Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 11:40

Maw: hebben jullie je verstandskiezen nog? Zijn ze verwijderd en hebben jullie goede/minder goede verhalen?

Mijn bovenste twee zijn beiden door de tandarts getrokken, de eerste ging heel goed en de tweede werd een regelrecht horrorverhaal. Ik scheet dus penen toen bleek dat de twee onderste ook snel zouden moeten volgen en heb veel tijd gestoken in het zoeken naar een goede kaakchirurg.

In augustus heeft de chirurg die ik had gevonden linksonder verwijderd en dat was zo ontzettend goed gegaan dat ik gisteren vrijwillig terug ben geweest om rechtsonder ook door hem te laten trekken. Deze man heeft mij echt zoveel vertrouwen gegeven, mochten er bokkers omg Rotterdam zoeken naar een fijne kaakchirurg stuur me dan gerust pb want ik kan hem van harte aanbevelen :j

Al mijn verstand is er dus uit nu, ben erg benieuwd naar jullie verhalen/ervaringen!

Anoniem

Re: Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:45

Alle 4 er uit laten halen bij de kaakchirurg omdat ze tegen mijn andere kiezen aan groeiden en dus niet door konden komen. Dat deed erg zeer!

Dus bij de kaakchirurg er uit laten halen, dat viel me erg mee. Was even pijnlijk maar heb er nu nooit meer last van.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:47

2 getrokken, 1 door eigen tandarts
En tweede keer dacht ze het ook te kunnen en die brak af.
Toen moest ik naar de kaakchirurg, een Duitse man die flink de muziek op had.
Hop verdovingsspuit erin en daarna naar huis met een kuur, koorts gehad en al.
Wat een trauma :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:48

Weet je trouwens waarom het "verstandskiezen" heten?
Verstandskies is een verbasering van "ver staande kies". De kies die verste achterin je mond staat.
Geheel off topic, ik weet het. Excuus.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:49

Fijn dat je een goeie chirurg hebt gevonden, als iets me een nachtmerrie lijkt dan is het wel tanden/kiezen die getrokken moeten worden, laat staan als het dan ook nog niet goed gebeurd :(:)

Ik had mijn verstandskiezen al vrij vroeg, op m'n 12e was de hele boel al goed en wel doorgekomen :') nu bijna 10 jaar verder en geen klachten. Ze hebben ruimte zat en zitten er nog vrolijk in :+ Vind het alleen lelijk dat de onderste 2 niet mooi 'op een rij' staan met de rest van m'n tanden/kiezen, maar goed, als dat alles is. Niet alsof iemand ooit zo ver m'n mond in kijkt op de tandarts na en die is er helemaal tevreden over :')

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:50

Ik ben 24, ik heb ze alle 4 nog. Bij mij groeien ze goed en heb geen last, dus ze hoeven er niet uit.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:50

Alle 4 zijn eruit gehaald in één keer, onder gehele narcose. Heb heel veel 'napijn ervaringen' gelezen en gehoord, maar herken het zelf helemaal niet..ik had absoluut geen last en zat enkele uren later tegen beter weten in al paste te eten. Heb enkel 10 dagen hamsterkaakjes gehad :D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:51

Ik moet ook naar de kaakchirurg :j

De bovenste bij mij zijn helemaal door maar nog de vraag of die erin mogen blijven ivm ruimte naar de andere kies omdat je daar geen gaatjes tussen moet gaan krijgen. Onder moet er sowieso uit, aan allebei de kanten groeien ze tegen de kies aan en zijn dus niet eens goed zichtbaar. Gaat nog een leuk verhaal worden denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:53

Allevier weg, twee per keer. In het Groene Hart ziekenhuis te Gouda, de kaakchirurg zit er nu niet meer is voor zichzelf een kliniek begonnen. Mijn toenmalige tandarts deed het niet zelf (gelukkig! Want mijn gebit was in slechte staat vol gaatjes toen ik een nieuwe tandarts had gevonden. Mijn oude tandarts zei steeds "wat een mooi gebit") Ze waren er dan ook al mooi uit voor mijn tandartsangst opkwam (door dat mijn gebit zo slecht bleek).

