Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
upendo schreef:Je zegt het zelf al. Niet jouw zaak.
Vind het best gek dat je seksuele voorlichting geeft aan een vriendin.. Haar leven, haar keuzes.
Maar ze zijn nu het lot wel erg aan het verzoeken
Gucci_ schreef:Ik vind dat je vanaf 18 jaar gewoon zelf mag bepalen, maar ik zou wel zeggen dat ze haar kinderwens moet overleggen met haar vriend, als hij dat ook wil, is het geen probleem. Je mag dankbaar zijn dat je vruchtbaar bent, abortus plegen, omdat je alleen 'weinig voor elkaar hebt' vind ik verschrikkelijk.
Ik heb dan wel familie waar ik op terug kan vallen, maar we leven in een land met goede sociale voorzieningen, mocht je zelf weinig financiële middelen hebben. Het kan even duren, maar dingen als studie, relatie komen wel goed, positief blijven.
Ik wil eerst studeren, heb contact met iemand die heel graag kinderen wil, ik zou het ook wel graag willen, ben 24 inmiddels, maar ben dan mijn vrijheden wel kwijt.
Trouwens ook mensen die al jaren een 'stabiele' relatie hebben, kunnen besluiten uit elkaar te gaan, maar dat houd niet in dat je de rest van je leven alleenstaande moeder zal zijn, zijn genoeg mannen die het geen probleem vinden, een vrouw met kinderen. Een baan kun je ook kwijt raken, niets is zeker in het leven.
Wát bemoeierig, als je om iemand bezorgd bent en er mogelijk met diegene over wil praten. Daarbij begon ze zelf over het onderwerp. En ja, dan geef ik mijn mening en ben ik bezorgd, zoals ieder normaal familielid zou zijn. Op je negentiende een kind krijgen is nu eenmaal niet niks, zeker als je duidelijk de "risico's" niet ziet en denkt dat het allemaal wel goed komt, zoals X nu naar mijn gevoel erin staat. Daarbij weet, zoals ik al zei, haar vriend er niets van. Beetje kort door de bocht, Rachelle. Dus nee, ik ga de mist niet in. Tuurlijk is het ieders goedrecht om een kind te krijgen. Maar het is niet zomaar iets. Daarbij moet ook aan het kind worden gedacht, en dat schiet er geloof ik een beetje bij in.
upendo schreef:Wat heeft ze nou daadwerkelijk gezegd? "Stiekem vind ik het niet erg als het zou gebeuren."
Verderop in het gesprek reageer jij in zekere zin afwijzend waardoor zij in de verdediging schiet en de rest is gebaseerd op aannames. Ik zie alleen maar "ik vind"/"ik denk dat".
Als je echt in een hulpverlener/reddersrol wil schieten: heb geen oordeel. Dan kon je verder in je gesprek. Al denk ik nu dat de situatie qua gespreksvoering al onveilig is. Jij bent namelijk 'diegene met een negatieve mening'.
Ik heb overigens nergens fel gereageerd en ben heel voorzichtig geweest in de dingen die ik heb gezegd. Overigens is dat nog niet veel; ik vraag eerst dus hier om advies.