De 9 maanden blues

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

De 9 maanden blues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 13:29

Om te beginnen. Begrijp me niet verkeerd.. ik ben niet ondankbaar over mijn zwangerschap.

Toen ik 24 was is vastgesteld dat ik een erfelijke genetische afwijking heb. Dit zou inhouden dat ik maar een kleine kans heb een kindje te kunnen krijgen. Of zwanger worden hierdoor ook moeilijker zou gaan konden de artsen niet vertellen.

Puur genetisch gezien komt het op het volgende neer. Ik heb een chromosoom translocatie. Dit houdt in dat in mijn geval op chromosoom 8 en 12 een verwisseling geweest is en ik de helft van allebei op die plaatsen heb zitten. Ik kan mijn foutje doorgeven op 3 manieren waarvan 1 levensvatbaar is (zelfde foutje oplevert dat ik heb maar dan heb je dus alle genetische materiaal). De 2 andere manieren leveren een te groot tekort van het een en teveel van het ander op wat resulteert in dan wel miskraam dan wel doodgeboren kindje of zeer beperkt kindje.

Het advies van de arts: Hoe jonger je bent hoe meer kans op goede eicellen en dus een kindje.

Dit nieuws (al is het iets dat in de familie zit en ik wist dus dat er 50% kans was dat ik het had) heeft de aarde onder mijn voeten weg doen zakken. Mijn toen vriend (nu man) en ik waren alleen nog niet klaar voor kinders.

In 2015 hebben we besloten er wel voor te gaan. Al vrij vlot was het raak maar diezelfde dag was het ook mis. We besloten het even te laten rusten en zouden een mooi reis gaan maken naar Argentinië (rode wijn, biefstuk.. kan je toch beter niet zwanger zijn). Je raadt het al.. hoewel ik in mijn hoofd had dat je de maand na een zwangerschap niet zwanger zou kunnen raken was ik het wel.

Natuurlijk was ik zielsgelukkig maar vooral ook panisch dat het mis zou gaan. De eerste 12 weken (daar waar het bij familie ook mis ging telkens) heb ik alleen maar in de stress gezeten. Tot 18 weken ben ik zo misselijk geweest dat ik ongeveer alleen maar kon kreunen van ellende. Toen dit over was ben ik op mijn werk in een positie gekomen die zoveel stress opleverde dat ik van de artsen niet meer mocht werken omdat de baby in levensgevaar kwam door de harde buiken en lichamelijke klachten die ik van de stress had.
Zelfs toen de bedrijfsarts mij arbeidsongeschikt verklaarde ben ik door mijn baas gebeld met bedreigingen dat ik moest komen werken. In deze periode is ook mijn contract beëindigd (3 contracten die je toen nog mocht hebben zaten er op). Dit alles heeft een flinke weerslag op me gehad natuurlijk maar uiteindelijk is 27 oktober onze prachtige zoon geboren.

Ik heb toen besloten 1 jaar bij hem thuis te blijven en te kijken hoe nu verder mbt werk etc. Deze periode heeft me enorm goed gedaan en heb het hele verhaal goed kunnen afsluiten.

Halverwege het jaar zijn mijn man en ik wel weer gaan praten. Ik wilde oorspronkelijk heel graag 3 kinderen maar na de eerste zwangerschap ben ik toch wat bekoeld van dat idee. Een tweede kindje wilden we wel heel graag. Medisch gezien ging het allemaal niet makkelijker worden (ik was 30 toen ik beviel van onze zoon) dus als we voor die 2e wilden gaan konden we niet te lang wachten..

Dit keer er veel meer ontspannen voor gegaan. De wetenschap dat we onze zoon hebben, hij gezond is en het dus kan heeft me onwijs goed gedaan.
Even tussendoor: ik heb tijdens mijn zwangerschap van hem besloten geen prenatale onderzoeken uit te laten voeren ivm de (kleine) risicos die daar aan verbonden zijn. Hij heeft 100% zeker niet de grote fouten maar het zou kunnen zijn dat hij de translocatie wel draagt, het is aan hem om te besluiten of hij dat tzt uit wil laten zoeken.

Vrij vlot na ons besluit een 2e kindje te proberen te krijgen was het zowaar raak. In plaats van weer te gaan solliciteren heb ik dit nog lekker even naar 2018 verschoven en ben ik 17 juli uitgerekend. Dit keer was ik lang zo bang niet en zag ik er wel naar uit. Zo ziek als ik geweest was de eerste keer kon ik vast niet weer worden..

