24 kg afgevallen, wanneer stopt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

24 kg afgevallen, wanneer stopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:41

Mijn man heeft in januari het roer om gegooid. Hij is normaal gaan eten (1x opscheppen ipv 3x, koffie zwart ipv melk&suiker, niet meer snoepen), daarnaast is hij fanatiek gaan hardlopen. 2x in de week 5km. In het weekend 10/12km en zo eens in de maand/6 weken halve marathon.
Hij voelt zich prima, en vooral zijn huid (psoriasis, eczeem en extreem droge huid) is óntzettend opgeknapt.
Hij weegt nu nog 68kg. (Hij is 1.72m)
Ben super trots op hem, maar hij slaat nu een beetje de andere kant op en wordt te mager. Vooral bij z'n sleutelbenen en z'n armen denk ik, nou schat, daar mag best iets meer vlees op zitten....
Het gaat niet meer zo hard, maar hij blijft nog steeds wel iets afvallen.
Gaat dit weer stabiliseren of moeten we iets anders doen?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 17-10-17 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: 24 kg afgevallen, wanneer stopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:43

Eet hij wel voldoende? Met deze beeeging is het belangrijk dat hij genoeg eet, misschien meer dan hij verwacht/ nu doet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:44

Knap dat hij gezonder is gaan leven en zoveel is afgevallen.
Ik zou hem langs een dietist sturen.
Die kan samen met hem een juist voedingsschema opzetten.
Door het sporten verbrandt hij veel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:46

Op de telefoon kun je fitnessapps/ voedingsapps installeren.
Zo kun je bijhouden wat je eet,verbrand en tekort komt.
Krijgt hij wel genoeg eiwitten binnen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:49

'S morgens Brinta met magere melk
Op zn werk twee bruine boterhammen met halvarine en jonge kaas, een Liga en een appel.
'S avond groente/vlees/aardappel, of een pasta of wok gerecht, koekje bij de koffie en een mandarijn

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:51

Woow dat is echt heel weinig. zeker met dat bewegen wat hij erbij doet, snap ik dat hij afvalt nog steeds.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:51

Dat is veeeeel te weinig!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:52

LadyMadonna schreef:
'S morgens Brinta met magere melk
Op zn werk twee bruine boterhammen met halvarine en jonge kaas, een Liga en een appel.
'S avond groente/vlees/aardappel, of een pasta of wok gerecht, koekje bij de koffie en een mandarijn

Dit is erg weinig voor een volwassen man die zoveel sport. Ik ben een jonge vrouw van 1.62 en 58 kilo en eet zeker 2 keer zoveel. Hiernaast doe ik wel veel krachttraining maar ondanks dat zou hij ook zeker meer kunnen eten. Probeer vooral wat meer eiwitten toe te voegen, dan krijgen zijn spieren ook voldoende voedingsstoffen om te herstellen van de training.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:52

Wat doet hij voor werk? 2 boterhammen klink mij namelijk als erg weinig, maar zowel ik als mijn man doen ook beide intensief werk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:53

Na/tijdens het hardlopen neemt wel vaak van die speciale sport repen...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:53

Ow wow dat is erg weinig voor eem volwassenman.
Misschien een derde boterham erbij of smiddags een tussendoortje erbij, avocado, gevulde wrap, mango, bananenbrood allemaal gezonde tussendoortjes.
Brinta vervangen door havermout

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:54

Havermout en dan met volle melk heeft meer voedingswaarde. 6 boterhammen. En tussendoor een flinke hand rauwe notenmix voor extra energie en goede stoffen. Zo raakt hij echt ondervoed, zowel in gewicht als ook in voedingsstoffen. Meer fruit kan ook prima!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:55

Crista schreef:
Wat doet hij voor werk? 2 boterhammen klink mij namelijk als erg weinig, maar zowel ik als mijn man doen ook beide intensief werk.

Hij is projectleider, in principe zittend werk, maar hij moet wel vaak van de ene kant van het terrein naar de andere kant lopen, en tussen de middag wandelt hij met collega's een half uurtje. Ex hardlopen zit ie meestal rond de 10.00/11.000 stappen per dag

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:56

Misschien is het anders een optie om een goede dieettist of zo iets gelijks te zoeken?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:56

Als je zoveel sport heb je veel meer voedingsstoffen nodig, ik denk dat een afspraak met een voedingsdeskundige een heel goeie tip is. Dan gaat hij zich ook nóg lekkerder voelen (meer energie, betere stemming)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:59

Ik zou eens een bezoekje brengen aan een dietiste. Als ik dat dagmenu zo zie dan is dat veel te weinig voor de inspanning die hij levert.

