Anyhow, nu berekenen ze voor 2017 een nog veel hoger jaarinkomen dan voor 2016, maar berekenen ze me wel meer dan 1050 euro zorgtoeslag

HOE DAN!!! De jaarinkomens zullen wel heel erg aardig kloppen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liselot schreef:Lang leve de belastngdienst :’) hierom heb ik mijn zorgtoeslag uit staan en geef ik jaarlijks bij de belastingaangifte ook mijn jaarinkomen voor het afgelopen jaar zorgtoeslag door. Je krijgt dan alles in 1 keer uitbetaald en hoeft dan dus niet terug te dokken
ingedebruijn schreef:Je kunt zelf een inkomen doorgeven als de huidige niet klopt. Even inloggen dus en het juiste inkomen doorgeven. Dan krijg je niet hetzelfde als vorig jaar.
Silvia schreef:ingedebruijn schreef:Je kunt zelf een inkomen doorgeven als de huidige niet klopt. Even inloggen dus en het juiste inkomen doorgeven. Dan krijg je niet hetzelfde als vorig jaar.
Sterker nog: je moet zelf je gewijzigde inkomen doorgeven. De belastingdienst doet dat niet zelf. Dus zolang jij niets wijzigt dan blijf je de toeslag ontvangen en blijf je het jaar erop alles terugbetalen.
goeroe schreef:Het is anders zo simpel. Als je toeslag aanvraagt geef je zelf een schatting van het inkomen door en als er iets wijzigt moet je dat doorgeven. De belastingdienst kan achteraf prima controleren wat je inkomen is geweest, maar ze kunnen daar niet ruiken dat jij van baan verandert of een loonsverhoging krijgt. Veel mensen zijn zelf te beroerd om te lezen (wat als je een beschikking krijgt staat daar altijd op dat je moet controleren of je geschatte inkomen nog klopt) maar o wee als er iets niet klopt, want dan heeft de belastingdienst het (niet) gedaan.
Janine1990 schreef:Kennelijk is er niets wat echt moet, want er hangt geen boete aan vast hoor
goeroe schreef:Janine1990 schreef:Kennelijk is er niets wat echt moet, want er hangt geen boete aan vast hoor
Je kunt daar wel degelijk een boete voor krijgen. Dat die alleen in uitzonderlijke situaties worden uitgedeeld is geen reden om de boel dan maar om te draaien. Het doorgeven van de juiste gegevens is jouw verantwoordelijkheid en kan uiteindelijk ook alleen jouw verantwoordelijkheid zijn, aangezien jij degene bent die de toeslag aanvraagt en over de juiste informatie beschikt.
purny schreef:Voor volgend jaar gewoon hoger inzetten. Dan heb je ook niet de kans dat je moet dokken. Helaas heb ik het zelf moeten ondervinden en mag ik nog steeds terugbetalen
Suzanne F. schreef:Verstandig, want als je er wel recht op had dan krijg je het met terugwerkende kracht zo terug! Dat doen ze dan ook wel weer. Wel zelf in de gaten houden of je er toch wel recht op had want je moet het zelf aangeven.
Janine1990 schreef:Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, heb ik geen problemen met het terugbetalen. Ik begrijp alleen niet hoe ze me na 2016 weer kunnen aanslaan voor zo'n hoog bedrag per maand
Janine1990 schreef:Ik heb de afgelopen jaren ook geen beschikking gehad met daarop wat de belastingdienst heeft geschat voor mij... Pas sinds mijn verhuizing recentelijk weten ze me te vindenEn dan moet ik zeggen; daar staat niet op hoeveel je maximaal mag verdienen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n beschikking bij veel mensen bij het oud papier raakt in het kader van 'oke, ik zie wel'.
goeroe schreef:Janine1990 schreef:Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, heb ik geen problemen met het terugbetalen. Ik begrijp alleen niet hoe ze me na 2016 weer kunnen aanslaan voor zo'n hoog bedrag per maand
Ik bedoel het niet vervelend, maar volgens mij staat dat al in dit topic genoemd. Als jouw inkomen wijzigt moet je dat doorgeven. Zolang jij dat niet doet blijft de belastingdienst uitgaan van de laatste schatting die jij hebt doorgegeven. Als je nooit een wijziging hebt doorgegeven is dat de schatting die je hebt doorgegeven bij je aanvraag. Dat kan theoretisch gerust 10 jaar geleden zijn toen je nog studeerde en misschien niet eens een inkomen had. Als op een gegeven moment blijkt dat je teveel hebt ontvangen is dat voor de belastingdienst geen reden om de berekening voor het nieuwe jaar aan te passen. Dat kan ook niet eens, want bijvoorbeeld de berekening voor 2017 wordt eind 2016 gemaakt, terwijl vaak pas halverwege 2017 wordt vastgesteld wat je inkomen over 2016 is geweest. Daarnaast kan het heel goed zijn dat je inkomen over 2016 hoger was dan de schatting waardoor je moet terugbetalen, maar dat het inkomen in 2017 weer lager is. Bijvoorbeeld als je in 2016 veel hebt overgewerkt of een ontslagvergoeding hebt ontvangen en dat in 2017 niet het geval is. Ze weten veel bij de belastingdienst, maar dus niet alles. Vandaar dus dat wordt aangegeven dat je wijzigingen altijd zelf moet doorgeven.Janine1990 schreef:Ik heb de afgelopen jaren ook geen beschikking gehad met daarop wat de belastingdienst heeft geschat voor mij... Pas sinds mijn verhuizing recentelijk weten ze me te vindenEn dan moet ik zeggen; daar staat niet op hoeveel je maximaal mag verdienen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n beschikking bij veel mensen bij het oud papier raakt in het kader van 'oke, ik zie wel'.
