Eettips gezocht voor 'moeilijke eter'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Eettips gezocht voor 'moeilijke eter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 13:58

Goedemiddag bokkers!

Toen ik vanochtend op de weegschaal ging staan ben ik wel een beetje geschrokken, een beetje erg.
Nou heb ik bedacht dat het roer toch wel om moet, gezien ik toch best slank kan ben geweest en ik hier behoorlijk van baal.
Het wordt een lang verhaal dus respect als je alles leest!

De oorzaak:
Ik kan altijd alles eten en blijf daarbij altijd rond het zelfde gewicht. Dit heb ik altijd al gehad. Maar toen in 2014 mijn vader ernstig ziek werd, door alle stress die hierbij kwam kijken vlogen de kilo's erbij. Mijn moeder werkt hele dagen en kwam rond 18;00 thuis, er werd snel een zak soep opgewarmd en een stokbroodje, dit ging naar binnen en dan konden we op tijd bij het bezoek uur zijn, of we aten iets anders wat snel klaar was( gebakken ei, broodje met vleeswaren, 1x p.w. patat). Ik ging van +/- 64 KG naar 70 KG wat niet heel erg onlogisch was maar ik had het eigenlijk niet in de gaten. Toen zo'n zelfde periode aanbrak in 2015 kwamen er weer 6 KG bij op (76KG) dit gewicht hele tijd vast gehouden en begin 2017 kwamen we erachter dat mijn oom een hersentumor had, en brak er weer een slopende periode aan. Mijn oom is begin april overleden en nu we het gewone leven weer opgepakt hebben weeg ik inmiddels 85 KG.

In deze periode heb ik meerdere pogingen gedaan om af te vallen maar dit is voor mij absoluut niet makkelijk.
wat heb ik geprobeerd:
- Hardlopen in het bos ( gaat niet, mijn kniebanden/enkelbanden en kuitspieren houden dit niet vol door een oude blessure)
- Hardlopen op asfalt ( gaat niet, mijn enkels vinden dit absoluut niet goed!)
- Sportschool ( gaat niet, loopband wil niet door het hardloop verhaal, veel apparaten willen niet door een slechte rug en oude bekken breuk en daarnaast vond ik het echt verschrikkelijk!!)
- Meer gaan fietsen i.p.v de auto ( Naar de supermarkt ga ik voortaan weer fietsen, maar naar mijn werk is te ver en naar mijn paard ook dus dit zet niet zoveel zode aan de dijk)

Nou is het qua voeding helemaal een ramp!
Ik lust heel veel niet en met niet lusten bedoel ik dan ook echt niet lusten! bij sommige dingen begin ik al te kokhalzen als ik het zie en andere dingen moet ik daadwerkelijk van overgeven of ik ben er extreem gevoelig voor en heb de hele dag last van mijn maag.

Wat ik niet lust/niet tegen kan:
- Gebakken ei ( last van maag)
- sla ( in alle soorten)
- witlof
- radijsjes
- rauwe paprika
- Asperges
- pannenkoeken
- Hummus
- quinoa
- rijst
- bijna alle bami soorten
- gebakken aardappels
- veel koolsoorten
- veel vruchten
- Zaadjes ( sesamzaad, zonnebloempitten etc)
- donkerbruin brood
- crackers
- zoetigheid op brood
en ik vergeet waarschijnlijk nog een hele boel.

Wat ik wel lekker vind:
- Pasta ( in bijna alle soorten)
- Zalm
- Garnalen
- Bijna alle stamppotten
- Rode bieten
- Rode kool
- Bijna alle vleessoorten( behalve rosbief, paardenvlees en carpaccio)
- appels
- mandarijnen
- Bananen
- Kiwi's
- Wraps
- Noodles
- bonen ( snij en sperziebonen en bruine bonen)
- wit en tarwebrood
- aardbeien
- yoghurt met meusli en/of fruit
- fastfood natuurlijk
Ook hier zal ik wel wat van vergeten zijn.

