Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:ik zou een doorverwijzing aan een goede dietist vragen met verstand van de relatie tussen medicatie en voeding en het liefst ook nog de combinatei met eetstoornissen. Nu ik dit typ, wellicht zelfs een dietist met verstand van ernstige eetstoornissen, aangezien de behandeling daarvan regelmatig gepaard gaat met medicatie.
Dit is aardig complex, daar gaat bokt je niet mee kunnen helpen. Niet zelf mee dokteren, zeker niet bij een verleden van anorexia.
Djeradalover schreef:secricible schreef:ik zou een doorverwijzing aan een goede dietist vragen met verstand van de relatie tussen medicatie en voeding en het liefst ook nog de combinatei met eetstoornissen. Nu ik dit typ, wellicht zelfs een dietist met verstand van ernstige eetstoornissen, aangezien de behandeling daarvan regelmatig gepaard gaat met medicatie.
Dit is aardig complex, daar gaat bokt je niet mee kunnen helpen. Niet zelf mee dokteren, zeker niet bij een verleden van anorexia.
Ik ben juist bang dat door naar een diëtist te gaan mn eetstoornis weer aangewakkerd word, dan zal ik ook gewogen moeten worden en een eetlijst moeten volgen en zullen ze sneller de controle uit handen nemen als je snapt wat ik bedoel. Ik ben wel afgelopen vrijdag bij mn huisarts geweest en dit aangekaart maar zij zei me dit eerst te overleggen met de psychiater, dit dus gedaan.
Vanmiddag nog een gesprek met mn behandelaar, zal het dan nogmaals aankaarten.
bigone schreef:Die medicatie had geen toegevoegde waarde zei je, echter blijkt nu dat het wel degelijk waarde had want je bleef op gewicht. Misschien toch een optie om dit in de lichtste dosering tijdelijk weer te gaan gebruiken?? En dan met behulp van je behandelaars af gaan bouwen want zo als het nu gaat gaat het zeker niet goed.
Djeradalover schreef:Ik ben juist bang dat door naar een diëtist te gaan mn eetstoornis weer aangewakkerd word, dan zal ik ook gewogen moeten worden en een eetlijst moeten volgen en zullen ze sneller de controle uit handen nemen als je snapt wat ik bedoel.
Djeradalover schreef:"secricible:
Ik heb hele andere ervaringen dus vandaar dat ik zo dacht, ik zal aan mn huisarts vragen wat zei er van vindt en een nieuwe afspraak maken.
callum schreef:Ik zou er idd een gesprekje aan wagen bij de apotheker over of dit een mogelijke bijwerkingen is van de medicatie.
Lastig hoor. En als dat zo is toch op een ander medicijn over.
Ik denk persoonlijk niet dat je naar een diëtist moet gaan. Je weet namelijk prima wat je moet eten. Dus persoonlijk zie ik daar geen meerwaarde in behalve zoals je zelf al zegt een hoop stress plus weer de focus op eten.
Janneke2 schreef:Wellicht een gesprek hebben met de apotheker. Dat is gratis en het kan op korte termijn (vandaag of morgen).
(Gratis wil zeggen: je betaalt pillen, inclusief de know how van de apotheker.)
Bedenk dat de apotheker net zo hoog is opgeleid als een arts en de medicatie grondig kent.
De winkels hebben speciaal ingerichte 'praathoekjes' of kamers hiervoor.
Vraag hem of haar het hemd van het lijf.
Wat deed jouw oude medicijn bijvoorbeeld met je maagzuur...? De peristaltiek van je spijsverteringsysteem...? (Dat zijn mijn associaties bij 'ik zit zo snel vol, ik moet uitbuiken na 1 klein hapje.) Etc.
Aan de hand daarvan is wellicht een goed beleid op te stellen: welk voedsel zou makkelijk verdragen kunnen worden, wat zou je zelf kunnen doen als het geen astronautenvoedsel moet worden...?
En wellicht is het een kwestie van 'de eerste tijd is je lichaam van slag omdat het vroeger stof X per pil kreeg en het nu weer zelf X moet maken' - wellicht zijn er gegevens over hoe lang deze aanpassingsperiode doorgaans duurt. (Dan kun je je daar op instellen.)
