Medicatie niet leverbaar, bij wie ligt de fout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Medicatie niet leverbaar, bij wie ligt de fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 15:26

Hallo,

Ik heb een vraag. Sinds ik ben verhuisd zit ik bij een nieuwe apotheek. Er is al weken gezeik met m'n medicatie: eerst kreeg ik 1 potje ipv 2, die 2e zou worden besteld. Opeens problemen met leveringsrobot, kom volgende week maar terug. Week erna hoor ik dat m'n medicatie over 2 weken weer leverbaar is, deze week dus. Nu is de leverdatum weer verschoven en m'n medicatie is bijna op.

Er is wel een ander merk, maar daar had ik eerder minder goede ervaringen mee, dus daar begin in liever niet aan.

Ik vroeg me af bij wie de fout ligt, bij de apotheek of de fabrikant? Punt is dat ik dit nog nooit heb gehad bij m'n vorige apotheek (waar ik al 9 jaar rondliep). Dus als het is op te lossen door naar een andere apotheek te gaan, zou ik dat meteen doen. Of hebben mensen ervaring met een online apotheek?

Ik ga morgen even met de huisarts overleggen hoe nu verder, maar ik vraag me oprecht af waar het probleem zit -O-

tengeltje11

Re: Medicatie niet leverbaar, bij wie ligt de fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:29

Het meest logische is dat het leveringsdepot die de apotheek bedient,het niet op voorraad heeft.

Andere apotheek proberen of rondbellen.
Als eentje een doosje staan heeft,kan je er zo om.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:31

Het kan wel aan de apotheek liggen maar het kan ook gewoon onmacht zijn natuurlijk.

Maar je kan even een apotheek in de buurt bellen of die ze wel op voorraad heeft?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:37

Wat irritant, zit er geen andere apotheek in de buurt?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:14

Qua online apotheek, ik heb mijn pil nu via Efarma, omdat die wél een heel jaar (ook zonder stopweken) in 1x uitleveren en daardoor een stuk goedkoper waren dan mijn gewone apotheek en ik vind het tot nu toe ideaal.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:41

Op farmanco.nl kun je zien of er leveringsproblemen zijn.klik op de naam van je geneesmiddel en dan vind je meer informatie

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:50

Je zou even kunnen rondbellen of een andere apotheek het middel wel kan leveren of op voorraad heeft. Je bent altijd vrij om je medicatie bij een andere apotheek te halen mits je een geldig recept hebt.
Het klinkt alsof het middel niet te leveren is vanuit de fabrikant of groothandel. Fabrikanten geven regelmatig een verwachting aan wanneer het medicijn weer leverbaar zou moeten zijn, maar het komt vaak voor dat deze datum verschoven word.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:55

Vraag eens aan je apotheek of het ergens anders wel leverbaar is. Als ik dringend een medicijn in Nederland nodig heb, belt de apotheek even rond voor mij als ze het zelf niet meer hebben. Apotheek in Duitsland doet hetzelfde, net dat beetje extra service.

Verder ben je vrij om naar iedere willekeurige apotheek te gaan. Al besluit je terug naar je vorige apotheek te gaan, aan de andere kant van het land. Even receptje mee of recept laten doorfaxen door huisarts.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:59

Dit ligt aan de fabrikant/groothandel waar apotheek van geleverd krijgt. Als apotheek het niet binnen krijgt, kan deze ook niks leveren. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn met de grondstof van je medicijn.

Heel vervelend voor patiënt en apotheek. Apotheek zal altijd zo goed mogelijk een (tijdelijke) vervanger zoeken, bijvoorbeeld andere merk of een andere sterkte van het merk die je wilt waar je dan de helft of het dubbele van neemt om bij je dosering te komen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:19

Ben ik de enige die niet weet waarom hier een probleem van gemaakt wordt? Het is jammer dat het bij de apotheek waar je normaal gaat niet meer leverbaar is voor een 2e dosis, maar er zijn toch genoeg apotheken waarbij je terrecht kan?

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:32

Ligt inderdaad meestal aan de fabrikant of groothandel. Super vervelend natuurlijk maar kan de apotheek vaak weinig aan doen. Maar mijn ervaring tot nu toe is dat ze je mogelijk wel kunnen helpen een apotheek te vinden die het wel kan leveren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 23:06

Prosecco schreef:
Ben ik de enige die niet weet waarom hier een probleem van gemaakt wordt? Het is jammer dat het bij de apotheek waar je normaal gaat niet meer leverbaar is voor een 2e dosis, maar er zijn toch genoeg apotheken waarbij je terrecht kan?

Ik heb rondgebeld, blijkt dat ze het bij andere ook niet hebben.

