Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Duhelo schreef:Ik heb dat in bepaalde huizen, in mijn huidige woning heb ik daar absoluut geen last van. Maar in mijn vader zijn huis wel. Het opstaan, televisie uit doen en dan achter mij alle lichten gaan uitdoen, dat geeft mij een heel raar, beklemmend gevoel, maar ik had het niet zo erg als er iemand anders volwassen boven was, wel als ik alleen was of met jonge kinderen.
Ikzelf ging eerst alle lichten gaan aandoen tot in mijn kamer, zodat ik daarna kon televisie uit doen en in een keer doorlopen naar boven zonder achterom te moeten kijken of zonder te treuzelen. Maar ik vrees dat dit niet echt een constructieve oplossing is
Toverbal schreef:Als je dit niet doorbreekt, wordt de angst meestal alleen maar groter. En kan ook in andere situaties voorkomen.
(...)
Waar ben je bang voor boven? Alleen het paniekgevoel wat je ervaart of ook nog anderen dingen?
Art_Ificious schreef:Helaas heb ik hetzelfde probleem.
Maar ik weet waar mijn angst vandaan komt.
...
Ik weiger eigenlijk om een therapeut te raadplegen omdat ik bang ben dat alle negatieve ervaringen van mijn verleden naar boven komen die alleen mijn vriend weet en mijn ouders of anderen zelfs niet weten.
Art_Ificious schreef:Ik weiger eigenlijk om een therapeut te raadplegen omdat ik bang ben dat alle negatieve ervaringen van mijn verleden naar boven komen die alleen mijn vriend weet en mijn ouders of anderen zelfs niet weten.
lovelygirly schreef:Waar de angst precies vandaan kom daar kan ik mijn vinger echt niet opleggen.
Op het moment dat ik weet dat ik echt naar boven moet zoek ik alle mogelijke uitwegen om niet te hoeven gaan.
En waar dit precies vandaan komt en waar ik bang voor ben weet ik echt niet.
Ik krijg een heel naar vervelend en angstig gevoel voel me ongemakkelijk en onveilig.
Ik zet van te voren de lampen naar boven al aan, heb zelfs de zaklamp van mijn telefoon al aan,
houdt me constant bezig met de katten die mee naar boven lopen maar voel me heel angstig.
Muziek al eens geprobeerd , maar ook dat werkt voor mij echt niet. Of het helpt iig niet.
Daar boven op komt dat ik sinds een jaar of 2 ongeveer soms gillend in de nacht wakker wordt.
Angstig om me heen kijk, grote ogen heb maar me niet kan bedenken waar dit precies doorkomt.
Dan ben ik echt bang, durf ik niet te slapen of alleen te blijven.
Zo was dit afgelopen nacht ook weer...Gelukkig sliep mijn vriend naast me en hield hij me stevig vast.
Maar zo ben ik de hele ochtend alsnog heel angstig geweest...
Ik ga eens een afspraak hierover maken met de huisarts....
Allemaal super bedankt voor jullie reacties.
Citaat:Je hebt jezelf "aangepraat" dat je niet alleen kunt slapen, omdat je anders het paniek/angstgevoel krijgt.
Citaat:Je lichaam reageert daarop, dus zodra je alleen naar boven moet komt het paniekgevoel naar boven, omdat je lichaam daarop ingesteld is.
Citaat:Je hebt tegen jezelf gezegd zolang er iemand bij mij is, is het oke?
Dus als je vriend bij je is, geeft je lichaam het signaal dat het oke is, omdat je jezelf dat hebt "aangepraat". Zolang hij er is voel ik mij rustiger en minder angstig. Daar reageert je lichaam op.
Janneke2 schreef:Citaat:Je hebt jezelf "aangepraat" dat je niet alleen kunt slapen, omdat je anders het paniek/angstgevoel krijgt.
Hoe dat dan...?
Omdat je een negatieve ervaring hebt gehad, bijv. nachts wakker worden gillend en in paniek, je lichaam slaat die negatieve ervaring op en het kan weer naar boven komen als je weer in de dezelfde situatie bevindCitaat:Je lichaam reageert daarop, dus zodra je alleen naar boven moet komt het paniekgevoel naar boven, omdat je lichaam daarop ingesteld is.
Nope.
Angst is een instinctief iets, om het zo maar eens uit te drukken.
Je lichaam wordt door je instinct in de "ik moet vechten, vluchten of bevriezen" modus gezet "anders ga ik dood".
Zo heftig (dat je dood gaat) is het meestal niet, maar Moeder Natuur heeft voor alle duidelijkheid wel een intensief rotgevoel uitgezocht bij het ervaren van angst.
je lichaam reageert op de situatie, je hebt eerder ervaren dat het naar boven gaan een "gevaarlijke actie is" daar reageert je lichaam bij voorbaat al op, dat komt inderdaad als instinct naar boven, maar dat hoeft dus niet juist te zijn. Je lichaam kan ook verkeerde signalen afgeven
Maar een paniekgevoel ontstaat niet omdat een lichaam daar op ingesteld zou zijn.Citaat:Je hebt tegen jezelf gezegd zolang er iemand bij mij is, is het oke?
Dus als je vriend bij je is, geeft je lichaam het signaal dat het oke is, omdat je jezelf dat hebt "aangepraat". Zolang hij er is voel ik mij rustiger en minder angstig. Daar reageert je lichaam op.
Daar doet TS erg verstandig aan: hulp dan wel steun zoeken.
Heeft weinig met aanpraten van doen.
Omdat het veilig(er) is, ontstaat dat rotgevoel niet.
Het naar boven gaan is geen gevaarlijke situatie, de ts heeft een nare ervaring gehad waardoor zij nu angst bij het alleen naar boven ervaart. Hulp inschakelen van haar vriend voelt veilig voor haar, maar is geen oplossing.
Mijn ervaring is als je op een ander leunt de angsten alleen maar groter worden, omdat je steeds meer steunt nodig hebt en steeds minder alleen kan.
Komt het rotgevoel 'angst' op, dan kan dat zijn door associaties - maar niet per se door negatieve gedachten.
Citaat:Omdat je een negatieve ervaring hebt gehad, bijv. nachts wakker worden gillend en in paniek, je lichaam slaat die negatieve ervaring op en het kan weer naar boven komen als je weer in de dezelfde situatie bevind
Citaat:Je lichaam reageert op de situatie, je hebt eerder ervaren dat het naar boven gaan een "gevaarlijke actie is" daar reageert je lichaam bij voorbaat al op, dat komt inderdaad als instinct naar boven, maar dat hoeft dus niet juist te zijn. Je lichaam kan ook verkeerde signalen afgeven
Citaat:Het naar boven gaan is geen gevaarlijke situatie, de ts heeft een nare ervaring gehad waardoor zij nu angst bij het alleen naar boven ervaart.
Citaat:Hulp inschakelen van haar vriend voelt veilig voor haar, maar is geen oplossing.
Citaat:Mijn ervaring is als je op een ander leunt de angsten alleen maar groter worden, omdat je steeds meer steunt nodig hebt en steeds minder alleen kan.
Citaat:negatieve gedachten kunnen de angst vergroten, wat als ect. Het doemdenken