Een koortslip.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Een koortslip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 19:12

Lieve mensen,

Al vanaf dat ik 8 ben begon ik vaker een koortslip te krijgen. Soms 1x in het half jaar, soms vaker soms minder vaak, Soms elke maand, maar het komt altijd terug;
Het is een groot probleem voor mij, niet alleen omdat ik er soms echt gek mee word geplaagt op school. Maar ook omdat het niet fijn aanvoelt, en vooral omdat ik stewardess wil worden (Met een koortslip word je op de grond gehouden tot hij over is en een week daarna.
Nu weet ik dat het altijd blijft komen zodra je het een keer gehad hebt.

Maar heeft iemand ooit gehoort van een manier waarop de koortslip voor altijd / voor een veel langere tijd wegblijft?

Ik word echt zo gek en verdrietig van deze koortslip.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:14

Ik slik altijd L-lysine pillen als ik het op voel komen. Maar dit kan je ook elke dag slikken. Hier zit een aminozuur in wat helpt met je afweersysteem en dus tegen koortslip, misschien dat je dat kan proberen?

Dit kan je overigens gewoon halen bij de etos of bij holland en barret!
Laatst bijgewerkt door dietmdb op 09-01-18 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:15

Ik heb helaas ook regelmatig last van een koortslip, alleen zit die vaak niet op mijn lippen maar rondom mijn mond en zelfs soms op mijn kin. :\
Dus ik lees hier even mee.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 19:16

dietmdb schreef:
Ik slik altijd L-lysine pillen als ik het op voel komen. Maar dit kan je ook elke dag slikken. Hier zit een aminozuur in wat helpt met je afweersysteem en dus tegen koortslip, misschien dat je dat kan proberen?

Bedankt! Allen t probleem is dat als ik het voel opkomen, het er al is en ik dus altijd het pas voel als het ook echt te voelen is.

Bestond er maar een pil dat het voor ALTIJD weghield....
Ben ook zo jaloers op mensen die nog nooit een koortslip gehad hebben

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:18

Arabier schreef:
dietmdb schreef:

Bedankt! Allen t probleem is dat als ik het voel opkomen, het er al is en ik dus altijd het pas voel als het ook echt te voelen is.

Bestond er maar een pil dat het voor ALTIJD weghield....
Ben ook zo jaloers op mensen die nog nooit een koortslip gehad hebben

Jaa snap ik, alleen misschien dat je er minder last van krijgt als je er elke dag een slikt :)
Ik zelf slik het elke dag in de wintermaanden als mijn afweer wat lager is.

_Nancy

Re: Een koortslip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:40

Koortslip komt opzetten wanneer je het wilt of niet.. Helaas.. Het virus wordt het ene moment actief en is het andere moment niet actief.

Je kunt vitaminen slikken, maar een koortslip komt gewoon opzetten.

Ik heb er nu ook weer één :( Hij verschijnt ook niet continu op dezelfde plek.
Bij mij komt het vaak bij weersovergangen, koud/warm, droog/nat.
Ene keer onder mijn lip, andere keer naast mijn lip.
Wat ik doe is met tandpasta de koortslip snel uitdrogen, maar ik denk niet dat er meer is wat je eraan kunt doen..

Je hebt het virus nu eenmaal en je komt er nooit meer vanaf.. En het is, zolang het blaasjes zijn, ook besmettelijk..

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:46

Op het moment dat je een koortslip hebt, is het herpesvirus actief. Niet iedereen heeft het herpesvirus, dus ook niet iedereen krijgt een koortslip. Maar ook niet iedereen die het herpesvirus draagt krijgt regelmatig een koortslip (of andere huidaandoeningen die kunnen optreden).

Het herpesvirus kan zichzelf in een soort van slapende toestand in de huid en slijmvliezen terugtrekken. En dan kan het soms dus tot uiting komen. Een echte aanleiding is er volgens mij niet echt, maar het wordt toch vaak gelinkt aan stress en verminderde weerstand.
Als je er echt last van hebt, dan kun je natuurlijk altijd even langs je huisarts gaan en de opties langslopen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:50

_Nancy schreef:
Koortslip komt opzetten wanneer je het wilt of niet.. Helaas.. Het virus wordt het ene moment actief en is het andere moment niet actief.

Je kunt vitaminen slikken, maar een koortslip komt gewoon opzetten.

Ik heb er nu ook weer één :( Hij verschijnt ook niet continu op dezelfde plek.
Bij mij komt het vaak bij weersovergangen, koud/warm, droog/nat.
Ene keer onder mijn lip, andere keer naast mijn lip.
Wat ik doe is met tandpasta de koortslip snel uitdrogen, maar ik denk niet dat er meer is wat je eraan kunt doen..

