Het leed wat zonnebrand heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VivianHesen
Fotograaf

Het leed wat zonnebrand heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:59

Voordat ik begin aan mijn verhaal, wil ik vooral vragen om een beetje lief te blijven met de reacties, want ik ben me er heel goed van bewust dat ik stom ben geweest. Ik wil met dit topic dan ook met name waarschuwen, omdat ik zelf ook niet verwacht had dat het zo erg kon zijn.

Afgelopen zaterdag ben ik dus enorm verbrand, zo erg dat mijn nek en schouders nu onder de blaren zitten.. Bij zonnebrand betekend dit dus 3e en 4e graads verbrand. (Ik heb contact gehad met mijn huisarts)
Nu zul je je waarschijnlijk afvragen, waarom heb je je dan niet ingesmeerd? Nou, ik heb me 's morgens voor het evenement begon wel even ingesmeerd, het zonnetje scheen toen best lekker. Maar des te verder de dag verliep, kwamen er meer wolken, het werd wat frisser. En met het jurkje wat ik aan had, had ik het soms gewoon koud! Dus aan opnieuw insmeren heb ik gewoon niet gedacht!
Ik had 's avonds wel in de gaten dat ik behoorlijk verbrand was, dus ben ook begonnen met het insmeren met after sun. Nu had ik gister ook weer een evenement, dus 's ochtends goed gaan smeren. Des te dichter het bij de middag kwam, des te slechter kon ik met de warmte overweg. Ik heb dus al heel vroeg de beslissing gemaakt om alleen nog maar in de schaduw te staan en toch goed te blijven smeren. Tevens had ik bewust alle verbrande plekken verborgen door een shirtje aan te doen.

Ik merkte al wel dat mijn nek en schouder heel stram aanvoelden, maar ineens merkte ik dat er ook blaren zaten. Nu ben ik weer een dag verder, heb allemaal kleine blaren op mijn schouders en nek. Ik heb zalf om te smeren, welke ik kan combineren met after sun. Al met al geen pretje dus.

Ik heb wel écht een wake-up call gehad wat betreft insmeren en wil dan ook met name de andere bokkers waarschuwen!

Nogmaals wil ik vragen of er in de reacties niet te hard willen zijn, ik weet hoe stom dit was!

Edit: Mocht er iemand benieuwd zijn hoe het er uit ziet, kan ik eventueel nog wel een foto uploaden.

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:03

VivianHesen schreef:
Voordat ik begin aan mijn verhaal, wil ik vooral vragen om een beetje lief te blijven met de reacties, want ik ben me er heel goed van bewust dat ik stom ben geweest. Ik wil met dit topic dan ook met name waarschuwen, omdat ik zelf ook niet verwacht had dat het zo erg kon zijn.

Afgelopen zaterdag ben ik dus enorm verbrand, zo erg dat mijn nek en schouders nu onder de blaren zitten.. Bij zonnebrand betekend dit dus 3e en 4e graads verbrand. (Ik heb contact gehad met mijn huisarts)
Nu zul je je waarschijnlijk afvragen, waarom heb je je dan niet ingesmeerd? Nou, ik heb me 's morgens voor het evenement begon wel even ingesmeerd, het zonnetje scheen toen best lekker. Maar des te verder de dag verliep, kwamen er meer wolken, het werd wat frisser. En met het jurkje wat ik aan had, had ik het soms gewoon koud! Dus aan opnieuw insmeren heb ik gewoon niet gedacht!
Ik had 's avonds wel in de gaten dat ik behoorlijk verbrand was, dus ben ook begonnen met het insmeren met after sun. Nu had ik gister ook weer een evenement, dus 's ochtends goed gaan smeren. Des te dichter het bij de middag kwam, des te slechter kon ik met de warmte overweg. Ik heb dus al heel vroeg de beslissing gemaakt om alleen nog maar in de schaduw te staan en toch goed te blijven smeren. Tevens had ik bewust alle verbrande plekken verborgen door een shirtje aan te doen.

Ik merkte al wel dat mijn nek en schouder heel stram aanvoelden, maar ineens merkte ik dat er ook blaren zaten. Nu ben ik weer een dag verder, heb allemaal kleine blaren op mijn schouders en nek. Ik heb zalf om te smeren, welke ik kan combineren met after sun. Al met al geen pretje dus.

Ik heb wel écht een wake-up call gehad wat betreft insmeren en wil dan ook met name de andere bokkers waarschuwen!

Nogmaals wil ik vragen of er in de reacties niet te hard willen zijn, ik weet hoe stom dit was!

Edit: Mocht er iemand benieuwd zijn hoe het er uit ziet, kan ik eventueel nog wel een foto uploaden.

