Paardrijden na gebroken voet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Paardrijden na gebroken voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:12

Hallo,

2 weken geleden heb ik 4 middenvoetsbeentjes gebroken in mijn linkervoet, doordat ik een jong paard in de berm naast de weg reed waarbij het paard schrok, opzij sprong en weggegleden was op de macadam. Het paard viel met mij eronder...
Ik ben toen naar de spoed gegaan, heb een open gips gekregen met een week later controle. Helaas nog teveel zwelling voor een gewone gips, dus zit nu nog steeds in een open gips.
Komende maandag terug controle en dan hopelijk wel gewone gips.
Wat denken jullie, zou ik een 'voetje' krijgen onder dat gips, een zogenaamde loopgips?
De arts heeft al gezegd dat ik in totaal 6 weken in het gips moet, denken jullie dat ik meteen daarna terug zou kunnen rijden, of zou dat nog pijn doen?
Arts zei ook dat dit soort breuken mij tot 2 jaar last kunnen bezorgen, zou dit dan last zijn in de vorm van zwelling bij belasting of echt pijn?

Ik ga maandag uiteraard mijn vragen ook stellen, maar wou hier al even polsen...

MPH

Re: Paardrijden na gebroken voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:27

Ik had al m'n middenvoetsbeentjes gebroken en kan nu bijna 8 jaar later nog steeds niet geheel zonder pijn rijden. Het is echt enorm afhankelijk van hoe je het gebroken hebt en hoe het hersteld. Gewoon nog even geduld hebben! Beterschap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:29

Ik heb ook twee weken terug vier middenvoetsbeentjes links gebroken. Vanaf de grote teen tot aan de op een na laatste. Ik heb 1 week open gehad en nu dicht voor 3 weken. Daarna hopelijk loopgips!

Mij hebben ze gezegd dat ik lopen echt rustig moet gaan opbouwen. Zelf rij ik niet meer, maar lijkt mij dat dat zo mogelijk nog meer druk op de voet brengt als lopen. Ik zou eerst focussen op lopen en als dat goes gaat pas weer rijden.

Je hebt maar 1 linkervoet, en nog een heel leven voor je. Die paar weken rust zou ik zeker pakken, niks forceren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:35

Tja, een tiental jaar geleden heb ik ook zo'n paar middenvoetbeentjes gebroken. Het is alweer een tijdje terug, maar ik herinner me toch dat het best wel een heel gedoe was, hoor. -O- Loopgips, krukken, revalidatie,... En ik weet ook dat ik nog lange tijd regelmatig pijn had bij belasting van de voet. Intussen gelukkig helemaal niet meer, dus er is zeker hoop. :)
Maar reken maar dat het rijden een tijdje niet tot moeilijk zal gaan.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:39

Ik heb er eentje gebroken, nl de buitenste (kleinste sufste botje in je lijf imho) en ik voel dat nog bijna dagelijks. Is ondertussen volgens mij een jaar of 6-7 geleden. Kleermakerszit met die voet onder is pijnlijk. Rijden gaat prima, maar soms doet die voet pijn en dan ga je onbewust compenseren waardoor je kramp krijgt in je enkel. Met lekker lange beugelriemen rijden helpt wel. 9 van de 10x merk 'k er niets meer van, de ene keer moet 'k elke 5 min ff uit de beugel met m'n voet draaien.

Je kunt best snel alles weer maar je voelt het wel =) Beterschap!

(haha voel me nu best sneu me m'n ene botje :') Ook het enige bot dat 'k tot nu toe - bijna 30 - heb gebroken :') Door over mijn eigen voeten te struikelen _/-\o_ )

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:46

Ik heb door een val met paard ook drie middenvoetsbeentje gebroken. Mijn voet kon er niet tegen dat er 650 kilo paard ineens op viel omdat we omklapten.
ik mocht drie maanden niet lopen...
Bij mij is er blijvend letsel omdat er drie zenuwen afgeklemd worden.
Daar heb ik nu zooltjes voor. Waardoor ik veel minder pijn heb, maar er zijn nog steeds dagen dat ik er echt pijn aan heb. De ene dag meer dan de andere dag.
Ook zijn er diverse dingen die ik niet meer kan. Maar goed, het ongeval had veel erger kunnen aflopen.
En dat is nu ruim vier jaar geleden.

Ik rijd wel maar ook met rijden heb ik zooltjes nodig. Dus ik rijd met schoenen in plaats van laarzen.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 11-02-17 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:47

Waar zitten de breuken? Kop of basis maakt ook nog wel verschil met klachten. Ik ben uiteindelijk 4x geopereerd aan m'n voet, dus ook wel een heel erg uiterste hoor.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 11:03

Tja, ik heb de foto's en ct van mijn voet maar ik ken daar niets van dus geen idee waar het precies gebroken is. De dokter heeft dat wel zo wat getoond op mijn voet, 2 beentje in het verlengde van mijn tenen, ik denk 2e en 4e teen. En dan 2 beentjes schuin zijwaarts op mijn voet...

