Slaapverlamming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 11:38

Ok, ik heb geen idee of de titel klopt met mijn verhaal, maar ik ga het zo goed mogelijk proberen te beschrijven.

Ik doe weleens een dutje op de bank 's middags. (Iedereen toch?! :+ ) maar soms is dat dutje niet zo fijn. Want dan lijkt het alsof ik wakker word, maar ik kan me dan totaal niet bewegen. Ik hoor wel omgevingsgeluiden en zie gewoon de woonkamer enzo. Ik probeer wakker te worden, te schreeuwen, zelfs mezelf te slaan om wakker te worden, maar dat lukt dan niet. Soms raak ik dan bestwel in paniek. Als ik dan uiteindelijk wakker schrik, ben ik de eerste paar minuten doodmoe. Daarna gaat het weer prima. Dit gebeurd nooit 's nachts. En als ik een timer zet op mijn telefoon voordat ik ga liggen gebeurd het ook niet.

Ik heb dus even gegoogled en kwam op "slaapverlamming". Alleen moet je daarbij ook nare geluiden horen en het gevoel hebben dat er figuur in de kamer staat. Dat heb ik niet.

Heeft iemand dit weleens en is het inderdaad een slaapverlamming? Ik ben benieuwd! :Y)

JoycexEnya

Re: Slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:47

Het klinkt wel als een slaapverlamming, ik ken ook alleen die verhalen indd dat het heel naar is en dat er iemand je bekeek. Op Netflix stond een docu over slaapverlammingen. Maar misschien kan het ook wel zonder die nare geluiden of een figuur in de kamer.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:54

Ik heb af en toe ook iets soortgelijks! Maar dan inderdaad ook zonder enge dingen (al vind ik het zo al eng genoeg :+ )
Maar dan wel gewoon snachts/smorgens. Ik denk dan dat ik wakker ben/aan het worden ben, en ik probeer mijn ogen op te doen, en ik heb het gevoel dat ik die maar een paar mm kan opendoen en ik probeer dus hopeloos mijn best te doen om mijn ogen op te doen en rechtop te gaan zitten, en ik raak in paniek omdat ik niet snap waarom het donker is (mijn ogen zijn dicht) en waarom het niet lukt om mijn ogen open te doen. En dan word ik pas echt wakker :+
Zelfs een keertje had ik het idee dat ik half kruipend/vallend met half dichte ogen uit mijn bed was geraakt met het doel om het licht te kunnen aandoen zodat ik zou zien, maar het was nogal raar want ik kreeg mijn ogen dus niet open en ik kon blijkbaar ook niet op mijn benen staan... en dan werd ik echt wakker, gewoon in mijn bed dus :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:57

Je hebt het dus alleen bij dat dutje,op de bank?
Kijk eens of je je dutje gewoon in bed kunt doen, dan is je houding vaak ook beter dan op een bankstel
en gaat het vast beter :j

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:05

Dutje op de in je bed. En probeer niet op je rug in slaap te vallen.
Ik heb dit ook regelmatig, incl het gevoel dat er ''slechte'' dingen zijn. Zolang ik op mn zij slaap heb ik er minder last van :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:18

Ik heb dit ook een aantal keren gehad , boven in bed
en wel degelijk iets/iemand in de kamer
denk de vrouw die hier haar hele leven zowat gewoond heeft
Heb gewoon in mijn hoofd gevraagd haar naar het licht te gaan en dat ik naar beste kunnen voor het huis zou zorgen zolang ik huur
De verlamming werd nog erger en de Tintelingen die ik voelde ook .
Toen was het weg
En heb het nog niet terug gehad ( 2 weken geleden voor het laatste gehad )

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:24

Gezinslid van mij heeft dit ook. Gewoon in bed. Ziet/hoort geen nare dingen maar is volledig verlamd dan even. Heel eng. Volgens de HA idd slaapverlamming.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:25

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb dit ook een aantal keren gehad , boven in bed
en wel degelijk iets/iemand in de kamer
denk de vrouw die hier haar hele leven zowat gewoond heeft
Heb gewoon in mijn hoofd gevraagd haar naar het licht te gaan en dat ik naar beste kunnen voor het huis zou zorgen zolang ik huur
De verlamming werd nog erger en de Tintelingen die ik voelde ook .
Toen was het weg
En heb het nog niet terug gehad ( 2 weken geleden voor het laatste gehad )

