Ervaringen koortsstuipen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Ervaringen koortsstuipen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 22:17

Beste Bokkers,

Ik ben op zoek naar mensen die iets herkennen in mijn verhaal en misschien tips hebben. We hebben nauw contact met de huisarts en een afspraak staan met de kinderarts maar ook zij lijken dit nog niet te hebben gezien.

Gisteren heeft ons dochtertje ( 1 jr en 1 maand) voor het eerst een koorts stuip gehad.
Zij was sinds zondag wat koortsig en maandag middag was het ineens mis.
Het schokken duurde ongeveer 7-8 minuten, aangezien het de eerste keer was hebben we contact opgenomen met de huisarts. Pas na een minuut of 20 maakte ze weer oogcontact en na 30 minuten zag je aan haar mimiek dat ze contact maakte.
Huisarts is langs geweest en constateerde aan beide oortjes een ontsteking.
Advies was om een spiegel van paracetamol aan te houden, met antibiotica te starten en te bellen als er vragen of veranderingen waren.

Na deze aanval is het een aantal keren voorgekomen dat zij erg leek te schrikken ( spande hele lijfje aan plotseling aan) en begon vervolgens hard te huilen.
3 u na het geven van de paracetamol had ze nog 41 C en heb ik contact opgenomen met de spoedpost. Uitgelegd van de schokken en de koorts en zij wilden haar graag zien.

Daar vond de dienstdoende huisarts eigenlijk dat er niet veel aan de hand was. De schokken kon hij ook niet plaatsen maar hij dacht dat ze misschien minder alert was doordat de aanval veel geeist had van haar en ze gewoon echt schrok van iets. Wel kregen we het advies de dosis paracetamol op te hogen. Bij vragen, veranderingen of nogmaals een stuip moesten we direct contact opnemen.

Toen wij de paracetamol op gingen halen bij de ziekenhuis apotheek kreeg ze een tweede aanval, incl blauwe lippen en grauwe kleur. Ik ben met haar in Mn armen naar de spoedpost gerend en daar kwam ze uiteindelijk sneller dan de eerste keer bij. Om vervolgens een derde aanval te krijgen waar ze niet uit kwam. Ze is eruit gehaald door rectaal diazepam toe te dienen.
Ze is opgenomen in niet ziekenhuis, er is bloed afgenomen en ze is aangesloten op de apparatuur. Ze heeft gelukkig geen stuipen meer gehad en koorts zakte.

Vandaag viel mij alleen op toen zij door de ziekenhuis gang liep met een wagentje dat ze minder controle over linkerbeen lijkt te hebben. I.p.v. goed neerzetten zwaait ze hem wat opzij en dan naar voren. Haar linkerhand houdt ze erg verkrampt, alsof je je nagels in je handpalm drukt. Ook staat ze veel instabieler dan voorheen, ze kon losstaand drinken uit haar beker, iets eten of gewoon rond kijken. Opstaan lijkt ook moeizamer te gaan.

De kinderarts kon dit niet echt plaatsen, we moeten over 2 weken terug ter controle.
Ik vraag me af of er mensen zijn met ervaring hiermee, met de schokken die zij leek te hebben en verminderd controle over het lichaam ( niet perse eenzijdig). Waar zouden we aan kunnen denken of nog naar kunnen vragen?
Morgen heb ik contact met de huisarts hierover.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:24

Dit klinkt niet als alleen een koortsstuip voor mijn gevoel. Konden ze verder geen afwijkingen vinden in het bloed?

k_m

Re: Ervaringen koortsstuipen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:26

Is epilepsie ook overlegd geweest? Ken er verder weinig van maar dit kwam zo in mij op. Sterkte ermee!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 22:29

In het bloed zijn geen afwijkingen gevonden, alleen minimale infectie waarden welke overeenkomen met de ontstoken oren.
Urine was verder goed, net zoals hartslag en zuurstof gehalte.

Ademhaling was wel regelmatig hoger dan normaal, tijdens koorts vooral en hartslag ook. Maar volgens ziekenhuis allemaal passend bij het beeld van een koortsstuip.

