Zorgtoeslag, hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Zorgtoeslag, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:07

Onlangs kreeg ik een brief dat ik voor 2016 geen recht had op zorgtoeslag. Terug te betalen, ruim 1000 euro. Jammer, maar zo werkt het dan maar... Ze kunnen alles op voorhand berekenen, maar je mag het achteraf terugbetalen :')

Anyhow, nu berekenen ze voor 2017 een nog veel hoger jaarinkomen dan voor 2016, maar berekenen ze me wel meer dan 1050 euro zorgtoeslag :')

HOE DAN!!! De jaarinkomens zullen wel heel erg aardig kloppen.

Liselot

Re: Zorgtoeslag, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:22

Lang leve de belastngdienst :’) hierom heb ik mijn zorgtoeslag uit staan en geef ik jaarlijks bij de belastingaangifte ook mijn jaarinkomen voor het afgelopen jaar zorgtoeslag door. Je krijgt dan alles in 1 keer uitbetaald en hoeft dan dus niet terug te dokken

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:23

Je kunt zelf een inkomen doorgeven als de huidige niet klopt. Even inloggen dus en het juiste inkomen doorgeven. Dan krijg je niet hetzelfde als vorig jaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:27

Liselot schreef:
Lang leve de belastngdienst :’) hierom heb ik mijn zorgtoeslag uit staan en geef ik jaarlijks bij de belastingaangifte ook mijn jaarinkomen voor het afgelopen jaar zorgtoeslag door. Je krijgt dan alles in 1 keer uitbetaald en hoeft dan dus niet terug te dokken

Dat ga ik dus nu ook maar even doen :')

Maar ik vraag me wel af, hoe ze met de gegevens van vorig jaar mij toch dit jaar weer een zorgtoeslag toe hebben gedicht. Zit over de grens, dus zal het überhaupt niet meer krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:28

ingedebruijn schreef:
Je kunt zelf een inkomen doorgeven als de huidige niet klopt. Even inloggen dus en het juiste inkomen doorgeven. Dan krijg je niet hetzelfde als vorig jaar.

Nah, ze hebben met dit jaar toch al een maand of 10 uitbetaald. *pum* Dus op stopzetten na is er niet heel veel wat ik kan doen :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:17

Geen idee hoe het werkt maar om die reden heb ik het bij mijn vriend stopgezet. Want die moest iedere x terugbetalen. Wordt je niet vrolijk van.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:29

ingedebruijn schreef:

Sterker nog: je moet zelf je gewijzigde inkomen doorgeven. De belastingdienst doet dat niet zelf. Dus zolang jij niets wijzigt dan blijf je de toeslag ontvangen en blijf je het jaar erop alles terugbetalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 17:33

Silvia schreef:
ingedebruijn schreef:

Sterker nog: je moet zelf je gewijzigde inkomen doorgeven. De belastingdienst doet dat niet zelf. Dus zolang jij niets wijzigt dan blijf je de toeslag ontvangen en blijf je het jaar erop alles terugbetalen.

Vroegah kreeg je daar toch elk jaar een brief van? :')
Kennelijk is er niets wat echt moet, want er hangt geen boete aan vast hoor ;)

Het wat handig geweest, maar ik zie er nergens tips oid over. Het is sneu geld, maar uiteindelijk was het gewoon geld dat niet van mij was. Dus ja... Beetje jammer dat ze er zo laat mee komen :+ Daarbij, zij weten beter wat mijn inkomen is dan ik zelf :')

Maar goed, dat is trekken aan een dood paard natuurlijk :') Makkelijker kunnen ze het overduidelijk ook niet maken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:37

Het is anders zo simpel. Als je toeslag aanvraagt geef je zelf een schatting van het inkomen door en als er iets wijzigt moet je dat doorgeven. De belastingdienst kan achteraf prima controleren wat je inkomen is geweest, maar ze kunnen daar niet ruiken dat jij van baan verandert of een loonsverhoging krijgt. Veel mensen zijn zelf te beroerd om te lezen (wat als je een beschikking krijgt staat daar altijd op dat je moet controleren of je geschatte inkomen nog klopt) maar o wee als er iets niet klopt, want dan heeft de belastingdienst het (niet) gedaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:37

Oh dat is naar. Dat heb ik ook een keer gehad maar sindsdien pas ik het heel goed aan.
Elke keer als mijn inkomen wijzigt dan laat ik het aanpassen. Niks zo naar als terugbetalen. Dan maar minder of niks krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 17:40

goeroe schreef:
Het is anders zo simpel. Als je toeslag aanvraagt geef je zelf een schatting van het inkomen door en als er iets wijzigt moet je dat doorgeven. De belastingdienst kan achteraf prima controleren wat je inkomen is geweest, maar ze kunnen daar niet ruiken dat jij van baan verandert of een loonsverhoging krijgt. Veel mensen zijn zelf te beroerd om te lezen (wat als je een beschikking krijgt staat daar altijd op dat je moet controleren of je geschatte inkomen nog klopt) maar o wee als er iets niet klopt, want dan heeft de belastingdienst het (niet) gedaan.

