Hallux valgus, iets mee doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hallux valgus, iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:21

Hoihoi,

Het valt me de laatste tijd op dat ik aan mijn linkervoet een hallux valgus begin te krijgen, op zich niet erg maar af en toe heb ik er wel last van (wisselt per dag). Ik vermijd krappe schoenen en hakken zijn helaas echt out of the question... desondanks heb ik het idee dat het nog steeds erger wordt. Ik zit eraan te denken er toch even naar te laten kijken, maar ik voel nu al zo'n beetje aankomen dat ik thuiskom met hetzelfde advies als wat ik nu al aanhoud qua schoeisel :') zooltjes heb ik geprobeerd, maar ik heb vrij brede voeten waardoor het dan juist ontzettend gaat knellen (en grotere schoenen is echt te groot). Ik vang het nu op door thuis zo veel mogelijk blootsvoets te lopen en op dagen waarop hetzeer doet ballerinas te dragen zodat mijn grote teen niet volledig ingepakt zit.

Heeft iemand er ervaring mee of wellicht tips? Het is nog niet zo heel erg dat ik er niet meer door kan lopen oid, maar ik wil erger natuurlijk wel voorkomen. Ik ben toevallig vorig jaar voor die bewuste teen al naar de HA geweest omdat hij was gaan ontsteken. Sinds die tijd is het eigenlijk op komen zetten. Ze wisten niet goed waarom het ontstoken was dus hebben ze voor de zekerheid wel mijn bloed getest op reumatoïde artritis en jicht, maar dat was allemaal in orde.

Alvast bedankt!

Groetjes

Ibbel

Re: Hallux valgus, iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:24

Milde hallux valgus kan soms nog met een spalkje/brace worden gecorrigeerd, en lukt dat niet, dan is een operatie mogelijk.
Orthopeed is degene die je verder kan helpen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:48

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:53

Paar jaar terug heb ik me aan laten opereren. Achteraf gezegd had ik dat eerder moeten laten doen.
Ik had dus wel echt last met lopen en op het laats kon ik eigenlijk nog maar 10 minute een schoen aan hebben.
Ik had van het ontlasten op een gegeven moment ook een hielspoor aan de andere kant.
Nu heb ik echt helemaal nergens last meer van. En ik kan weer leuke schoenen aan ipv alleen maar lompe bergschoenen maatje breed :D

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:17

Ook ik heb me er een aantal jaar geleden aan laten opereren. Kreeg steeds meer last met lopen. Alhoewel die 6 weken gips echt hel waren, ben ik ontzettend blij dat ik het heb laten doen. Ik heb alleen soms nog last aan het litteken met weersveranderingen, maar dat is echt te verwaarlozen.
En inderdaad, schoenen kopen is zo veel gemakkelijker! Ik kan zelfs open schoenen aan in de zomer. Dat deed ik voorheen nooit, omdat ik mijn voeten zo lelijk vond.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:26

Ik heb het aan beide voeten.
Rechts was erger dan links.
15 jaar geleden hebben ze bij mij rechts weggehaald.
Links vonden ze nog niet nodig toen.

De rechter is inmiddels wel weer iets groter geworden na 15 jaar maar alsnog minder dan links.
De napijn van de operatie was geen pretje de eerste 3-4 dagen.

Ik draag overigens wel pumps en smalle schoenen als ik daar zin aan heb :)

Mocht je nu nog niet zo veel last er van hebben dat je operatie overweegt, dan zou ik een spalkje proberen als ik jou was.
Deze kan je snachts dragen en steeds iets strakker spannen om je grote teen weer in de juiste positie te brengen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:24

Heb hier ook zeer veel last van. Zowel links als rechts. Dus pumps en smalle schoenen zijn een no go. Zelfs met de auto rijden doet soms pijn.

