yoga etc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

yoga etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 18:20

Ik zit er al een tijdje over na te denken om yoga te gaan doen. Als ik eerlijk ben, wil ik eigenlijk niet naar een echt yoga clubje, omdat de ambiance me echt niet past. Alles er omheen past me gewoon echt niet. Natuurlijk hoort ademhaling, bewustwording etc erbij, maar dat beleef ik toch iets anders dan in hogere sferen. Al met al, tot nu toe dus geen passend clubje gevonden.

Ik zit erg vast in mijn lijf. Heb nu een tijd fysio gehad, maar wordt verder niet meer vergoed en het helpt ook beperkt. Natuurlijk heeft dat zijn redenen die duidelijk zijn voor mij.

Graag wil ik ook weer wat sterker en soepeler worden.

Hoor graag van mensen die aan yoga of iets vergelijkbaars doen. Gewoon om wat ervaringen te horen en uit te wisselen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:30

Misschien is Pilatus dan meer iets voor je.

Melisding

Re: yoga etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:31

Pilates is inderdaad een goede aanvulling. Ik volg zelf ook lessen 1x in de week. Helaas is er nu een zomer stop, dus kan wel wat motivatie gebruiken om het thuis door te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:40

Ben je al eens geweest? Bij een yoga club? Mijn yoga instructor is heerlijk down to earth en doet niet aan chakra's of Chi opladen om het zo even te zeggen. (niet beledigend bedoelt) Dat past mij ook totaal niet. Ik heb een poos Pilates is lessen gevolgd en yoga thuis geprobeerd, maar vind toch dat het voor mij en toegevoegde waarde heeft om het onder begeleiding te volgen.

Sindsdien geen last meer van spanningshoofdpijnen ect.

Tuurlijk als het je niet bevalt moet je het niet doen, maar misschien is eens proberen toch de moeite waard. Mij is het 100% mee gevallen namelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 18:48

Ja, ben bij yoga wezen kijken. We wonen maar in een klein dorp en hier is niet zoveel, maar ga er ook niet vele km's voor rijden op dit moment.

Pilates zie ik wel bij de sportscholen aangeboden worden, maar in de beschrijving lees ik dan vooral onderrug oefeningen.

Ze hebben allemaal onder een eigen ''aparte'' naam nog wel wat sporten die op ypga of iets dergelijks lijken, maar meestal is dat dan maar 1 of2x pw en dan moet je maar net die dagen op die tijden kunnen. Ik wil iets toch minimaal 2x pw doen verdeelt over de week dan.

Zal zelf wel te kijken naar rustig thuis te beginnen met enkele basis oefeningen. Puur omdat je het wel al kan beleven en kan doen wanneer het je uitkomt. Yoga is veel overdag en in de ochtend uren, net als de pilates en andere vergelijkbare trainingen.

Thuis kleeft er een risico aan dat je het niet goed doet, dus daar ben ik me wel van bewust.

Voorheen heb ik veel aan kickboksen en fitness gedaan. Dat lukt niet meer en neemt risico's met zich mee, maar mis het wel enorm. Is totaal anders, maar wel iets waarbij je je hele lichaam gebruikt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:56

Zorg iig thuis dat je voorzichtig bent met je lijf en niet een soort beeld in hoofd wat je "moet" kunnen.
Er zijn op youtube veel yoga instructie filmpjes... ik vind Yoga with Adriene erg goed... ze heeft ook mooie korte filmpjes en speciaal voor beginners. Ze heeft ook filmpjes waarin ze de verschillende asana's / houdingen uitlegt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 18:58

Nee, ik ga niks overdrijven, want dat kan ik momenteel niet eens.

Ik ga eens op youtube kijken en nog wat verder lezen. Dank jullie wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:29

Een clubje is ook echt niks voor mij.

Wat wel wat voor mij is is inderdaad thuis wat aanrommelen met een videootje. Ben begonnen met de 30 day yoga challenge (die onlangs is geherpubliceerd als original 30 day yoga challence) van Erin Motz.

Succes!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:30

Waar woon je ergens? Ik zit zelf bij yogapoint en daar kun je gewoon vanalles uitproberen. Daar zitten ook een aantal heel nuchtere opties bij (Pilates, yoga dance flow, enz).

Ik had ook helemaal niks met mantra's en dat soort dingen, maar ik doe gewoon mee die 2 minuten dat dat aan bod komt als ik eens een wat zweverige les doe. De rest van het uur vind ik heerlijk, dus helemaal prima.

Ik had erg last van m'n rug (fysio/cesartherapeut hielp niet voldoende) en sinds ik aan yoga doe gaat 't zoveel beter!
Ik ga één keer per week naar een les en één of twee keer per week doe ik een halfuurtje youtubeyoga. Ik ben fan van "yoga with tim"!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:08

Er zijn zoveel verschillende soorten yoga :) Welke klachten heb je precies? "stijfheid" is zo algemeen!
Misschien gaan zwemmen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:12

Van elke soort yoga word je toch soepeler en sterker?