Wat had ik het mis. Wat ik aan misselijkheid heb ervaren bij de eerste zwangerschap voelde als een feestje vergeleken met dit keer. Ik heb gehuild en zo vaak gehoopt dat het over zou zijn (een miskraam wens je niet maar zag ik soms echt als oplossing). Sinds 20w ben ik alleen nog de ochtenden misselijk, nog steeds heel rot maar er is mee te functioneren.

Sinds die periode heb ik echter andere klachten die het nog akelig maken. Ik braak hele dagen brandend maagzuur op. Ben doodmoe en verschrikkelijk benauwd (ik hap hele dagen naar adem).

Ik ben nu 29 weken zwanger en vraag me met regelmaat af hoe ik dit jn hemelsnaam nog vol moet houden tot.. Tsja.. Mijn zoon deed er 40+5 over dus ik hoef weinig hoop te hebben op eerder bevallen..

Mijn zwangerschap zelf verloopt in principe goed. De baby groeit goed en ook hier laat ik (afgezien van de nekplooimeting die prima was) verder geen prenataal onderzoek doen.
Of we een meisje of jongen verwachten weten we niet (al weet ik 99% zeker dat het wel een meisje moet zijn).

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Gewoon ff mijn ei kwijt denk ik. Ik ben superblij dat het ons 2 keer gegeven lijkt te zijn maar man o man.. Ik had zo gehoopt dit keer te kunnen genieten maar vindt het werkelijk om te janken. Ik heb gewoon een hekel aan zwanger zijn..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:46

Poeh jeetje, dat is niet fijn. Sommige vrouwen hebben inderdaad vreselijke zwangerschappen. Sowieso vind ik het dapper dat jullie dit aandurven met zo'n risico. Dan rijst bij mij eigenlijk meteen ook de kwestie over het bewust kiezen voor kinderen als je weet dat er een grote kans is dat ze ook de erfelijke genetische afwijking hebben. Dan zou je jouw dochter hetzelfde aan kunnen doen later. Je gaf aan dat toen je dit hoorde, je de aarde onder je voeten weg voelde zakken. Dit kies je dus nu bewust ook voor jouw kinderen.
Sterkte met het doorstaan van je zwangerschap en ik hoop uiteraard dat het kindje gezond is. :)

ElizeVdS

Re: De 9 maanden blues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 13:57

Dat is iets dat we ook onwijs moeilijk vinden.. uiteindelijk kunnen we alleen simpelweg niet in de toekomst kijken.

Feit is dat het al ten minste 4 generaties in de familie zit en alleen mijn tante (mede door problemen bij mijn oom) kinderloos gebleven is. Zij heeft 3 miskramen gehad. Ik uiteindelijk 1. Mijn moeder, oma en overgrootmoeder geen miskramen. Waar hem dit in zit is onbekend.

Dat ben ik net vergeten te schrijven maar artsen kunnen niets zeggen over de verdeling van de kansen. Alleen dat je lichaam nu eenmaal jonger beter materiaal aflevert.

Wel is het zo dat je met deze afwijking recht hebt op IVF. Dat is natuurlijk ook geen garantie maar het is in feite bij mij vooral de stress en angst geweest. Op zich zijn er, zeker met huidige techniek, mogelijkheden om zwanger te worden (mits je partner niet het obstakel 'vormt' zoals bij mijn tante).
Tijdens mijn eerste zwangerschap wist ik overigens niet dat dit het geval was wat mij dus min of meer onterecht angstiger maakte dan nodig.

Feit blijft dat het risico is dat ik het overdraag op mijn kinderen. Voor een man is het minder ingrijpend dan voor de vrouw (sterker zaad zwemt beter). Dat vind ik best pittig maar ik vind de kans dat kinderen krijgen moeilijk gaat niet dusdanig heftig dat ik denk dat mijn kinderen niet een fantastisch leven kunnen hebben. Zeker omdat ik hen veel meer kan vertellen over wat het inhoudt dat mij verteld is (deels omdat er nu gewoon door mij meer bekend is).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:02

Ik verplaats je topic even naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport, daar past dit beter.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:06

Allereerst mijn complimenten over hoe jullie dus echt heel goed en bewust hebben nagedacht over de risico's. Zouden meer mensen moeten doen.