Opereren zie ik echt niet zitten. Als ik het hier zo lees... 6 weken gips %)

Dat kan ik niet regelen met werk/ dieren/ kind...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:46

Ik mocht een week niet lopen.
Maar daarna kreeg ik gips met zo'n rare blok schoen en ik vond dat ik dan weer best veel kon.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:15

Ik kreeg 3 dagen gips en daarna loopgips. Ik heb daar gewoon mee gewerkt.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:21

Ik heb sinds kort dat het aan mijn rechtervoet pijn begint te doen.. Ik vrees dat ik er ook maar eens naar moet laten kijken, 6 weken gips is echt geen optie. -O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:23

Ik heb een operatie gehad om de hallux valgus te corrigeren. De pijn waar ik oorspronkelijk voor kwam is wel opgelost. Ik kan ook weer de laarzen aan die ik eerder nooit aan kon houden omdat dat teveel pijn deed.
Echter, ze hebben ook de stand van de sesambeentjes gecorrigeerd (dat moest ook wel, anders lagen ze op de verkeerde plek) en nu heb ik daar klachten. Inmiddels is de schroef er uit gehaald want de arts dacht dat deze voor klachten zorgden, maar dat maakte helaas niks uit.

Ik ben waarschijnlijk gewoon een pech geval en een uitzondering, maar weet dat er ook risico's aan zitten. Ja, de hallux valgus is opgelost en ja, die stekende pijn is weg. Echter, nu heb ik pijn thv mijn sesambeentjes en ik kan enkel wandelen op hele brede schoenen met goede zolen op effen ondergrond. Fietsen, paardrijden, hardlopen en oneffen ondergrond zorgen sowieso voor pijn.

Zoek een goede fysio die eens naar het totaalplaatje kijkt. Je woont bij mij in de buurt dus ik kan je een goede aanbevelen als je wilt :). Als ik had geweten wat ik nu weet dan had ik me nooit laten opereren. Bij mij komt het namelijk vanuit een scheefheid in mijn heupen & knieën waardoor het uiteindelijk zo is gaan vergroeien in mijn voet door verkeerde belasting.

http://voetenenkelklacht.nl/voetklachte ... operatief/

De hersteltijd is afhankelijk van de soort operatie. Bij mij hebben ze de chevron osteotomie toegepast en ik kreeg direct een blokschoen aan en kon, zodra de verdoving uitgewerkt was, er direct op lopen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:12

Ik ben in 2012 geopereerd aan mijn beide hallux valgus.
Ik heb ze allebei tegelijk laten doen, ook al werd dit niet aangeraden.
Maar omdat ik niet 2x 6 weken uit de running wilde zijn, hebben ze het wel gedaan.

Nou, ik ben HEEL blij dat ik dit heb laten doen, allebei tegelijk.
De eerste dagen héél veel pijn gehad, en daarna is het gewoon uitzitten.

Ik heb het in het Elkerliek laten doen in Helmond, met de scarf methode.
De littekens zien er buitengewoon goed uit, mijn voeten doen geen pijn meer in schoenen of met lopen, ik heb geen rare knobbel meer.. Helemaal gelukkig dat ik het heb laten doen.

Je hebt 6 weken gips, 6 weken bedrust, bij ons stond er zelfs een bed in de woonkamer voor 6 weken :+, maar je krijgt er veel voor terug.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:24

Hier is de scarf methode toegepast.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:38

Hoi,

Hier ook een milde hallux valgus aan mijn rechtervoet. Ik heb zelf spalkje geprobeerd, dit heeft het helaas alleen maar erger gemaakt. Hiermee komt relatief veel druk op je knobbel te staan, waardoor deze gaat irriteren en kan gaan groeien: zou ik dus niet aanraden. Veel spijt dat ik dit heb geprobeerd.

Wat mij ontzettend heeft geholpen is toch steunzooltjes te halen bij de podotherapeut. De knobbel is nu al een jaar stabiel en ik heb er nooit meer pijn aan, echt ideaal dus voor mij. De reden dat mijn knobbel is ontstaan is waarschijnlijk slechte (te puntige of kleine) schoenen, in combinatie met het feit dat mijn voet te veel naar binnen staat ( =veel druk op de knobbel). De zooltjes houden mijn voeten recht en halen de druk weg bij de knobbel.

Met dit in het achterhoofd, zou ik jou dus toch aanraden om te kijken of zooltjes niets voor je zijn. Schoenen heb je ook in verschillende breedtematen (óók leuke schoenen, kijk bijvoorbeeld eens naar het merk Gabor). En je moet er altijd wel op letten dat de binnenzool van een schoen eruit kan, anders wordt het inderdaad wel erg krap allemaal.