Mijn paardrijden is wel meer dan gewoon een hobby die ik eens per week doe ofzo. De paarden staan aan huis, ik rij eventing, komend jaar wil ik terug internationaal rijden en ik heb een jonge die voor het BK moet klaargemaakt worden... Met wat pijn rijden vind ik niet erg, maar ik moet er natuurlijk wel kunnen op steunen op de sprong :')

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:21

Ik heb ze ook gebroken gehad, ook door een val van paard. Ik heb er af en toe nog last van, maar niet dusdanig pijnlijk dat ik niet kan rijden. Ik heb met het loopgips gewoon alles gedaan, stallen mesten, longeren e.d. Nergens last van gehad. Maar toen ging het gips eraf, wat een pijn zeg.. Kon echt maar 20 meter lopen. Dat heeft 3 weken geduurd

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:25

Ik kreeg na mijn gips een brace .Ik heb toen rechts leren opstappen en zonder beugel gereden.Het was niet handig maar ging wel.Daarna eb ik wel langer last van mijn blessure gehad als nodig door mijn eigenwijzigeid.Ik denk dat je het best naar de wijze raad van de dokter en fysio luistert bij je revalidatie.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:28

Hoe verder naar de basis, dus meer richting je enkel, hoe minder druk je erop hebt als je op de bal van je voet steunt. Er zit natuurlijk weinig zacht weefsel in je voet rond de middenvoetsbeentjes, dus weinig bescherming. Zoals de rest idd ook al aangeeft, rustig aan op geleide van pijn en je fysio/arts kijken wat wil. Maar in de toekomst weer op je paarden zal zeker geen probleem zijn. Als je een half jaar uittrekt ben je al een heel eind lijkt me.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 00:20

Euh... voorlopig is mijn planning over 4 weken gips eraf en op de rug van paard :=

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:44

Mijn bijrijdster heeft in augustus haar voet gebroken en heeft bijna 3 maanden totaal niet mogen lopen of haar voet belasten.. na de 3 maanden mocht het gips eraf en mocht ze weer opbouwen.. midden december zat ze weer op het paard.. ongeveer een maand nadat het gips eraf was.. ze mag nu nog steeds niet mee gymen omdat rennen bijvoorbeeld nog steeds niet mag ivm de beweging van de voet/druk op de breuk

Het ligt denk ik maar net aan de breuk en waar deze precies zit

Edit: met wat pijn rijden moet lukken zeg je en dat snap ik wel.. maar vergeet niet dat als een breuk niet goed heelt je daar je hele leven last van kunt hebben.. dat is denk ik ook een reden dat mn bijrijdster zolang uit de running geweest is

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:17

Ik heb 2 middenvoetsbeentjes gebroken en bij een ander bot splinters eraf na een val tijdens de cross in Oudkarspel in 2015.
Ik heb er regelmatig nog last van, vooral met op en afstappen. Met crossen gaat het redelijk tot goed, helemaal sinds ik de bow Balance stijgbeugels heb.
Ik liep wel na 4 weken weer met stevige schoenen en zat na een goede 6 weken weer op het paard. Dit deed wel zeer, maar ik heb het rustig opgebouwd op geleide van belasting en pijn. Mijn sportarts adviseerde mij dat ook. Op geleide van belasting, als dat geleidelijk en rustig gebeurd, herstelde mijn voet zich het beste zeiden ze. Dat is ook gebeurd. Ik kon er wel nog altijd last van houden en dat is idd ook zo. Maar het belemmert mij niet in het rijden. :)
Mijn breuken en die botsplinters zijn ook niet zo erg geweest als de rest wat ik hier boven lees.

Sterkte met je herstel!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:27

Toen ik 13 was ben ik ook onderuit gegaan met mijn pony en had ook 4 middenvoetsbeentjes gebroken. Bij mij moesten er bij 2 botjes pinnen in gezet worden omdat het echt flink van elkaar afstond. De pinnen zaten in het bot van mijn grote teen en het botje daar naast. Ik heb eerst een week in het ziekenhuis gelegen voordat ik geopereerd kon worden omdat er teveel zwelling was. Ik zat met gips alweer op mijn pony. :o Ik had aan de kant waar ik gips had de beugel eraf gehaald en reed zo rond. Niet echt verstandig. :+ Ik heb in totaal 3 maanden in het gips gezeten en heb er nog jaren last van gehad maar kon wel gewoon rijden. Toen ik 1 maand uit het gips was viel ik weer samen met mijn pony tijdens het springen en lag weer met mijn been eronder. Gelukkig had ik toen alleen een gekneusd been. Maar ik kon dus wel gewoon rijden toen ik uit het gips was (en ook met gips dus maar dat raad ik af ;)). Lopen deed wel pijn maar rijden niet, zover ik me kan herinneren (is 35 jaar geleden :o ).