Zonder beschikking geen toeslag, dus het blijft even gissen waarom je die beschikking niet eerder gezien hebt, maar het zou een kleine moeite zijn geweest om die beschikking alsnog te vinden. Het is niet dat de belastingdienst in een hermetisch afgesloten grot zit en dat ze maar één keer per jaar spreekuur houden. Persoonlijk vind ik het gek dat mensen 'zomaar' geld krijgen zonder te weten waar dat op gebaseerd is en dan denken 'oke, ik zie wel' en pas piepen als blijkt dat ze moeten terugbetalen.
goeroe schreef:Janine1990 schreef:Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, heb ik geen problemen met het terugbetalen. Ik begrijp alleen niet hoe ze me na 2016 weer kunnen aanslaan voor zo'n hoog bedrag per maand
Ik bedoel het niet vervelend, maar volgens mij staat dat al in dit topic genoemd. Als jouw inkomen wijzigt moet je dat doorgeven. Zolang jij dat niet doet blijft de belastingdienst uitgaan van de laatste schatting die jij hebt doorgegeven. Als je nooit een wijziging hebt doorgegeven is dat de schatting die je hebt doorgegeven bij je aanvraag. Dat kan theoretisch gerust 10 jaar geleden zijn toen je nog studeerde en misschien niet eens een inkomen had. Als op een gegeven moment blijkt dat je teveel hebt ontvangen is dat voor de belastingdienst geen reden om de berekening voor het nieuwe jaar aan te passen. Dat kan ook niet eens, want bijvoorbeeld de berekening voor 2017 wordt eind 2016 gemaakt, terwijl vaak pas halverwege 2017 wordt vastgesteld wat je inkomen over 2016 is geweest. Daarnaast kan het heel goed zijn dat je inkomen over 2016 hoger was dan de schatting waardoor je moet terugbetalen, maar dat het inkomen in 2017 weer lager is. Bijvoorbeeld als je in 2016 veel hebt overgewerkt of een ontslagvergoeding hebt ontvangen en dat in 2017 niet het geval is. Ze weten veel bij de belastingdienst, maar dus niet alles. Vandaar dus dat wordt aangegeven dat je wijzigingen altijd zelf moet doorgeven.Janine1990 schreef:Ik heb de afgelopen jaren ook geen beschikking gehad met daarop wat de belastingdienst heeft geschat voor mij... Pas sinds mijn verhuizing recentelijk weten ze me te vindenEn dan moet ik zeggen; daar staat niet op hoeveel je maximaal mag verdienen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n beschikking bij veel mensen bij het oud papier raakt in het kader van 'oke, ik zie wel'.
Zonder beschikking geen toeslag, dus het blijft even gissen waarom je die beschikking niet eerder gezien hebt, maar het zou een kleine moeite zijn geweest om die beschikking alsnog te vinden. Het is niet dat de belastingdienst in een hermetisch afgesloten grot zit en dat ze maar één keer per jaar spreekuur houden. Persoonlijk vind ik het gek dat mensen 'zomaar' geld krijgen zonder te weten waar dat op gebaseerd is en dan denken 'oke, ik zie wel' en pas piepen als blijkt dat ze moeten terugbetalen.
goeroe schreef:Het is anders zo simpel. Als je toeslag aanvraagt geef je zelf een schatting van het inkomen door en als er iets wijzigt moet je dat doorgeven. De belastingdienst kan achteraf prima controleren wat je inkomen is geweest, maar ze kunnen daar niet ruiken dat jij van baan verandert of een loonsverhoging krijgt. Veel mensen zijn zelf te beroerd om te lezen (wat als je een beschikking krijgt staat daar altijd op dat je moet controleren of je geschatte inkomen nog klopt) maar o wee als er iets niet klopt, want dan heeft de belastingdienst het (niet) gedaan.
veerledec schreef:goeroe schreef:Zonder beschikking geen toeslag, dus het blijft even gissen waarom je die beschikking niet eerder gezien hebt, maar het zou een kleine moeite zijn geweest om die beschikking alsnog te vinden. Het is niet dat de belastingdienst in een hermetisch afgesloten grot zit en dat ze maar één keer per jaar spreekuur houden. Persoonlijk vind ik het gek dat mensen 'zomaar' geld krijgen zonder te weten waar dat op gebaseerd is en dan denken 'oke, ik zie wel' en pas piepen als blijkt dat ze moeten terugbetalen.
Nee, de Belastingdienst heeft een hoger inkomen berekend, en meer toeslag. Dat lijkt niet logisch en dát was haar vraag. De bedragen wijzigen jaarlijks, maar ik weet niet of de wijziging dit jaar zo groot is dat dit wordt verklaard TS.
Ibbel schreef:Volgens mij zegt TS dat ze over vorig jaar moest terugbetalen, en dat ze over komend jaar een hoger inkomen heeft én de belastingdienst zegt dat ze recht heeft op zorgtoeslag. Dát is het vreemde wat kennelijk aan de hand is. Vorig jaar inkomen al te hoog voor toeslag, dit jaar nóg hoger inkomen en de belastingdienst zegt vrolijk dat je zorgtoeslag krijgt. En dat is natuurlijk idioot. Als ze toeslag terug vragen (terecht) zou er natuurlijk wel een knopje om moeten gaan bij de belastingdienst dat er dan dús het volgende jaar (zelfs bij gelijkblijvend inkomen) geen toeslag wordt aangeboden/overgemaakt.