geen huisarts bezoek meermogelijk behalve je eigen huisarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

geen huisarts bezoek meermogelijk behalve je eigen huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 09:49

Ik ben even voor half 9 begonnen met bellen. En ben nu nog niks verder behalve een hoop frustratie en bijna wanhoop verder, |( -:(- 8)7

Vrijdag aangereden terwijl ik achter op de motor zat. Afgevoerd met ambulance naar het ziekenhuis. Geen breuken gevonden maar enkel/voet links staan niet goed. Mogelijk bandletsel. Advies neem na het weekend als het nog niet beter is contact op met een huisarts voor overleg of terugsturen.

Klinkt simpel maar is dus kennelijk nieuw tegenwoordig is het niet. Ik zit niet thuis, kan daar nu ook niet komen. Taxi zou me 120 euro kosten om naar mijn eigen huisarts te komen. Busverbinding is nagenoeg kansloos en de einden lopen veel te ver. -O-

Dus een huisarts hier bellen. Eerste praktijk nee we willen nu niet zien. U bent geen patient en als we dat al zouden willen moet u bezoek contant betalen. Tweede praktijk zelfde verhaal eigen huisarts gebeld die niks mogen doen an verwijzingen sturen zonder me gezien te hebben. Derde praktijk hier wil me wel zien maar kan dan niet volgen hoe verder en hebben geen gegevens dus willen me niet zien. -O-

Spoedeisende hulp gebeld die kunnen niks doen zonder verwijskaart. Poli chirurgie kan niks zonder verwijskaart en is pas eind volgende week plek tenzij een huisarts me ertussen geschoven wil hebben. Maar ja een huisarts vinden is kennelijk onmogelijk,

Is dit tegenwoordig nieuw beleid of zo? Ik heb eerder huisartsen hulp nodig gehad op vakantie in zowel binnen als buitenland. Maar nog nooit een probleem gehad ermee. Maar dat is alweer paar jaar geleden. Het lijkt erop dat burocratie en geld en regeltjes het kennelijk onmogelijk maken op een andere plek dan je eigen huisarts nog terecht kunt komen,

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:51

Begrijp ik het goed en wilt je huisarts wel een verwijzing sturen.
Is dat een verwijzing voor een huisarts of het ziekenhuis?

bruintje123

Re: geen huisarts bezoek meermogelijk behalve je eigen huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:52

Heb je je eigen huisarts ook al gesproken of alleen die nu in je buurt zitten?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:53

:(:) Wat een ellende.
Is er toevallig niet iemand in de buurt die met je naar je eigen huisarts wil rijden?
Een mogelijkheid tot gaan naar de huisartsenpost in het ziekenhuis??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 09:53

Ik moet terug naar het ziekenhuis en daar heb ik een verwijzing voor nodig. En die moet een huisarts uitschrijven. Eigen huisarts mag dat niet doen zonder me gezien te hebben en andere huisartsen hier in de buurt willen me niet zien.

Eigen huisarts is gebeld en vervoer ivm brengen dat is er helaas niet. Ken hier verder niemand en de enige die zou kunnen brengen is dus ook in de kreukels door het ongeluk. En hij is al de vaste brenger van heel veel mensen die hij kent. -O-

Ik vind het vooral zot dat je naar je eigen huisarts terug moet terwijl je daar nu net niet kunt komen, anders zou ik wel in mijn eigen huis zitten en niet hier. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-05-17 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:54

Het is redelijk normaal om een bezoek als passant contant te betalen, maar inderdaad je eigen huisarts heeft alle gegevens dus gaat daar de voorkeur naar uit.
Verwijzen zonder iemand te zien mag inderdaad niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 09:56

Eerder heb ik nooit contant hoeven betalen. Maar ja die huis arts wil me toch niet zien. -O-

Hoe doen ze dat dan met vakantie gangers? Jammer gaat u maar naar de andere kant van het land naar uw eigen huisarts?

StonedRomy

Re: geen huisarts bezoek meermogelijk behalve je eigen huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:59

Vakantiegangers gaan of naar de huisartsenpost of 'gewoon' contact betalen. Deze kosten krijg je wel terug van je verzekering. Kan je eigen huisarts niet op huisbezoek komen? Of gewoon even naar je buren en vragen of ze met je mee willen denken.

RianneH

Jaren terug moest ik ook al contant betalen toen ik bij mijn ouders naar mijn oude huisarts ging terwijl ik een nieuwe had in de stad waar ik studeerde...

Kentaro

Dat is inderdaad heel apart!!
Wij gaan een paar keer per jaar naar Limburg (andere kant van het land voor ons :P ) op vakantie en hebben helaas een paar keer een huisarts daar moeten bezoeken. Geen enkel probleem. Konden dezelfde dag terecht en hebben nooit contant hoeven te betalen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:00

En heb je het ziekenhuis waar je behandeld bent al hierover gebeld?
Is er geen huisartsenpost die je kan bellen?

Chubby

Volgens mij kun je je hiervoor wenden naar een huisartsenpost van een ziekenhuis. Desnoods na kantoortijden.