Wat een verademing was het, mijn vader had een week voor mij een horrorverhaal in een ziekenhuis in Rotterdam met z'n verstandskies. Hij is voor de overige drie ook naar Gouda gegaan :') ik at dezelfde avond alweer alles, frietjes, rijst, etc. Als ik meer verstandskiezen had hadden die er ook wel uit gemogen :+

Voor dingen als verstandskiezen zou ik gewoon altijd een kaakchirurg kiezen. Gaat het ook gelijk uit je basisverzekering zelf ipv de tandartsaanvulling. (Al heb je wel eigen risico)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-17 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Bij mij zijn ze er allemaal uit.

De eerste die eruit ging was linksonder. Was niet goed doorgekomen dus er zat een lap los tandvlees overheen. Een paar keer een flinke ontsteking daar gehad dus bij de tandarts gevraagd of ie eruit kon. Uiteindelijk door de kaakchirurg verwijderd.
Linksboven is later door de tandarts zelf gedaan omdat er een gaatje in zat.

Rechtsonder en -boven op eigen verzoek laten verwijderen omdat ik op diezelfde kant gaatjes had waardoor ik toch al verdoofd was.

Bij alle vier geen centje pijn gehad na afloop. Kan mijn achterste kiezen ook veel beter schoon houden met het poetsen.

YellowGray

Bij mij zijn er nu 2 getrokken. Linksboven en -onder. De onderste groeide tegen mijn andere kiezen aan en veroorzaakte veel pijn. Tandarts gaf aan dat hij dan ook linksboven gelijk zou trekken, omdat het blijkbaar niet handig is als er geen andere kies meer tegenover zit. Kiezen waren wel al beide ver genoeg door dat ze gewoon getrokken konden worden. Ik heb er 1 middag last van gehad. De hechtingen hadden op moeten lossen denk ik, maar ik heb ze er na anderhalve week zelf uitgeknipt omdat ze zo in de weg zaten. :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 11:55

rien10 schreef:
Weet je trouwens waarom het "verstandskiezen" heten?
Verstandskies is een verbasering van "ver staande kies". De kies die verste achterin je mond staat.
Geheel off topic, ik weet het. Excuus.

Dat verhaal heb ik ook wel eens gehoord maar wordt ook weer ontkracht door diverse tandartsen en taalkundigen. Ook in andere talen zoals het Engelse 'wisdom tooth' en Duitse 'weisheitszahn' verwijst de naam naar de periode waarin de kiezen door zouden komen samen met het verstand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:57

Ik was al vroeg verstandig maar was ook al vroeg mijn verstand kwijt :D :+
Met mijn 16 zijn ze allemaal verwijderd.
Eerst links, daarna rechts.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:57

Bij mij gaan ze er binnenkort alle 4 tegelijkertijd uit. Eerste plan was om alleen de twee onderste te laten trekken, maar ivm een open hart operatie in de toekomst heeft de cardioloog besloten ze in een keer eruit te laten halen. Hoef ik daar niet meer naar om te kijken.

Moet dan zo'n 3 dagen in het ziekenhuis blijven, dus eerst even tijd vinden :+

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:01

Ik heb ze alle 4 (in 2x) laten trekken bij de kaakchirurg. Eerste keer was dramatisch, boor die het niet goed deed, kies die niet wilde (met 1 hand op mn hoofd duwen en dan trekken) en die daarna in stukjes brak. Heb een week mn mond niet open kunnen doen, als ik wilde eten moest ik met mn vingers eerst mn tanden uit elkaar trekken. Desondanks door de pijnstillers eigenlijk geen pijn gehad. Later zijn de andere 2 getrokken, dat was ook even wroeten maar dat ging een stuk soepeler.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 12:03

