het weer opspeelt hiermee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:08

Ik heb het ook een beetje, maar eigenlijk alleen met kliekjes. Voedsel van 24 uur geleden vertrouw ik om een of andere reden niet meer, of het nou open en bloot op het aanrecht heeft gestaan of netjes afgesloten in de koelkast. Als het van dezelfde dag is eet ik het wel rustig op.
Ik probeer daarom altijd precies genoeg te maken voor 1 maaltijd, hoef ik niks weg te gooien maar ook niks opnieuw op te warmen.
Voor de rest kijk ik eigenlijk helemaal niet naar houdbaarheidsdata, ik vertrouw op mijn neus en zicht wat dat betreft. Alleen vlees ben ik voorzichtig mee.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:15

Sheran schreef:

Bij mij komt het ook voort uit angst voor overgeven. Ik ben echt als de dood en vroeger was het erger, maar ik merk nu ineens dat het weer opspeelt hiermee.

Zit je momonteel mentaal minder goed in je vel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:27

Als je gewoon vertrouwt op je zintuigen kan er bijna niks mis gaan. Ik kijk nóóit naar de datum := Als er ergens schimmel op zit dan schep of snijd ik het weg en eet de rest op.. als iets bol staat ruik ik of het niet zurig of muf ruikt, en proef ik of er geen vreemde smaak aan zit en dan eet ik het op..
Zet je koelkast gewoon lekker koud, die van mij staat op 3 graden, je kan er ook een thermometer in leggen, en dan kun je kliekjes en groente en zuivel echt lang bewaren.
Enige keer dat ik voedselvergiftiging heb gehad was van de chilinuggets van burger king := Voor buitenshuis eten heb ik geen tips.. alleen hopen dat het goed gaat en geen rennies nemen na het eten (want je maagzuur is nodig om bacterieën te doden)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 19:30

GDG schreef:
Sheran schreef:

Zit je momonteel mentaal minder goed in je vel?

Jazeker, daar zit een link tussen.

Annemiek ik weet gewoon dat je in theorie helemaal gelijk hebt, maar het punt bij mij is dat je het niet meer uit je lijf kan krijgen als het er eenmaal in zit. Dat is al genoeg voor een paniekaanval als je je ook maar enigszins niet lekker voelt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:31

Angst en angst is twee.

Goed opletten dat je geen gif, bedorven zaken etc binnen krijgt: je kunt beslist stommere dingen doen!

Tegen de tijd dat het je leven gaat beheersen, en je er paniekaanvallen van krijgt, zijn er wel technieken om 'de overijverige kant van de zaak' de nek om te draaien.
Op het erf van de psycholoog is emdr het bekendste. (Nee, emdr werkt niet alleen tegen trauma.)
Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over emdr. En die amgst om over te geven kun je er ook mee aanpakken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 19:48

Ik ben er een jaar of tien geleden mee naar een psycholoog geweest. Dat werkte bij mij averecht omdat ik er veel te veel mee bezig ging. Normaal gesproken is het prima onder controle en heb ik er nauwelijks last van. Het enige dat ik deed wat houdbaarheidsdata checken, verder niks. Maar de laatste weken komt er ineens zoveel bij dat ik denk: waar ben ik mee beeezig :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:06

Er is een therapie die cognitieve gedragstherapie heet: bewust nadenken over je gedrag.
Die lijkt mij faliekant verkeerd in jouw geval: angst IS geen gedrag.
(...als gevolg van de angst 'ga je natuurlijk wel allerlei 'gedrag vertonen'', maar dat is de kern niet.)

Emdr pakt dat stuk van de angst aan, dat jouw leven dreigt te vergallen (dmv angstaanvallen, "controlegedrag", angst voor overgeven etc.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:31

Nee, maar dingen als vlees gaan hier of dezelfde dag de pan in of meteen de vriezer in, vleeswaren heb ik niet, die komen niet snel genoeg op alleen. Koelkast bevat hier weinig meer dan kaas, boter en misschien een 1/2-1L verpakking zuivel die in 3-4 dagen op gaat. Groentes blijven of beter goed buiten de koelkast, of gaan ook meteen de pan in of klein gesneden panklaar de vriezer in. Goed kijken naar wat je koopt en dus rekening houden met hoe snel het op gaat scheelt heel veel. Net als niet teveel in je koelkast doen, niet alleen koelt die dan beter, maar je hebt ook goed overzicht qua inhoud en dan is het veel makkelijker alles op tijd op te eten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:37

8nnemiek schreef:
Als je gewoon vertrouwt op je zintuigen kan er bijna niks mis gaan. Ik kijk nóóit naar de datum := Als er ergens schimmel op zit dan schep of snijd ik het weg en eet de rest op.. als iets bol staat ruik ik of het niet zurig of muf ruikt, en proef ik of er geen vreemde smaak aan zit en dan eet ik het op..
Zet je koelkast gewoon lekker koud, die van mij staat op 3 graden, je kan er ook een thermometer in leggen, en dan kun je kliekjes en groente en zuivel echt lang bewaren.
Enige keer dat ik voedselvergiftiging heb gehad was van de chilinuggets van burger king := Voor buitenshuis eten heb ik geen tips.. alleen hopen dat het goed gaat en geen rennies nemen na het eten (want je maagzuur is nodig om bacterieën te doden)

Precies. Ik doe dat net zo.

Ik heb dan nog nooit voedselvergiftiging gehad en kijk echt niet zo precies.
Ik kijk, ruik en voel.
Zo ook nog buitenhuis nooit wat gehad. Dat is echt dikke pech hebben dan, want geen 1 restaurant wil die naam hebben.
Of het was geen echte voedselvergiftiging maar had je toch wel al buikgriep die er aan zat te komen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:43

Ik heb dit ook maar ik ondervind het niet als afwijkend :') .

Nu heb ik het vooral omdat ik zwanger ben. Ik denk continue: goed opletten want ik wil niet dat die kleine er last van heeft of ziek door wordt.