Antihistamine gebruikers, ervaringen afkickverschijnselen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Antihistamine gebruikers, ervaringen afkickverschijnselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 22:00

Hoi allemaal.

Omdat ik wel nieuwsgierig ben of ik nou de enige idioot ben deze vraag.
Ik heb hooikoorts en andere allergieën, ik slik daarvoor al 2 jaar fexofenadine.
Nu ik fitter ben wil ik proberen of ik er mee kan stoppen, maar meerdere pogingen zijn dus al mislukt in het verleden.
Het is heel idioot, maar ik krijg hele rare spierkramp na een dag en na 1.5 dag krijg ik echt megavreemde angst en ben ik onwijs onrustig?! :?
Ik kan er ook niet van slapen, zelfs niet met behulp van oxazepam of slaappillen.
Allergieën kunnen kramp veroorzaken, dat weet ik, maar de onrust is zo gek en het voelt hetzelfde als afkickverschijnselen.
Online vind ik enkele hits van mensen die er ook last van hebben gehad, tot hallucineren aan toe.
Maar toch het schijnt zogenaamd niet te kunnen volgens de bijsluiter.

Zijn er mensen die ook de ervaring hebben dat stoppen met antihistamine lastig is?
Wat het ergste is is dat ik absoluut niet kan slapen, maar ik weet dus niet of dat iets is waar ik doorheen moet, of dat ik gewoon niet zonder de fexofenadine kan.
Ik heb in het verleden verslavende medicatie gebruikt, en ik ben eigenlijk van beide soorten zonder problemen afgekickt.
Daarom verbaas ik me ook over het feit dat stoppen met fexofenadine echt hele rare effecten geeft, herkent iemand dit?
Dat mag ook van andere allergiemedicijnen zijn uiteraard, ik ben benieuwd of je uiteindelijk kon stoppen, of dat het een teken was dat de medicatie nog nodig was?
En als je gestopt bent, hoe lang duurde het voor eventuele klachten minderden?
Ik heb dus absoluut geen jeuk, tranende ogen of loopneuzen vandaar dat het bést een beetje gek is.

Dus mocht je het herkennen, een reactie wordt zeer gewaardeerd. :j

Gentlegiant

Re: Antihistamine gebruikers, ervaringen afkickverschijnselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:34

Ik herken het (gelukkig) niet
Maar is het niet verstandig om even langs je huisarts te gaan en het probleem voor te leggen?
En zeker in het vervolg rekening te houden met bepaalde medicatie met verslavende stoffen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 22:44

Het idiote is dat ik tramadol slik en wietolie, en dat ik daar echt geen last heb van verslaving.
Ik wordt na jaren nog steeds wappie van drie keer niks qua wietolie.
Dat gebruik ik voor mijn rug trouwens, niet voor de lol.
Daarom snap ik dit dus totaal niet.
De huisarts weet het al en kende het issue niet, waarschijnlijk heb ik gewoon dan de medicijnen nog nodig denkt zij.
Maar ik wil zó graag van die pillen af als het even kan, ik hoop echt dat dat lukt.
Overigens wordt ik niet doodziek zonder, het zijn geen hartmedicijnen bij wijze van.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:52

Geen last van. Ik vergeet regelmatig op tijd nieuwe te bestellen en dan zit ik gerust een paar dagen zonder.... geen afkickverschijnselen. Toen onze vorige kat overleed ben ik ook gewwon gestopt geweest zonder afkickverschijnselen...:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 23:15

Wat een luxe, een dagje lukt nog wel trouwens, maar daarna?
Fexofenadine is een knap zware antihistamine en ik heb de hoogste dosering.
Ik voel me echt veel lekkerder zonder eerste 24 uur, tot de klachten komen.
In mijn elleboog zit nu rode uitslag, maar voor uitslag heb ik de medicijnen dus nooit geslikt.
Echt idioterie, ik krijg nu dingen die ik eerder nooit heb gehad.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:21

Ik heb desloratadine een tijd lang in hoge dosering gehad, maar daar geen afkickverschijnselen van gehad... Wat zegt je arts ervan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:34

Ik heb ook desloratadine, 5 mg :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 23:38