Jans schreef:
Voor dingen als verstandskiezen zou ik gewoon altijd een kaakchirurg kiezen. Gaat het ook gelijk uit je basisverzekering zelf ipv de tandartsaanvulling. (Al heb je wel eigen risico)

Zeker waar! Ik zou het nu ook nooit meer aanraden om zoiets door de tandarts te laten doen... Snap ook nog steeds niet waarom mijn tandarts destijds die tweede zelf wilde doen. Heb 3 kwartier pijn geleden omdat hij het niet voor elkaar kreeg, verdoving pakte niet en het was gewoon een grote ellende :=

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:05

Bij mij zijn er inmiddels 2 verwijderd, 1 door de tandarts en 1 door de kaakchirurg. Die bij de tandarts is getrokken heb ik nauwelijks last van gehad.

Die ander stond scheef en drukte tegen mijn naastgelegen kies aan, dus moest ik naar de kaakchirurg. De kaakchirurg kreeg hem er bijna niet uit en hij moest het tandvlees zo ver opschuiven dat er een zenuw bloot kwam te liggen van de naastgelegen kies. Goed, ik heb er denk ik 4 weken behoorlijk last van gehad en nog 1,5 maand voordat de hele gevoeligheid eraf was. Nu is mijn achterste kies nog steeds af en toe gevoelig, omdat het glazuur beschadigd is.

Er moet nog 1 verstandskies verwijderd worden (de ander komt waarschijnlijk niet door) en ik hoop van harte dat mijn tandarts dat weer gewoon kan doen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:06

Ik heb er 1 en heb er ook altijd maar 1 gehad. Die is nog niet doorgekomen en de tandarts verwacht ook niet dat hij door zal komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:08

Ik ben zo slim :D heb ze alle vier nog zitten netjes onderwater geven geen problemen en mogen blijven zitten waar ze zijn als ze zich braaf blijven gedragen. Overigens in overleg met kaakchirurg en tandarts. Vaak geweest ivm ander probleem maar zij zeggen ook geen last lekker laten zitten

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:09

Ik heb ze alle 4 nog en zoals het er naar uit ziet hoeven ze er ook niet uitgehaald te worden :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:10

Ik heb ze ook niet meer. Kaakchirurg heeft ze getrokken, eerst links en de 2e keer rechts. Mijn verstandskiezen stonden netjes maar zijn toch getrokken toen ze doorkwamen. Niet enorm veel pijn gehad, was prima te doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:10

Ik heb ze alle 4 nog :D

Tjonge jonge, wat een verstand heb ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:11

heb er nog 1 en die moet er binnenkort uit.
Allemaal bij de kaakchirurg.
2 gingen er perfect ondanks de bizarre ligging (groeiden plat naar voren mijn andere kiezen in).
De derde had dezelfde ligging maar die ging een klein beetje mis :+
Mijn kaak ging toen uit de kom, ook weer netjes terug gezet maar nu 8 jaar later heb ik nog vaak een "knak" :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:12

Mijn bovenste zijn jaren geleden getrokken, mijn onderste zitten nog helemaal of deels onder het tandvlees. Krijg enorme nachtmerries van dat gekraak tijdens het trekken dus hoop dat ze braaf kunnen blijven zitten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:13

Ik heb maar de helft van mijn verstand gekregen :D :+ En ik blijf echt kind, ik heb zelfs nog 2 melkkiezen _O-
Alleen in de onderkaak had ik 2 verstandskiezen. En die zijn er beide allang uit. Had er geen last van, maar de onderkaak had al te weinig ruimte, voortanden die al scheef tegen elkaar gedrukt waren, dat ik zoiets had van dr uit met die dingen. Dus toen ze net aan doorgekomen waren heeft mijn tandarts me doorverwezen naar de kaakchirurg en zijn ze er met 3 weken tijd ertussen verwijderd. Niks geen last van gehad, geloof dat ik dezelfde dag alweer normaal at (long time ago :') ).