Gemakkelijker in slaap vallen/langer kunnen slapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Gemakkelijker in slaap vallen/langer kunnen slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:42

Wat zijn bruikzame (homeopathische) middelen of interessante technieken om gemakkelijker in slaap te komen 's avonds en daardoor een langere nachtrust te hebben?

We gaan op een redelijk normale tijd naar bed (22.00-23.00) maar de slaap komt pas tegen 3-en, en soms bijna niet. Dit maakt de werkweek wel erg zwaar en de nachten lang en frustrerend.

Dus ik hoop dat jullie bruikbare tips hebben, naast een slaapmutsje of een jointje, want helaas helpen die niet afdoende.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:45

Krijg niet de indruk dat deze slaapproblemen al je hele leven spelen. Kan stress de oorzaak zijn?

RianneH

Re: Gemakkelijker in slaap vallen/langer kunnen slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:49

Gaat om mijn vriend (ik slaap als een roos overal doorheen..) maar het speelt inderdaad pas sinds een paar weken. Het lijkt niet echt om stress te gaan, hij geeft wel aan dat hoe later het wordt hoe meer druk hij voelt om te moeten slapen en hoe minder hij slaapt.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:32

Ik slik melatonine. Val veel sneller in slaap en ook slaap ik minder onrustig.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:35

Blauw licht elimineren, ik zou half 9 aannemen als starttijd ('s avonds). Werkt nog niet meteen de eerste nacht, maar na een week begin je het zeker te merken!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:38

Hier heeft veel baat bij cbd olie :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:39

Wat doet ie tot 3 uur? Stil liggen met gesloten ogen, rondjes draaien, op gsm kijken?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:39

Als het komt doordat hij maar blijft malen en zijn gedachten niet stil lijkt te kunnen zetten en daardoor niet in slaap komt zou L-Theanine nog wel eens kunnen helpen (verkrijgbaar via o.a. vitaminesperpost.nl). Hier ook goede resultaten met Valdispert nacht, wel 2 uur van te voren innemen. Succes, niet in kunnen slapen is zo waardeloos.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:46

Bed uit gaan, wat gaan doen, iets later bed ingaan. Sporten voor het slapen. Een warme douche of bad nemen voor het slapen gaan.

Hoe is het voor het naar bed gaan ritueel? Drank en wiet zullen zowiezo niet echt helpen denk ik
Ook niet echt een gezond probeersel.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:54

Sporten voor het slapen werkt niet. Daar krijg je juist energie van. Als ik s avonds naar de sportschool ga slaap ik ook bijna de hele nacht niet. Koffie na 2 uur s middags kan ook funest zijn. Net zoals energie drankjes.
Verder idd blauw licht van pc of mobiel houd je wakker.
Om rustig te worden helpt valeriaan goed. Thee voor nachtrust van Kneipp ook. Maar dat smaakt niet fijn .

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:56

Geen smartphone/tv/computer e.d. minstens een uur voor het slapen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:57

Mij helpt sporten juist wel. Tenminste niet vlak voor het slapen maar stoppen een uur voor ik bed inga betekent omvallen en slapen. Dan is de energie eraf. Ik doe aan krachttraining.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:58

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:08

Ik slik een combinatie van melatonine, valeriaan en magnesium als ik merk dat het nodig is. Werkt voor mij meestal prima. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:28

JolisaJ schreef:
Ik slik een combinatie van melatonine, valeriaan en magnesium als ik merk dat het nodig is. Werkt voor mij meestal prima. :)

Werkt prima inderdaad.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:30

Ik kan door stress hetzelfde hebben, zij het minder extreem. Standaard zaken als niet te laat te zwaar eten en dagelijks sporten helpen, maar niet altijd. Als ik weet dat het 'weer zo'n nacht wordt', slik ik standaard 2 sedinal pilletjes. Daar zit onder andere valeriaan in, en dan zwijgt mijn hoofd eindelijk een keer en val ik zo in slaap :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:32

Cannabis en alcohol ontregelen beiden je natuurlijke slaappatroon. Dus zoek je naar natuurlijke oplossingen, dan zou ik beginnen met dat te laten staan.
http://www.apexx.nl/index.php?id=80
http://www.inslaap.nl/begrijpend-slapen ... hol-slaap/

Wat verder goed helpt: minderen met koffie, geen energiedrankjes, s avonds sporten (maar niet kort voor het slapen gaan), seks voor het slapen gaan :D ;) en een a twee uur voor het slapen gaan geen beeldscherm gebruiken (behalve miischien voor apps met geleide meditaties en ontspanningsoefeningen).