Ten tweede: zwanger zijn is gewoon topsport zeker bij twee dicht op elkaar. Ook ik merk dat mijn tweede zwangerschap me zwaarder valt dan de eerste. En dan nog zijn beiden vele malen makkelijker dan zoals jij ze ervaart.
Bij een tweede heb je gewoon niet de luxe om je rust te pakken.

Ik wens je alle geluk van de wereld toe en hoop dat je ondanks de klachten toch nog kan genieten van de laatste ca 11 weken van je zwangerschap.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 20:51

Thanks Lizy. Ik vind het super knap ook hoe jullie het doen met de verbouwing en jullie dochter die zelfs nog iets jonger is dan Jonas!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:32

Thanks. Gelukkig is het over het algemeen een heel makkelijk meisje...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:42

Jep, zwanger zijn sucks (soms) :(:) Ik weet hoe je je voelt (we zaten niet voor niks allebei in het topic met het zwarte randje). Bij mij eindigde de misselijkheid na 7 maanden, hoe ik in vredesnaam fulltime heb doorgewerkt, weet ik niet meer.

Hart onder de riem: hang in there, er komt een einde aan!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:58

Zwanger zijn vond ik ook echt de hel. Ik heb vanaf week 5 tot week 22 non stop gekotst zo'n 20x per dag en daarna alleen 's ochtends. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit 8)7

Pas betrapte ik me er op dat ik graag een tweede zou willen, maar ik kreeg toen een buikgriep en heb weer veel gekotst en toen dacht ik: oh nee, die hoef ik niet nog eens 6maanden -O-

Nog even volhouden! En dan heb je nog een mooi kindje <3 heb je overigens niks laten onderzoeken? Ook geen 20-wkn echo?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:12

De 20 weken echo hebben we wel gehad. Ik bedoelde meer de opties vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Het idee dat het door de test mis kon gaan trok ik niet.

Gelukkig zag de echo er goed uit dus ook dat is weer een beetje zekerheid mbt de afwijking. Er kan dan natuurlijk nog van alles verder mis gaan maar die zekerheid krijg je toch nooit.

Toevallig vertelde mijn man vanmiddag dat zijn collega gevraagd had of er niet ook een nr 3 ging komen ooit. Gelukkig zijn we allebei heel stellig dat daar geen wens toe is. Van man al sowieso nooit geweest ik trek een derde zwangerschap het niet en ben zielsgelukkig met de eerste, straks ongetwijfeld nog meer met de tweede <3.

Na mijn eerste zwangerschap had ik de hoop dat een tweede keer 'beter' zou gaan, soms is het best prima om naïef te zijn :')

Verootjoo komt er nooit een tweede (zoals je er nu in staat)?

Kaka dat einde ja.. kan er niet op wachten :). Al was dat de eerste keer ook anders omdat je er toch wat naïever in staat en niet precies weet wat er nog komt :'). Al zijn alle zware momenten het dubbel en dwars waard (meestal) en zal ik nooit spijt van mijn Kids kunnen hebben!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:21

Ik wil dolgraag een tweede, alleen ik durf geen tweede zwangerschap. De HG was ook niet bepaald de enige zwangerschapscomplicatie dus eigenlijk durf ik niet meer. Maar erger dan de eerste keer kan eigenlijk niet :\

Beeb wordt in juni pas 1, dus het is ook nog best vers.

Oh wel 20-wkn echo gedaan dus. Wij hebben verder idd ook niks getest. Vonden we niet nodig. 20-wkn echo is voor ons ook meer dan genoeg :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:22

Poeh...heftig verhaal. In mijn geval had ik het er bij een gelaten....maar dat is jullie keuze uiteraard.

Ik ben 2 x 9 maanden misselijk geweest. Ik vind zwanger zijn op geen enkele manier een feestje. Ik vind zwanger zijn zo vervelend dat ik de bevalling vele male minder erg vind.

Ik ken overigens genoeg dames die de 2e keer ook meer last hadden van misselijkheid. Ik denk dat dat niet perse iets zegt over de gezondheid van je kindje.
Maar bij twijfel altijd overleggen met je verloskundige.

Edit, is de Nipt-test geen optie? Geen idee of je daar iets mee zou kunnen uiteraard.

