Opgeblazen buik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Opgeblazen buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 17:35

Ik ben een vrij slanke vrouw van 40, heb altijd maat 34 gehad en nu sinds twee jaar maat 36.

Maar de laatste maanden heb ik steeds vaker last van een opgeblazen buik, en niet zo'n beetje ook.
Ik lijk continu wel 3 maanden zwanger :oo . Mijn buik staat gewoon strak bol als een zwangere buik.

Ik ben daarop vorige week zondag gestart met koolhydraatarm te eten, dus geen brood, aardappels, pasta, rijst etcetera meer.
Tot woensdag kunnen volhouden, het leek wel te helpen. Mijn buik was minder opgeblazen, echter werd ik ineens zo ontzettend flauw en zwak dat ik op advies van mijn stiefmoeder (vroeger diëtiste geweest) toch weer begonnen ben met koolhydraten. Niet teveel, maar met mate. Omdat ik weinig vetreserves heb.

Alles ging goed, tot gisteravond. Weer een ballon, en nu is de ballon nog groter geworden.

Ik eet zo weinig mogelijk suiker en veel fruit en groenten (gisteravond bijv een ovenschotel gemaakt met zoete aardappels, courgettes en champignons).
Ontbijt gezond met yoghurt en volkoren cruesli/havermout (zonder suiker), noten en pompoenpitten.

Als lunch 2/3 volkoren beschuit met auberginespread of kaas.
Daarna vaak nog 2 kiwi's en als avondeten dus vaak stukje vlees, (zoete) aardappel en veel groenten.

Moest net echter in de stad echt even een broodje eten, omdat ik weer duizelig werd. Blijkbaar heb ik soms echt snelle koolhydraten nodig.

Straks ga ik zelf pizza maken met verse ingrediënten.

Wie herkent de 3-maanden buik en wat heeft bij jou geholpen om er vanaf te komen?

callum

Re: Opgeblazen buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:38

Probeer iig fruit te eten op een nuchtere maag. En misschien bijhouden na welk soort voedsel het opzet. Bv gluten melk kool dat soort dingen. Hoe is je ontlasting.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:39

Hoe is je stoelgang? Ik had dit wel tijdens verstopping, leek ik inderdaad ook wel 3 maanden zwanger.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 17:41

Dit is m trouwens...

Afbeelding

Mijn ontlasting is goed, meestal elke dag. Soms 1x in 2 dagen.

Fruit dus alleen als ontbijt?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:41

Ik volg! Herkenbaar probleem en heb dit nu al een jaar. Van alles aan het proberen en laten staan, maar ben er helaas nog steeds niet achter waarvan ik het krijg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:42

Oh wat bekend, ik heb hier ook heel vaak last van, gecombineerd met geborrel en geprotesteer in mijn buik. Soms begint het al terwijl ik nog aan tafel zit en soms wat later. Ik voel mijn buik gewoon opblazen als een ballon, vreselijk. Ik ben er niet achter waar het aan ligt, niet alleen bij een bepaald soort eten helaas. Het is bij mij na mijn zwangerschap begonnen, daarvoor nooit problemen gehad, erg frustrerend.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:47

laetitia schreef:
Dit is m trouwens...

[ [url=m/AwXg2W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn ontlasting is goed, meestal elke dag. Soms 1x in 2 dagen.

Fruit dus alleen als ontbijt?

Dat werkt bij mij het beste. Oh en qua opgezetheid troost je ik ben nog 2 keer zo groot als ik opzet.

En verder idd een dagboekje bijhouden. Het is super lastig als je darmen dit gaan doen.

Ik weet dat gluten intolerantie en lactose intolerantie ook op latere leeftijd kunnen ontstaan maar dat gaat vaak gepaard met diarree kramp en pijn.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:48

Goede probiotica wil weleens helpen. Niet zo'n yoghurtje, maar capsules van Orthica (Acidophilus e.d.) of Solgar. Kuurtje van een paar weken en dan kijken of het scheelt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:51

buikspieren trainen is het enige wat helpt hierbij.

hier idem.

als ik sport en mijn buikspieren wat strakker train,gaat het plots een stuk beter.
vanaf het moment dat het sporten terug begin te slabakken,puilt mijn buik terug uit.
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 22-07-17 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:51

Herkenbaar.... Ik moet soms tijden of na een maaltijd even mijn broek open doen, zo'n verschil is het met ervoor-erna.... En het voelt ook echt onprettig....

Ik ben er hier ook nog niet uit wat de oorzaak nu is. Wat ik wel weet is dat fructose (fruitsuiker) eigenlijk helemaal niet zo goed afgebroken kan worden door het menselijk lichaam en dat het dezelfde klachten kan gegeven als een spastische darm of een lactose-intolerantie. Wellicht zou je i.p.v. je koolhydraten te schrappen eens je fructose wat meer in de gaten kunnen houden. Dat zit in zeer veel producten, als ook in je zoete aardappel. Als je veel last blijft hebben zou ik langs de HA gaan en goed onderzoek laten doen op gluten en lactose.

http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-v ... antie.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Fructose

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 18:01

@ Callum, dank voor je support! Ik ga vanaf morgen maar eens een dagboek bijhouden :j
Wellicht dat het helpt om inzichtelijk te maken waarvan mijn buik in protest gaat.