Nou at ik altijd heel onregelmatig, rond 11 uur at ik brood of iets anders, om 3 uur een kleinigheidje en 's avonds gewoon wat er gekookt werd en vaak ging er 's avonds een zak chips in.
Inmiddels eet ik tussen 08:00-09:00 2 broodjes, rond 12:00 2 broodjes, om 16:00 een stuk fruit en 's avonds nog steeds wat er gekookt wordt. Ik neem de trap op het werk ipv de lift.

Ik heb zeer onregelmatig werkschema, van dagdienst (07:00 tot 15:30), naar avonddienst( 13:130 tot 22:00) of nachtdienst. en soms ook dagen van 11:30 tot 19:00 of andere tijden.

Nu heb ik me bedacht om in elk geval het volgende te gaan doen:
- 's ochtends( tussen 08:00-09:00) een bakje yoghurt met meusli.
- tussendoor een stuk fruit( rond 10:00-10:30)
- Lunch ?????????????
- tussendoor weer een stuk fruit( 15:00-16:00)
- avondeten wat er wordt gekookt en daarna niks meer.

Aangezien ik thuis woon en we met zn 4 zijn wordt het lastig om iets anders te eten dan de rest, nou kook ik wel vaak dus tips zijn welkom!
Net als tips voor de lunch! want elke dag 2 broodjes met vleeswaren of kaas wordt ik wel zat.
Verder rijdt ik momenteel +/- 4 keer per week paard, over enkele weken zal dit meer zijn +/- 6 keer.
Ik ben momenteel nog herstellende van een blessure aan bekken, heup, onderrug dus heel veel kan ik nog niet.
Maar als ik dit weer kan dan wil ik vaker de fiets pakken naar het centrum.
De honden apart uit gaan laten( 3 stuks) waardoor ik met 1 hond een klein rondje kan doen en die andere 2 een flink stuk kan wandelen in het bos.
En natuurlijk veel water drinken en op 1 bak koffie per dag na de koffie laten staan.

Verder ben ik heel erg op zoek naar tips voor mijn lunch en avondeten, lekkere recepten, afwisseling!
Natuurlijk zijn goed bedoelde adviezen om verder af te vallen ook welkom echter heb ik niks aan; meer sporten! Ondanks dat ik het lichamelijk 9 van de 10 keer niet kan vind ik er ook echt helemaal niks aan! Wat het ook nog moeilijker maakt is dat ik ga stoppen met roken, gelukkig ben ik geen snoepkont of snaaier!

Bedankt voor het lezen van het hele verhaal.
Ik zal ongetwijfeld het één en ander zijn vergeten te vertellen. Ik probeer zoveel mogelijk op alle reacties in te gaan! Maar houdt het alsjeblieft wel vriendelijk, gezien sommige dingen bij mij harder binnenkomen dan het lijkt!

Valentijn5

Re: Eettips gezocht voor 'moeilijke eter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:05

Misschien kan je naar een diëtiste gaan. Die helpt mij ook.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:06

Idd, probeer eens professionele hulp zoals bijv een dietiste. Hoe komt het dat je van sommige dingen moet kokhalzen of overgeven? Hoe lang kamp je al met dit probleem?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:07

Gebruik je melkproducten? Voor mijn zwangerschap ben ik gestopt met melk drinken. (Deels ook omdat mijn vriend het niet gebruikt en een pak melk anders overstuur ging). Dat scheelde al een heleboel! Vergis je trouwens niet in pasta en aardappelen, die tikken soms ook behoorlijk aan. Ik eet graag risotto of rijst ipv pasta of aardappelen. Risotto een optie voor je? Verder kan ik je aanraden eens te checken waar je overal saus bij neemt. Saus op sla, saus bij een broodje, saus bij de friet, saus hier, saus daar... Saus is een dikmakertje. ;)

Ik kan zo snel even geen extra tips verzinnen, maar dit deed ik. Mag nu niet meer lijnen vanwege baby.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:14

Je bent 23. Het is best normaal voor vrouwen om rond hun 20e nog een kilootje of 10 aan te komen. Is helaas zo, doe je weinig aan. Ik zou je afraden terug proberen te gaan naar de 64 (tenzij je heeel klein bent :) )
Wat is je BMI momenteel?

