Hoe weer paardrijden na hersenoperatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ravel13

Hoe weer paardrijden na hersenoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 12:48

In april ben ik geopereerd in mijn hoofd. Er is een grote hersentumor verwijderd. Een zware operatie die 9 uur duurde. Ik ben nu aan het herstellen en de draad weer op aan het pakken. Het gaat best weer goed. Ik doe nog niet heel veel. Over 2 weken krijg ik weer een mri scan om te beoordelen hoe mijn hersenen er nu uit zien. Tot die tijd mag ik niet aan het verkeer deelnemen. Om mijn wereld weer te vergroten fiets ik wel weer. Rustig aan. Ik fiets weer naar de stal. Ik mis het paardrijden heel erg en zou graag weer op stappen. Gewoon wat stappen. Nu vraag ik mij af zijn er mensen op bokt die ervaring hier mee hebben? Hoe heb jij het paardrijden weer op gepakt en waar liep je tegen aan? Ik ben heel benieuwd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:43

Ik heb afgelopen 2 jaar 13 hersenoperaties gehad en 15 mei de laatste keer, officieel mocht/mag ik elke keer pas na drie maanden weer beginnen met paard rijden. Overigens ook na drie maanden pas weer fietsen, auto rijden, etc.

Auto rijden (aan t verkeer deelnemen, dus ook fietsen) doe ik nu echt nog niet, ik merk dat dat niet gaat. Paard rijden echter, ben ik alweer rustig aan aan het oppakken. Wel op een super super braaf en betrouwbaar dier (en echt altijd met cap en iemand in de buurt). Vooral ook om dat ik door een van de operaties vorig jaar zomer flink uitval (kracht, gevoel en coördinatie verlies) overgehouden heb in mijn linker lichaamshelft. Direct na OK werd ik zelfs volledig verlamd wakker uit de narcose.

Nu ben ik trouwens pas redelijk recent weer terug aan t rijden, maar ik kijk dus heel erg naar hoe ik me voel en hoe het gaat. :)

Ravel13

Re: Hoe weer paardrijden na hersenoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 15:49

Poeh quir 13 keer is heel heftig. En je moest van heel ver komen dan. Ik heb geen uitval maar voel ook dat ik niet scherp ben qua reactie. Goed om te lezen dat je weer kunt paardrijden. Mijn paard is ook heel braaf. Je bent vooral aan het stappen? En wordt je er heel moe van?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:17

Ravel13 schreef:
Poeh quir 13 keer is heel heftig. En je moest van heel ver komen dan. Ik heb geen uitval maar voel ook dat ik niet scherp ben qua reactie. Goed om te lezen dat je weer kunt paardrijden. Mijn paard is ook heel braaf. Je bent vooral aan het stappen? En wordt je er heel moe van?

Helaas ook nog een hele lange weg te gaan. Waarschijnlijk de laatste operatie ook nog niet gehad (er zit een druk meter in mijn hersenen die ze over een paar jaar als t goed is sowieso er weer uit halen), helemaal oké gaat t ook nog niet.

Reactie vermogen is bij mij ook sterk verminderd, daarom dat ik dus ook geen auto rij en ook niet fiets. Officieel mag ik t ook niet, ook vanwege medicatie niet.

Moe ben ik wel heel snel inderdaad, maar dat ben ik sowieso nog heel snel. Als ik om 8 uur op sta, ben ik rond 12/13 uur ook echt al helemaal gesloopt. Of ik nu wat gedaan heb of niet. :=

Rijden is inderdaad vooral veel stappen, maar ook wel wat draf en galop. Maar korte stukjes nog, ook nog maximaal 15/20 minuten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:19

Sorry geen ervaring, maar als je niet aan het verkeer mag deelnemen lijkt me dat fietsen naar stal ook niet de bedoeling is? Als je nog niet echt scherp bent zoals je zelf aangeeft lijkt me dat vrij gevaarlijk ook.

Ik hoop voor je dat alles goed blijkt straks en je het rijden weer op kunt pakken.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:32

Ik ga met mijn voorganger mee, fietsen naar stal = deelnemen aan verkeer...niet meer doen dus

Hopelijk ben je snel genezen ts en zit je snel weer te paard, zo ingrijpend een hersentumor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:49

Als je aan de hersenen geopereerd bent voor een tumor vermoed ik dat ze een schedelluik gemaakt hebben. De reden dat je niet mag rijden is in dat geval (onder andere) dat die terug moet vast groeien. :)
Als je niet scherp bent van reactie is het wellicht beter om nog even te wachten. Je mag idd ook niet fietsen als je niet mag deelnemen aan het verkeer. :(:)

Als je verder geen uitval hebt, dan kan je het paardrijden, zodra de dokter je toestemming geeft, gewoon oppakken zoals je altijd gedaan hebt. Zo snel raak je het ritme niet kwijt. :)

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 21:51

Dank je wel voor de reacties.

Klopt Ayasha er is een luikje gemaakt en dit moet weer vastgroeien.
En inderdaad fietsen is ook aan het verkeer deelnemen.
Misschien is het beter de mri scan af te wachten en het gesprek met de neurochirurg en daarna het rijden weer op te pakken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:05

Weet niet of je eigen paard hebt? Op de manege mocht ik na een val met schade (geen hersenen) sowieso pas weer beginnen toen ik daarvoor toestemming had van de arts. Dit in verband met verzekering. Dus ook iets om mee te nemen en ik zou dus ook wachten tot je het met je behandelend arts hebt besproken.

