Zelf ben ik heel erg een nakomertje, wat maakt dat mijn vader inmiddels in de 80 is en mijn moeder dat bijna is. Ik zelf ga richting halverwege 30.
Ondanks dat mijn vader enkele jaren geleden een hersenbloeding heeft gehad, zijn mijn ouders nog vitaal.
Vooral mijn moeder, ontzettend sportief en druk met vrijwilligerswerk ect.
Mijn vader doet ook nog flink zijn best, maar wordt toch minder.
Nu waren we onlangs een dagje weg en dat was behoorlijk confronterend. Mijn vader wordt echt oud. Hij moet met twee stokken lopen, we moeten goed op hem letten ivm evenwicht en vallen, kortademig etc.
Omdat we op dik twee uur afstand van elkaar wonen, zie ik ze niet wekelijks, en het lijkt wel of elke keer als ik ze zie mijn vader weer een stukje ingeleverd heeft.
Het lastige is dat hij het zelf absoluut niet wil erkennen (of het iig niet wil laten zien), geen hulp accepteert, snauwerig wordt als hij merkt dat je hem 'in de gaten' houdt. En daarnaast nog het geestelijke aspect, heel veel vergeten, steeds weer terugvallen op dezelfde verhalen en anekdotes en ogenschijnlijk eenvoudige handelingen die steeds meer moeite kosten zoals bijv. pinnen, treinkaartje halen bij een automaat etc.
En ik merkte dat ik me heel lang heb vast kunnen houden aan het gegeven dat ze zo fit en sportief zijn en dat viel ineens weg. Het besef dat ik moet gaan dealen met bejaarde ouders (vader) en dat het alleen maar minder wordt. Dat kwam opeens heel hard binnen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Herken je het, hoe ga je er mee om? Of gewoon om even te spuien