Epilepsie is niet overlegd, nadat we thuis zijn gekomen veel gelezen en wil morgen bij de huisarts dit we opperen. Kinderarts maakte nog wel een opmerking “of we soms dachten dat ze een infarct had gehad”. Dit is niet het geval maar ik kan de schokken en de veranderde lichaams controle gewoon niet plaatsen.

Mijn gevoel zegt dat het te makkelijk wordt geplaatst onder de koortsstuip maar at het dan wel is..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:31

Tjonge. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar als moeder van 3 kids kan ik me alleen jullie angst en bezorgdheid voorstellen. Het klinkt erg heftig allemaal.
Volg jullie gevoel. Druk zo nodig je zin door. Mijn ervaring met dokters en ziekenhuizen is dat je echt je mannetje moet staan. Ik heb een kindje waar mee ik bij veel artsen kom en het is werkelijk een drama af en toe (qua diagnose etc)
Als je het niet vertrouwd eis dat er een andere kinderarts naar haar kijkt.
Als is het puur voor je gevoel. Maak een lijst met je zorgen/punten en zorg dat je er antwoord op krijgt.

Wil jullie heel veel sterkte wensen en jullie kleintje veel beterschap

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:35

Wat ontzettend heftig, de angst van elke ouder.
Vind vooral dat je kordaat gereageerd hebt, maar weet dat je bij een koortsstuip ook 112 mag bellen he, dat adviseren wij bij een stuip ook altijd.
Heel veel sterkte.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:35

epilepsie zou ik ook nog even voorleggen aan de arts, ik heb het als kind ook gehad vanaf mijn 2e tot mijn 10e ongeveer
bij mij hebben ze toen een EEG gemaakt. meerdere als kind

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:37

Mocht je er met de algemene kinderarts niet uitkomen, vraag dan of je een doorverwijzing kunt krijgen naar de kinderneuroloog als ze wel aan iets (mogelijk) neurologisch denken. Succes!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:39

O en een doorverwijzing mogen ze niet weigeren hè. Ze willen hem soms niet geven maar je kan hem eisen.
Dat doe ik ook (en tot nu toe was het altijd de juiste beslissing om doorverwezen te worden. Maar de artsen kwamen er nooit zelf mee )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:39

Mijn jongste heeft ook tweemaal een koortsstuip gehad. Doodeng, vooral de eerste keer, maar zij kwam er wel zelf uit beide keren. Ook zaten de twee keren niet kort op elkaar. Een goede spiegel opbouwen met paracetamol is daarna altijd voldoende geweest en inmiddels is ze 7 jaar.

Soms hoor je wel eens dat het heftiger is, maar bij jouw dochtertje vind ik het wel erg heftig 3x achter elkaar. En dan ook nog eens een keer er moeilijk uitkomen en één keer echt alleen met medicatie.

Ik heb weinig tips voor je, maar ik wil je wel echt meegeven dat je je gevoel moet volgen. Laat je niet afschepen of wegzetten als ''de overbezorgde moeder''. Ik ben erg nuchter, maar dit zou ik toch ook goed onderzocht willen hebben.
Over het algemeen zijn koortsstuipen onschuldig, maar ik vind dit toch anders klinken dan ''een simpele koortsstuip''. Laat je dus niet zomaar afschepen met het feit dat koortsstuipen er nu eenmaal eng eruit zien, maar eigenlijk geen kwaad kunnen.

Wel zou ik vragen om een dosis diazepam om in geval van een heftige koortsstuip zelf toe te kunnen dienen. Ik zou echt aangeven dat je duidelijk verschil ziet in je kind voor en na de stuip en dat dit je niet lekker zit. Dat je staat op verder en uitgebreider onderzoek.

Sterkte!!!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 22:42

blokje schreef:
Tjonge. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar als moeder van 3 kids kan ik me alleen jullie angst en bezorgdheid voorstellen. Het klinkt erg heftig allemaal.
Volg jullie gevoel. Druk zo nodig je zin door. Mijn ervaring met dokters en ziekenhuizen is dat je echt je mannetje moet staan. Ik heb een kindje waar mee ik bij veel artsen kom en het is werkelijk een drama af en toe (qua diagnose etc)
Als je het niet vertrouwd eis dat er een andere kinderarts naar haar kijkt.
Als is het puur voor je gevoel. Maak een lijst met je zorgen/punten en zorg dat je er antwoord op krijgt.