Als je slaapverlamming hebt, dénk je dat er iets in je kamer staat maar in feite zit je tussen waken en dromen in. Nu geloof ik sowieso niet in spoken en dat soort dingen, wél heb ik dus af en toe slaapverlamming. Soms heb ik het idee dat er iemand bovenop me zit, of in de kamer staat en soms ben ik alleen maar verlamd. Ik hoor ook wel eens stemmen, zo vaag.

Wat mij het beste helpt is niet bang zijn en tot 10 tellen. Dan kan ik goed wakker worden.

Als je dit regelmatig hebt, probeer inderdaad anders te gaan liggen. Ik heb het nooit op mijn zij bijvoorbeeld.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:28

Ik heb het ook. Een ontzettend eng gevoel is dat. Je geest is/lijkt wakker maar je lichaam is dat nog niet. Dit lijkt soms ook samen te gaan met voor het wakker worden zeer realistische en echt-aanvoelende dromen hebben waarbij ik denk dat ik echt handelingen doe (vaak opstaan of willen opstaan) die ik uiteindelijk uiteraard helemaal niet heb gedaan. Vroeger panikeerde ik als ik het had, nu probeer ik kalm te blijven want panikeren heeft geen zin. Waar ik slaap en hoe maakt eigenlijk geen verschil, het lijkt eerder periodegebonden te zijn. Ik heb het trouwens ook enkel met dutjes, nooit met gewoon een nachtje slapen, maar ik weet dat sommigen dit wel hebben.
De laatste tijd lijk ik er minder last van te hebben hoewel ik ook regelmatig 'moeilijk uit mijn slaap kom'. Dan val ik telkens direct terug in slaap en krijg ik mijn ogen ontzettend moeilijk open. Dan moet ik echt enorm veel moeite doen om mijzelf wakker te krijgen. Vaak begin ik dan met een been te bewegen ofzo om mezelf uit die cyclus te krijgen en mijn lichaam wakker te houden.
Ik heb het overigens ook nooit dat ik nare geluiden hoor of er iemand in mijn kamer lijkt te staan, maar het is toch slaapverlamming. Ik weet nog heel goed dat ik eens in bed lag terwijl ik het had en mijn moeder was op bed komen zitten. Ik wist dat ze daar zat maar ik kon niets doen. Toen heb ik me letterlijk losgetrokken uit die verlamming en schoot ik plots recht.
Toen ik het er ooit met mijn vader over had bleek die het ook te hebben. Je bent dus zeker niet de enige.

Een wekker zetten helpt trouwens wel omdat je lichaam hier geconditioneerd op reageert en daardoor automatisch ontwaakt. Bij mij is dat in ieder geval zo. Ik heb de slaapverlamming enkel als ik geen wekker zet en uit mezelf ontwaak.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:36

Goh dat zijn wel veel dezelfde verhalen inderdaad! Ik herken mijn verhaal er ook zeker in. Ja het is grappig dat als ik een timer of wekker zet ik er dan geen last van heb. Soms kan ik mezelf ook vertellen dat het een droom is en dat ik rustig moet blijven, maar ook dan is het een nare ervaring. Wow ik moet er ook niet aan denken dat ik dan nog erbij krijg dat er iemand in de kamer staat, of bovenop me zit ofzo! :oo

Dan vraag ik me toch ook af waarom dit alleen gebeurd bij een dutje. Dat zal vastwel te maken hebben met een verstoorde slaap/waak ritme... denk ik?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:39

Ja het zal er wel mee te maken hebben dat je op een bepaalde manier niet goed in slaap valt en blijft hangen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:41

Ik heb het nooit met een dutje gehad, alleen in de nacht en dan altijd tussen 3 en 4, dus in de vroege ochtend. Vanaf mijn 12e tot mijn 30e ongeveer last van gehad, met wisselende frequentie. Ik vond het doodeng, tot ik er controle over kreeg. Daarna is het nooit meer voorgekomen. Heb je toevallig veel last van stress? Bij mij was het erger en kwam het vaker voor als ik een stressvolle periode had.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:55