Ik heb zelf bij de 2e zowel een vruchtwaterpunctie als een vlokkentest gehad. (Een van de twee was mislukt en toen moest het over) ik vond het erg meevallen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:27

Misselijkheid zegt indd niets over kindje. Ik loop gewoon bij de VK en dat gaat gelukkig dit keer tot nu toe (afkloppen) allemaal soepeler dan bij onze zoon. Met als enige minpunt dat ik beroerder ben.

Dit keer noemen ze het bij mij ook HG. Met of zonder naampje is het inderdaad ellendig! Ik snap dat je er voorlopig even van 'genezen' bent als het nog zo vers is.
Wij hadden idealiter ook nog iets langer gewacht natuurlijk :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:50

Hier ook ervaring met zware zwangerschappen. Ik ben bij alle 3 alleen het eerste trimester misselijk geweest. Maar ik heb 3x ernstige bekken instabiliteit gehad.
Na de eerste was ik ook wel even genezen, ik had ook een erg zware bevalling gehad. En mijn bekken herstelde niet zoals gehoopt.

Maar na een tijdje begon het toch weer te kriebelen. En idd naïef gedacht dat het bij een 2e zwangerschap ook beter kon gaan. Ik ben gelijk aan bekken oefeningen begonnen om alles zo sterk mogelijk te houden. Maar helaas hielp dit niets en belandde ik zelfs in een rolstoel.
De 2e bevalling ging wel soepel, maar mijn zoontje had een slechte start en moest gelijk naar de ic.

Na deze 2 zwangerschappen waren we er echt wel klaar mee. Maar toen werd ik onverwachts zwanger van nummer drie. Ook nu weer ernstige bekken instabiliteit, maar minder dan bij de 2e.
Bevalling ging bizar snel (1,5 uur) en ook de jongste moest naar de ic.

Dus mijn hobby is het ook niet om zwanger te zijn. Mijn kinderen zijn nu 6 jaar, 2,5 jaar en 10 maanden. Mijn bekken zal waarschijnlijk nooit helemaal herstellen helaas.
En mijn man heeft zich inmiddels laten steriliseren, want nog een zwangerschap trekt mijn lichaam niet (was bij de 2e en 3e eigenlijk al zo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:55

Jeetje meid, dat is inderdaad niet leuk zwanger zijn op deze manier.
Eerlijk is eerlijk, ik kon mij er nooit wat bij voorstellen hoe je zwanger zijn nou niet leuk kon vinden, raakte toen zelf zwanger en echt een perfecte zwangerschap gehad en snapte nog steeds niet waar sommige vrouwen nou over zaten te "zeuren".
Ik ben nu 39 weken zwanger van de 2e en ben eerlijk gezegd wel blij om straks niet meer zwanger te zijn, de hele zwangerschap al van die vervelende kwaaltjes, de eerste weken misselijk de gehele dag door, brandend maagzuur, randje bekkeninstabiliteit waardoor ik al sinds januari aan huis zit en bijna geen bewegingsvrijheid meer heb, dagen dat ik mij gewoon hondsberoerd voel, hormonen compleet uit balans dus totaal met mijzelf in de knoop zitten etc etc.
Elke keer als ik eens een goede dag heb denk ik, hehe eindelijk dit hebben we ook maar weer gehad, zal nu toch wel eens afgelopen zijn toch, en dan heb ik het volgende kwaaltje wel weer, snap je dus echt volkomen dat je het zwanger zijn waardeloos vind.

Zwanger zijn is echt wel topsport, maar wij kunnen dit :j
Gelukkig weten we waar we het voor doen, ook al is het niet makkelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:12

Heftig hoor ts.

Je wist van de risixo''s voordat je zwanger van je eerste was?

Misschien dat dit het verschil maakt. Vorige keer heb je je erg zorgen gemaakt en toen is alles goed gekomen.

Nu hoop je er van te genieten, maar dit valt toch erg tegen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 22:23

De risico's kende ik indd al voor mijn eerste zwangerschap. Juist doordat het eindresultaat goed was en het dus 'kon' hoop dat het nu wel leuk zou zijn. Helaas..

De bevalling knijp ik hem ook wel voor eigenlijk. Was bij Jonas ook al geen pretje (al houd ik sinds die dag tot in het diepst van mijn ziel van de ruggenprik :'))

Heftige verhalen lees ik hier zeg. Ik vind het raar dat er nog steeds best een taboe op lijkt te zijn dat zwanger zijn helemaal geen feestje is.