Voor mij hangt het aan mijn bui en energielevel wat voor yoga ik wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:17

superpony schreef:
Ik zit er al een tijdje over na te denken om yoga te gaan doen. Als ik eerlijk ben, wil ik eigenlijk niet naar een echt yoga clubje, omdat de ambiance me echt niet past. Alles er omheen past me gewoon echt niet. Natuurlijk hoort ademhaling, bewustwording etc erbij, maar dat beleef ik toch iets anders dan in hogere sferen. Al met al, tot nu toe dus geen passend clubje gevonden.

Ik zit erg vast in mijn lijf. Heb nu een tijd fysio gehad, maar wordt verder niet meer vergoed en het helpt ook beperkt. Natuurlijk heeft dat zijn redenen die duidelijk zijn voor mij.

Graag wil ik ook weer wat sterker en soepeler worden.

...gewoon gymnastiek lijkt mij prima.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:18

Ik ben een maand of 4 geleden begonnen met yoga. In een clubje, maar de samenstelling wisselt nogal en zelf ga ik ook niet altijd op dezelfde dag. Gelukkig ook hier een hele nuchtere benadering. Wel ademhalen, ontspannen na de les, en uitleg over de theorie die erachter zit maar dat was het. Verder is het aardig aanpoten maar daardoor heb ik al behoorlijk wat vooruitgang geboekt. Ik heb fibromyalgie en dit is de eerste 'sport' waarbij ik in heel veel dagelijkse dingen merk dat ik veel meer kracht en ruimte in mijn lijf heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:30

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:33

Ipv gymnastiek zou je ook kunnen zoeken (google, ecosia) op 'ismakogie'.
Als bewegingsleer weinig bekend, maar 'het spul' ;) weet uitstekend hoe je lichaam in elkaar zit en functioneert.
...en kan je helpen om fysiek beter te functioneren.

(Yoga is natuurlijk prachtig - maar sorry: chakra's, prana, meditatie dat is de kern van de zaak. Wil je dat niet, zoek dan liever naar echte alternatieven ipv halfbakken spul.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:55

Waar woon je? Ik zit bij een super leuk yoga clubje. Wij doen aan power yoga, en dat is nog best pittig ;) Totaal geen "zweefteef" gehalte, gewoon lekker nuchter met een lolletje op zijn tijd. Zijn hele fijne lessen en het helpt mij ontzettend goed. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 23:22

allegra, dat is mooi dat het helpt! Denk dat het mij ook goed gaat helpen.

ellepel, ik had naar haar gekeken. Doet het erg leuk en duidelijk. Nu weekend niet het moment om te beginnen en merkte gisteren al bij een beetje meedoen, dat de hondjes het ook erg leuk vinden........dat wordt nog wat :)

Janneke2, gymnastiek zoek ik niet. Heb natuurlijk duidelijk mn redenen om yoga te zoeken. Daarbij weet ik iemand die heel hoog niveau yoga doet en zij is echt enorm sterk, soepel en heeft gewerkt als acrobate in touwen. Yoga hoeft niet halfbakken te zijn en het gaat mij puur om de oefeningen. Ik zal zeker wel op mn ademhaling letten, maar dat deed ik bij kickboksen ook. Dat moet wel. De rest er omheen boeite me niet.

Jitske, Ik zit niet in Overijssel.....Wel leuk dat je zo een fijn clubje hebt. Maar ben sowieso niet van de clubjes of op vaste tijden moeten gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:46

Ik begrijp Janneke wel een beetje... de oefeningen van yoga, de asana's zijn maar een onderdeel van yoga. Het 8-delige yogapad. Maar in de westerse cultuur is het heel gebruikelijk om die anderen maar beetje te vergeten. Maar opzich is het dus wel halfbakken om alleen naar de houdingen te kijken.

Maar het is volgens mij helemaal niet erg om te beginnen bij de asana's en vanuit daar verder te ontdekken wat yoga is. Zeker als je sowieso in een zoektocht zit naar wat je lijf nu nog aan kan vind ik yoga geen verkeerde keuze. Ga rustig eens beginnen en misschien kan je dan later opzoek naar een les of eens een weekend zodat je toch een keer met wat begeleiding bezig kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:12

superpony schreef:
Janneke2, gymnastiek zoek ik niet. Heb natuurlijk duidelijk mn redenen om yoga te zoeken. Daarbij weet ik iemand die heel hoog niveau yoga doet en zij is echt enorm sterk, soepel en heeft gewerkt als acrobate in touwen. Yoga hoeft niet halfbakken te zijn en het gaat mij puur om de oefeningen. Ik zal zeker wel op mn ademhaling letten, maar dat deed ik bij kickboksen ook. Dat moet wel. De rest er omheen boeite me niet.

...ik heb mij ooit 'aanbemoeid tegen' ;) de verschillende yoga opleidingen.
Wat jou niet boeit, is bij velen de hoofdmoot.
De fysieke oefeningen waar jij op uit bent (asana) worden doorgaans geleerd met informatie over de cakra's in kwestie (concentratie, prana etc) maar zonder kennis van spieren, banden, biomechanica, etc.