Ik heb de afgelopen jaren ook geen beschikking gehad met daarop wat de belastingdienst heeft geschat voor mij... Pas sinds mijn verhuizing recentelijk weten ze me te vinden _O- En dan moet ik zeggen; daar staat niet op hoeveel je maximaal mag verdienen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n beschikking bij veel mensen bij het oud papier raakt in het kader van 'oke, ik zie wel'.

Had ik die beschikkingen eerder wel gekregen, had ik alles gewoon stop gezet. Maar zoals ik al zei, het geld is nooit echt van mij geweest... Dus zie ik het probleem niet van het terugbetalen. Het is alleen zoveel gedoe :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:44

Janine1990 schreef:

Je kunt daar wel degelijk een boete voor krijgen. Dat die alleen in uitzonderlijke situaties worden uitgedeeld is geen reden om de boel dan maar om te draaien. Het doorgeven van de juiste gegevens is jouw verantwoordelijkheid en kan uiteindelijk ook alleen jouw verantwoordelijkheid zijn, aangezien jij degene bent die de toeslag aanvraagt en over de juiste informatie beschikt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 17:48

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Je kunt daar wel degelijk een boete voor krijgen. Dat die alleen in uitzonderlijke situaties worden uitgedeeld is geen reden om de boel dan maar om te draaien. Het doorgeven van de juiste gegevens is jouw verantwoordelijkheid en kan uiteindelijk ook alleen jouw verantwoordelijkheid zijn, aangezien jij degene bent die de toeslag aanvraagt en over de juiste informatie beschikt.

Woooow jeetje, ik doe je niets hoor :D{
Ik ben niet alwetend, ik heb alleen geen boete gekregen. Hoef niet eens rente te betalen.

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, heb ik geen problemen met het terugbetalen. Ik begrijp alleen niet hoe ze me na 2016 weer kunnen aanslaan voor zo'n hoog bedrag per maand :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:51

Voor volgend jaar gewoon hoger inzetten. Dan heb je ook niet de kans dat je moet dokken. Helaas heb ik het zelf moeten ondervinden en mag ik nog steeds terugbetalen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 17:54

purny schreef:
Voor volgend jaar gewoon hoger inzetten. Dan heb je ook niet de kans dat je moet dokken. Helaas heb ik het zelf moeten ondervinden en mag ik nog steeds terugbetalen

Zie mijn reactie op Liselot ;) Het is allang geregeld...
Ik verwacht niet dat ik de komende jaren überhaupt in aanmerking kom voor zorgtoeslag, dus ik heb het gewoon stop gezet. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:58

Verstandig, want als je er wel recht op had dan krijg je het met terugwerkende kracht zo terug! Dat doen ze dan ook wel weer. Wel zelf in de gaten houden of je er toch wel recht op had want je moet het zelf aangeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 18:00

Suzanne F. schreef:
Verstandig, want als je er wel recht op had dan krijg je het met terugwerkende kracht zo terug! Dat doen ze dan ook wel weer. Wel zelf in de gaten houden of je er toch wel recht op had want je moet het zelf aangeven.

I know, ik zal ook niet zeggen dat ze onrechtvaardig zijn.
Hooguit wat onlogisch :')

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:11

Ik zet daarom bewust mijn inkomen een stuk hoger! (of vraag het pas achteraf aan...)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:14

Janine1990 schreef:
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, heb ik geen problemen met het terugbetalen. Ik begrijp alleen niet hoe ze me na 2016 weer kunnen aanslaan voor zo'n hoog bedrag per maand :')

Ik bedoel het niet vervelend, maar volgens mij staat dat al in dit topic genoemd. Als jouw inkomen wijzigt moet je dat doorgeven. Zolang jij dat niet doet blijft de belastingdienst uitgaan van de laatste schatting die jij hebt doorgegeven. Als je nooit een wijziging hebt doorgegeven is dat de schatting die je hebt doorgegeven bij je aanvraag. Dat kan theoretisch gerust 10 jaar geleden zijn toen je nog studeerde en misschien niet eens een inkomen had. Als op een gegeven moment blijkt dat je teveel hebt ontvangen is dat voor de belastingdienst geen reden om de berekening voor het nieuwe jaar aan te passen. Dat kan ook niet eens, want bijvoorbeeld de berekening voor 2017 wordt eind 2016 gemaakt, terwijl vaak pas halverwege 2017 wordt vastgesteld wat je inkomen over 2016 is geweest. Daarnaast kan het heel goed zijn dat je inkomen over 2016 hoger was dan de schatting waardoor je moet terugbetalen, maar dat het inkomen in 2017 weer lager is. Bijvoorbeeld als je in 2016 veel hebt overgewerkt of een ontslagvergoeding hebt ontvangen en dat in 2017 niet het geval is. Ze weten veel bij de belastingdienst, maar dus niet alles. Vandaar dus dat wordt aangegeven dat je wijzigingen altijd zelf moet doorgeven.