Misschien is het ook wel een sterke reacvties omdat je misschien een allergie hebt voor UV of iets anders?
Want zo te horen heb je niet veel in de zon gestaan

Fleur_Laura

Re: Het leed wat zonnebrand heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:04

Schijnbaar was de zonkracht de afgelopen dagen ook erg sterk. Denk dat er veel mensen zijn die verbrand zijn. Goed om voor jezelf een les uit te trekken en goed blijven smeren met zalf en dan komt alles wel weer goed!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:04

Denk dat de gemiddelde mens wel eens een keer zoiets overkomt. Ik heb het een keer gehad na een vakantie in Spanje. Heb toen brandwonden spray gehaald en dat verkoelde goed. Succes met het herstel.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:08

Nee, dat klopt. Maar afgelopen zaterdag was de zonnesterkte wel vrij hoog. Daarbij stond ik trouwens in een rijbak met redelijk nieuwe bodem, die dus lekker goed reflecteert.

Voor zover ik weet het ik geen allergie voor UV, kun je zoiets ook op latere leeftijd krijgen? Ik sta eigenlijk het hele jaar door veel evenementen te fotograferen, dus ik sta eigenlijk al jaren veel buiten.

Dank je voor de tip van de brandwondenspay Sjaslique! Kun je die gewoon bij een drogist halen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:16

Nu tegen de sterke uv kun je alleen met sunblock factor 50 /60 op de onbeschermde delen en een uv werend shirt en legging tegenhouden, en als het waait is het sterker evenals met water. Ik begrijp je enorm goed en ga je niet afvallen ik heb het ook enorm snel.

En ik heb ook pas op latere leeftijd (30+) uv allergie gekregen.
de brandwonden spray /zalf kan verlichting geven, en gewoon een paracetamol zodat je wel goed kan slapen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:22

kwita schreef:
Nu tegen de sterke uv kun je alleen met sunblock factor 50 /60 op de onbeschermde delen en een uv werend shirt en legging tegenhouden, en als het waait is het sterker evenals met water. Ik begrijp je enorm goed en ga je niet afvallen ik heb het ook enorm snel.

En ik heb ook pas op latere leeftijd (30+) uv allergie gekregen.
de brandwonden spray /zalf kan verlichting geven, en gewoon een paracetamol zodat je wel goed kan slapen.

Dat is niet helemaal waar hoor, factor 30 en factor 50 verschillen echt maar 0.5 % (volgens mij was het verschil zelfs nog minder) in beschermingsfactor. Dus prijstechnisch gezien kun je het best factor 30 kopen. Gezien de bescherming nauwelijks verbetert als je hoger gaat.

Sterkte TS. Ik ga meestal als ik verbrand ben in een heet bad zitten. Doet even echt mega pijn, maar daarna alles over. Maar denk dat dat met blaren niet echt aan te raden is. Heeft de dokter geen tips of advies?

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:26

Ik heb inderdaad geen behoefte aan een warm bad :P Maar met een lichte zonnebrand is dat wel heerlijk, daarna even koud afspoelen en dan is de warmte een heel stuk uit de huid.

Ik gebruik normaal factor 30, maar voor zover ik weet is het met name belangrijk dat je het regelmatig aanbrengt. Ik denk dat het daarom ook fout is gegaan..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:31

Oei, dat is heel vervelend. Ben ook wel een aantal keren flink verbrand geweest, en elke keer denk ik, waarom ben ik nou zo eigenwijs om me niet goed in te smeren?

Gisteren heb ik me wel netjes ingesmeerd aangezien de zonkracht heel hoog was :j

Een heet bad als je verbrand bent? Nog nooit van gehoord, waarom is dat goed? Ik heb juist de neiging om te gaan koelen.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:33

Ik vind dat de warmte dan goed uit de huid trekt, maar in het begin is het even wat minder prettig. Ik heb nu gewoon een natte handdoek op mijn schouders en nek liggen, dat voelt iig wel prettig :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:56

Calendula Creme of gel werkt goed tegen zonnebrand en beschadigde huid.
Op verbranding zou ik geen zalf smeren, omdat dit erg dik en vettig is waardoor het afsluit en de warmte er dus niet goed uit kan.