Mijn arts en de assistente hebben dit nog nooit meegemaakt.
Ik heb nu besloten om te kijken wat zeer langzaam afbouwen doet.
Dus nu voor 12 dagen 170 mg ipv 180, en per 2 weken 10 mg verlagen.
Ik sta er wel om bekend dat de bijwerkingen die zelden voorkomen bij mij vaak wel boven komen.
Ik heb bij nieuwe medicijnen de eerste zeer zelden voorkomende bijwerking kunnen toevoegen aan de bijsluiter ooit.
De eerst volgende met dezelfde klachten kwam pas een jaar later.
Zo bleek ik op een lage dosis testosteron ook een hele hoge waarde te krijgen, 2x zo hoog als de maximale normaalwaarde.
En dat terwijl zelden iemand boven de normaalwaarde komt op die dosis, dat is echt zeer uitzonderlijk te noemen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:40

de vraag is: waarom wil je 'afkicken' ?
je hebt allergieën nou eenmaal je hele leven (tenzij je net als ik een immunotherapie traject gaat doen :P )

wat is de reden dat je ze niet meer zou willen slikken? ze zijn opzich niet slecht voor je immuunsysteem, het geeft juist wat rust.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 23:52

Omdat deze licht suf maakt, ik voel me gewoon energieker zonder.
Ik vervloek die zooi echt. |o
Overigens heb ik een vette allergie gehad voor gluten en melk, ik kon werkelijk geen korreltje van een kroket verdragen.
Dat is echt al 70% beter, ik eet geen brood of pure zuivel, maar ik kan gerust koekjes eten of een normale snack uit de frituur, verpakkingen lees ik ook niet meer.
Ik ben dus al enorm opgeknapt, ik heb overigens ook een soort immunotherapie gehad, ik heb lyme en mijn immuunsysteem is op peil gekomen met spuiten. :Y)
Daardoor is het denk ik ook zo verbetert.
Overigens reageer ik ook op zo megaveel dat het geen doen is om de immunotherapie die jij bedoelt toe te passen.
Het is niet slechts voor harige huisdieren ofzo. :P
Gekke is dat ik geen échte allergieklachten krijg als tranende ogen ofzo.
Ik krijg alleen ontzettend nare spierkramp, onverklaarbare angst, onrust en superslecht slapen.
Die eerste kan van een allergie komen, bij allergische reacties op voeding kreeg ik vooral spierkramp, restless legs 8.0 maar dan in mijn hele lichaam. %)
Kijk als ik het gewoon nog nodig heb zij het zo, maar ik krijg het idee dat ook ontwenningsverschijnselen roet in het eten gooien. -O-

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 01:42

Dat heb ik ook hoor. Maar dan voor huisstofmijt. Kan gewoon niet slapen of in een bed liggen als ik niet al mijn middeltjes heb gepakt. En ik heb ook niet die standaard reacties maar de injecties gaan goed :))

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 01:49

Ik doel erop dat ik niet enkel op een ding reageer, maar op zoveel dat er geen beginnen aan is.
De beste wensen trouwens.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 01:52

En overstappen op een ander allergie medicijn?

Zelf kan ik helaas ook niet stoppen met de allergie medicatie ( 1 tabletje desloratadin in de ochtend, 1 tabletje monteculast in de avond. Iedere twee weken 3 spuiten xolair in mijn arm. Speciale astma pompjes die zich richten op allergische reactie in de longen en dan nog 3 verschillende neussprays. Voor nood heb ik nog een drankje en een epipen ) maar nooit een standaard allergische reactie gehad bij mijn ' normale ' allergieën.

Even een gek idee, is het niet beter om over te stappen op een ander medicijn in de tussentijd?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 02:11

Nou ik zal het mooier maken, ik slik naast fexofenadine óók loratadine en ketotifen.
Ofwel naast dat paardenmiddel heb ik nog twee soorten.
Eentje is trouwens om een andere reden, loratadine heeft in vitro bewezen te zorgen dat de borrelia bacterie dan geen voeding meer op kan nemen en vervolgens sterft.
Ik heb chronische lyme, en merk dat 5 mg loratadine echt heel erg veel heeft gedaan en nog doet in de strijd tegen de infectie.
Het gaat zo goed dat ik die niét durf te schrappen, ik ben zo ziek geweest dat kan ik gewoon echt niet riskeren.
Nu na bijna 4 jaar behandelen kan ik eindelijk zeggen dat het weg is, of in elk geval in slapende toestand verkeerd en ik er niks meer van merk.
Menig patiënt bereikt deze fase nooit, ik heb echt vreselijk veel geluk gehad.