Je hebt het virus nu eenmaal en je komt er nooit meer vanaf.. En het is, zolang het blaasjes zijn, ook besmettelijk..

Je bent inderdaad besmettelijk op het moment dat je blaasjes hebt, maar ook voor- en nadat de blaasjes tot uiting komen ben je nog besmettelijk. Dus ook nog oppassen met spullen delen als je koortslip weg is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:01

Ik slik er spirulina voor.
Ook vanwege de l-lysine die er in zit, en voordeel van spirulina is sowieso wel dat het goed voor je is.
Zoek in elkgeval even wat info op google er over?
Maar ik neem een lage dosering van spirulina ( bij mij op de verpakking staat 3maal daags 3,maar ik neem 1 maal daags 3, dus vandaar lage dosering)
en dat werkt bij mij afdoende.
Vergeet ik het een tijd dan kan ik er donder op zeggen dat ik weer een koortslip krijg.
Dus dat kun je ook nog proberen

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:14

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:25

L-lysine! Absoluut. Ik had een jaar geleden elke week een koortslip, of in mijn neus... gek werd ik ervan. Toen ben ik L-lysine gaan slikken en heb nog maar heel af en toe zo’n kreng, soms zelfs maandenlang niet.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:30

Ik slik preventief L-lysine en catsclaw. Daarnaast als ik een Koortsblaar voel opkomen smeer ik er wat van die groene ouderwetse zeep op. Vaak komen ze dan niet tot "uiting". Als ze wel uitkomen plak ik er zo'n speciale pleister overheen, dan zie je hem bijna niet meer zitten.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:32

Mijn vader heeft vanaf zijn jeugd altijd al koortsblaren, hij heeft hier destijds van alles aan proberen te doen maar niets wilde werken. Toen mijn moeder zwanger was is ze naar da geweest om na te vragen wat hij hiertegen kan doen (mensen met een koortsblaar moeten niet in de buurt van pasgeboren baby's komen schijnbaar), zij kreeg toen een echinasin-stick. Hij gebruikt dit sindsdien één à twee keer per dag en heeft er nooit meer last van!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:35

Ik heb er nu zelf ook 1, maar niet echt zichtbaar meer maar nog wel besmettelijk..
Als je er eenmaal mee besmet bent dan krijg je hem eigenlijk altijd weer.

Ik smeer er eigenlijk altijd Zovirax op, maar heb laatst de compeed geprobeerd, maar dat vind ik toch iets dat ik zeg hmm dan maar een zalfje..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:36

Ik ben ook "gezegend" met het herpesvirus en krijg minstens 2x per jaar een koortslip, meestal bij de overgang van lente naar zomer en herfst naar winter, maar ook wanneer ik ziek ben geweest en mijn weerstand wat lager is. Wat bij mij goed helpt is te zorgen dat mijn lippen niet droog zijn en barsten, ik doe dus altijd veel zalfjes en balsem op. Als er dan toch eentje doorkomt gebruik ik Zovirax, meestal is het na een dag of drie dan al weg.
Ik heb ook al gehoord van een apparaat dat "hot kiss" heet, hiermee zou je al dan niet permanent van je koortslip kunnen afgeraken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 02:18

Ik heb een tip die werkt voor mij! Ik had ook iedere maand een koortslip op gegeven moment en dan was ik er een week zoet mee en dan wassie bijna weg (te vroeg gejuicht) en kwam die weer terug. Dus was ik er nog een week zoet mee. Doet pijn/ongemak, lelijk en gewoon onggemak. Vies bah. Ik heb alle cremetjes geprobeert tot plakdingen van alle merken. Ook uit de zon houden, alle labellos weggegooit omdat ik bang was voor besmetting.

Voor mij werkt l-lysine. Dat zijn pillen van 1000/500 mg die ik 1x per dag neem en als de koortslip opkomt neem ik er drie per dag. L-lysine zorgt ervoor dat ik nu max 1x per jaar een koortslip krijg. Meestal na een zeer stressvolle periode als het weer wat rustiger wordt. Ik slik dit nu al een jaar of 6. Werkt voor mij perfect. Gewoon elke avond 1 innemen.

