Milde vorm narcisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Milde vorm narcisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 16:32

Ik heb de vraag bij een psycholoog neer gelegd een kennis van mij.Is narcisme er ook in een milde vorm hij zegt van niet.Maar ik ervaar dat bij iemand toch echt anders.Hebben jullie ervaring met narcisme?

Yessy

Re: Milde vorm narcisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:39

De meeste menselijke eigenschappen hebben een zeer brede range, met in dit geval bijvoorbeeld narcisten aan de ene kant en mensen die zeer gevoelig (zo erg dat ze nauwelijks kunnen functioneren) zijn aan de andere kant. Het overgrote deel van de mensen valt daar ergens tussen en dat noemen we dan 'normaal'. Vanaf een bepaalde grens wordt iemand als narcist gediagnosticeerd. Dus een milde vorm van narcisme, is dat dan iemand die gediagnosticeerd is maar net op het randje zit? Of iemand waarvan jij vindt dat 'ie wat narcistische trekjes heeft - wat voor heel veel mensen weleens kan gelden?

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:23

Ervaring ja. Milde vorm? Nee.
Wel is het zo dat hoe intiemer je met degene met narcisme bent, hoe meer je het zal zien .
Voor de buitenwereld hoeft het echt niet op te vallen en kan iemand een charmante, charismatische en bewonderenswaardige persoonlijkheid zijn.
Degenen die (meer) intensief contact hebben zullen de andere kant ook ervaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:43

Niemand is zwart of wit. Heel veel mensen hebben narcistische trekjes. Dat betekent niet dat het narcisten zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:01

Als iemand officieel de diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft gekregen dan vrees ik dat er niet zoveel milds meer aan is.

Wat niet weg neemt dat je natuurlijk ook narcistische trekken kunt hebben, zonder dat er sprake is van een echt narcistische persoonlijkheidststoornis

Maar de echte diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis is niet mild.
En eerlijk: mocht dit gaan om een beginnende liefde, dan wil ik je toch waarschuwen... Al het charmante, charismatische wat je nu ziet, dat blijft niet...... en je loopt het risico dat jouw zelfgevoel opgeofferd wordt aan dat van hem..

Kortom: wees voorzichtig, en ga vooral niet twijfelen aan jezelf!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:17

Kan me alleen maar met de post hierboven aansluiten. Als je de kans hebt blijf er ver bij uit de weg, je gaat er anders mogelijk volledig aan kapot. Ken helaas iets teveel mensen met narcisme om te weten dat er een optie de juiste is. Omdraaien en ervan weggaan. Mits het gaat om iemand bij wie narcisme is vastgesteld. Anders ieder mens heeft die trekjes de een wat meer dan de ander

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:22

Een trekje of gedrag......mmmm narcisten zijn niet om mee te leven..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:24

Nou.... dat wil ik wel nuanceren. Iedereen heeft in meer of mindere mate narcistische trekjes. Zou niet goed zijn als het niet zo was.

Je wil er alleen niet te veel van hebben, echt niet ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:25

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:28

Narcisme als 'aandoening' is er volgens mij niet in milde vorm. Alhoewel ieder mens verschilt en het ene mens in een andere coping valt als een ander.

Buiten dat heeft iedereen wel narcistische trekjes. Het zijn kleine onderdeeltjes die een mens maken zoals deze is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:32

Tuurlijk zijn er gradaties. In elke persoonlijkheidsstoornis zijn er gradaties. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:33

Wat zijn volgens jullie narcistische trekjes?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:53

Als 'narcisme' betekent dat iemand princieel en te allen tijde vooral aan zichzelf denkt en andere mensen gebruikt om zelf beter te worden - huuu.
Nare mensen.
Met de makke dat ze goed kunnen manipuleren: benen maken!

Maar iemand die wel degelijk empathisch vermogen heeft en echte vriendschappen aangaat, maar bijvoorbeeld als zakenman medogenloos is - tja. Dat lijkt me een mengvorm.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:06

Probleem met dit soort topics is dat mensen hun persoonlijke definities van dergelijke termen gaan hanteren, "ik vind dat narcisme óók dit en dit betekent".
Afgezien van het feit dat dit meestal simpelweg onjuist is ( zie bovenstaande post, die zg. mengvorm heeft niets met écht narcisme te maken, je bent geen narcist uitsluitend in je werk), wordt de discussie onzinnig omdat niet hetzelfde wordt bedoeld als betreffende term gehanteerd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:13

Kuggur schreef:
zie bovenstaande post, die zg. mengvorm heeft niets met écht narcisme te maken, je bent geen narcist uitsluitend in je werk

Tja, natuur is het leuk ;) om anderen af te serveren...

