Suiker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerinname per dag

1-2 chocoladerepen
6 (3%)
3-4 chocoladerepen
2 (1%)
1-2 zak M&M's
3 (1%)
3-4 zak M&M's
1 (0%)
Stukje chocola
39 (23%)
Paar koekjes
51 (31%)
1 zak snoep
4 (2%)
2-3 zakken snoep
3 (1%)
1-5 snoepjes
23 (14%)
Anders...
31 (19%)

Totaal aantal stemmen: 163

FjeLOVER

Suiker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:35

Hoihoi allemaal,
Al jaren valt het mij op, dat ik enorm veel suiker eet. Heb mezelf al vaak voorgenomen om gezonder te eten, maar dit komt er gewoon niet van, hoe? Ik heb geen idee.
Ik zou bijvoorbeeld zo een hele zak M&M's of een hele reep chocolade op kunnen eten. Om het daarbuiten nog niet eens te hebben over de rest van de hoeveelheden suiker die er (ongemerkt) naar binnen gaan.
Wie eet er ook (naar zijn mening) veels te veel suiker, en wat dan zoal op een dag?
Alvast thankss! :D
Laatst bijgewerkt door Neej op 05-04-17 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd.

Janine1990

Re: SUIKER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:40

Nou je opties zijn wel erg leuk én lekker! Maar zoveel dat lukt zelfs mij niet :D

Vandaag teveel door een stukje oranjekoek (van de bakker) en een paaseitje.
Wat ik normaal niet doe, is 's ochtends wat eten. Tenzij ik zelfgebakken tussendoortje mee heb genomen naar mijn werk (notencracker). Eerder nam ik wel eens een snelle jelle kruidkoek mee, maar ik merkte dat ik er een megadip van kreeg rond de middag. En dat heb ik vandaag ook weer. Vervolgens komt er iemand met een paaseitje aan en hatseee... Gaan we weer :')

Maar ik merk dat als ik iets 'verstandigers' eet 's ochtends, dat ik minder last heb van cravings later op de dag. Misschien een tip voor jou? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:41

Ik at vroeger echt veel suiker. Was er echt aan verslaafd. Als een rol koekjes open ging moest het op, etc.

Nu heb ik diabetes en ik eet nauwelijks nog suiker. Ik eet bij vlagen wel halvajam of vruchtenhagel op mijn beschuitje.

Als ik hele lage bloedsuikers heb eet ik (uiteraard) wel suiker.

Één dag per maand mag ik van mezelf lekker chocola want daar ben ik nog steeds gek op :9

Suiker is gewoon echt erg ongezond; het is slecht voor je tanden en het grootste deel van de mensen gebruikt al die energie niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:43

Normaal eet ik hooguit een paar blokjrs chocolade en niet onbelangrijk maximaal 2 glazen suikerhoudende drankjes. Dat tikt namelijk ook aan.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:43

Janine1990 schreef:
Nou je opties zijn wel erg leuk én lekker! Maar zoveel dat lukt zelfs mij niet :D

Wat ik normaal niet doe, is 's ochtends wat eten. Tenzij ik zelfgebakken tussendoortje mee heb genomen naar mijn werk (notencracker). Eerder nam ik wel eens een snelle jelle kruidkoek mee, maar ik merkte dat ik er een megadip van kreeg rond de middag. En dat heb ik vandaag ook weer. Vervolgens komt er iemand met een paaseitje aan en hatseee... Gaan we weer :')

Maar ik merk dat als ik iets 'verstandigers' eet 's ochtends, dat ik minder last heb van cravings later op de dag. Misschien een tip voor jou? :)

Jemig, hier kan ik nog iets van leren :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:43

Poeh, ik kan bij vlagen echt een zoetekauw zijn maar zoveel lukt mij echt niet op een dag. Groot gat tussen 1 a 2 repen chocola en een stukje.
Ik werk niet een hele reep naar binnen maar wel meer dan een stukje. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:44

Uit jouw lijst kan ik niet kiezen want daar kom ik niet aan. Maar ik eet wel teveel suiker. En dan vooral in suikerklontjes in koffie en thee. Daarbij nog ketchup bij het eten, zoet broodbeleg overdag en soms een snoepje of koekje. En soms frisdrank zoals cola of fanta. Maar het is bij elkaar gewoon teveel.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:45

Ik eet eigenlijk geen van de opties in je poll dagelijks. Koekjes ben ik wel fan van en daar kan ik veel van op als ik eenmaal begin.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:45

Lente schreef:
Ik at vroeger echt veel suiker. Was er echt aan verslaafd. Als een rol koekjes open ging moest het op, etc.

Nu heb ik diabetes en ik eet nauwelijks nog suiker. Ik eet bij vlagen wel halvajam of vruchtenhagel op mijn beschuitje.

Als ik hele lage bloedsuikers heb eet ik (uiteraard) wel suiker.