Als ik hem toch krijg doe ik er een plakketje op van Compeed die zie je echt bijna niet tenzij je voor me staat en goed focust. Ik vind dat echt hygienischer en voelt beschermt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 08:30

Ik lees nu al van meerdere waarbij dat goed werkt.
Ik loop zelf met een koortslip nu. Voelde zondag al jeuken en was niets aan te houden.
Mijn meiden hebben t helaas ook (3 en 6 jaar). Kan je dat gewoon bij een drogisterij kopen

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 08:42

Als je het over L-lysine hebt: ja gewoon te koop bij Etos of Kruidvat. Beide ketens hebben deze week (een deel van) de supplementen in de aanbieding.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 08:45

Je hebt ze voor je leven zegt mijn moeder altijd.
Vroeger had ik ze veel vaker dan nu. Ik merk dat als ik erg moe ben ze de kop op steken, dan is mijn weerstand waarschijnlijk lager en dan kan het virus toeslaan.
Ik smeer Zinolium, werkt voor nu erg goed. Voordeel is dat het een doorschijnend zalfje is dus het valt veel minder op. Zodra ik de kriebel opmerk smeer ik het een paar keer op de plek en ben er met 2 dagen vanaf.
https://www.internetdrogisterij.nl/p/zi ... rpEALw_wcB

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:01

L-Lysine inderdaad! Als ik dit regelmatig slik heb ik er vrijwel nooit meer last van. Eerder had ik het bij een verlaagde weerstand of een grote overgang qua temperaturen. Ik weet niet of het verantwoord is maar toen ik het nog wel had, prikte ik het wel eens door in het beginstadium en deed ik er ‘tea tree oil’ op, dan werd het niet erger en zag je ook niet dat het een koortslip was (dan was het zo weg).

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:48

Ik heb er ook regelmatig last van, maar vind het niet super hinderlijk. Heeft idd met weerstand en stress te maken, dus bv ook rond je menstruatie.
Goed oppassen dat je het blaasje niet stukmaakt, door het vocht kan het zich uitspreiden. Zo heb ik het ooit waarschijnlijk overgebracht naar het slijmvlies van mijn neus, waar het nu soms ook opkomt. Met ogen moet je helemaal goed oppassen!
Als ik het voel komen smeer ik er gelijk meerdere keren per dag zovirax op en dan is het zo weg

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:49

L-Lysine idd. Ik heb vorig jaar ook gordelroos gehad in mn gezicht. Wat ook Door herpeskont. wanneer ik de L-Lysine die slik, Voel ik met een paar dagen de zenuwen alweer pijn doen. Ben er mee begonnen voor de koortslip, maar dit is een zeer positieve bijwerking.
Als de koortslip eens doorbreekt en je neemt mer pillen, dan is ie ook zo weer weg. Top spul. Ik heb die van Solgar

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:55

Snollygoster schreef:
Ik heb ook al gehoord van een apparaat dat "hot kiss" heet, hiermee zou je al dan niet permanent van je koortslip kunnen afgeraken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Ik gebruik de Hot Kiss, hij zorgt er niet voor dat je er voorgoed vanaf bent, maar het voorkomt bij mij altijd wel dat hij echt uitbreekt.
Mijn koortsblaren worden nooit groter dan een klein blaartje, en worden niet complete open wonden. Als ik een blaar voel opkomen ga ik gelijk complete hysterisch de hele dag dat ding er op duwen (hoeft volgens mij maar 3 keer per dag, denk ik dat ik op minstens 100 zit :+ )
Maar het werkt, van het moment dat ik hem op voel komen tot dat hij echt weer helemaal weg is duurt ongeveer een weekje, en mits je me niet probeert te zoenen heeft niemand door dat ik een koortsblaar heb :D

Raad hem echt iedereen aan die er last van heeft!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:27

truus1970 schreef:
L-Lysine idd. Ik heb vorig jaar ook gordelroos gehad in mn gezicht. Wat ook Door herpeskont. wanneer ik de L-Lysine die slik, Voel ik met een paar dagen de zenuwen alweer pijn doen. Ben er mee begonnen voor de koortslip, maar dit is een zeer positieve bijwerking.
Als de koortslip eens doorbreekt en je neemt mer pillen, dan is ie ook zo weer weg. Top spul. Ik heb die van Solgar

:')

Hoe werkt zo'n hotkiss? Heb er wel eens vaker over gehoord :=

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:33

Jarenlang heel regelmatig last gehad totdat ik van een heel oud mannetje in een soort drogisterij de tip kreeg om Rhus Toxicodendron te slikken. Geen idee waar het normaal voor bedoeld is, maar ik dat meegenomen en ik was er destijds met twee dagen vanaf. Sindsdien slik ik het in risico perioden, waardoor ik geen koortslip meer krijg. En als ik denk te voelen dat er iets aankomt, begin ik met slikken en ben ik het altijd voor. En heeeeel soms word ik er mee wakker, begin ik gelijk met slikken en voel ik eind van de dag niets meer en trekt het weg.

Heel simpel online te bestellen, kost ook niks, https://www.drogistplein.nl/gezondheid/ ... 3_P715830/

Ik bestel er dan gerust 4 zodat ik geen verzendkosten heb en dat staat een eeuw in de kast. Verliest blijkbaar ook de werking niet.