Oja verder kan ik je aanraden yoga te gaan doen, Yoga With Adrien bijvoorbeeld, is gratis te vinden op Youtube, ze is fantastisch. Goed voor de gezondheid (fysiek en mentaal) en het is niet ongebruikelijk om kilo's te verliezen op yoga. (je moet wel geduld hebben)

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:16

vind je wandelen niet leuk? Dan ben je iig wat in beweging en is niet zo zwaar voor je enkels. Zwemmen is misschien ook leuk? en ook heel gezond.

Qua eten, probeer te variëren en niet te veel te eten in een keer. Ik merk dat ik zelf veel baat heb bij vaker een beetje (zoals je zelf al zegt, ontbijt, tussendoor, middag, tussendoor avond en evt tussendoor) dan 3 keer een grotere porsie

Ik ben ook een lastige eter. Mag best wat dingen niet hebben maar lus ook nog best wel wat dingen niet.. Zo eten wij best vaak het zelfde, maar proberen we wel te varieren. Wij eten vaak wraps. De ene keer met gehakt, de andere keer met stukjes kip en de andere keer met kipsnitzel. Beetje groentes er bij mee bakken die je lekker vind en klaar. Ben je gek van smoothies? Die zijn er ook in vele varianten te vinden en misschien kun je daar dingen in doen die je normaal niet lekker vind, maar doordat het gemengd word wel lekker is.

Als lunch zou je trouwens ook eens yoghurt met müsli en fruit, of bv een wrap kunnen nemen ipv je broodje. Krackers doen het bij mij ook altijd goed (met kaas, sla komkommer tomaatje enz)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:17

Magrathea schreef:
Je bent 23. Het is best normaal voor vrouwen om rond hun 20e nog een kilootje of 10 aan te komen. Is helaas zo, doe je weinig aan. Ik zou je afraden terug proberen te gaan naar de 64 (tenzij je heeel klein bent :) )
Wat is je BMI momenteel?

Ik vind het zeker niet normaal dat je rond je 20e 10 kilo aankomt om eerlijk te zijn. En met 20 kilo zwaarder snap ik ook zeker dat TS er weer kilo's af wil hebben. Meer gewicht is ook alleen maar extra belasting voor je lijf.
Geen directe tips hier TS, succes iig.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:18

Lieshorses schreef:
Idd, probeer eens professionele hulp zoals bijv een dietiste. Hoe komt het dat je van sommige dingen moet kokhalzen of overgeven? Hoe lang kamp je al met dit probleem?

Geen idee hoe dit komt, bij sommige dingen vind ik de smaak gewoon echt uber vies! Bij pannekoeken wordt ik gigantisch misselijk hoe het kan weet ik niet maar ik heb dit al mijn hele leven. Vroeger was het nog veel erger en at ik echt heel slecht ( terwijl mijn gewicht altijd goed bleef) Ik at bijvoorbeeld geen spruiten en bonen, geen spitskool en rode bieten/ rode kool alleen met heel veel jus, ik at geen broccoli of bloemkool en vond vis heel vies en at ook alleen normale bolognese spaghetti en verder geen pasta!

Dus vergeleken daarbij is het al een stuk beter geworden.
Momenteel zit ik er inderdaad tegen aan om via de huisarts naar een voedingsdeskundige te gaan maar wilde het eerst via hier en zelf nog éénmaal proberen, wil het niet dan ga ik naar de voedingsdeskundige.