En dat bedoel ik met 'halfbakken': iemand die is opgeleid in de subtielere zaken van het menselijk lichaam vragen om jou te begeleiden in/met zaken die een goede gymnastiekleraar etc goed weet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:33

Het wordt in diverse filmpjes wel goed besproken en uitgelegd vind ik eigenlijk.

Wat ik bedoel met alleen de oefeningen, is dat ik de sfeer en ambiance bij een clubje niet prettig vindt. Dat is meer hoe mensen het brengen, dan wat ze brengen.
Sowieso hou ik echt niet van dames groepjes sport. Niet rot bedoeld, want iedereen moet voor zichzelf weten wat hij/zij fijn vindt natuurlijk.
Ga je naar de sportschool uitvoeringen kijken, dus mix achtige dingen, is het er vaak maar 2x per week en moet je precies op die dag en tijd kunnen. Ik wil 2a3 x pw beginnen, dus niet al meteen overslaan.

Ook heb ik wat dingen met mijn fysio besproken, ook over yoga. Het is echt niet dat ik zomaar iets doe. Weet behoorlijk goed ( helaas soms ) hoe lichaam en geest samen werken.
Ik gebruik die combinatie ook met lesgeven en kijk altijd naar het geheel. Onze zoon heeft bijv ooit jeugd yoga gedaan, omdat hij slaap problemen had en dat heeft hem goed geholpen. ( of hij is beter gaan slapen, omdat hij niet meer naar yoga wilde :) Grapje )

Ik hoor graag nog meer ervaringen van mensen die yoga doen. Gewoon waarom ze het zijn gaan doen en of het ze meevalt, of ze het nog doen etc etc. Ervaringen uitwisselen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:35

Bij ons is het juist andersom heb ik het idee, met veel aandacht voor het op de juiste manier uitvoeren van de oefeningen waarbij je wel het maximale van jezelf vraagt maar absoluut niet mag overvragen. Maar onze juf is dan ook iemand met een sport achtergrond en niet zozeer het 'zweverige'. Dat kwam bij haar ook later pas. Maar als ik het zo hoor heb ik daar eigenlijk gewoon mazzel mee gehad. Ik ben ook nog nooit ergens anders geweest dus wat betreft gezegend met 0 referentiekader.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:45

Ik vind yoga leren uit Youtube filmpjes net zoiets als leren paardrijden van filmpjes. Kijk ben je super ervaren dan kun je uit die filmpjes (zowel bij de paarden als de yoga) wat oppikken. Ideeen en motivatie op doen. Mijn leraar zegt altijd; wanneer oefeningen half of verkeerd doet, kun je beter op de bank gaan liggen. Dat onspant ook. Yoga betekend niet voor niks verbinden van lichaam en geest. Wat er met je lichaam gebeurd en in je lichaam moet uiteindelijk parallel lopen en samen werken.

Als jij vast zit in je lichaam en je wil dat fysiek oplossen kun je , denk ik, beter een programmaatje voor thuis opstellen met je fysio.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 15:56

Allegra, je moet altijd een beetje mazzel hebben. Hier is gewoon weinig keus en ga er niet heel ver voor rijden op dit moment.

Jenny, ik snap dat je leraar dat zegt. Maar hoe mensen het doen, moet ieder voor zichzelf weten verder.

Je kan het absoluut niet vergelijken met leren paardrijden online. Bij paardrijden ben je met een dier bezig die ook erg onder je fouten kan lijden. Je loopt ook niet altijd tegen je eigen fouten aan direct.

Bij iets met je eigen lijf, merk je veel sneller of je het goed doet, of niet. En als je het fout doet en last hebt, doe je daar niemand kwaad mee.

Mijn fysio behandelingen zijn op voor dit jaar. Ik heb oefeningen en ik heb yoga met hem besproken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:22

Als je het fout doet heb je daar vooral jezelf mee. Yoga is niet zo onschuldig als dat men denkt. En het is zeker niet. Baat het niet dan schaat het niet. Niet iedereen kent zijn eigen lichaam en grenzen heel goed. Daarbij ligt het profijt van de yoga in het verschil tussen het bijna goed doen en de oefening echt goed doen. Want dan gebeurt er daadwerkelijk wat. Maar als je lekker oefeningen wil doen via YouTube of uit een boekje. Laat je vooral door mij niet tegen houden. En waarschijnlijk zul je er best wat aan hebben. Alleen kun je onder goede begeleiding met dezelfde inspanning meer bereiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:43

Tja, dat weten de meesten wel dat online anders is dan met een goede docent. En zo is een priveles weer anders dan in een groep etc. Net als dat je ook slechte docenten ertussen hebt zitten en je dan ook tegen dingen aan kan lopen.
Niet iedereen gaat ook zomaar klakkeloos iets doen.

Er zijn mensen die thuis allerlei apparaten en gewichten hebben en zichzelf ook in de blessures werken.Of op de sportschool vrij trainen zonder enige begeleiding.Heb jaren aan fitness gedaan naast het kickboksen en stond regelmatig verbaasd te kijken. Doe je niks tegen.

Al zou ik wel naar een clubje willen is de keuze hier beperkt, net als de dagen en tijden dat het gegeven wordt.