@ Floortz, probiotica is inderdaad een goede tip. Daar was ik nog niet opgekomen.

@ Focussed: ook een goed idee!
Buikspieren train ik sinds woensdag, op advies van mijn stiefmoeder. Maar dat houdt het gas toch niet weg?

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:13

Ik lees mee. Ik heb de oplossing ook nog niet gevonden. Ik heb een tijdje Yakult gedronken, hielp voor eventjes, maar uiteindelijk niet meer..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:17

Past volgens mij echt bij de leeftijd. Ik heb het ook steeds meer sinds een jaar. Inderdaad dat je soms denkt zwanger te zijn en dan ook nog de winderigheid erbij. Ik ben benieuwd of er een oplossing voor is

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:20

Ik heb het ook. Maar ik heb ook PDS. spastische dikke darm. Soms heb ik zoveel lucht in m'n darmen dat het pijn doet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:29

Ik eet glutenvrij en ik heb weer een platte buik, mijn darmen zijn echt vooruit gegaan en van spastische darm ook geen last meer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:59

Het kan een hormonale oorzaak hebben. Het kan een vervelende promenopauze klacht zijn.
Dat is niet vreemd als je 40 bent.

Beterschap ermee :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:03

buikspieren houden je buik wat 'op'.
als je slappe buikspieren hebt,gaat alles veel vlugger wat 'naar beneden vallen',en krijg je dus een buik die uitpuilt.
buikspieren zorgen dat je buik strak is ipv blubber,dus geen mogelijkheid om eender wat te laten uitzakken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:07

Herkenbaar. Je zou een fodmap dieet kunnen proberen via diëtist om te kijken waar je wel en niet tegen kan. Hier vooral in de zomer last (vraag me niet waarom). Enige wat helpt is (grotendeels) glutenvrij eten, bewegen, en bepaalde producten vermijden. Zoete aardappel bijvoorbeeld is hier een enorme boosdoener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:19

Ik ben 25 en heb er ook last van. Bij mij was ook de oplossing glutenvrij eten. Ik had precies zo'n zelfde buik, ook op één plek een dikkere band..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:21

Kan je niet direct helpen, vind zeker niet dat je teveel eet. Enige wat ik kan bedenken: eet geen fruit (kort) na de maaltijd, maar ervoor, of minstens 2 uur erna. Het fruit zal nl. sneller verteren dan je eerdere maaltijd, maar kan in de darmen dan natuurlijk niet inhalen, dus zorgt voor verzuring in de darmen. Mss ligt het hieraan? Ik bedoel dat het fruit gaat gisten in je darmen?

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:56

T zou candida kunnen zijn? Dan zou zo een candida dieet helpen. Ik heb dit ook eens gehad en ben er nog steeds gevoelig voor. Succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 19:56

Dank weer voor de reacties, ik denk dat ik dan maar ga kijken wat glutenvrij eten doet.

Dat wordt nog wat, zit toch in heel veel dingen?
Hebben jullie tips voor alternatieven qua brood/beschuit/pasta/rijst? Zit het ook in aardappels? En in cruesli?

Daarnaast zal ik het fruit dan meteeen in de ochtend eten.

Ik wacht nog even met de probiotica, anders weet ik straks niet wat welk effect heeft natuurlijk...

Voel me echt een opgeblazen koe }:0

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:00

marleen_usar schreef:
Ik eet glutenvrij en ik heb weer een platte buik, mijn darmen zijn echt vooruit gegaan en van spastische darm ook geen last meer.

Hier idem.......glutenvrij en zo min mogelijk koolhydraten. Daar gaat het bij mij dus ook mis.

Platte buik ga ik niet meer krijgen, maar het scheelt bijna een maat bij mij qua broek.
Ook zijn de problemen met mijn maag over, ook prettig!

Oh ja.....en nagenoeg geen suiker meer in de vorm van snoep, frisdrank etc. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:11

Ik blaas zo op van fruit, fructose dus.
En zuivel is hier niet ok, in elk geval geen directe yoghurt of andere toetjes, de rest gaat redelijk.
Gluten gaat zolang ik geen brood of crackers eet goed, glutenvrije crackers geven ook een opgeblazen buik.

Hier werkt een dieet waarbij ik alles met mate eet goed nu, eerder werd ik heel beroerd van gluten en melk, maar ik was toen ook algemeen ziek.
Hier gaat fruit en fruitsap mijdt goed, de rest van fructose gaat wel.
Gluten en melk eet ik ook, maar geen crackers/brood/pasta met gluten.
Een koekje met gluten gaat wel goed.
Melk is met mate, dus alles maar geen toetjes en ijsjes voor mij.
Wat hier een goede graadmeter is is mijn huid, krijg ik er pukkels van kan ik er niet goed tegen. :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:45

En hoeveel beweeg je? Vooral lopen is belangrijk