Hoe gaat het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Hoe gaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 01:45

Hoe gaat het? De vraag waar ik altijd tegenop zie. Wat antwoord je? Natuurlijk kan je eerlijk zijn en zeggen hoe het echt gaat, maar je wilt mensen niet vervelen.

Je wilt ze niet vervelen met het zoveelste slecht nieuws gesprek. Je wilt ze niet vervelen met de zoveelste diagnose of behandeling. Dus ik antwoord altijd met goed.

Tuurlijk gaat het goed met mij, ik leef immers nog. Ik lig nog niet in het ziekenhuis de nacht voor mijn hartoperatie, maar die dag komt steeds dichterbij.

Maar ik heb wel altijd pijn en ook ik ben bang. Bang voor welke diagnose of prognose er volgende week weer zal volgen. Bang voor mijn eigen lichaam.

Ik heb in de afgelopen 19 jaar heus wel geleerd hoe ik mij moet aanpassen aan nieuwe diagnoses, ik heb zelfs geleerd om mij aan te passen aan levensverwachtingen.

Het begint steeds zichtbaarder te worden voor de mensen om mij heen. De sjaal die nooit meer afgaat, een tasje op mijn rug met mijn noodmeficafie, een mitella om zodat mijn borstbeen beschermt is, een mondkapje zodat de lucht die ik inadem iets warmer is... De lijst wordt iedere keer weer langer.

Maar de vraag ' hoe gaat het.' Wordt met de week moeilijker te beantwoorden, dus antwoord ik niet meer. Welk antwoord ik je ook zou geven, het blijft een leugen. Want een leven met al mijn aandoeningen valt niet te beschrijven. En ja ik weet dat er altijd mensen zijn die het slechter hebben, ik weet dat ik nog niet helemaal in het dsl zit. Maar ik weet ook dat dat wel gaat komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 01:54

"Hoe gaat het nou met je?". Afschuwelijke hulpverlenersvraag.

Heel veel sterkte TS! :(:)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:04

Een hele andere situatie, maar toen mijn grote liefde overleden was kreeg ik deze goedbedoelde vraag ook tig keer per dag. Zowel van dierbaren die mij speciaal daarvoor belden, maar ook van bv de pompbediende of het kassameisje met wie ik daarvoor nog nooit één woord meer dan de gebruikelijke beleefdheidsvormen had uitgewisseld.

Ik denk dat niemand zin heeft om zijn problemen non-stop te moeten demonstreren. Ik denk dat niemand die het zwaar heeft, om welke reden dan ook, zin heeft bij dergelijke goed bedoelde vragen het lood in de maag te voelen zakken en/of de tranen te voelen branden. Ondanks dat het goed bedoeld is, en soms, laten we eerlijk zijn, sensatiebelust, is die non-stop confrontatie met het probleem heel erg moeilijk.

Mijn antwoord was na twee weken, bij iedereen bij wie ik niet in tranen wilde uitbarsten: "ik ben in orde, ik laat het je weten als er iets is. Bedankt voor je belangstelling". Dat werd toch gerespecteerd. Zodoende kon ik mijn echte oliebol gewoon beperken tot mensen die daar meer voor geschikt waren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:13

Toen mijn vader ziek was, kon ik aan de intonatie waarop het werd gevraagd wel inschatten of ik een eerlijk of aardig antwoord moest geven. Zelfde idee als Palmera dus.

Ts, het klinkt goed ellendig wat je hebt. Heel veel sterkte meissie!

Anoniem

Re: Hoe gaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:22

Konden we daar maar eerlijker op antwoorden.. vaker je 'ei' kwijt, even een hart onder de riem krijgen of geven.. wat zou oa mij dat goed doen denk ik.

Ik wil je in ieder geval bij deze zeggen dat je een topper bent! Zoveel al meegemaakt en nog zo'n tof onderschrift!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 07:34

Ik stel deze vraag al niet meer aan mijn vader vanwege zijn ernstige reuma en alle andere kwalen die hij heeft. Het gaat immers nooit meer goed met hem.

En ik denk dat deze vraag voor heel veel mensen zonder lichamelijke kwalen ook niet eerlijk te beantwoorden is. Het is gewoon een sociaal wenselijke vraag waar je een sociaal wenselijk antwoord op geeft. Meestal dan..

