Lang last van ooglid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimm4

Lang last van ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 19:31

Hoii,

Ik heb sinds 4 juli erg veel last van mijn ooglid. Eerst heb ik het een week laten rusten omdat ik dacht en hoopte dat het wel vanzelf weg zou gaan. Echter kon ik mijn (harde) lenzen na die week echt niet meer inhouden. Elke keer als ik knipperde leek het of er ergens een bultje zat. Dus toen de opticien gebeld en kon direct komen. Hij voelde aan mijn ooglid en dat was erg gespannen en zo voelde hij ook een bultje. Een inwendig hordeolum was de conclusie (dus een soort puistje/pukkel aan de binnenkant van mn ooglid) met een maskertje wat ik warm moest maken en masseren zou het binnen een week bijna weg moeten zijn. Ik mocht mijn lenzen, indien verdraagbaar, gewoon dragen. Maar dat lukte dus niet. Na een week moest ik terugkomen en kreeg ik druppels mee zodat ik mn lenzen in kon houden. Want het ooglid was wel iets minder strak. Maar die druppels hielpen 10 minuten en dan kon ik mn lenzen weer niet inhouden. Zo druppelde ik wel 10x per dag (wat ook mocht). Na 2 weken moest ik weer terugkomen. Mijn verhaal gedaan dat ik mijn lenzen nog steeds niet kon verdragen. Toen wisten zij ook niet heel goed wat ze ermee moesten. En werd ik doorgestuurd naar de dokter. Met veel geluk kon ik diezelfde dag daar nog terecht. Er zat nog een klein bultje die hij opengesneden heeft (wat deed dat zeer, ongelooflijk) maar daar kwam geen vies spul meer uit alleen bloed. Ik kreeg een zalfje om te voorkomen dat het ging ontsteken en dat moest ik een week in mijn oog 'smeren', ook mocht ik die week geen lenzen en make up dragen. Een week later moest ik terug naar de opticien en het bultje was helemaal weg. Echter mijn lenzen kon ik nog steeds niet verdragen. Nogmaals gekeken en mijn ooglid was inderdaad erg onrustig en knalrood. Dus ze dachten aan irritatie/ontstoken slijmvliezen. Ze konden bij de opticien niet veel doen dus wederom werd ik doorgestuurd naar de huisarts. Deze had vakantie dus moest ik naar een vervangende huisarts. (Kon uiteraard wel mijn dossier zien). Ik heb daar de assistente gesproken en zij zou me terugbellen. Toen ze terugbelde vertelde ze me wel dat ze een druppel konden geven maar die was eigenlijk veel te zwaar voor mij omdat ik nog zo jong was (18 j.) Dus hun advies was wederom 2 weken lenzen uitlaten. Als het dan nog niet over zou zijn direct aan de bel trekken. Dus vrijdag heb ik voor het eerst na die 2 weken mijn lenzen ingedaan en ik kon ze gewoon weer niet langer inhouden. Het kon geen wenning zijn omdat ik het alleen aan mn rechteroog op diezelfde plek voelde. Dus zaterdagochtend terug gegaan naar de opticien en kon meteen terecht. Nogmaals fotos gemaakt en gekeken en het ooglid was op de plek waar het bultje gezeten heeft nog steeds heel erg rood. Van alles gekeken en onderzocht. Maar meer was er niet te vinden. Nu ben ik wederom doorgestuurd naar de huisarts. En zal ik volgende week daar heen gaan.

Maar nu ik dit hele verhaal getypt heb, heeft er iemand dezelfde ervaringen misschien? Of hoe is een hordeolum bij jullie weggehaald of weggegaan?
Zijn er hier misschien oogartsen/opticiens/huisartsen oid die iets kunnen vertellen?

Want na 8 weken ben ik er echt wel klaar mee. Het is echt een ellende.

Kimm4

Re: Lang last van ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 17:41

Niemand ervaring met iets als dit of wat erop lijkt?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:01

Ik heb ook altijd zo'n gedoe met die bultjes onder mijn oogleden. Zelf heb ik geen ervaring met lenzen, maar ik moest van mijn dokter altijd gekookt water op een washandje doen, en die dan 15 minuten op mijn oog houden. Meestal na een paar dagen ging het dan weg. Als je oogwit helemaal rood is, is het hoogstwaarschijnlijk een ontsteking en zal je dokter druppels voorschrijven.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 18:18

Movement schreef:
Ik heb ook altijd zo'n gedoe met die bultjes onder mijn oogleden. Zelf heb ik geen ervaring met lenzen, maar ik moest van mijn dokter altijd gekookt water op een washandje doen, en die dan 15 minuten op mijn oog houden. Meestal na een paar dagen ging het dan weg. Als je oogwit helemaal rood is, is het hoogstwaarschijnlijk een ontsteking en zal je dokter druppels voorschrijven.

