Niet helemaal lekker na stressvolle periode, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Niet helemaal lekker na stressvolle periode, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:52

Hey bokkers,

Ik zoek tips om met een bepaald terugkerend kwaaltje om te gaan, aangezien ik weet dat ik niet de enige ben, maar nog nooit echt goede tips heb gekregen.

Het zit namelijk zo: al sinds ik me kan herinneren werd ik in de vakantie, net na school, 'ziek'. Niet echt griep ziek maar gewoon niet helemaal lekker, geen energie, geen eetlust, niks. Dit was niet alleen bij de grote vakantie zo, ook bij bijv. kerst en oud en nieuw.

Toen was dit geen probleem. Okay, in de vakantie ziek zijn is niet leuk, maar had geen erge gevolgen. Nu is het echter zo dat ik in Duitsland studeer, en hier alle grote tentamens nét na de voorlezingen vallen. Mijn lichaam gaat dus weer na de voorlezingen op standje 'ziek' terwijl ik nog moet leren voor deze toetsen...
Help?!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:57

Doe je in de vakantie helemaal niks? Maw. een compleet andere structuur dan in de schoolperiode?
Wellicht helpt het om de laatste 2 weken van deze vakantie je schoolritme al weer te pakken. Dus elke dag op dezelfde tijd opstaan, eten, desnoods even de boeken in duiken en om dezelfde tijd weer te gaan slapen.

Nala

Re: Niet helemaal lekker na stressvolle periode, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 13:05

Nouja compleet anders eigenlijk niet. Mijn rooster op de universiteit is zo onregelmatig dat ik geen vast ritme heb oid. Ik ga alleen in de vakantie niet meer naar de universiteit. Wel uiteraard nog naar stal en dat soort dingen, dat gaat gewoon door.
Ik zit nu net aan het begin van mijn vakantie (had vrijdag de laatste les) en morgen mijn eerste tentamen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:14

In mijn beleving is dit een teken dat je in je dagelijks leven jezelf overvraagt/te veel stress hebt o.i.d.
Ik herken het als altijd maar doorbikkelen en dan gaat je lichaam zijn herstelmoment pakken op het moment dat hij daar de ruimte wel voor voelt (in je vakantie dus). Herkenbaar dat je misschien wat gas terug moet doen in je normale, werkende/studerende leven? Dit kan de balans herstellen en dan hoeft je lijf niet noodgedwongen jou een verplichte hersteltijd op te liggen zodra het de kans krijgt :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 16:58

Corelli, daar heb ik ook al aan gedacht maar dat herken ik niet echt. Hoe meer ik doe hoe meer energie ik lijk te hebben.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:44

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:47

Yogaaaaaa _/-\o_

Al is het maar omdat je van "verplicht" een half uurtje voor je eigen welzijn móét vrijmaken.

En verder vooral heel kritisch kijken naar wat je jezelf aandoet. Klinkt alsof je jezelf structureel overpakt en geloof mij: dat is slecht voor een mens. Zowel fysiek als, uiteindelijk, geestelijk.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:05

O ja, heb ik ook, als ik in verlof ga ben ik gegarandeerd de eerste dagen ziek. Meestal erge hoofdpijn en extreem moe. Zelfs vaak al op vrijdag avond. Precies of mijn lijf weet dat ik kan rusten en "eist" dan maar rust. Werken is nodig, maar mocht ik kiezen dan deed ik het veel minder zodat de overgangen niet ze zwaar zijn. Kennissen van mij hebben een bakkerij in canada, de enige in de buurt. Als zij 2 maanden sluiten in de winter (wegens de sneeuw) hebben die altijd de eerste 2 weken hoofdpijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:08

Steef, dat zou mooi zijn, maar om een plekje in de bieb hier te bemachtigen moet je om 6 sochtends vooraan in de rij staan terwijl de bieb om 8 opent... Dat wordt m dus niet.

VickyBelle, ja klinkt herkenbaar inderdaad!

Verder doe ik niet zo heel veel, doordeweeks per dag maximaal 7 uur universiteit, en dat is maar op een dag, en nog naar stal. Zaterdag 8 uur werken en zondag 5.

