Rocamor schreef:TS, jouw "formele" manier van antwoorden, is dat 1 van de kenmerken van "jouw" vorm van Asperger?
Ik heb het stuk over Asperger doorgelezen. Herkende een oud klasgenoot erin dit het (in onze ogen destijd) heel extreem had. Maar ik herkende in heel veel dingen ook mezelf in mindere mate. Maar ik neem toch aan dat (bijvoorbeeld) in jezelf praten, denkbeeldige vriendjes, conversaties in je hoofd voorbereiden of weet ik al niet wat ook door neurotypische mensen wordt gedaan?
Tja, dat zou best kunnen. Ik houd nu eenmaal van zorgvuldig formuleren en correct taalgebruik. Maar ik ken genoeg mensen op het autistisch spectrum die niet zo zorgvuldig met taal zijn. In dit topic heb ik er misschien een schepje bovenop gedaan, omdat ik expres zo duidelijk mogelijk wilde formuleren. Vaak hebben juist autisten niet aan een half woord genoeg.
Een hoop van de typische eigenschappen komen inderdaad ook bij niet-autisten voor. Het gaat alleen om de mate waarin, en de combinatie van factoren. Als je één of twee van die eigenschappen hebt, zit je nog niet op het autistisch spectrum. Aan de ander kant hebben "wij" ook niet altijd al die eigenschappen. Ik heb (gelukkig) geen denkbeeldige vrienden.
@kistaah: Ja, dat is zo. Autisten waren heel lang bijna altijd mannen (in de ogen van psychologen dan). Dat heeft ook zijn gunstige kantjes: blijkbaar val je als "aspergirl" minder uit de toon. Je wordt eerder als "leuk raar" of "prettig gestoord" beschouwd en niet als diegene die er niet bij hoort.