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:36

Meestal als ik weet dat het ergens niet goed gaat vraag ik gaat het een beetje?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:45

Ik zeg ook altijd 'goed', heb oprecht geen zin om anderen ermee lastig te vallen.

Heel veel succes met alles!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:51

Het gaat altijd goed met mij, tenminste dat antwoord ik. Meestal willen mensen het helemaal niet weten maar vragen ze het omdat dat normaal is. Als mensen het wel echt willen weten, dan kennen ze mij ook en dan weten ze ook dat ik dat echt een bagger vraag vind.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:03

Vorig jaar is een dierbare van een vriendin van me overleden. Ik probeer haar met regelmaat even te vragen hoe het met haar is. Niet omdat het een moetje is, maar omdat ik oprecht wil weten of ze het kan handelen. Of ze haar verhaal kwijt wil, of gewoon even niet. Maar ook, zodat ze weet, dat ik er voor haar kan zijn, als ze dat wil. En dat ik "het" niet vergeten ben na "al" 2 maanden of "al" 4 maanden bij wijze van. Toen mijn vader overleed, werd ik door de niet-ervaringsdeskundigen enigszins gemeden. Want hey, je zult maar eens iets verkeerds vragen. De mensen die er (helaas) ervaring mee hadden, behandelden mij niet als een lepra-patient, en kwamen gewoon even langs om te vragen hoe het gaat.

TS: veel sterkte. Ik weet niet wat er voor jou nog allemaal aan zit te komen, maar het kleine beetje dat je hier laat lezen, laat al wel doorschemeren dat het niet zo gaat als je graag zou willen. Dus heel veel sterkte en ik hoop oprecht dat het tij voor je kan EN gaat keren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:06

Rocamor schreef:
Vorig jaar is een dierbare van een vriendin van me overleden. Ik probeer haar met regelmaat even te vragen hoe het met haar is.

Ehm hier mist denk ik wat?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:12

Koper schreef:
"Hoe gaat het nou met je?". Afschuwelijke hulpverlenersvraag.

Heel veel sterkte TS! :(:)

Meer een algemene mensenvraag. De vraag die iedereen "die eigenlijk het echte antwoord niet wil horen" stelt.

Sterkte TS.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:17

Ik vraag eigenlijk nooit aan iemand waarvan ik weet dat het allemaal niet lekker gaat hoe het gaat.
Meestal hou ik het wat ruimer en soms de vraag lukt alles nog een beetje

TS ik snap dat je niet altijd wil zeggen dat het kl... gaat maar soms kan je ook zeggen zonder verder erop in te gaan dat het anders loopt dan gepland of vandaag een but dag.
Dan geef je aan het gaat niet goed maar geen zin om een heel verhaal te doen.

Sterkte met alles zo te lezen niet makkelijk allemaal

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:21

Ik heb ook zo'n hekel aan die vraag.

Als ik op zo'n moment écht geen zin heb om erover te praten(iemand die ik niet heel goed ken of die het alleen uit "beleefdheid" vraagt) wimpel ik het gewoon af. Ik zeg dan niet dat het goed met me gaat, want liegen wil ik op zo'n moment ook niet.

Sterkte TS :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:59

Je kunt ook heel goed zeggen:
' hoe gaat het?'
' met jou dan?'

Niemand die het bij mij ooit nog door heeft gehad en ik hoef niet meer te liegen :-)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:02

Supervixen schreef:
Rocamor schreef:
Vorig jaar is een dierbare van een vriendin van me overleden. Ik probeer haar met regelmaat even te vragen hoe het met haar is.

Ehm hier mist denk ik wat?

Mijn vriendin mist inderdaad "wat" ja. Verder maakt het in dit verhaal niet zoveel uit wie of wat het was.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:11

Ik vraag altijd hoe gaat het vandaag/nu/op dit moment met je.
Met alleen hoe gaat het heb ik altijd het idee dat het een brede vraag is zeg maar en met nu/op dit moment kan je vaak iets positiever antwoorden, tenminste dat idee heb ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:11

Rocamor ik zie nu dat ik de zin verkeerd las. Ik had dierbare van je vriendin even over het hoofd gezien. Dacht dat er stond dat er een vriendin van jou was overleden en dat je haar vroeg hoe het gaat. Ik dacht: huh aan een overleden persoon vragen hoe het met haar gaat?
Iets te snel gelezen, sorry.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:15

Als het niet goed met me gaat is mijn antwoord:

'Wil je het maatschappelijk gewenste antwoord of wil je dat ik eerlijk ben?'