Zo was ik toen ik 16 was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tegenwoordig is het zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:19

Magrathea schreef:
Wat is je BMI momenteel?

Oja verder kan ik je aanraden yoga te gaan doen, Yoga With Adrien bijvoorbeeld, is gratis te vinden op Youtube, ze is fantastisch. Goed voor de gezondheid (fysiek en mentaal) en het is niet ongebruikelijk om kilo's te verliezen op yoga. (je moet wel geduld hebben)

Schrik niet maar mijn BMI is 30,1.
Ik ben maar 1.68m ongeveer. Naast bijna al mijn leeftijdsgenoten ben ik de kleinste.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:21

Goof schreef:
Magrathea schreef:
Wat is je BMI momenteel?

Ik vind het zeker niet normaal dat je rond je 20e 10 kilo aankomt om eerlijk te zijn. En met 20 kilo zwaarder snap ik ook zeker dat TS er weer kilo's af wil hebben. Meer gewicht is ook alleen maar extra belasting voor je lijf.
Geen directe tips hier TS, succes iig.

Toen ik zoveel aankwam kreeg ik steeds te horen dat het best normaal is voor vrouwen. Just sayin' :)
Hoeft niet bij iedereen zo te zijn natuurlijk. Maar vrouwen worden vaak aan het eind van de groei nog wat breder in de heupen en dat merk je dan soms aan het gewicht.
Ik merk trouwens dat ik vroeger (tot 18-19) slank was bij 75-80 kg, als ik dat nu doe denken mensen denk ik dat ik ondervoed ben :')
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 02-05-17 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:21

Hoi Adrienne,

Allereerst, gecondoleerd met het verlies van je oom. Zulke gebeurtenissen gaan niet in de koude kleren zitten. :(:) Weet je voor jezelf hoe zwaar je graag weer zou willen wegen?

Allereerst is het helemaal geen ramp dat je niet alles lekker vind, tussen de lijst met dingen die je wel lekker vind zitten namelijk veel gezonde en goede dingen! Wat eet je zoal als avondeten?

Even een stukje over mijzelf: 23 jaar, vorig jaar door medicijnen en omstandigheden ruim 15 kilo aangekomen. Ik heb een chronische blessure aan beide voeten waardoor ik niet kan rennen/hardlopen. Sporten is dus lastig. Ik dacht altijd dat ik prima at en schoof mijn volledige gewichtstoename op de medicijnen, tot ik werkelijk ging opschrijven wat ik at. Ik schok me rot :o . Ik ben uit gaan rekenen hoeveel kcal een persoon van mijn leeftijd met mijn lengte en gewicht mag eten om op een constant gewicht te blijven: ongeveer 1800 kcal.

Tweede stapje in mijn afvalstrijd: bepalen hoeveel kcal ik per dag ga nemen en hoeveel ik kan bewegen. Ik ben er achter gekomen dat sporten er momenteel gewoon niet in zit, dus heb ik er voor gekozen mijn kcal inname te verlagen. Ik doe geen crashdieet, ook geen gekke kuurtjes. Ik heb voor mezelf bepaald dat ik per dag om en nabij de 1300 kcal mag eten. Op deze manier kom ik iedere dag ongeveer 500 kcal 'tekort'. Je moet 3500 kcal verbranden wil je een halve kilo afvallen. Dus per week val ik nu een halve kilo af, dat is twee kilo per maand. :) ik ben inmiddels op de helft van mijn afvalplan. Hoe mijn dag er ongeveer uit ziet kwa eten?