Gesteld dat de apotheker gericht informatie kan geven van het soort 'doe de eerste tijd maar voedsel met veel of juist weinig eiwit' - dan zou dat een vraag aan de dietiste kunnen zijn.
Janneke2 schreef:Een apotheker volgde (ik ben ouderwets) een vijfjarige universitaire opleiding in biochemie plus een twee jarige vervolgopleiding tot apotheker.
Doctoraal plus beroepsopleiding.
Dat is een totaal andere opleiding dan arts.
Maar qua kennisniveau vergelijkbaar en als het gaat om biochemie weet een apotheker meer dan een arts.
(En er is een discussie over dat de expertise van de apotheker zo weinig wordt gebruikt. Zo was er ooit het voorstel 'zet de diagnose op het recept', daar zit niet iedereen op te wachten.)
Magrathea schreef:Janneke2 schreef:Een apotheker volgde (ik ben ouderwets) een vijfjarige universitaire opleiding in biochemie plus een twee jarige vervolgopleiding tot apotheker.
Maar qua kennisniveau vergelijkbaar en als het gaat om biochemie weet een apotheker meer dan een arts.
(En er is een discussie over dat de expertise van de apotheker zo weinig wordt gebruikt. Zo was er ooit het voorstel 'zet de diagnose op het recept', daar zit niet iedereen op te wachten.)
Ik denk dat dit tegenwoordig een biochemicus is en die werken aan medicatie in labs. Apothekers in de apotheek hebben een vierjarige MBO(?) opleiding gehad als ik me niet vergis.
Ik wil niet afdoen aan de kunde van apothekers hoorMaar bij vragen over voorschriften e.d. kun je beter naar je dokter gaan. Voor vragen over gebruik of bijwerkingen is je apotheker.
moonfish13 schreef:Phoya, ik vind je opmerking wbt 'gewoon ertoe zetten' echt waardeloos, daar heb je dus geen hol aan in haar geval.
Dan heb je dus nooit last gehad van wat ts heeft, ik heb methylfenidaat geslikt en gedurende dat dat werkte kreeg ik echt niks maar dan ook niks weg.
At ik wel werd ik echt misselijk en beroerd, mijn maag wilde het gewoon echt niet en ik had het gevoel ramvol te zitten.
Toen een nutridrink compact gekocht, met veel moeite het erin gekregen en na 5 minuten heb ik het letterlijk eruit gegooid zo wilde mijn lichasm het niet.
En ik heb nooit buikgriep, laatste keer dat ik zoiets had was 9 jaar geleden en ik heb ook geen angst om te eten of emetofobie.
Helaas viel ik gewoon door het middel 1 kilo per maand af wat ik er niet meer aan kreeg, hoeveel ik buiten de werking van de medicatie om ook at.
Toen ik 51 kilo woog was de maat vol, ik werd steeds minder ongesteld en ik kreeg het er echt niet aan gegeten, toen ben ik gestopt.
Mijn lichaam ging er aan stuk.
secricible schreef:callum schreef:Ik zou er idd een gesprekje aan wagen bij de apotheker over of dit een mogelijke bijwerkingen is van de medicatie.
Lastig hoor. En als dat zo is toch op een ander medicijn over.
Ik denk persoonlijk niet dat je naar een diëtist moet gaan. Je weet namelijk prima wat je moet eten. Dus persoonlijk zie ik daar geen meerwaarde in behalve zoals je zelf al zegt een hoop stress plus weer de focus op eten.
Maar een goede dietist focussed zich niet alleen op wat je moet etenDie hebben ook aardige medische kennis over de relatie tussen voeding en bepaalde medicaties en de gedachtegangen die bij eten horen.
Magrathea schreef:Janneke2 schreef:Een apotheker volgde (ik ben ouderwets) een vijfjarige universitaire opleiding in biochemie plus een twee jarige vervolgopleiding tot apotheker.
Ik denk dat dit tegenwoordig een biochemicus is en die werken aan medicatie in labs. Apothekers in de apotheek hebben een vierjarige MBO(?) opleiding gehad als ik me niet vergis.
Ik wil niet afdoen aan de kunde van apothekers hoorMaar bij vragen over voorschriften e.d. kun je beter naar je dokter gaan. Voor vragen over gebruik of bijwerkingen is je apotheker.