Janine1990 schreef:
Ik heb de afgelopen jaren ook geen beschikking gehad met daarop wat de belastingdienst heeft geschat voor mij... Pas sinds mijn verhuizing recentelijk weten ze me te vinden _O- En dan moet ik zeggen; daar staat niet op hoeveel je maximaal mag verdienen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n beschikking bij veel mensen bij het oud papier raakt in het kader van 'oke, ik zie wel'.

Zonder beschikking geen toeslag, dus het blijft even gissen waarom je die beschikking niet eerder gezien hebt, maar het zou een kleine moeite zijn geweest om die beschikking alsnog te vinden. Het is niet dat de belastingdienst in een hermetisch afgesloten grot zit en dat ze maar één keer per jaar spreekuur houden. Persoonlijk vind ik het gek dat mensen 'zomaar' geld krijgen zonder te weten waar dat op gebaseerd is en dan denken 'oke, ik zie wel' en pas piepen als blijkt dat ze moeten terugbetalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:17

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Ik bedoel het niet vervelend, maar volgens mij staat dat al in dit topic genoemd. Als jouw inkomen wijzigt moet je dat doorgeven. Zolang jij dat niet doet blijft de belastingdienst uitgaan van de laatste schatting die jij hebt doorgegeven. Als je nooit een wijziging hebt doorgegeven is dat de schatting die je hebt doorgegeven bij je aanvraag. Dat kan theoretisch gerust 10 jaar geleden zijn toen je nog studeerde en misschien niet eens een inkomen had. Als op een gegeven moment blijkt dat je teveel hebt ontvangen is dat voor de belastingdienst geen reden om de berekening voor het nieuwe jaar aan te passen. Dat kan ook niet eens, want bijvoorbeeld de berekening voor 2017 wordt eind 2016 gemaakt, terwijl vaak pas halverwege 2017 wordt vastgesteld wat je inkomen over 2016 is geweest. Daarnaast kan het heel goed zijn dat je inkomen over 2016 hoger was dan de schatting waardoor je moet terugbetalen, maar dat het inkomen in 2017 weer lager is. Bijvoorbeeld als je in 2016 veel hebt overgewerkt of een ontslagvergoeding hebt ontvangen en dat in 2017 niet het geval is. Ze weten veel bij de belastingdienst, maar dus niet alles. Vandaar dus dat wordt aangegeven dat je wijzigingen altijd zelf moet doorgeven.

Janine1990 schreef:

Zonder beschikking geen toeslag, dus het blijft even gissen waarom je die beschikking niet eerder gezien hebt, maar het zou een kleine moeite zijn geweest om die beschikking alsnog te vinden. Het is niet dat de belastingdienst in een hermetisch afgesloten grot zit en dat ze maar één keer per jaar spreekuur houden. Persoonlijk vind ik het gek dat mensen 'zomaar' geld krijgen zonder te weten waar dat op gebaseerd is en dan denken 'oke, ik zie wel' en pas piepen als blijkt dat ze moeten terugbetalen.

Nee, de Belastingdienst heeft een hoger inkomen berekend, en meer toeslag. Dat lijkt niet logisch en dát was haar vraag. De bedragen wijzigen jaarlijks, maar ik weet niet of de wijziging dit jaar zo groot is dat dit wordt verklaard TS.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:20

Volgens mij zegt TS dat ze over vorig jaar moest terugbetalen, en dat ze over komend jaar een hoger inkomen heeft én de belastingdienst zegt dat ze recht heeft op zorgtoeslag. Dát is het vreemde wat kennelijk aan de hand is. Vorig jaar inkomen al te hoog voor toeslag, dit jaar nóg hoger inkomen en de belastingdienst zegt vrolijk dat je zorgtoeslag krijgt. En dat is natuurlijk idioot. Als ze toeslag terug vragen (terecht) zou er natuurlijk wel een knopje om moeten gaan bij de belastingdienst dat er dan dús het volgende jaar (zelfs bij gelijkblijvend inkomen) geen toeslag wordt aangeboden/overgemaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 18:27

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Janine1990 schreef:

Ik heb in 2016 een transitievergoeding gehad, dat klopt. Alleen blijft mijn inkomen voor 2017 dan nog steeds hoger dan dat van 2016. De eerste maand van 2016 werkte ik maar 32 uur voor amper 9 euro bruto per uur. Daarna had ik een maand ww en vanaf maart 2016 werk ik 40 uur met veel hogere uurtarieven.