Smorgens twee boterhammen met kaas, om 10 uur een appel. Smiddags twee boterhammen met filet americain en een kom soep (liefst geen gebonden) om drie uur een koekje of een appel en tot slot avondeten á +/- 500 kcal. Dan pak ik savonds komkommers of druifjes, gewoon iets gezonds en niet te veel. De eerste week had ik honger, daarna wende ik er heel snel aan. En in het weekend eet ik frietjes of pizza of koekjes of chips :j

Eigenlijk is het haast altijd een kwestie van het roer omgooien, of je sport 500 kcal per dag er af of je past je maaltijden aan :) die twee kilo verlies per maand houd me gemotiveerd en ik kan deze manier van leven heel gemakkelijk volhouden. Wees eerlijk tegen jezelf, je hoeft het niet tegen andere te zeggen maar meestal weet je zelf heel diep van binnen waar het fout gaat. Bij mij was dat Ben&Jerry's en speculaas := en mijn ruggengraat ontbreekt zodra iemand me iets lekkers aanbied

Op bokt lopen meer topics over afvallen, met en zonder doel. Soms helpt het om steun/tips/ervaringen te delen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. You can do this +:)+

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:22

_Juudith schreef:
vind je wandelen niet leuk? Dan ben je iig wat in beweging en is niet zo zwaar voor je enkels. Zwemmen is misschien ook leuk? en ook heel gezond.

Qua eten, probeer te variëren en niet te veel te eten in een keer. Ik merk dat ik zelf veel baat heb bij vaker een beetje (zoals je zelf al zegt, ontbijt, tussendoor, middag, tussendoor avond en evt tussendoor) dan 3 keer een grotere porsie

Ik ben ook een lastige eter. Mag best wat dingen niet hebben maar lus ook nog best wel wat dingen niet.. Zo eten wij best vaak het zelfde, maar proberen we wel te varieren. Wij eten vaak wraps. De ene keer met gehakt, de andere keer met stukjes kip en de andere keer met kipsnitzel. Beetje groentes er bij mee bakken die je lekker vind en klaar. Ben je gek van smoothies? Die zijn er ook in vele varianten te vinden en misschien kun je daar dingen in doen die je normaal niet lekker vind, maar doordat het gemengd word wel lekker is.

Als lunch zou je trouwens ook eens yoghurt met müsli en fruit, of bv een wrap kunnen nemen ipv je broodje. Krackers doen het bij mij ook altijd goed (met kaas, sla komkommer tomaatje enz)

Nee wandelen vind ik absoluut niet leuk! Gelukkig hebben we 3 honden en die moeten 3 keer daags uitgelaten worden, dus als ik die 1 voor 1 doe dan kom ik daar in elk geval aan beweging.
Kleine porsies had ik inderdaad ook bedacht!
Met die wraps vind ik een goede! Vooral met kipschnitzel( gegrild zonder boter e.d.) en dan met een klein beetje ui ofzo...

smoothies vind ik wel lekker maar neig ik niet snel naar... maar het is natuurlijk altijd te proberen!

Tomaat vind ik echt heel erg vies tenzij het mee gebakken is met iets (spaghetti bijvoorbeeld)

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:26

Jaa de kip schnitzel vind ik echt een hele lekkere (ik neem er zelf altijd ander half bij het avond eten) En doe er dan vaak wat chilisaus op de wrap of een beetje kruiden smeerkaas zegmaar, voor wat extra smaak. Boontjes of gewoon een groente mix erbij zijn ook lekker!

Haha smoothies zijn ook niet mijn ding haha!

Maar als je 6 keer per week gaat paardrijden heb je ook al best wat beweging! Dan is lopen met de hond een mooie extra. Als je ook nog een beroep hebt waar je best wat loopt scheelt ook al een boel

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:28

Eight schreef:
Hoi Adrienne,

Allereerst, gecondoleerd met het verlies van je oom. Zulke gebeurtenissen gaan niet in de koude kleren zitten. :(:) Weet je voor jezelf hoe zwaar je graag weer zou willen wegen?

Allereerst is het helemaal geen ramp dat je niet alles lekker vind, tussen de lijst met dingen die je wel lekker vind zitten namelijk veel gezonde en goede dingen! Wat eet je zoal als avondeten?