Op blote voeten of ballerina's lopen zou ik eigenlijk ook niet aanraden. Deze corrigeren de stand van je voet niet. Dus als jouw hallux valgus net als bij mij wordt veroorzaakt doordat je voet naar binnen zakt, zal zelfs op blote voeten je knobbel nog kunnen verergeren.

Succes ermee, stuur me gerust een pb als je vragen hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:03

Bizzybijtje schreef:
Hoihoi,

Het valt me de laatste tijd op dat ik aan mijn linkervoet een hallux valgus begin te krijgen, op zich niet erg maar af en toe heb ik er wel last van (wisselt per dag). Ik vermijd krappe schoenen en hakken zijn helaas echt out of the question... desondanks heb ik het idee dat het nog steeds erger wordt. Ik zit eraan te denken er toch even naar te laten kijken, maar ik voel nu al zo'n beetje aankomen dat ik thuiskom met hetzelfde advies als wat ik nu al aanhoud qua schoeisel :')

Er valt wel meer over te zeggen.

Vaak is er een wisselwerking tussen je voet net niet ideaal afwikkelen,
daardoor komt er te veel druk op de grote teen en het gewricht pal er voor -
en in reactie daarop gaat de knobbel steeds verder naar binnen wijken en komt de teen relatief steeds schever te staan.

Mijn tip zou zijn om je licht op te steken bij een cesartherapeut.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:15

Dit was de mijne, nu 3 (bijna 4) jaar geleden geopereerd en wat een verademing. De arts en ik hadden de operatie liever al gedaan toen ik een jaar of 10 was, toen was het al zo extreem maar het kon pas zodra ik uitgegroeid was helaas. We hebben het nog geprobeerd te corrigeren met een spalk i.c.m. steunzolen, ze hadden verwacht dat het goed zou helpen omdat ik volop in de groei was en het dan dus makkelijk nog recht kon groeien maar het kon niet baten. Schoenen waren echt een drama, binnen een maand zaten er gaten in op de plek waar die bult zat. Nog steeds heel blij dat ik een operatie gedaan heb

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:25

Ik heb al grote brede voeten(maat 42) en met dit er bij kan ik alleen maar ruime herenschoenen kopen.
Maar ik moet zeggen dat ik al jaren pijnvrij loop door mijn aangemeten zooltjes van de podoloog.

Ik heb het links het ergste , maar rechts is ook al apart.
Gekregen toen ik veel aan stijldansen deed, zo'n 5 x per week savonds en dan op hakken van 8 cm dansen.

Het is bij mij trouwens ervelijk, familie tik.

Opereren zie ik niet zo zitten zolang is redelijk pijnvrij kan lopen.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:29

Heb je ook een na-foto Malibu?

Dat zag er wel heftig uit!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:38

Zo dat is heftig Malibu.

Spatter ik zou ook niet opereren tot je niet veel anders meer kunt. :)
Hier hadden speciale zooltjes en schoenen op een gegeven moment geen effect meer en dan moet je op een keer wat.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:25

Ohja natuurlijk ook een na foto! Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:41

Zo dan wauw, wat een verschil Malibu.
Zo extreem heb ik het niet.
Bij mij meer zoals jouw rechtervoet.

Hier is het trouwens ook een erfenisje :D
Moeder, tante en oma hebben het allemaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:00

Wat een verschil!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:28

ik heb dit aan beide voeten maar dan bij mijn kleine teen. telt dat ook? :D
doet overigens rete veel pijn en na een dag lopen kan ik er niet meer op staan..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:09

Mooi verschil.
Hier ook erfenis. Nooit te strakke schoenen of hakken gedragen.
Ik had het gelukkig ook niet zo erg, maar wel heel wat meer dan die rechter, die vind ik best recht staan. Zo staat mijn rechter ook en daar denk ik er niet eens aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:55

...volgens mij heeft dat schoeisel er ook niet zo veel mee te maken.
Wel of je correct kunt lopen op die schoenen. (Waarbij ik wel eens denk dat hoge hakken beter is dan een half hoge hak: bij hoge hakken loop je "gewoon" op je tenen - en als je vooral staat of zit geeft dat weinig.)