Wil jullie heel veel sterkte wensen en jullie kleintje veel beterschap

Bedankt voor je berichtje en de beterschapswensen! We hebben inderdaad gemerkt dat je aardig je mannetje moet staan op de afdeling. Mocht ik het morgen nog steeds niet vertrouwen gaan we naar een andere arts/ ziekenhuis toe.

Polly schreef:
Wat ontzettend heftig, de angst van elke ouder.
Vind vooral dat je kordaat gereageerd hebt, maar weet dat je bij een koortsstuip ook 112 mag bellen he, dat adviseren wij bij een stuip ook altijd.
Heel veel sterkte.

Dat is een goede, nu was huisarts gewoon open en wonen erg dichtbij. Maar fijn te weten dat 112 ook altijd mag. Zal in avonden en het weekend zeker sneller zijn.

Eloya schreef:
epilepsie zou ik ook nog even voorleggen aan de arts, ik heb het als kind ook gehad vanaf mijn 2e tot mijn 10e ongeveer
bij mij hebben ze toen een EEG gemaakt. meerdere als kind

Ik ga dit zeker morgen even bij de huisarts neerleggen. Weet je toevallig of het bij jou ook gepaard ging tijdens koorts stuipen?

Jorinda schreef:
Mocht je er met de algemene kinderarts niet uitkomen, vraag dan of je een doorverwijzing kunt krijgen naar de kinderneuroloog als ze wel aan iets (mogelijk) neurologisch denken. Succes!

Goede tip, ga ik onthouden. Dank je wel!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:44

Tijdens griep of koorts werden aanvallen wel getriggerd idd, maar ik heb nooit hele hoge koorts gehad naar mijn weten
wel begon een aanval wel bij mij met hangerig en grieperig gevoel, en fel rode wangen en bleke huid. daarna kreeg ik een aanval. mijn hond voelde het altijd aan ook.
ik had wel de typische aanvallen met grote schok bewegingen in armen en benen

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 22:44

Delphi schreef:
Mijn jongste heeft ook tweemaal een koortsstuip gehad. Doodeng, vooral de eerste keer, maar zij kwam er wel zelf uit beide keren. Ook zaten de twee keren niet kort op elkaar. Een goede spiegel opbouwen met paracetamol is daarna altijd voldoende geweest en inmiddels is ze 7 jaar.

Soms hoor je wel eens dat het heftiger is, maar bij jouw dochtertje vind ik het wel erg heftig 3x achter elkaar. En dan ook nog eens een keer er moeilijk uitkomen en één keer echt alleen met medicatie.

Ik heb weinig tips voor je, maar ik wil je wel echt meegeven dat je je gevoel moet volgen. Laat je niet afschepen of wegzetten als ''de overbezorgde moeder''. Ik ben erg nuchter, maar dit zou ik toch ook goed onderzocht willen hebben.
Over het algemeen zijn koortsstuipen onschuldig, maar ik vind dit toch anders klinken dan ''een simpele koortsstuip''. Laat je dus niet zomaar afschepen met het feit dat koortsstuipen er nu eenmaal eng eruit zien, maar eigenlijk geen kwaad kunnen.

Wel zou ik vragen om een dosis diazepam om in geval van een heftige koortsstuip zelf toe te kunnen dienen. Ik zou echt aangeven dat je duidelijk verschil ziet in je kind voor en na de stuip en dat dit je niet lekker zit. Dat je staat op verder en uitgebreider onderzoek.

Sterkte!!!

Inmiddels hebben thuis een dosis diazepam liggen en ook een neuspray. Deze schijnt sneller te werken en minder bijwerkingen te hebben. Ga bij komende afspraak kinderarts ook meteen vragen om een extra neusspray voor op de opvang. Begreep dat kinderen die dit gehad hebben ook grotere kans hebben op herhaling.