Afgelopen weekend was de zonkracht extreem, zo hoog komt zelden voor in NL.
http://nieuws.weeronline.nl/11-6-2017-z ... 7-gemeten/

Ik heb een heel licht huidje, ben heel blond van mijzelf. Ik kan met zulk weer als gisteren binnen een half uur echt behoorlijk verbrand zijn, zelfs in de schaduw, hoewel het in de schaduw wel wat langer duurt.
Ik raad aan om schouders te bedekken en gezicht gewoon factor 50 of 60 te smeren. Soms houd je met die hoge factor wel zo'n wittige waas over, maar het is of verbranden of een witte waas (of bedekken, maar dan moet ik een Burka aan)

Overigens vind ik je niet dom, er stond namelijk best een windje en zaterdag zelfs wat bewolkt. Als je de zon niet voelt branden vergeet je gewoon om te smeren. Been there done that.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:58

ik heb het wel eens op mijn decolleté gehad. wat een verschrikking. wel gesmeerd, hele dag in de schaduw en enorme blazen. Was een combinatie van allergie met zonnebrand. Ik heb bij de Franse apotheek brandwondenspray meegekregen en het dringende advies uit de zon te blijven (eh, dat had ik ook al gedaan)... de spray hielp heel goed maar nog altijd is mijn huid daar enorm gevoelig en verbrand deze heel snel terwijl ik verder nergens last van heb. hier dus wel rekening mee houden wanneer je je velletje weer aan de zon laat wennen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:59

Ik heb het eens gehad op het strand, wel zon maar enorme wind, gewoon niet gevoeld dat ik verbrandde. Sterkte TS!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:02

Wat ook heel goed werkt om de brand uit je huid te trekken: plakjes komkommer erop leggen. Is echt een verademing!

Sterkte ts!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:10

A jee , t kan inderdaad hard gaan , zeker als je luchtig gekleed gaat en er een windje staat. Heel veel sterkte met de verwondingen.
Heb je wel eens van Boegem balsem gehoord? Is een hele fijne balsem voor verbrande huid. Heb er in mijn directe omgeving ervaringen mee gezien die tot de verbeelding spreken qua genezing. Google er maar eens op , de laatste keer dat het "groots" in het nieuws kwam was met een klein kindje uit Spakenburg. ( dorp waar ik opgegroeid ben en dit veelvuldig gebruikt wordt in de vis waar ze met hete olie brandwond( jes) oplopen .)
Sterkte TS hoop dat je voorspoedig hersteld!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:11

Dank je voor de tips en de lieve reacties!
Ondanks dat het zo onprettig is, en het in mijn directe omgeving niet heb meegemaakt, is het fijn om te weten dat dit bij best veel mensen gebeurd is! Voel me iig niet meer zo alleen met dit probleem!

Komkommer heb ik zelf ook al aan gedacht, maar door de plaats waar ik verbrand ben, blijven de schijfjes niet zo goed liggen :+

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:30

Brandwonden spray hebben wij toen gewoon bij de Etos gehaald. En inderdaad komkommer is ook prettig.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:32

Ik verbrandde ook altijd snel, totdat ik ben begonnen met de zonnebank. Ik pak misschien maar 3-5x per jaar (voorjaar) een zonnebankje (12 minuten de lichtste), maar sindsdien nooit meer verbrand

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:35

Ik ben gisteren verbrand op mijn schouders terwijl ik de hele dag in de schaduw stond en het eigenlijk gewoon compleet bewolkt was. Dus een sterke zonnekracht.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:40

xSCWx schreef:
Ik verbrandde ook altijd snel, totdat ik ben begonnen met de zonnebank. Ik pak misschien maar 3-5x per jaar (voorjaar) een zonnebankje (12 minuten de lichtste), maar sindsdien nooit meer verbrand

Dit dus.. Ik deed dit ook altijd alleen dit jaar heb ik het niet gedaan en ik verbrand echt zo snel nu. Ga toch maar weer af en toe want ik denk dat dat minder schadelijk is dan zo verbranden.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:50

Ts snij de komkommer niet in ronde plakjes maar in de lengte, blijft het beter liggen op je schouders.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:53

Ik was zaterdag ook verbrand in Wezep Vivian. Daar was jij toch?
Niet heel erg, maar verbrand dan ook meestal niet.
Was echt een verraderlijke dag me die zon en bewolking.

Sterkte ermee!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:55

Haha dat is inderdaad een goede nvdm! *Gaat toch even op zoek naar een komkommer*

Klopt Sneeuwpop, en door de jurk die ik die dag aan had, hebben mijn schouders en nek/rug meer zon gezien dan normaal. Volgende keer toch maar weer braaf mijn poloshirtjes aan :P

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:01

Jildau schreef:
xSCWx schreef:

Dit dus.. Ik deed dit ook altijd alleen dit jaar heb ik het niet gedaan en ik verbrand echt zo snel nu. Ga toch maar weer af en toe want ik denk dat dat minder schadelijk is dan zo verbranden.

Doe ik ook en ik verbrand zeker 80% minder snel. Ik denk dat verbranden slechter is dan 5x / 8x per jaar zonnebanken op een verantwoorde manier (dus inderdaad kort onder de lichtste bank)

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 13:09

Voor diegenen die onder de zonnebank gaan, ik neem aan dat jullie dit ergens anders doen dan thuis?
En wat kost dit ongeveer?

Ik heb echt geen idee :o