Bedankt voor je antwoord.
Helaas heb ik al die stappen de laatste 2 maanden meerdere malen herhaald.
Ben 2x naar de dokter geweest en er zijn geen druppels. Alleen die druppels die eigenlijk te zwaar voor mn leeftijd zijn. Morgen word ik als het goed is weer teruggebeld door de huisarts. Hopende dat ze iets weten

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:20

Draag je ook make up?

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:23

Ik had dit een tijdje terug ook, kreeg toen van de huisarts een antibioticazalf die moest ik 10 dagen lang twee keer per dag in m'n oog smeren. Hielp heel goed,na twee dagen was het al bijna weg.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:34

Heb dit ook gehad. Bij de huisarts kun je normaliter zalf krijgen dat verzacht. De puist moet vanzelf wegtrekken. Die puist kan overigens zorgen voor een ontzettend dik oog alsof er op geslagen is.

Wat ook kan helpen tegen het brandige gevoel en rode ogen is het kruid ogentroost, wat je kunt kopen bij een Gezond en Wel winkel bijv. verwerkt in het product ocuheel.
Dit laatste is meer een algemeen middel wat ook helpt bij geirriteerde ogen. Het eerste is specifiek voor de puist in het oog (of strontje zoals het ook wel genoemd wordt)

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 22:14

Movement schreef:
Draag je ook make up?

Ik draag make up normaal gesproken. Maar de laatste maand niet en ben de laatste week weer een beetje gaan dragen ivm school. Niet te veel. Het werd me alleem afgeraden toen ik geen lenzen in mocht daarna mocht ik gewoon weer make up dragen.

Nienke89 schreef:
Ik had dit een tijdje terug ook, kreeg toen van de huisarts een antibioticazalf die moest ik 10 dagen lang twee keer per dag in m'n oog smeren. Hielp heel goed,na twee dagen was het al bijna weg.

Oh dat is heel gek, ze vertelde mij dat er niets was. Alleen de zalf/antibiotica tegen ontstekingen. Weet je toevallig nog welke jij had?

pmagnetiseur schreef:
Heb dit ook gehad. Bij de huisarts kun je normaliter zalf krijgen dat verzacht. De puist moet vanzelf wegtrekken. Die puist kan overigens zorgen voor een ontzettend dik oog alsof er op geslagen is.

Wat ook kan helpen tegen het brandige gevoel en rode ogen is het kruid ogentroost, wat je kunt kopen bij een Gezond en Wel winkel bijv. verwerkt in het product ocuheel.
Dit laatste is meer een algemeen middel wat ook helpt bij geirriteerde ogen. Het eerste is specifiek voor de puist in het oog (of strontje zoals het ook wel genoemd wordt)

Het hordeolum is wel weg (hebben ze weggesneden) maar het blijft rood wanneer ik lenzen draag en dat voel ik alleen wanneer ik ze in heb. Bedankt voor de tip. Zal het morgen eens aan de huisarts vragen.

Bedankt voor jullie reacties!
Meer reacties met ervaringen altijd fijn. Hoop dat ik er snel vanaf kom. 2 maanden vind ik best lang al.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:17

Ik zou vragen om een doorverwijzing naar een oogarts. Deze weten vaak echt veel meer :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:26

Mascara en oogpotlood weg doen en nieuwe kopen. Zeker als je een infectie heb gehad oog makeup zoieso weg. Ik kan helaas ook geen lenzen meer verdragen heb ze jaren gehad en ook na zo iets ben ik gestopt bleef last houden. Viorlopig zou ik elek avond kamillethee zetten wattenschijfjes erin en dan op je ogen leggen. Kalmeert iig

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 22:26

Saskia9 schreef:
Ik zou vragen om een doorverwijzing naar een oogarts. Deze weten vaak echt veel meer :)

Moet eerlijk zeggen dat ik dit ook vaker gedacht had. En de laatste keer ook gevraagd aan de opticien maar huisarts moest voldoende zijn.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 22:28

callum schreef:
Mascara en oogpotlood weg doen en nieuwe kopen. Zeker als je een infectie heb gehad oog makeup zoieso weg. Ik kan helaas ook geen lenzen meer verdragen heb ze jaren gehad en ook na zo iets ben ik gestopt bleef last houden. Viorlopig zou ik elek avond kamillethee zetten wattenschijfjes erin en dan op je ogen leggen. Kalmeert iig

Bedankt voor je reactie en tips! Hoop dat dit me gespaard blijft. Mijn lenzen zijn echt heilig voor me. Als mijn ogen ook weer beter zijn is de bedoeling nieuwe te bestellen. Deze heb ik nu 2.5 jaar dus niet echt lang. Mijn andere waren 5.5 jaar goed.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:30

Ik hoop idd voor je dat het weer hersteld. En ik zou idd aandringen op een bezoekje aan de oogarts.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:30

Maar een oogarts weet zoveel meer van ogen en oogleden af dan een huisarts.. ik zou gewoon een doorverwijzing vragen. Schade wil je niet aan je oog...

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:19

callum schreef:
Ik hoop idd voor je dat het weer hersteld. En ik zou idd aandringen op een bezoekje aan de oogarts.