Ik heb na mijn 18e zeker een jaar of 3 een brief gehad waarop ik een schatting moest indienen :j Daarna nooit weer wat van gehoord, althans, zover ik mij kan herinneren.

Maar als dit de manier is waarop de belastingdienst dat berekent, dan verschaffen ze zichzelf toch onnodig veel werk? Ze hebben zoveel gegevens van ons, het lijkt me een flinke kostenbesparing om een vooraankondiging te sturen waarop de burger dan zelf actie kan ondernemen. Dat is natuurlijk een hele andere discussie, waar ik vast veel te eenvoudig over denk.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:29

goeroe schreef:

Pfff... werk je bij de belastingdienst of zo? >;)

Ik ben het helemaal met Ibbel eens dat er bij de belastingdienst een signaal afgegeven dient te worden dat het inkomen te hoog is.
Dat de belastingdienst dat halverwege het jaar erop al weet is flauwekul want het u W V weet ook op de 1e dag van de maand wat ik de maand ervoor aan inkomen heb gehad.
En op je belastingformulier wordt ook vanalles al voor je ingevuld maar je bij toeslagen moet je dan weer zelf je inkomen doorgeven.
Allemaal leuk en aardig dat gedoe dat burgers hun eigen verantwoordelijkheid moeten hebben en nemen maar dan moet je als belastingdienst ook duidelijk communiceren wat ze wel en niet zelf aanpassen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:29

veerledec schreef:
goeroe schreef:

Nee, de Belastingdienst heeft een hoger inkomen berekend, en meer toeslag. Dat lijkt niet logisch en dát was haar vraag. De bedragen wijzigen jaarlijks, maar ik weet niet of de wijziging dit jaar zo groot is dat dit wordt verklaard TS.

Het enige wat de belastingdienst doet met het geschatte inkomen (zolang er geen wijziging wordt doorgegeven) is indexeren. Ze gaan ervanuit dat de inkomens gemiddeld genomen met een bepaald percentage omhooggaan. Zodat men als er 'niets' wijzigt (behalve die 'standaard' verhoging') niet teveel toeslag krijgt. Over de hele linie werkt dat goed en voorkomt het dat mensen een wijziging moeten doorgeven terwijl er naar hun idee niets wijzigt. Dat neemt niet weg dat je altijd moet controleren of het geschatte inkomen nog klopt. Los daarvan kan worden besloten dat de zorgtoeslag hoger of lager wordt. Bijvoorbeeld als de zorgpremies omhooggaan. Daardoor kun je theoretisch in jaar X recht hebben op een hogere toeslag dan in jaar Y, terwijl je inkomen in jaar X hoger was dan in jaar Y. Dat verandert niets aan het principe dat je het juiste bedrag krijgt toegekend als de schatting van je inkomen klopt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 18:32

Ibbel schreef:
Volgens mij zegt TS dat ze over vorig jaar moest terugbetalen, en dat ze over komend jaar een hoger inkomen heeft én de belastingdienst zegt dat ze recht heeft op zorgtoeslag. Dát is het vreemde wat kennelijk aan de hand is. Vorig jaar inkomen al te hoog voor toeslag, dit jaar nóg hoger inkomen en de belastingdienst zegt vrolijk dat je zorgtoeslag krijgt. En dat is natuurlijk idioot. Als ze toeslag terug vragen (terecht) zou er natuurlijk wel een knopje om moeten gaan bij de belastingdienst dat er dan dús het volgende jaar (zelfs bij gelijkblijvend inkomen) geen toeslag wordt aangeboden/overgemaakt.

Dit is inderdaad een beetje mijn vraag... Hoe kan dit :')
Ze weten zoveel van ons...

Toen ik vorig jaar een maandje werkloos was, en daarna weer aan het werk was, was ik er van overtuigd dat ik klaar was en niets meer hoefde op te geven. Ik had me immers afgemeld en zeker door mijn veel hogere inkomen geen recht meer op WW. Word ik gebeld met de vraag waarom ik niets had opgegeven. Dat moest ik voor 1 maand werkloosheid nog zeker 4 maanden doen. Terwijl daar bij het UWV gewoon EXACT stond wat ik verdiende. Zij wisten het echt beter dan ik, ik keek niet echt naar mijn loonstroken :') Daarbij had ik loonstroken van 4 weken en rekent het UWV in maanden. Dus dat was voor mij ook nog een stukje rekenen of het UWV het wel goed had. Ofzo...
Ik weet, UWV, maar gegevens komen uit dezelfde database.

Ik krijg nu nog steeds mailtjes met vacatures, ik ben al 19 maanden niet meer werkloos :')