Ik loop al mijn hele leven tegen problemen aan die mij langzamerhand gek maken.
Ik kan mij extreem moeilijk tegenover mensen openstellen. Dan bedoel ik niet op het gebied van praten, want daar ben ik heel open in. Maar op het gebied van gezellig en jezelf zijn. Ik ben een extreme perfectionist en ik heb een doodsangst om fouten te maken. Ik kan mij alleen openstellen tegenover familie, maar verder tegenover niemand. Ik ben heel ongemakkelijk en ik weet vaak niet wat ik moet zeggen en hoe ik ´gezellig´ kan zijn, terwijl ik bij mijn familie de drukte-en grappenmaker ben. Op een of andere manier heb ik dan altijd een woordje terug en weet ik exact wat ik moet zeggen. Ook voel ik mij veel meer op mijn gemak en relaxer op deze momenten.
Dit gebeurd niet alleen bij mensen die ik een paar weken ken, maar zelf bij mensen die ik maandenlang elke dag spreek. Mijn relatie lijdt er ook extreem onder omdat ik zo´n vreselijke angsthaas ben.
Door dit probleem ben ik soms depressief en heb ik soms suïcidale gedachten. Niet dat ik het echt zou overwegen, maar soms klinkt het gewoon aantrekkelijk. Ik weet 100% zeker van mijzelf dat ik tot dit laatste NIET in staat ben en dat ook nooit zou doen.
Door heel veel factoren in mijn omgeving wordt deze angst alleen maar versterkt en dat maakt mij kapot.
Er zijn momenten (wanneer de omgeving mij vertrouwen geeft) dat ik zo veel zelfvertrouwen heb, dat ik bijna compleet mezelf kan zijn tegenover bijvoorbeeld mijn vriend. Maar wanneer er een hele kleine tegenslag is, dan val ik weer helemaal neer en dan is dat weg.
Ik heb met veel mensen (jeugdcoaches, huisarts etc) gepraat, maar het helpt tot nu toe niet echt. Ik ga waarschijnlijk deze vakantie een zelfvertrouwen cursus volgen, maar ik wil nog meer hulp en eigenlijk wil ik ook gewoon mijn verhaal van me afschrijven.
Zouden er btw pillen zijn die je meer tot rust brengen en waardoor ik minder angstig wordt?
Ik ben bijna 17 en na zo´n lange tijd wil ik dat het veranderd. Reacties als : het gaat wel over en iedereen heeft wel in zo´n fase gezeten zouden mij niet helpen, want daar heb ik er al veel van gehad. Ik wil er intensief aan werken en er steeds meer en meer vanaf raken.
Zo. Dat is van mij afgeschreven