Dat laatste gaat voor mijzelf trouwens niet op. Ik word nergens zo slaperig van als van De Joy of Painting met Bob Ross. Maar het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn dat beeldschermen gebruiken voor het slapen gaan funest is voor je nachtrust.

Sommige mensen zweren bij melatoninetabletjes, maar daar is nogal wat discussie over.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... elatonine/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:41

Safina jou post sluit idd goed bij mij aan. Al slaap ik gek genoeg goed met koffie. Beeldschermen ook geen probleem mee maar idd Bob Ross heerlijk alleen al luisteren is zo ontspannend. De optie sex wilde ik niet neerzetten maar inderdaad :') dat werkt ook uitstekend,

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:43

In slaap vallen met een mp3 speler kan ook nog eens helpen. Gewoon, je ogen sluiten en naar de muziek luisteren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:56

Qua voeding kan ik nog adviseren: Geen caffeine houdende dranken (koffie/thee/cola), geen chocolade(-melk) en geen alcohol 's avonds.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:12

Wat doet je vriend als hij niet kan slapen? Blijft hij gewoon liggen of gaat hij eruit/ wat anders doen? Mocht hij dit tweede doen kan hij het best daarmee stoppen. Vaak bij eruitgaan doe je licht aan en reset je je biologische klok. Dat verbeterd je ritme natuurlijk niet. Wat ook veel mensen doen als ze slecht geslapen hebben is wat langer blijven liggen en/ tussen de middag nog ff de ogen dichtdoen. Ook dit kan ervoor zorgen dat je snachts niet kan slapen. Verder is niet alleen blauw licht maar alle soorten licht op invloed op je slaappatroon (ene gevoeliger dan de ander) het kan dus helpen om de hoeveelheid ligt om je heen te verlagen voor je naar bed gaat. Ook kan het helpen de kamer zo donker mogelijk te maken. Verder kan iets warms drinken of naar iets ontspannends luisteren ook goed helpen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:33

Ik ben ook een lastige slaper. In slaap vallen lukt meestal wel, maar daarna word ik rond 2-3 uur wakker en kan ik niet meer slapen.
Sinds ik een pilletje melatonine slik (2 mg van Lucovitaal, gewoon te koop bij kruidvat, 30 pilletjes voor 5,- euro) slaap ik prima! Ik lig niet meer wakker en als ik wakker word, slaap ik snel weer in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:07

safina schreef:
Cannabis en alcohol ontregelen beiden je natuurlijke slaappatroon. Dus zoek je naar natuurlijke oplossingen, dan zou ik beginnen met dat te laten staan.
http://www.apexx.nl/index.php?id=80

Klein detail voor de een, maar een wezenlijk verschil naar mijn mening: in deze link wordt gesproken over THC.
Iemand gaf als tip CBD olie.

Accoord, beiden komen uit het plantje cannabis - maar zoals vele planten heeft het zo'n 150 verschillende stoffen aan boord.

Dat thc geen goed idee is zegt niets over cbd olie....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 18:34

Bedankt voor de tips vast allen!

Om het even recht te zetten, het is niet zo dat ie zich bezat oid voor het slapen gaan. Maar een wijntje of een glaasje sherry of een tweede biertje na het voetbal heeft dus geen effect. Terwijl ik er juist heerlijk rozig van wordt :)

Het is grotendeel wel mentaal denk ik, het niet al te moe zijn en dan de druk voelen van de klok die voorbij tikt en de nacht die steeds korter wordt.. Wellicht dat iets heel simpel een (placebo) effect kan hebben en helpt met beter in slaap vallen.

Over het beeldscherm, hij leest wel 's avonds op de E-reader, dus die heb ik vanaf nu verboden :P

Meestal blijft ie een tijdje liggen woelen en gaat ie er uiteindelijk uit omdat ie mij niet wakker wil maken. In de slaapkamer doet ie in elk geval geen licht aan, maar verder weet ik het niet. Het is wel een goede ja, dat haalt het ritme er zeker weer uit.
Overdag wordt er niet bijgeslapen, dus je zou zeggen dat ie toch eens zo moe moet gaan voelen om gemakkelijker te kunnen slapen..

Ik zal de rest even doorlezen en Bob Ross aanraden :D Of zelf voor entertainment zorgen :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:50

Je kunt op de tablet of smartphone Twilight installeren. Die heeft een blauw licht filter.