Één dag per maand mag ik van mezelf lekker chocola want daar ben ik nog steeds gek op :9

Suiker is gewoon echt erg ongezond; het is slecht voor je tanden en het grootste deel van de mensen gebruikt al die energie niet.

Komt de diabetes door de hoeveelheid suiker die je altijd geconsumeerd heb? als ik dat mag vragen?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:46

NatasjavE schreef:
Poeh, ik kan bij vlagen echt een zoetekauw zijn maar zoveel lukt mij echt niet op een dag. Groot gat tussen 1 a 2 repen chocola en een stukje.
Ik werk niet een hele reep naar binnen maar wel meer dan een stukje. :o

Verbaasd mij eigenlijk echt dat de suikerinname veel lager ligt dan ik dacht!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:47

Suzanne F. schreef:
Uit jouw lijst kan ik niet kiezen want daar kom ik niet aan. Maar ik eet wel teveel suiker. En dan vooral in suikerklontjes in koffie en thee. Daarbij nog ketchup bij het eten, zoet broodbeleg overdag en soms een snoepje of koekje. En soms frisdrank zoals cola of fanta. Maar het is bij elkaar gewoon teveel.

Ja het verbaasd idd hoeveel toegevoegde suikers er in ons eten zitten!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:51

FjeLOVER schreef:
Janine1990 schreef:

Jemig, hier kan ik nog iets van leren :j

Nou ik kan er anders ook wel wat van hoor!

Zaterdagochtend 2 mini croissantjes, zaterdagavond twee stukken notentaart, dat klinkt heel gezond he... Maar was op een bodem van zanddeeg met caramel. :+
En 's middags heb ik vast ook nog wel wat gehad.

Zondagochtend een boterham met hagelslag, daarna een stukje citroencake met fudge, tussen de middag een pompoenbroodje en twee stukjes kaas-ui stokje (je vergist je erin hoeveel suikers daarin zitten hoor!), twee wijntjes (zoete spaanse), krackertjes (die gewone witte crackers, is eigenlijk niet veel anders dan witbrood qua suikers) met brie en tapenade, 's avonds nog chocola...

Neee, heilig ben ik zeker niet! Maar ik wilde mijn eerste post vooral als tip meegeven :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:52

Ik koop tegenwoordig vooral de extra pure chocolade, 72% bijvoorbeeld. Daar zit veel minder suiker in, en doordat hij zo sterk is heb ik ook eerder genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:52

Even een eye opener misschien... Ik eet op een gemiddelde dag tussen de 130 en 180 gram koolhydraten. Dat is dus inclusief brood/beschuit en avondeten, maar ook eens zoet beleg én de melk in mijn koffie.

Een reep melkchocolade van 75 gram bevat 39 gram koolhydraten!

Een keertje kan dat natuurlijk prima maar stel je voor dat je dat elke dag doet! Of... Nog meer dan dat!

Dat is écht heel erg veel.

De diabetes komt overigens niet door de hoeveelheid suiker die ik heb geconsumeerd. Bij type 2 werkt dat volgens mij wél zo maar ik heb type 1 en dat is een autoimmuunziekte. Ik maak zelf geen insuline aan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:54

Ik at voorheen echt heel veel suiker.
Nu volg ik een streng dieet waar suiker-arm een deel van is, het enige wat ik nu nog eet met suiker is af en toe een stukje chocolade (nog te veel eigenlijk) en regelmatig ketchup bij eten. Af en toe heb ik glutenvrije koekjes of cake waar ook wat meer in zit, maar dat pak ik dan heel gedoseerd.

Het was even wennen, maar nu ik er aan gewend ben mis ik het totaal niet. Alleen helemaal geen chocolade lukt me niet O:)

Je zou voor de grap eens verpakkingen moeten lezen, daar schrik je echt van! In veel eten zit echt zoveel suiker, veel meer dan ik verwachtte.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:56

Ik ben een enorme zoetekauw. Altijd al geweest en gaat ook niet veranderen ben ik bang :P Helaas neemt mijn lichaam alles ontzettend snel op en maak ik heel snel vet (maar ook spier) aan. Dus nu probeer ik ipv geraffineerde suikers, natuurlijke suikers te eten. Want zonder zoet eten kan ik sowieso niet :D 1x per dag vervang ik een maaltijd (ontbijt of lunch) door een groene smoothie. Verder gebruik ik als snoep dadels dus daar mag ik er maximaal 2 per dag van. Want dat vind ik zooo lekker <3 Verder eet ik elke dag wel wat kwark (Mn andere verslaving :')) en daar verwerk ik dan vaak een appel oid in, en nog wat zaden/ nootjes. Dit dan vaak na het sporten of voordat ik ga werken (schoonmaakwerk rond etenstijd)