Overigens hielp tot 20 mg loratadine nog steeds niets qua allergieën, daarom heb ik de fexofenadine gekregen.
En die fexo moet gewoon weg, ik heb het weer ingenomen en ik ben gewoon vrij snel een soort depri geworden valt me op.
Minder spontaan, tobberiger.
Het is me al vaker opgevallen dat als ik het niet slik ik gewoon lekkerder in mijn vel zit, maar ik lag met vette griepverschijnselen op bed met de pollen.
Enkele jaren terug had ik weken achtereen griep, heel weird en vre se lijk moe.
Eerst denk je nog ach virusje, maar toen het duidelijk werd dat het buiten extreem verergerde legde ik de link naar de pollen.
En ja hoor, weg griep met medicijnen.
Toen baalde ik wel hoor, had ik voor jan banketstaaf weken voor pampus op bed gelegen. :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:35

StonedRomy schreef:
En overstappen op een ander allergie medicijn?

Zelf kan ik helaas ook niet stoppen met de allergie medicatie ( 1 tabletje desloratadin in de ochtend, 1 tabletje monteculast in de avond. Iedere twee weken 3 spuiten xolair in mijn arm. Speciale astma pompjes die zich richten op allergische reactie in de longen en dan nog 3 verschillende neussprays. Voor nood heb ik nog een drankje en een epipen ) maar nooit een standaard allergische reactie gehad bij mijn ' normale ' allergieën.

Even een gek idee, is het niet beter om over te stappen op een ander medicijn in de tussentijd?

Hier ook een combi van 20 mg desloratadine en daarnaast ranitidine, montelukast en xolair. Gelukkig inmiddels wat mogen schrappen en afbouwen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 17:51

Als ik het zo lees val ik nog een soort mee met 7 ml ketotifen, 5 mg loratadine en 180 mg fexofenadine.
Daarmee gaat het ook echt goed, maar ik slik over de hele dag ook 100 mg tramadol en gezien ze beiden suf kunnen maken..
Liever geen fexo meer.
Tramadol slik ik per 20 mg, ik heb druppels zodat de dosis laag kan blijven.
Pillen gaan per 50 mg, druppels bevallen beter.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:13

Is het een bewuste keuze dat je 3 verschillende H1-receptor antagonisten naast elkaar slikt? Een combinatie met een H2-receptor antagonist zoals ranitidine, evt met een op een ander systeem aangrijpend middel als montelukast, lijkt me veel logischer.
Van de middelen die je gebruikt grijpt alleen ketotifen centraal aan, de overige twee middelen werken alleen perifeer. Al deze middelen kunnen psychische bijwerkingen geven, gevoelsmatig zou ketotifen dit het meeste doen ivm centrale werking en bijkomende milde anticholinerge effecten.

Onttrekking van deze middelen bij acuut staken kan ik nergens vinden en lijkt me ook onwsl gezien het gebruiken van nog twee andere middelen met hetzelfde werkingsmechanisme.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:03

Ja, ik heb ooit als zesjarige als eerste ketotifen gekregen.
Ik sliep zeer slecht en mijn arts wilde niet dat ik aan slaappillen en andere heftige middelen ging op die leeftijd, daarom kozen ze ketotifen.
Daar heb ik dus geen inspraak op gehad uiteraard.
Ze zeiden er komt een moment dat ze ouder is en dat dit niet meer werkt, maar het werkt dus nog steeds prima en daarom heeft men het zo gelaten.
Dit is via een jeugdpsychiater gegaan trouwens.