Macs

Kun je dat niet weer declareren bij je zorgverzekeraar? Volgens mij wel namelijk..
Helaas heb je daar de taxikosten nog niet mee terug -O-

Goof

Met een vakantie hebben veel mensen ook een reisverzekering oid, als er tijdens een reis iets gebeurt kun je altijd wel iets regelen. Ik heb in het buitenland verschillende keren artsen nodig gehad en dan betaalde ik altijd netjes contant.
Ik vind het niet heel gek hoor dat je naar je eigen arts moet.
Overigens snap ik het 'ik kan niet naar huis' niet zo goed. Als je had moeten werken ofzo had je toch ook gewoon naar huis gegaan? Er moet toch iemand zijn die je kan halen of brengen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:01

De huisartsenpost is daar dus niet voor, ook al zal het er voor gebruikt worden.
En deze zal waarschijnlijk pas open zijn na 17:00.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:02

Ik zou je zorgverzekering bellen en daar informeren wat mogelijk is. Zij moeten uiteindelijk immers vergoeden waar mogelijk :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:04

In belgië kan je bij spoed (bv gebroken arm oid) gewoon zo binnenlopen in de spoeddienst (moet je vaak wel een aantal uur wachten, maargoed.)
Kan dit in Nederland dan niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:07

Duhelo schreef:
In belgië kan je bij spoed (bv gebroken arm oid) gewoon zo binnenlopen in de spoeddienst (moet je vaak wel een aantal uur wachten, maargoed.)

Ja bij de seh. Spoedeisende hulp.
Maar wel als je arm zo ongeveer de andere kant uit staat :P
Anders sturen ze je gewoon terug naar je huisarts.

Na sluitingstijd van je huisarts sturen ze je naar de huisartsenpost. Daar zit een huisarts die dan de dienst heeft.
Als die vind dat er meer aan de hand is stuurt die je door naar de seh.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:10

Dat je contant moet betalen is inderdaad zo, daar krijg je een factuur van die je bij je verzekering in kunt dienen. Kost een tientje of drie, ik zou dat dus gewoon doen en naar de huisarts in de buurt gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:10

Duhelo schreef:

Nee, in NL moet je eerst bellen met de Huisartsenpost buiten de werktijden van de 'normale' huisarts.

Mocht de huisartsenpost het ernstig genoeg vinden mag je komen (soms met spoed, vaak op afspraak). Zij beoordelen dan of je naar de Eerste Hulp van het ziekenhuis gaat of niet.

TS, contant betalen lijkt mij de enige optie.
Doorverwijzen zonder zicht mag inderdaad niet. Eigen HA is geen optie. Dan dus naar een HA in de buurt en contant betalen en terug vorderen van de verzekering.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:11

Heb je geen mogelijkheid om naar huis te gaan?
Waar zit je en waar moet je naartoe?
Misschien zijn er bokkers in de buurt die die kant uit gaan.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:12

En je kunt altijd regelen met je huisarts dat hij de huisarts in de buurt belt om medisch noodzakelijke informatie door te geven. Zelf ga ik ook wel eens naar een huisarts in Duitsland en dan neem ik zelf de nodige brieven mee. Tja, je moet wat als je Duitse medicatie hebt, maar niet iedere keer de professor in het ziekenhuis wilt vervelen met een simpel recept uitschrijven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:27

Ik zou de zorgverzekeraar bellen, die kunnen je waarschijnlijk wel vertellen wat hierover regels zijn. Misschien kan je vervoer krijgen naar je eigen huisarts of kunnen ze je helpen met de artsen die weigeren je te zien, ik vind dat namelijk maar raar dat je nergens terrecht zou kunnen.

Ik snap enerzijds trouwens dat de huisarts tegenwoordig poortwachter is maar ik vind het wel apart dat je als je van het ziekenhuis het advies krijgt om te vragen om een terugverwijzing na x dagen zonder verbetering je daarvoor naar de huisarts moet en ze dat niet gewoon zelf kunnen regelen. Heb je gebeld met de afdeling/arts waar je toen bent geweest?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:30

Eigen huisarts is idd nu aan het bellen met de huisartsen hier. Ziekenhuis heb ik al gebeld alleen zij kunnen niks zonder een verwijskaart. Is niet mijn eigen ziekenhuis overigens. Ik zou met alle liefde contant betalen en terugvragen aan verzekering. Alleen deze huisarts wil me niet zien. -O-

Huisartsenpost kan pas na sluitingstijd van de huisartsen hier. En die sturen je rustig naar een huisarts als je daar zonder bellen op de stoep staat. Idem spoedeisende hulp.

Goof werken zou echt niet kunnen nu (zit in wao dus werk niet). Dus nee maar huis gaan kan niet. Ik kan inmogelijk auto rijden zo en busverbindingen zijn redelijk kansloos naar waar ik heen moet. Overstap station is overigens opengebroken en de bus van hier die daar aankomt stopt een slordige 500 m van de andere bus af. Eenmaal daar is het nog een eind lopen naar de huisarts. Dat kan ik normaal al niet zo best maar nu kom ik niet veel verder dan 50 m schuifelen met krukken. En die 50 m doen ongelofelijk veel zeer. %)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:40

van waar naar waar moet je om thuis en bij de huisarts te komen, misschien kan een lieve bokker je wel brengen?

Zo jammer dat het tegenwoordig zo triest gesteld is met de zorg trouwens.