Maar nu graag 'walk your talk': waarom vind jij dit?

Mbt "iedereen hanteert andere termen": de psychologie heeft een brave definitie. Sommigen vallen daar geheel in, anderen niet. "Op het werk meedogenloos, daarbuiten gaat het nog" is een vorm hiervan.

Tenminste, volgens mij :)
Ik begrijp jij dat kolder vind, maar waarom zeg je er niet bij.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-10-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:14

Ik ben gediagnostiseerd met [naam]. :) En dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk een aandachtsgeile lomperik die mensen gebruikt bent zoals de meeste mensen gelijk aannemen of beweren. [naam] kan voorkomen bij de meest lieve, zachtaardige mensen.

[naam] komt in heel veel vormen, het is een hele vreemde "afwijking". Het is niet echt te behandelen, het zit meer in je. Je kan ook geen narcisme hebben, wel een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Voor meer informatie mag je altijd een pb sturen. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-17 13:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:15

Janneke wat jij beschrijft is een persoon die in zijn werk kennelijk keihard en zakelijk kan zijn. Afhankelijk van wat je doet kan dat een goede eigenachap zijn.
Hoe heeft dat met narcisme te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:17

Janneke2 schreef:
Als 'narcisme' betekent dat iemand princieel en te allen tijde vooral aan zichzelf denkt en andere mensen gebruikt om zelf beter te worden - huuu.
Nare mensen.
Met de makke dat ze goed kunnen manipuleren: benen maken!

Maar iemand die wel degelijk empathisch vermogen heeft en echte vriendschappen aangaat, maar bijvoorbeeld als zakenman medogenloos is - tja. Dat lijkt me een mengvorm.

Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:18

Ik "vind" dit niet Janneke, dit ís zo. Je bewaart je persoonlijkheidsstoornis niet in je aktetas, om hem alleen in je werk aan te trekken, dat is inderdaad kolder.
En zegt me dat je weinig idee hebt van dergelijke pathologie.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:19

Een narcist is narcist....op het werk of thuis...hij/zij kiest er niet voor is het gewoon, immers de narcist weet niet beter...helaas is het empatisch vermogen ook minder dan gemiddeld...een narcist kan wel met goede therapie inzicht in zijn afwijkende gedrag krijgen en rationeel in voor hem duidelijke situaties
“Anders” dus meer sociaal geaccepteerd reageren....als ze het tenminste willen, immers zij zien zichzelf als de betere mens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:21

Indestal schreef:
Een narcist is narcist....op het werk of thuis...hij/zij kiest er niet voor is het gewoon, immers de narcist weet niet beter...helaas is het empatisch vermogen ook minder dan gemiddeld...een narcist kan wel met goede therapie inzicht in zijn afwijkende gedrag krijgen en rationeel in voor hem duidelijke situaties
“Anders” dus meer sociaal geaccepteerd reageren....als ze het tenminste willen, immers zij zien zichzelf als de betere mens...

Wat fijn, om afgeschilderd te worden als een klootzak zonder empathisch vermogen. :Y) Jammer dat men zich niet verdiept. Ik wil best een PB'tje schrijven over hoe het écht is om ermee te maken te hebben. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:21

Goof schreef:
Janneke wat jij beschrijft is een persoon die in zijn werk kennelijk keihard en zakelijk kan zijn. Afhankelijk van wat je doet kan dat een goede eigenachap zijn.
Hoe heeft dat met narcisme te maken?

Nee.

Er zijn mensen die op het werk hard en zakelijk zijn en daarbuiten veel zachter.
Grof gezegd: "dat is hoe het hoort". En het is in grote lijnen een goede eigenschap.

Maar op je werk willens en wetens mensen bedonderen, manipuleren en slinks benadelen - dat wordt een ander verhaal.
(Of die mensen nu klanten zijn, zakenpartners of collega's - maakt op gegeven moment niet uit. Merk op dat ik geen hiërarchische termen heb gebruikt.)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:22

Heb je mijn linkje gekezen??? En ja de echte narcist is een klootzak...voel je je aangsproken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:22

Kuggur schreef:
Ik "vind" dit niet Janneke, dit ís zo. Je bewaart je persoonlijkheidsstoornis niet in je aktetas, om hem alleen in je werk aan te trekken, dat is inderdaad kolder.
En zegt me dat je weinig idee hebt van dergelijke pathologie.

Waarvan akte.
_/-\o_

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:23

Pb hoeft niet, ik heb narcistische ouders....vader doet er iets mee, nog steeds een zak en moeder niets...en die zie ik gelukkig niet meer.....