Even een stukje over mijzelf: 23 jaar, vorig jaar door medicijnen en omstandigheden ruim 15 kilo aangekomen. Ik heb een chronische blessure aan beide voeten waardoor ik niet kan rennen/hardlopen. Sporten is dus lastig. Ik dacht altijd dat ik prima at en schoof mijn volledige gewichtstoename op de medicijnen, tot ik werkelijk ging opschrijven wat ik at. Ik schok me rot :o . Ik ben uit gaan rekenen hoeveel kcal een persoon van mijn leeftijd met mijn lengte en gewicht mag eten om op een constant gewicht te blijven: ongeveer 1800 kcal.

Tweede stapje in mijn afvalstrijd: bepalen hoeveel kcal ik per dag ga nemen en hoeveel ik kan bewegen. Ik ben er achter gekomen dat sporten er momenteel gewoon niet in zit, dus heb ik er voor gekozen mijn kcal inname te verlagen. Ik doe geen crashdieet, ook geen gekke kuurtjes. Ik heb voor mezelf bepaald dat ik per dag om en nabij de 1300 kcal mag eten. Op deze manier kom ik iedere dag ongeveer 500 kcal 'tekort'. Je moet 3500 kcal verbranden wil je een halve kilo afvallen. Dus per week val ik nu een halve kilo af, dat is twee kilo per maand. :) ik ben inmiddels op de helft van mijn afvalplan. Hoe mijn dag er ongeveer uit ziet kwa eten?

Smorgens twee boterhammen met kaas, om 10 uur een appel. Smiddags twee boterhammen met filet americain en een kom soep (liefst geen gebonden) om drie uur een koekje of een appel en tot slot avondeten á +/- 500 kcal. Dan pak ik savonds komkommers of druifjes, gewoon iets gezonds en niet te veel. De eerste week had ik honger, daarna wende ik er heel snel aan. En in het weekend eet ik frietjes of pizza of koekjes of chips :j

Eigenlijk is het haast altijd een kwestie van het roer omgooien, of je sport 500 kcal per dag er af of je past je maaltijden aan :) die twee kilo verlies per maand houd me gemotiveerd en ik kan deze manier van leven heel gemakkelijk volhouden. Wees eerlijk tegen jezelf, je hoeft het niet tegen andere te zeggen maar meestal weet je zelf heel diep van binnen waar het fout gaat. Bij mij was dat Ben&Jerry's en speculaas := en mijn ruggengraat ontbreekt zodra iemand me iets lekkers aanbied

Op bokt lopen meer topics over afvallen, met en zonder doel. Soms helpt het om steun/tips/ervaringen te delen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. You can do this +:)+

Het verlangen ligt bij 65 KG, maar ik ben ook dik tevreden met 70 KG.
Ik heb inderdaad ook een hele tijd bij gehouden wat ik at ( was vorig jaar) en ben vervolgens minder caloriën gaan eten en dus een beetje hetzelfde plan als jij maar op de één of andere manier kwam er de ene maand een KG bij en de andere maand ging er 1 af en dat terwijl ik echt heel erg oplette.
Ijsjes eet ik eigenlijk niet, ik snoep niet, koekjes eet ik niet.
Wat er wil misgaat is dat er per week 2 zakken chips door gaan en ik koffie met suiker drink. daarom wil ik stoppen met koffie aangezien ik het zonder suiker niet lekker vind. En de chips spreekt voor zich gok ik.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:29

_Juudith schreef:
Jaa de kip schnitzel vind ik echt een hele lekkere (ik neem er zelf altijd ander half bij het avond eten) En doe er dan vaak wat chilisaus op de wrap of een beetje kruiden smeerkaas zegmaar, voor wat extra smaak. Boontjes of gewoon een groente mix erbij zijn ook lekker!

Haha smoothies zijn ook niet mijn ding haha!