In mijn tijd op het tweetalig vwo was ik een stuk extremer :=

Tvwo, 3 extra hoog niveau engels vakken, 2 extra hoog niveau duits vakken, 3 bijrijdpaarden en een bijbaantje... Oeps :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:22

Heb je dan niet iets onder de leden? Een virus, of pfeiffer ofzo?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:30

Koper, dat hebben we vorig jaar laten nakijken. Toen ging het nog belabberder omdat ik dus van al die dingen op het tvwo in het 'niets' viel van 'alleen' de drie paarden. Van bloedtests tot zelfs een MRI-scan van mijn hoofd, niks te zien. Dokters wisten ook niet wat ze ermee aan moesten en ik moest maar gewoon afwachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:44

Tijd voor een acupuncturist :j Als de "gewone" dokter het niet kan vinden wordt het zaak om uit te zoeken wat er op energetisch vlak aan schort.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:51

Koper, ik zal zeker na mijn 'ergste' tentamens even kijken wat ik daarover kan vinden hier in de buurt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:51

MorganeR schreef:
Corelli, daar heb ik ook al aan gedacht maar dat herken ik niet echt. Hoe meer ik doe hoe meer energie ik lijk te hebben.

Heb je dan meer energie, of meer adrenaline? Kan erg op elkaar lijken weet ik uit ervaring, misschien goed om de komende tijd eens over na te denken/te voelen bij jezelf.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:53

Wijslander, goede vraag. Het lijkt voor mij het meest op energie. Als ik een dag zou nemen om 'niks' te doen zou ik me echt onwijs slecht voelen denk ik en niet echt energie 'over' hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:55

En elke dag 20 min mediteren?
Gewoon even verplicht niks doen en je hoofd leeg maken :)
Druk zijn is niet erg, maar je moet het wel kunnen verwerken :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:06

Minikatje, zou ik kunnen proberen. Moet toegeven dat ik ook geen voorbeeldstudent ben en eigenlijk veel te weinig met de universiteit bezig ben. Het gevoel aan een stuk door bezig te zijn heb ik dus zeker niet. Het is puur het 'wegvallen' van een bezigheid.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:16

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:19

Ja precies Steef!
Ook echt dat idee van "Goh, normaal heb ik maar 2 uurtjes over op een dag en kan ik alleen dan naar stal, dus doe ik dat ook... Nu heb ik de hele dag... Om 11? neuh... 13? neuh... 15? neuh... 17? neuh... 20? Ja nu wordt het wel krap... 21... Oeps, de dag is om."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:02

Wijslander schreef:
MorganeR schreef:

Heb je dan meer energie, of meer adrenaline? Kan erg op elkaar lijken weet ik uit ervaring, misschien goed om de komende tijd eens over na te denken/te voelen bij jezelf.

Hoe is je slaapritme/ dag nacht ritme...?

Op de momenten dat je voelt ' hoe meer ik doe, hoe meer energie ik heb' - ben je dan een avondmens of juist een ochtendmens...?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:10

Grappig en herkenbaar.

Ik werk, vergeleken met mijn collega's altijd door. Heb geen kinderen, dus zomervakantie, kerstvakantie voorjaarsvakantie herfstvakantie, het hoeft allemaal niet voor mij. Sporadi dagje vrij of lang weekend en ik ben tevreden. Maar elke keer wanneer ik echt vrij neem *minstens twee weken, word ik ziek.

Het went. En t geeft me een reden om te blijven werken :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:20

Ik herken het heel erg. Net een paar dagen gewerkt, en dan: BAM! Halve nacht niet geslapen, s'ochtends naar stal om toch iets om handen te hebben, maar ik wordt gewoon ziek. Misschien zit het tussen mijn oren, maar ook met stage en op school heb ik het ook altijd al gehad.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:57

Martine, eclair, 'gelukkig' ben ik dus niet de enige :')

Janneke, mijn slaapritme is vrij regelmatig... Ik ga tussen 23 en 24 naar bed en sta tussen 8 en 9 op. Ik ben graag savonds buiten maar ben niet expliciet een ochtend/middag/avondmens. Leun ietsjes meer naar avondmens denk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:15

Een regelmatig slaapritme is een zegen!

Mbt de vraag of het "'echt energie was' of juist adrenaline": wie op adrenaline loopt, wordt geleidelijk aan een echt avond/ nachtmens.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:55