Loratadine is echt een keus geweest om te kijken of ik de Lyme zo kon minderen en dat effect was heel groot, maar dat was dus ook echt een pompen of verzuipen actie.
Soms maakt het even niet meer uit wat je doet, als het maar werkt en daarom kwam toen ik zulke heftige hooikoorts kreeg de fexofenadine erbij.
Blij ben ik er niet mee uiteraard maar ik kan niet zeggen dat de bijwerkingen nou niet dragelijk zijn, maar ik wil nu ik de infectie zo onder controle heb afbouwen uiteraard.
Ik merk gewoon dat fexofenadine vrij zwaar spul is en dat staat me echt tegen.
Momenteel heb ik een puntje van de tablet afgebroken, dus 10 mg minder gok ik en komende 12 dagen ga ik kijken hoe dat gaat.
Gaat dat goed wil ik weer met 10 mg omlaag, ik zal morgen eens bellen of er andere opties zijn die beter zijn in plaats van de fexofenadine.
Ik heb qua allergieën dit ook maar gekregen van de dokter, ik ga zeker eens overleggen of raniditine of montelukast beter is.
Kan je mij via pb meer uitleg geven over het verschil in de uitwerking?
Liefst in jip en janneke taal. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:13

Ik heb net vast gekeken, en Raniditine lijkt mij alles behalve een goed plan.
De tweede keus sprak me ook niet echt aan, dan lijkt fexofenadine nog een doetje maar dat kan aan mij liggen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:16

De meeste antihistamine hebben een sederende werking dus is het logisch dat als je na jaren gebruik stopt, je onrustig wordt. Er wordt niks meer onderdrukt, je gevoel wordt weer intenser.
Dat gaat na enkele weken weg tenzij je voorheen ook al snel wat onrustig was en dat werdt onderdrukt door de antihistamine.

Ikzelf heb 2 jaar antihistamine gebruikt ivm psychische klachten, in een hoge dosis verdeelt over de dag. Ik ben hier in 1x mee gestopt en toen kwam ik er pas achter hoeveel het onderdrukte. Ik ben toen ze toen terug 'zo nodig' gaan gebruiken omdat ik vaak tot savonds laat bezig was en dan geen rust had om te slapen.

Ik slik ze nu nog sporadisch tot niet.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:19

Montelukast is inderdaad een van de antihistamines die voor vermoeidheid kunnen zorgen als bijwerking. Ik slik het daarom in de avond, want het werkt heel goed tegen mijn voorhoofdsholte ontstekingen.

Kan je njeg beter een verwijzing vragen voor de dermatoloog of longarts?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:56

moonfish13 schreef:
Momenteel heb ik een puntje van de tablet afgebroken, dus 10 mg minder gok ik en komende 12 dagen ga ik kijken hoe dat gaat.
Gaat dat goed wil ik weer met 10 mg omlaag, ik zal morgen eens bellen of er andere opties zijn die beter zijn in plaats van de fexofenadine.

Let je erop dat de werkzame stof niet altijd vanzelfsprekend door het gehele tablet verwerkt zit? Dus als je 1/4 van een tablet neemt, dat je niet automatisch 1/4 van de werkzame stof binnenkrijgt?

Tenzij er breuklijnen op het tablet aangegeven zijn, kun je daar niet vanuit gaan namelijk. :n

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 21:11

Tablet heeft uiteraard breuklijnen.
Volgens de apotheek kan breken ook prima.

Een longarts is hier trouwens niet ter sprake, nul klachten op dat vlak.
Nooit gehad ook.
Dermatologisch ook niks.
Ik heb enkel vreselijke vermoeidheid gehad en griepverschijnselen van de allergie.
Duurde dus ook even voor we doorhadden waar het vandaan kwam!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:15

moonfish13 schreef:
Tablet heeft uiteraard breuklijnen.
Volgens de apotheek kan breken ook prima.

Een longarts is hier trouwens niet ter sprake, nul klachten op dat vlak.
Dermatologisch ook niks.

Heb zelf ook niks dermatologisch, maar die doen bij mijn ziekenhuis de allergie onderzoeken en geven ook een deel van de therapieën.

Geloof dat een allergoloog deze taak bij veel Nederlandse ziekenhuizen heeft.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:25

Naja... niet alle tabletten hebben "uiteraard" breuklijnen.
Wilde je alleen maar waarschuwen