Ik woon nog niet zo lang op mezelf en vroeger regelden m'n ouders niet. Ik moet dingen ook een beetje ontdekken :=

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:17

Maar als je hebt rondgebeld en dat als antwoord kreeg, is toch je vraag beantwoord? Ligt niet aan de apotheek dus
Het is gruwelijk onhandig zeker als het belangrijke pillen zijn, maar helaas niks aan te doen. Hier laat ik ze wel eens naar een apotheek in een stad waar een van mijn ouders werkt bellen, kunnen die het oppikken, en sowieso apotheek zelf laten bellen, die krijgen meer gedaan dan een consument

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:49

Ik ben apothekers assistente in een ziekenhuis en ik kan je zeggen het is echt een ramp met geneesmiddelen die niet leverbaar zijn. Wij hebben iedere dag 5 uur een assistente zitten op assortiment en dan zijn we alleen maar druk om vervangende artikelen te vinden voor alles wat niet leverbaar is.
Kan apotheek zelf niks aan doen. Is echt de groothandel en leverancier. Sommige artikelen zit bv quotum op daarvan mag de groothandel er per maand maar zoveel van bij de leverancier bestellen. Die artikelen zijn soms rond de 10e van de maand al niet meer bestelbaar.
Als je mij de naam, merk en sterkte stuurt wil ik wel voor je kijken wat ermee is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:52

Meestal hebben ziekenhuizen ook een receptenbalie, misschien dat zij nog wat voor je kunnen betekenen? Die hebben doorgaans alle soorten pillen wel op voorraad, dus hopelijk voor jou ook nog wat. Al is het maar een paar stuks tot die andere er zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:53

Genja: er was een meldpunt voor. Ik weet dat het niet echt aantrekkelijk is om naast al dat regelwerk ook nog eens extra moeite te doen voor zo'n meldpunt, maar zonder cijfers denk ik dat er helemaal niets in beweging komt. Dus... spam ze vol :=

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:57

Hier laatst ook gehad. Uiteindelijk overgestapt van merk want de levertijd schoof al op. Uiteindelijk zijn ze nu nog niet leverbaar dus blij dat ik ben overgestapt.

Bel je dokter even die kan je vast helpen :o

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:09

Beau_Myrthe schreef:
Hier laatst ook gehad. Uiteindelijk overgestapt van merk want de levertijd schoof al op. Uiteindelijk zijn ze nu nog niet leverbaar dus blij dat ik ben overgestapt.

Dokters weten daar niks van. Die kunnen echt niet bijhouden wat er niet leverbaar is die zeggen over het algemeen regel het maar met de apotheek

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:49

Mocht je toch graag bij je vertrouwende merk blijven zou je misschien met de apotheek kunnen overleggen of je een andere sterkte kan krijgen. Dan neem je bij dubbele sterkte een half tablet of bij een gehalveerde sterkte een dubbele dosering. Mits het mogelijk is, maar dat zou je apotheek moet weten.
Je zou zelf ook rond kunnen bellen naar apotheken of zelf misschien de fabrikant bellen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:32

genja schreef:
Beau_Myrthe schreef:

Dokters weten daar niks van. Die kunnen echt niet bijhouden wat er niet leverbaar is die zeggen over het algemeen regel het maar met de apotheek

Dat zal dan verschillen per huisarts. Ik ben voor het probleem dat het helemaal op was netjes overgezet op een vergelijker van een ander merk. En met mij meerdere. Ook zoals de optie hierboven, zwaarder krijgen en dan de helft nemen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:44

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:52

Dit probleem ligt inderdaad bij de fabrikant of de groothandel van het geneesmiddel. Op dit moment hebben helaas veel geneesmiddelen leveringsproblemen en de verwachte leverdatum van sommige geneesmiddelen kan soms ver in 2018 liggen. De apotheek ondervindt hier dus net zo goed hinder van en kan weinig andere dingen doen dan uitzoeken welke alternatieven er zijn om die tijd te overbruggen.

Als je niet per se gehecht bent aan dit merk zou ik in samenwerking met de apotheek kijken welke alternatieve oplossingen er zijn. Het zal niet het eerste geneesmiddel zijn waarbij de verwachte leverdatum telkens verplaatst wordt.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:00

Ik ben zelf apothekersassistente en wij staan hier echt machteloos in helaas.
Soms geeft de leverancier een datum die inderdaad verschuift en verschuift of ineens op levertijd onbekend springt.
Als de fabrikant niet levert kunnen wij ook niks voor de patiënt doen. Behalve een goed alternatief zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:22

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 10:28

Bedankt voor de reacties! Heb inmiddels een ander (wat duurder) merk gekregen, waarvan ik weet dat ik er goed op reageer :)