Dan houden de meeste mensen wel op

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:17

wiebke schreef:
Als het niet goed met me gaat is mijn antwoord:

'Wil je het maatschappelijk gewenste antwoord of wil je dat ik eerlijk ben?'

Dan houden de meeste mensen wel op

Ook ooit gedaan toen werden ze boos, als ze het niet echt wilde weten hadden ze het niet gevraagd zeiden ze :o

Tegenwoordig geef ik eigenlijk altijd eerlijk antwoord maar ik voel me zo'n zeur -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:28

Aha, dan snap ik de verwarring.

Geen probleem hoor, verwarring opgelost

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:12

In een moeilijke periode heb ik die vraag ook vaak proberen te omzeilen. Er waren mensen die zich eigenlijk buiten de sh*t wilden houden maar toch vroegen hoe het was. Ik antwoorde dan gewoon: Dat moet je alleen maar vragen als je het echte antwoord ook wil horen.
En tegen mensen die me nauw aan het hart lagen zei ik gewoon dat het k*t ging. Niks mis mee toch?
Echte vrienden zijn ook degenen die vragen hoe het met je is en serieus benieuwd zijn naar het antwoord.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 00:57

dankjewel iedereen voor de lieve reacties en de vraag hoe het met je gaat is in heel veel situaties niet leuk, daarom stel ik hem zelf ook nooit. wat ik wel vraag is ' Goh, wat heb je vandaag gedaan?' of een andere niet algemene vraag. De vraag terugleggen bij de ander persoon doe ik ook geregeld als ik weet dat die persoon toch alleen maar over zichzelf wilt praten. prima hoor, maar doe dan niet alsof je geïnteresseerd bent.

Heb gelukkig wel een paar hele lieve mensen online leren kennen waar ik lekker tegenaan kan klagen. Voordeel van een goed doel hebben waarbij je dingen stuurt naar chronisch zieke kinderen, iedereen die met je samenwerkt heeft of zelf iets of een kind met een aandoening.

Helaas beseffen mensen vaak niet hoeveel werk het is om ziek te zijn. Hoeveel artsen je moet afbellen, hoe vaak per week je in het ziekenhuis bent... een simpele verstandskies die doorkomt betekent bij mij 2 weken antibiotica en niet een simpel bezoekje aan de kaakchirurg om het weg te laten snijden... nee, gehele narcose en dan nog een cardioloog erbij plus minimaal een nacht in het ziekenhuis.

iedereen die ook door een heftige tijd gaat wens ik heel veel sterkte en voor jullie staat mijn pb altijd open.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 01:05

Dé vervelendste vraag ooit.
Ik zeg meestal gewoon goed, diegene die je tenslotte echt kennen hoeven dat niet eens te vragen. Die kunnen dat wel zien.

Of de opmerking volgens mij gaat het echt al beter met je. Ondertussen is het goed te verbloemen denk ik dan. Ze moesten eens weten..

TS heel veel sterkte!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 01:07

Duijfje schreef:
Dé vervelendste vraag ooit.
Ik zeg meestal gewoon goed, diegene die je tenslotte echt kennen hoeven dat niet eens te vragen. Die kunnen dat wel zien.

Of de opmerking volgens mij gaat het echt al beter met je. Ondertussen is het goed te verbloemen denk ik dan. Ze moesten eens weten..

TS heel veel sterkte!

en de irritantste ( en schattigste ) opmerking is wel die mijn vader altijd maakt als ik echt doodziek ben. ' Wat zie je er vandaag goed uit.' nou... nee pap.

of de vraag ' hoe blijf je toch altijd zo vrolijk?'

nah, als ik bij iedere diagnose moet gaan janken blijf ik bezig. gewoon lachen en er het beste van maken, scheelt ook weer zoveel negativiteit.