Maar als je 6 keer per week gaat paardrijden heb je ook al best wat beweging! Dan is lopen met de hond een mooie extra. Als je ook nog een beroep hebt waar je best wat loopt scheelt ook al een boel

Helaas heb ik een echte zitbaan.. ik ben telefonisch hulpverlener en zit dus eigenlijk op een soort callcenter.
Ik heb morgen een avonddienst en ga 's middags de kipschnitsel al bakken en dan op een wrap en dat neem ik heerlijk mee naar het werk als avondeten!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:30

En even over een heel andere boeg, heb je wel eens bloed laten prikken? Makkelijke gewichtstoename kan ook te maken hebben met je schildklier en nog wel meer :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:32

Adrienne93 schreef:
Magrathea schreef:
Wat is je BMI momenteel?

Schrik niet maar mijn BMI is 30,1.
Ik ben maar 1.68m ongeveer. Naast bijna al mijn leeftijdsgenoten ben ik de kleinste.

Oei da's wel hoog ja. Een rekensommetje vertelt mij dat je met 71 kilo weer in het goede gebied zit, maar dat is voor nu wel rigoreus denk ik :)

Ik denk altijd dat het beste is wanneer je af wilt vallen om jezelf een gezondere levensstijl aan te leren. Niet hysterisch calorieën gaan tellen want daar wordt niemand blij van (tenzij jij er wel blij van wordt, in dat geval, ga je gang :) ). Dus, elke dag lichaamsbeweging, veel groenten en fruit, veel water drinken (stiekem kan in frisdrank ook veel suiker zitten). Je kunt overwegen om de dag te beginnen met een (groene) smoothie ipv ontbijt: hoewel dit nooit mijn intentie was heb ik een tijdlang elke ochtend enkel een halve liter smoothie of sap (uit de centrifuge) gedronken, geen brood verder. Ik had het niet nodig! Ik merkte gewoon echt dat mijn lichaam de 'honger' naar maagvulling verving door honger naar voedingsstoffen. Bij een smoothie/sapje om 8u had ik om 12-13u pas trek in brood terwijl ik normaal omkwam van de honger als ik uit bed stapte :Y) . Lastig uit te leggen, maar daar ga je zó anders van eten! En dan is het veel makkelijker om bij trek een stuk fruit te pakken ipv een koekje. Oja en ik viel ook nog eens af ;) Wat wil je nog meer.
Mocht dat je wat lijken, dan kan ik je wel meer uitleg geven, eventueel per pb :)

Verder kan ik je echt yoga aanraden, had het net al gezegd, maar het is zo het proberen waard! (Zeker omdat je het gewoon in je kamer kan doen met Youtube, als je geen yogamat hebt volstaat voor de beginner een badhanddoek ook wel)

Maar goed, moraal van het verhaal: het moet wel leuk blijven. Als je superstrak gaat lijnen is er een grote kans dat je weer terugvalt en dat wil je natuurlijk niet. Maak het je daarom eigen, geniet van gezond leven en dan komt dat afvallen vanzelf. Heel veel succes :)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:36

lekkere verse soepen maken met een salade? (bietjes en appel gaan heel goed samen)
Wortels met een stuk zalm, wortels kun je zowel rauw als gekookt eten.
de fruit soorten verwerken in een smoothie als ontbijt met bijv. een gekookt ei.

Daarnaast kan je ook gewoon na het eten of in de middag een fiets tochtje maken en dan de KM uitbreiden.
of baantjes zwemmen in het zwembad.

Denken in de dingen die je wel kan en zoeken naar de mogelijkheden. zZoek eens op internet recepten die je wel lekker vind.

Misschien naar de diëtiste zij kan ook een menu samen stellen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:45

Ik heb nu in elk geval een boekje gemaakt met receptjes zodat ik kan afwisselen en het wel gezond houdt.