Zo blijft het zoet eten gezond maar kom ik wel aan mn trekken :D

Edit; als puber at ik met gemaak 2 zakken snoep per dag. Ik raak gewoon niet vol van suiker..
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 05-04-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:56

Goh, ik heb eigenlijk nooit koek of taart oid in huis en zelden tot nooit snoep of chocola.
Drink per week enkele koppen koffie met wat suiker erin en in hooguit in het weekend of op een vrije dag eens een boterham met hagelslag. Frisdrank of sap drink ik ook zeer weinig.
Ik ben niet een hele grote suiker-innemer geloof ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:04

Lente schreef:
De diabetes komt overigens niet door de hoeveelheid suiker die ik heb geconsumeerd. Bij type 2 werkt dat volgens mij wél zo maar ik heb type 1 en dat is een autoimmuunziekte. Ik maak zelf geen insuline aan.

Type2 is een erfelijke aandoening. Je alvleesklier maakt langzaam aan steeds minder insuline aan. Vaak gecombineerd met het resistenter worden van de lichaamscellen voor insuline.

Hoe hoger je BMI hoe eerder je last krijgt van de symptomen. Vroeger werd het ouderdomsdiabetes genoemd omdat mensen toen vaak slanker bleven en de symptomen pas later naar voren kwamen.

Het is bij type 2 dus heel erg belangrijk om gezonde BMI te behouden.

Maar er zijn dus ook mensen met overgewicht die nooit diabetes krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:08

Mooi om te weten Natasja :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:08

NatasjavE schreef:
Lente schreef:

Type2 is een erfelijke aandoening. Je alvleesklier maakt langzaam aan steeds minder insuline aan. Vaak gecombineerd met het resistenter worden van de lichaamscellen voor insuline.

Hoe hoger je BMI hoe eerder je last krijgt van de symptomen. Vroeger werd het ouderdomsdiabetes genoemd omdat mensen toen vaak slanker bleven en de symptomen pas later naar voren kwamen.

Het is bij type 2 dus heel erg belangrijk om gezonde BMI te behouden.

Maar er zijn dus ook mensen met overgewicht die nooit diabetes krijgen.

Hoe zit dat dan bij (mannelijke) sporters? Die zeg maar 100 kilo wegen bij 1.90m. Die hebben eigenlijk geen normaal BMI, maar misschien wel een laag vetpercentage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:12

In spierweefsel wordt glucose makkelijker opgenomen dan in vetweefsel dus dat zal allicht verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:22

Ik eet met gemak een halve reep pure chocolade per dag. Toevallig ben ik er vorige week mee gestopt. naast mij in de la ligt sinds zaterdag een reep, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Af en toe ik eet een paaseitje. Ik hoop dit wel vol te houden, want ik weet dat het niet goed voor me is. Gelukkig ben ik voor de rest wel gewoon op goed gewicht, en drink ik alleen water. Koekjes heb ik ook al een tijdje niet op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:23

Janine1990 schreef:
Hoe zit dat dan bij (mannelijke) sporters? Die zeg maar 100 kilo wegen bij 1.90m. Die hebben eigenlijk geen normaal BMI, maar misschien wel een laag vetpercentage.

Goede vraag, weet ik eigenlijk niet. Maar lichaamsbeweging zorgt wel voor beter opname van glucose door het lichaam. Ik ga het eens aan een diabetesverpleegkundige vragen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:24

NatasjavE schreef:
Goede vraag, weet ik eigenlijk niet. Maar lichaamsbeweging zorgt wel voor beter opname van glucose door het lichaam. Ik ga het eens aan een diabetesverpleegkundige vragen :)

Ben heel erg benieuwd, want ik neem aan dat een stijgende insulineresistentie geldt voor alle lichaamscellen en geen uitzondering biedt aan spierweefsel?

Nu ben ik zelf geen enorme sporter :') Het is voor mij gewoon interesse :P

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:29

Ik heb een paar koekjes geselecteerd omdat ik wel van die schoolkoeken (liga/granenbiscuit) eet. Heel af en toe wat witte chocola maar daar word ik snel misselijk van.

Ik heb ondergewicht en dacht altijd dat ik zoveel mogelijk dikmakers moest eten. Ik had heeeel erg last van een wisselende suikerspiegel waardoor ik constant hypo's had. Dan at ik weer iets met suiker en een half uur later zat ik weer in een dip.
Nu eet ik dus bijna geen suikers meer en beweeg ik veel meer. Hierdoor heb ik nauwelijks nog van die hypo's en als ik me licht in mijn hoofd voel eet ik een stuk fruit of een boterham. Die suikers werken veel trager en zorgen dus niet voor een enorme piek.

Ik neem dus ook geen suiker in koffie of thee of zoet beleg.
Overigens heb ik nog steeds ondergewicht :+

Ik kan me ook niet voorstellen hoe mensen een zak m&m's wegkrijgen :o