Ga morgen inderdaad maar aankaarten dat ik extra onderzoek wil omdat het me niet lekker zit allemaal.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:45

Dit komt bij mij eerder over als Epilepsie. Dat kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Misschien toch meer in die richting zoeken. Er zijn heel veel verschillende soorten. En ook de na weeen zijn een poosje zichtbaar. Ik zeg niet dat je kindje het heeft. Maar het is nooit verkeerd om dit met een hersenscan duidelijk te krijgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:49

Ook overdag mag je 112 bellen, die zijn er echt veel sneller dan je huisarts en kunnen veel uitgebreider op locatie vitale functies checken en evt doorverwijzen als het nodig is naar de huisarts of vervoeren naar ziekenhuis.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:03

Hier helaas ook ervaringen met koortsstuipen, mijn zoontje heeft er 5 gehad (hij was 1 jaar en 5 maanden bij de eerste en 1 jaar en 9 maanden bij de laatste 2) maar die duurde een stuk korter dan van jou dochtertje en hij kwam er ook elke keer zelf uit. De laatste keer kreeg hij er ook 2 op een dag. Daarna zijn we ook bij een kinderarts geweest en is er een EEG gemaakt. Daar is toen niks uit gekomen en gelukkig heeft hij ze ook niet meer gekregen.

Die schokken herken ik trouwens ook, soms als mijn kleine mannetje nu nog hoge koorts heeft heb ik het gevoel dat hij tegen een stuip aanzit maar dat het niet doorzet, hij gaat er alleen niet bij huilen.

De kinderarts zei bij ons ook als je paracetamol geeft dan inderdaad met een spiegel of geen paracetamol om te voorkomen dat er een piek ontstaat.

Het verkrampen/ anders bewegen waar je het over hebt, heb ik dan weer geen ervaring mee. Maar kan mij wel ergens voorstellen dat die spieren er wat moeite mee hebben na 3 heftige stuipen achter elkaar. Op dat moment is ze natuurlijk compleet verkrampt geweest dus misschien dat het daar vandaan komt, maar altijd handig om ook dat even na te laten kijken want het kan natuurlijk net zo goed ergens anders vandaan komen.

En als laatste wil ik je even sterkte wensen, het is niet niks om je kleine meisje zo te zien en hulpeloos te moeten toe kijken.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:24

Hoi, beterschap voor je dochtertje!

Mijn dochter heeft het ook 3 keer gehad, steeds was een oorontsteking of urineweg infectie de onderliggende oorzaak.
De derde keer kwam ze er niet zelf uit, en is de kinderarts van ons lokale ziekenhuis, met mij en haar in de ambulance meegereden naar het Sofia kinderziekenhuis. Alle toeters en bellen er op en eraan. Een paar uur later kwam ze er toch uit, en de volgende dag mocht ze terug naar ons ziekenhuis. Daar hebben ze na een week of 2 nog een hersenscan gemaakt om te zien of de koortsstuipen schade hadden veroorzaakt. Hier bleek gelukkig uit dat alles naar behoren functioneerde. Hier kan je altijd om vragen, zeker gezien de dingen die je merkt bij je kindje!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 07:45

Ik heb als kind veel koortsstuipen gehad. Inclusief dat schokken wat jij ook noemt. Ik ben daarna ook uitgebreid getest op epilepsie maar daar kwam gelukkig niets uit. Zou dat dus zeker wel even navragen bij de arts :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:14

Mijn zoon was tien maanden toen hij hoge koorts kreeg met een paar koortsstuipen. Na een paar dagen ontstond een zwelling in de lieslymfeklier. Bij de echo bleek hij ontstekingshaarden te hebben op de lever De oorzaak bleek bij hem een atypische reactie te zijn op kattenkrabziekte. Het heeft 3 maanden geduurd tot de koorts weg was.

Heel veel sterkte, het is zo'n machteloos gevoel als je kind zo ziek is. Dikke knuffel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:17

oliebol Nancy wat naar! Veel sterkte!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:32

Wat een heftige situatie.
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee.

Helaas wel met een hele ziekenhuis periode en het enigste wat ik kan zeggen.
Vertrouw op je moedergevoel, als jij denkt dat het niet goed is, dring aan bij de artsen op verder onderzoek! en laat je niet afscheppen!

Beterschap en sterkte :(:)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:44

Ik heb hier echt niks nuttigs over te zeggen, maar ik wil je heel veel sterkte wensen. Wat lijkt me dit moeilijk zeg!