Voor nu zou hij al kunnen beginnen met volle melk zuivel ipv magere zuivel, 3 boterhammen ipv 2, tussen z'n grote maaltijden door een tussendoortje etc.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:01

Mijn sportschema is ongeveer vergelijkbaar, maar ik eet al 5 boterhammen op een dag. Daarbij 3 of 4 keer fruit en nog een keer noten. Meer eten dus! Een diëtist is een goede optie.

Ik heb bij zoveel sporten al 2400kcal per dag nodig, laat staan een man.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 17-10-17 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:02

Hij eet volgens mij toch te weinig. Ik ben maar 1m63 groot, doe zittend werk en sport bijna niet, maar ik eet toch minstens evenveel of misschien zelfs wat meer.

Jullie moeten toch gaan opletten dat hij niet in de andere richting doorslaat, want op een bepaald moment zal hij zo vast zitten in dat beperkte eetschema dat het moeilijk is om daar weer vanaf te stappen. Als hij zijn hongergevoel lang genoeg onderdrukt zal het steeds moeilijker worden om het nog te voelen.
Ik zou hem eens langs een diëtist sturen. Nu hij voldoende is afgevallen is het belangrijk dat hij terug zijn eigen voedingsbehoeftes leert inschatten en op gevoel gaat eten.
Een keertje een extra boterham, wat extra opscheppen als hij nog honger heeft hoeft echt geen probleem te zijn. Als sporter heeft hij voldoende koolhydraten en eiwitten nodig. Of misschien zelfs een stukje taart in het weekend :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:03

Gillbo schreef:
Ow wow dat is erg weinig voor eem volwassenman.
Misschien een derde boterham erbij of smiddags een tussendoortje erbij, avocado, gevulde wrap, mango, bananenbrood allemaal gezonde tussendoortjes.
Brinta vervangen door havermout

Brinta is een prima ontbijt met meer eiwit dan havermout.
Qua voedingsstoffen ontloopt het elkaar niet zoveel.
https://www.google.nl/amp/s/drogespiere ... zonder/amp

Wat ik wel zou aanraden is om een handje zonnebloempitten erbij te doen en de magere melk te vervangen door yoghurt of kwark, banaantje erdoor.

Een goede diëtist is ook een optie. Maar 2 extra boterhammen en extra snacks op werk zouden in eerste instantie goed kunnen helpen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 09:10

Diëtiste gaat m niet worden vrees ik, is ie veel te eigenwijs voor :')
Verdere tips neem ik mee +:)+

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:13

's Ochtends bij het ontbijt een banaan, een extra boterham in de middag en na het avondeten een handje ongezouten noten. Kleine aanpassingen aan zijn voedingsschema zouden moeten werken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:13

LadyMadonna schreef:
Diëtiste gaat m niet worden vrees ik, is ie veel te eigenwijs voor :')
Verdere tips neem ik mee +:)+

Dan zou ik eens beginnen met een boterham extra, en toch vaker opscheppen in de avond. Minder eten is niet gezonder, gezonder eten is gezonder :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 09:15

Weet je, het is net een peuter...
"Ikke kan zelluf!"
:')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:22

Ik herken het wel een beetje. Ik ben de afgelopen jaren 14 kilo afgevallen, eerst door goed op mijn eten te letten en nu val ik nog steeds af doordat ik ongeveer 12 uren in de week fiets en loop (postbezorger). Ik ben nu ook op een punt beland dat ik meer zou mogen eten maar vind dat best lastig, je maag went ook aan kleinere hoeveelheden. Verder ook wel bang om weer aan te komen... Wat uiteindelijk het allerbelangrijkste is, is de hoeveelheid voedingsstoffen die je binnenkrijgt, dat zou ik tegen hem zeggen als ik jou was. De kans op tekorten ligt op de loer. Dus niet vullen maar voeden! Als hij een hekel aan diëtisten heeft kan hij ook zelf wat onderzoek doen. Op voedingscentrum.nl heb je een eetwijzer, daar kan hij invullen wat hij per dag eet i.c.m. leeftijd, gewicht, levenstijl. Dan zal hij erachter komen dat hij veel te weinig calorieën binnen krijgt, ook staat er een advies bij m.b.t. de verschillende voedingsgroepen. Dan kijken hoe hij dat op kan hogen met dingen die gezond zijn en die hij lekker vindt, uit elke voedingsgroep voldoende stoffen halen, evt. een multivitamine erbij.

Succes!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:20

Nog voordat we meer tips gaan geven en hem gaan behandelen alsof het om een mager paard gaat....Heb je al eens met hem erover gepraat? :o