Zo heb ik nu 1 pagina met 4 soorten wraps,
een pagina met 3 soorten smoothies
een pagina met dingetjes om door het water te doen zodat water smaak krijgt en lekker wordt.
een pagina met dingen om door de yoghurt te doen.

Ik ben nog aan het schrijven en zoeken naar gezonde, lekkere recepten.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:57

Ik zou je aanraden om eens met een dietiste te gaan praten.
De lijst met dingen waar je last van hebt zijn als ik het zo snel zie vrij hoog in bepaalde koolhydraten en het kan zijn dat je met een FODMAP dieet (niet zelf doen, vraag begeleiding want het is intensief) in ieder geval achter komt wat precies klachten veroorzaakt en wat je wel zou kunnen eten.
Fodmap is niet om af te vallen, maar aangezien je ook wilt afvallen kan een dietiste je daar echt bij helpen.

Het menu wat je opschrijft gaat ook geen zoden aan de dijk zetten vrees ik. Je hebt er veel fruit op staan en daar zit heel veel suiker in. Je ontbijt met zuivel en cruesli kun je misschien beter als tussendoortje doen en dan 1 a 2 volkoren boterhammen met mager beleg als ontbijt.
kwa eten zou ik zeggen focus je op laag in koolhydraten (maar je hebt ze wel nodig!), meer eiwitten, en magere vleessoorten en zo.

En vergeet niet om toch ergens beweging te zoeken al ga je maar de hond van de buren uitlaten :-)

-- sorry ik zie dat er heel wat reacties tussen gekomen zijn in de tijd dat ik het window open had.. een hoop zal wel al gezegd zijn inmiddels--

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:08

Oja Let bij muesli wel heel erg op dat er niet enorm veel suiker is toegevoegd. Dus lees de labels en vergelijk de verschillende merken.

Succes

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:14

Pabie schreef:
Oja Let bij muesli wel heel erg op dat er niet enorm veel suiker is toegevoegd. Dus lees de labels en vergelijk de verschillende merken.

Succes

Je kunt ook zelf muesli maken. :)

En echt.. suiker uit fruit? Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dik is geworden van fruit. :o Dan moet je echt 3000 kcal appels eten, knappe jongen die dat voor elkaar krijgt
Edit: en in de OP staan 2 stuks fruit. Het voedingscentrum schaalt al op naar 3 stuks fruit als advies per dag....

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:18

Magrathea schreef:
Pabie schreef:

Succes

En echt.. suiker uit fruit? Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dik is geworden van fruit. :o Dan moet je echt 3000 kcal appels eten, knappe jongen die dat voor elkaar krijgt

Poeh je moet er wel een beetje opketten maar met onbewerkt fruit (ongeschild (bij appels enzo) en niet geperst maar dus echt in zijn geheel) is t wel lastig ja, maar bijvoorbeeld met fruitsap dus moet je nog wel flink opletten

Edit:

Zelf muesli maken is trouwens wel een heel goed idee weet je precies wat er in gaat. Telt voor heel veel gewoon zoveel.mogelijk zelf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:23

Magrathea schreef:
Pabie schreef:

Succes

Edit: en in de OP staan 2 stuks fruit. Het voedingscentrum schaalt al op naar 3 stuks fruit als advies per dag....

In fruit zit anders echt enorm veel suiker. ;) Ik ken een meisje dat te dik is geworden door te veel fruit eten. Ze mocht van haar moeder zo vaak ze wilde een stuk fruit pakken, want ja, fruit is nog altijd beter dan een koekje. Nou, echt niet! Meisje heeft nu heel erg overgewicht.

Dus pas zeker op met te veel fruit eten. Eet liever een stuk groente tussendoor.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:25

Een appel is 60 kcal, dus je moet tien appels (!) eten om te matchen aan een halve bak Ben&Jery's. Dat krijg je niet zo snel voor elkaar :) tien appels staat voor een halve zak paprika chips