Ik denk altijd maar wel 'better safe than sorry', dus ik zou denk ik inderdaad wel extra onderzoek vragen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:39

Wat een nachtmerrie en schrik. Wat ik van mijn vriendin (ambulance verpleegkundige) begreep, is dat een koortsstuip op plek 1 staat als het gaat om 112 meldingen bij kinderen. Ze heeft me altijd op het hart gedrukt 112 te bellen in een dergelijk geval.

Heb jij nu rectale medicatie mee gekregen voor het geval er weer een stuip volgt? Dat zou ik anders sowieso eisen. Hoe eerder bestreden, hoe kleiner de kans op schade.

Het lijf heeft wel een flinke opdonder gehad. De arts zal je vast adviseren het de tijd te geven om te hertellen. Dat kan dan mooi in de wachttijd op de eeg...

Sterkte!

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:12

Wat ontzettend vervelend... Ik herken je verhaal (afgezien van de uitvalsverschijnselen) van onze dochter die nu intussen 12 jaar is. Rond haar 1e verjaardag kreeg ze de eerste keer een stuip. Zomaar ineens viel ze om en rolden haar ogen weg. Ze werd lijk bleek/grauw, blauwe lippen, schuim uit haar mond en we dachten dat ze dood ging. (ik ben zelf verpleegkundige, en wist van koortsstuipen, maar dit zag er zo heftig uit dat ik me niet kon voorstellen dat dit het was, dacht echt dat dit het einde was...) Meteen 112 gebeld en die adviseerden om haar helemaal uit te kleden en koude natte sokjes aan te doen. Net voor de ambulancebroeders er waren kwam ze bij en begon te huilen.
Hierna heeft ze het nog verschillende keren gehad tot ze ongeveer 7,5 jaar was. Daarna is ze er over heen gegroeid zoals ze dat zeggen.
Wij hebben ook een keer bij de huisartspost gezeten toen ze volledig "out" ging en niet bij wilde komen uit haar spasme. Onze eigen huisarts (die altijd zei dat het niet iets was om me zorgen over te maken) had toevallig dienst en die had het nog nooit in het echt gezien. Hij schrok zich rot. Ik vroeg steeds: "ze gaat toch niet dood"?! Maar hij zei maar niets, stond met zijn mond vol tanden. Ik vond dat zo erg.... Achteraf dit besproken en toen zei hij dat hij het ook nog nooit in het echt had gezien. Sinds die tijd had ik altijd diazapam thuis in de koelkast en later ook op school en in mijn dochter haar tas.
Onze ervaring was dat we beter geen paracetamol konden geven zolang ze geen last had van de koorts. Juist als de koorts zo schommelt heb je veel kans op een stuip. Dus als je paracetamol geeft daalt de koorts en heb je kans en als ie uitwerkt gaat de koort ineens snel stijgen en heb je dus weer kans op een stuip.... Koorts heeft een functie en zorgt dat het lichaam anti-stoffen aan kan maken tegen de infectie (bijv oorontsteking) Als de koorts rond de 41 graden komt wordt het wel een ander verhaal denk ik. bij ons bleef het meestal net daar onder, 40,5 bijv.

Ik wil je veel sterkte wensen met je zorgen. Ik kan je helemaal begrijpen. Kom op voor je kind en voor jezelf. Laat je doorverwijzen als jij dat nodig vind. Veel sterkte.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:29

Minder coördinatie is redelijk normaal na koortsstuipen.
Je dochter is bezig om haar primitieve babyreflexen te laten 'verdwijnen'.
Die reflexen zijn nuttig tidens de geboorte, bij het zogen, leren kruipen en lopen - daarna hebben ze hun werk gedaan en zijn ze niet meer nodig.
Krijg je als mens 'een stevige optater', dan kan het gebeuren dat een of meer van deze babyreflexen 'terug' komen en dat bemoeilijkt de coördinatie en motoriek.
Meestal gaat dit 'vanzelf' weer over. Kleine kinderen bewegen veel en van een boel bewegingen is duidelijk dat ze hier een rol in spelen, dus je dochter doet dit waarschijnlijk spelenderwijs zelf.

Zou dit net niet compleet lukken dan kun je met een kind van 4 of 5 hier speciale 'spelletjes' (bewegen op muziek etc) voor doen.