Sterkte met je herstel!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:15

Pas gaan rijden als je de goedkeuring hebt van een arts. Voor jezelf, als je nu valt, en de schade daarna, als je het al kan na vertellen. Maar ook omdat je nu gewoon niet verzekerd bent. Stel dat er een tegen partij is, die schade claimt?

Hersenoperatie hou je vaak N.A.H van over. Dit heeft tijd nodig, wat na een jaar niet is, zeggen ze vaak dat komt niet meer! Dus je hebt nog een lange weg te gaan! Succes en sterkte! En ga niet paardrijden als het niet mag!

Zwaait! Ik heb ook een luikje!

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 22:18

Ik heb zelf een paard. Hij is braaf maar inderdaad als ik er af val dan kan dit hele nare gevolgen hebben. Ik moet nog geduld hebben......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:20

Het is zwaar :(:) en k*t... Veel meer valt er niet op te zeggen. Kl*te, TS...

Bespaar jezelf een hoop leed en onderschat niet wat je meegemaakt hebt TS...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:25

Ik ben 7 jaar geleden gecoild aan een gesprongen aneurysma. Na een hersenbloeding mag je in Nederland 6 mnd niet auto rijden en moet je eerst lichamelijk weer goedgekeurd worden door een arts (neuroloog). De reden was kans op herhaling van een bloeding en reactievermogen. Over fietsen is niets gezegd.
Na een beroerte mocht je toen 14 dagen niet auto-rijden, heb ik toen begrepen.
Het lijkt me dat voor een operatie aan een hersentumor ook zoiets geldt. Misschien is het gevaar bij paardrijden het risico dat je valt En het luik wordt beschadigd?

TS... vooral beterschap en sterkte! En heb geduld, Na 3-4 jaar merkte ik nog verbetering.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 23:01

Dank je wel allemaal het was inderdaad heel heftig. Ik ga pas rijden nadat de chirurg hier toestemming voor geeft. Het is inderdaad heel rot om achteraf te zeggen had ik maar langer gewacht.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:03

Misschien kun je met iemand meerijden op een menkar? Zit je dan wel niet op het paard, maar ben je wel lekker bezig met paarden en kun je van de natuur genieten.

Sterkte met je herstel in elk geval.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:14

Geef het de tijd. Veel sterkte en beterschap!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:22

Wat vervelend..hopelijk ben je snel weer de oude.
Gezien het je eigen paard is is het misschien een idee om andere dingen te gaan doen? Vrijheidsdressuur, parelli, rechtrichten aan de hand. Allemaal wat veiliger voor jou omdat je niet zomaar op je hoofd kan vallen en je wordt ook niet door elkaar geschud ofzo.

Beterschap!

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 16:40

Dank je wel voor de tips. Ik zal kijken wat ik nog meer kan doen, naast hem poetsen, wat veilig is om te doen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:48

Beterschap! Niet niks wat je moet doormaken. Zelf heb ik een paar weken geleden een les lange lijnen gehad. Vond t erg leuk om te doen en je kan er heel veel oefeningen mee doen. Misschien iemand in je omgeving die je hierbij kan helpen?

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:09

Ik zou het nu vooral rustig aan doen. Mijn broer is 2x geopereerd aan een hersentumor. Weet helaas wat het is. Zou vooral lekker met je paard bezig zijn rijden nog effe wachten op de scan en overleggen. Mijn broer is na de 2de operatie en chemo therapie opgenomen in een centrum voor mensen met een N.A.H. Heeft nooit paard gereden maar daar zat dat in het herstel programma. Deden ze alleen stappen onder begeleiding. Anders effe bellen met de assistent van de neuroloog.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 14:18

Ja inderdaad ik wacht de controle af. Lange lijnen en longeren kan ik niet doen. Daar wordt ik verwacht ik duizelig van.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:24

Ravel13 schreef:
Ja inderdaad ik wacht de controle af. Lange lijnen en longeren kan ik niet doen. Daar wordt ik verwacht ik duizelig van.

Dat heb ik in ieder geval wel, "rijden" gaat me een stuk beter af dan longeren of lange lijnen of iets dergelijks, zelfs uitgebreid poetsen is een (veel) grotere opgave dan wat rondjes rijden. Nu is "rijden" dus nog wel vooral veel stappen. Er op voelt nu ook een stuk veiliger, omdat er dan niet in eens een hoofd dichtbij je hoofd komt en je dus een kopstoot krijgt. :+

Hebben ze stuk bot weer terug geplaatst? Dan is het misschien wel verstandig dat het eerst weer goed vast groeit, bij mij zit er gewoon een gat in de schedel, drie gaten nu. Die gaan ook niet meer dicht groeien of iets.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:14

Lijkt mij ook Quir dat gewoon stappen niet erg belastend is. Maar ik heb inderdaad een luikje in m'n hoofd dat weer vast moet groeien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:56

De belasting is niet het probleem. :) De mogelijkheid van het vallen is het probleem. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:11

Risico op een kopstoot ernaast is toch nog een stuk groter dan van een heel braaf paard vallen...

Ik voel me dus ook een stuk "veiliger" erop dan ernaast, zeker op een hele brave die ik goed ken. Misschien als je ernaast ook een cap op hebt dat het anders wordt, maar daar denk ik niet aan als ze even snel binnen of buiten zet en met poetsen of iets eigenlijk ook niet. Meestal longeren of aan de hand werken dat ik t nu wel doe, maar die gewoonte zit er toch ook nog niet altijd in. :=