Ik heb manlief trouwens ook al geïnstrueerd dat hij voor dat er straks weer gespeeld gaat worden eerst een knipje mag laten zetten :'). Hij vond het geen leuk nieuws maar kon zich er wel in vinden na de tweede keer mij zo te zien.

Ben ik trouwens ook de enige die zo'n buik eigenlijk helemaal niet zo geweldig vindt? Als mensen nu tegen mij zeggen dat ik een mooi buikje he voel ik elke hormoon in mijn lichaam omtoveren tot hormonster :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:27

Nee hoor. Ik vond een buik hebben ook niet fijn.
Mijn buik stond super strak en ik zag eruit of ik een skippybal had ingeslikt.
(Super dunne beentjes en armpjes en die buik)

Super blij met mijn kinderen hoor. Maar na twee dacht ik ook.....nu is het genoeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:30

Ik had amper een buik. Dat was dan misschien het enige voordeel van dat gekots.

Ik was na m'n zwangerschap 10kg lichter dan toen ik begon.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 22:36

Dat is dan nog een soort van geluk bij een ongeluk al vrees ik dat dat geen blijvend verdwenen kilo's zijn?

Bij mijn zoon leefde ik op cola en snoep.. enige dat ik binnen kreeg. Was 6 kilo zwaarder.

Dit keer is het in het begin veel spugen geweest en nu nog alleen als ik water gedronken heb. De misselijkheid is nu ook vooral in de ochtend. Eten lukt gelukkig redelijk goed :)

Mijn buik is gelukkig niet Mega groot maar ik slaap graag op mijn buik en dat gaat totaal niet natuurlijk.

Vind de beweging in mijn buik het enige grappige aan zwanger zijn. Al vrees ik de dag dat nr 2 ook door krijgt dat mijn ribben een leuk voeten steuntje zijn. Jonas had het voor elkaar zo hard te duwen dat ik vanaf 7.5/8 maanden met een gekneusde rib rondliep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:22

Moet zeggen dat ik wel echt gek ben op mijn buik, vind het zo mooi.
De bewegingen ook heel leuk maar deze baby vind het sinds de indaling erg leuk om te proberen hoever je je uit kan rekken en al een paar keer gaan draaien (dus echt van de ene zij naar de andere zij zeg maar) terwijl het eigenlijk te krap is, gevolg is dat ik echt giga pijn heb op alle plekken waar de baby zich maar tegenaan trapt inclusief mijn schaamstreek.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:40

Ik 'vergeet' vooral nogal eens dat ik al weer 22 weken zwanger ben dus dan begin ik heel enthousiast iets te doen om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat misschien toch niet zo'n handige actie is :=
(Denk aan even de voerzakken netjes op hun plek zetten of een hele dagplanning maken die zelfs normaal al achterlijk vol zit en wat dus gewoon nu niet meer haalbaar is waardoor ik halverwege de planning al op ben en dus maar weer op de bank neerstort in een poging mijn lijf goed genoeg te houden zodat ik de volgende dag er toch weer tegen aan kan.)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:55

Klinkt heftig Elize! Mijn zwangerschappen waren ook geen feestje. Ook HG. Maar wel medicijnen gehad hiertegen. Die werkten echt goed genoeg om door te kunnen gaan! Gelukkig maar :). Snap niet dat ze die niet iedereen aanbieden, maar ja helemaal gezond is het natuurlijk niet.

Heel veel sterkte nog de laatste maanden. Je krijgt er veel voor terug, dat wel!

Ik begrijp overigens helemaal dat je ondanks de 'afwijking' er toch voor gegaan bent. Ik zou het zelf super stressvol gevonden hebben, maar volgens mij sla je je daar goed doorheen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 08:14

Thanks Djoopie. Ik heb medicijnen gehad tegen de misselijkheid. Alleen werd er soort van stoned van en hielpen hier niet goed dus ook weer mee gestopt.

Lizy dat is ook niet handig indd. Al word ik ook met enige regelmaat terug gefloten door mijn lichaam dus herken het goed.

Oei Romy dat is ook niet prettig indd. Gelukkig wel alweer 39w dus nog Max een week of 3. Doe je de baby kom maar dans al? Of nog wel geduld?

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:26

Even off-topic.... wat maak je leuke spullen!!! Ga vanmiddag even rustig kijken.