Saskia9 schreef:
Maar een oogarts weet zoveel meer van ogen en oogleden af dan een huisarts.. ik zou gewoon een doorverwijzing vragen. Schade wil je niet aan je oog...

Ben ik met jullie eens, moet het alleen wel krijgen. Anders kan ik 3 tot 4 maanden wachten voordat ik aan de beurt ben. Vind het ook apart dat de huisarts me dan voor de derde keer eigenlijk wilde laten komen terwijl ze fotos en doorverwijzing van opticien al heeft. En ik dus al 2x bij de huisarts geweest ben.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:38

Ja dat is heel apart. Ik ben doorgestuurd toen door de opticien naar de oogarts. Was ook snel aan de beurt. Kan me voorstellen dat je baalt

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:15

Heb je al eens op onderstaande site gekeken?
http://www.oogartsen.nl
Daar staat wat meer over een hordoleum en de behandeling daarvan maar ook een stuk over ooglidrand ontsteking.
Sterkte met je oog!

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 13:14

Update: kreeg een mail van de huisarts dat het 8 weken nodig heeft om te herstellen maar ik ben al ruim 8 weken bezig. (Staat ook in het dossier)

Dus teruggebeld want hier was ik het niet zo mee eens. En toen ik terug belde vertelde ze me dat ik door mocht naar de oogarts.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:24

Idd! je moet naar Oogheelkunde! die weten zoveel meer dan een H.A. en neem wel een goede Oogarts.
Ik loop al 2 jaar met ellende aan mijn oog,begon als een ontsteking en het eindigde met Ooglidkanker die voor de 2de keer terug kwam.Mijn oog bleef knalrood nadat de tumor verwijderd was,tranen als een gek.Het knalrode oog weer normaal wit nadat er een hoop hoornvlies [waar ook weer kanker in zat] werd verwijderd ruim 2 mnd. geleden.

Blijf hier niet mee rond lopen,laat je niet weg sturen met een zogenaamde oogontsteking.Het beste ga je naar een UMC ziekenhuis i.p.v. een streekziekenhuis.
Ik wens je heel veel succes en beterschap.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 16:33

Kan 25 oktober pas terecht. Hoop dat het dan over is tegen die tijd, zo niet ga ik er uiteraard heen.

Snap niet dat er niks van een druppel of zalfje voor is.

Oei bah dat klinkt verschrikkelijk Gohya jij ook beterschap!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:51

Hmm klinkt bijna hetzelfde als waar ik al half jaar last van heb. Alleen is het bij mij geen puist. maar echt mijn ooglid komt een bult op en als dat weer wegetrokken is voel je niks. Huisarts en oogarts weten niet wat het is. Dus ik loop er maar gewoon mee door. Gemiddeld 1 keer in de 2 weken heb ik er last van en kan mijn lens niet in en slecht zien met dat oog.

Ooglid blijft ook wat "uitgelubberd" Maar bij mij is het dus geen "puist" zowiezo.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:50

Jeetje 25 Okt. pas! dat duurt echt lang zeg, 2 mnd. wachten.
Ik hoop voor je dat het dan allemaal weer weg is.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 20:52

Iloveiswan schreef:
Hmm klinkt bijna hetzelfde als waar ik al half jaar last van heb. Alleen is het bij mij geen puist. maar echt mijn ooglid komt een bult op en als dat weer wegetrokken is voel je niks. Huisarts en oogarts weten niet wat het is. Dus ik loop er maar gewoon mee door. Gemiddeld 1 keer in de 2 weken heb ik er last van en kan mijn lens niet in en slecht zien met dat oog.

Ooglid blijft ook wat "uitgelubberd" Maar bij mij is het dus geen "puist" zowiezo.

Denk dat dit toch wel weer net wat anders in zit. Mijn ooglid is nu niet strak gespannen meer maar gewoon normaal alleen bij lenzen in gaat de pijn niet weg en wordt dat plekje nog steeds rood.

gohya schreef:
Jeetje 25 Okt. pas! dat duurt echt lang zeg, 2 mnd. wachten.
Ik hoop voor je dat het dan allemaal weer weg is.

Klopt duurt echt verschrikkelijk lang. Bij het ziekenhuis bij mij in de buurt kon ik niet voor begin december terecht. Nu in een ander zkh wel wat eerder maar vind het nog steeds een lange wachttijd. We kijken wel hoe het loopt tot dan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:23

Is er al iets veranderd w.b.t. je ooglid?

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 16:50

Thanks voor je interesse :)
Ik heb mijn lenzen niet meer in gehad (ivm angst dat het de "heling" niet stimuleert en ik weer opnieuw moet beginnen)
En ik voel heel af en toe als ik wat moe ben dat er iets aan het randje van mijn ooglid zit. Dus ik denk niet dat er iets verbeterd is maar ik wil nog even wachten en dan probeer ik mijn lenzen weer in te doen rn als dat lukt weer langzaam opbouwen. En als het niet lukt ga ik naar de oogarts in oktober.