Ik zit nu wel in een stressperiode (baan kwijt) maar het komt zo sporadisch voor dat ik niet denk dat het stress gerelateerd is. Het kan natuurijk wel, maar ik denk eigenlijk van niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:08

Gebeurt het alleen als je op rug ligt?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:11

Nee ik lig op de bank altijd op mn zij. Heb ook weleens gehoord dat rugslapers vaker nachtmerries hebben.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:13

OMG dat heb ik ook eens gehad, Ik hoorde inderdaad hele enge geluiden en een soort geesten kwamen mij halen en stonden aan mijn bed. Doodeng! Heb daarna echt 3 nachten niet geslapen. Was echt heel werkelijk..

Edit: Dit komt echt heel raar over, maar het was echt zo :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:41

Ik vind het niet raar hoor Tessa! Maar dit soort verhalen klinken wel alsof ze uit een horrorfilm komen haha! Daarom is dit niet iets wat ik snel met bijvoorbeeld familie zou bespreken... Ik ken ze een beetje en weet al precies hoe ze reageren... _O-

Verder ben ik overigens perfect normaal hoor... saai zelfs... ;) :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:43

Ik ging net weer verder met die documaintaire, vind het wel raar dat mensen met een slaapverlamming dezelfde soort persoon zien. Een man met een hoed en rode ogen of een kat ofzo, iig in die documaintaire, ik heb er gelukkig geen ervaring mee en hoop het ook nooit mee te maken, lijkt mij echt dood eng!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:51

Gimme_Spurs schreef:
Ik vind het niet raar hoor Tessa! Maar dit soort verhalen klinken wel alsof ze uit een horrorfilm komen haha! Daarom is dit niet iets wat ik snel met bijvoorbeeld familie zou bespreken... Ik ken ze een beetje en weet al precies hoe ze reageren... _O-

Verder ben ik overigens perfect normaal hoor... saai zelfs... ;) :')

Herkenbaar, heb het ook met niemand besproken en nu zet ik het openbaar op internet :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:53

Ze hebben het ook over een "old hag" een vrouw die dan op je borst gaat zitten... inderdaad vreemd dat dat dezelfde personen lijken te zijn...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:54

Tessa_93 schreef:
Herkenbaar, heb het ook met niemand besproken en nu zet ik het openbaar op internet :')

Hulde aan bokt _/-\o_

Edit: net de documentaire opgezet, maar weet niet of dat nou zo'n goed idee is... :oo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:06

Inderdaad slaapverlamming :j Als je slaapt is je lichaam verlamd om te voorkomen dat je allerlei gekke dingen uithaalt zonder dat je bij bewustzijn bent. Als je per ongeluk wakker wordt terwijl je lichaam nog niet wakker is krijg je dit effect inderdaad. Je droomt eigenlijk nog een beetje terwijl je wakker bent. Niks schadelijks maar wel vervelend. Je kunt inderdaad dan beter even in bed liggen in plaats van op de bank. Ook beter voor je rug :D En voor de slaap.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:00

Als je eens Googlet op luciede dromen, herken je daar wat in?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:22

Ik heb het ook wel eens als ik een dutje op de bank doe, doe ik het dutje in Mn bed heb ik het niet. Maar het is inderdaad een heel naar gevoel! Doe ook eigenlijk geen dutjes meer op de bank

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:38

Ik heb dit ook wel vaker gehad (ooklwel eens met het idee dat er wat in mijn kamer is en ik geen geluid kon maken if bewegen enzo, eng!)

Wat ik denk is dat je lichaam nog slaapt en de rest al wakker is.
Als ik dit heb en ik denk heel bewust na van mn lichaam slaapt nog, ik moet weer even terug in slaap en opnieuw wakker worden lukt dit vaak!
Misschien helpt dit bij jou ook om er minder in paniek van te raken. Vroeger raakte ik ook in paniek, de laatste keer ben ik dus gewoon weer even verder gaan slapen en opnieuw wakker geworden!