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:30

Antonius schreef:
Euh... voorlopig is mijn planning over 4 weken gips eraf en op de rug van paard :=

Ach ja, het is jouw voet :D Proberen kan altijd, met een beetje geluk heb je er weinig last van en kun je gewoon snel weer opbouwen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:57

En we zijn terug van controle.
Valt wel goed mee, de breuken zijn nog steeds mooi recht, dus zit nu in vaste gips voor nog 4 weken. Helaas geen voetje gekregen omdat ik er absoluut niet op mag steunen.
Maar het goede nieuws is dat de arts verwacht dat ik na de gips meteen 'alles' ga kunnen doen, dus stappen, auto rijden en paardrijden *\o/*
Natuurlijk zal ik wel wat pijn hebben, maar op zich is er niets verboden, mijn lichaam zal wel aangeven als het teveel wordt zegt hij.
En ik zal ook geen kinesitherapie moeten volgen, dus ik heb goeie hoop dat ik wel vrij snel zal herstellen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:05

Goed nieuws dus!

kinesitherapie is fysiotherapie neem ik aan? :o
Je kan toch eens informeren bij een fysiotherapeut of het echt niet nodig is.
Ik heb ooit m'n duim gebroken en toen kreeg ik wel een verwijzing naar de fysio. Die fysio gaf aan dat het echt een uitzondering was dat de dokter/gipskamer mij doorverwees, terwijl het heel vaak wel baat kan hebben.
Dus misschien een tip om gewoon eens te informeren (nu je niks te doen hebt, met je been omhoog :+ )!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:20

Wat betreft therapie zou ik info inwinnen bij een therapeut, desnoods met de foto's erbij. Mijn ervaring is dat artsen nogal eens van mening kunnen verschillen en een goed advies over hoe te bewegen en belasten is nooit weg. Ik had 2 jaar terug mijn elleboog uit de kom en de eerste arts zei dat als ik uit het gips kwam ik 2 weken onbelast moest bewegen en daarna wel weer kon rollen (zit in een rolstoel, niet handig met een kapotte elleboog) de tweede zei dat ik 3 weken rustig aan moest doen en de laatste zei dat ik advies van een fysio moest inwinnen.
Nu ben ik standaard onder behandeling dus had ik al tijdens de gipsperiode adviezen gehad en stond ze erop me ook daarna te begeleiden en ik denk wel dat dat goed was. Je bent namelijk gauw geneigd te veel te gaan doen en dat maakt je herstel doorgaans niet vlotter.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:20

Alvast een spoedig herstel!

Ik heb vorig jaar in augustus het buitenste middenvoetsbeentje van mijn rechtervoet gebroken. Ik heb ongeveer nog een 12 uur op die gebroken voet rond gelopen. Uiteindelijk bleek dat een complexe breuk (verschoven + losse fragmentjes) waardoor een operatie noodzakelijk was. Uiteindelijk heb ik 3 maanden in het gips gelegen. Bovendien had ik wat complicaties in die zin dat mijn zenuwen ontstoken waren.
Eens uit het gips kon ik nog amper lopen dus kreeg ik van de arts het advies mee "eerst maar eens deftig terug te leren gaan vooraleer ik aan paardrijden dacht". :roll:
Nu ben ik best koppig en vond na 5 dagen dat paardrijden allicht wel kon helpen om stugge enkel wat soepeler te maken. Toegegeven: ja, aanvankelijk deed rijden wel pijn.
Inmiddels ondervind ik bij het paardrijden weinig hinder. Nochtans kan ik nog steeds niet in een elegante schoen, heb ik regelmatig flinke pijnscheuten, is mijn huid bovenaan nog hypergevoelig, heb ik een giga (pijnlijke) bult aan de zijkant/buitenkant van mijn voet, krijg ik geen beweging in de 2 kleinste teentjes en heb ik geen gevoel in de kleinste.

Dus: ondanks nog wat ongemakken vind ik het paardrijden nog wel best goed gaan hoor.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:55

Antonius schreef:
En we zijn terug van controle.
Valt wel goed mee, de breuken zijn nog steeds mooi recht, dus zit nu in vaste gips voor nog 4 weken. Helaas geen voetje gekregen omdat ik er absoluut niet op mag steunen.
Maar het goede nieuws is dat de arts verwacht dat ik na de gips meteen 'alles' ga kunnen doen, dus stappen, auto rijden en paardrijden *\o/*
Natuurlijk zal ik wel wat pijn hebben, maar op zich is er niets verboden, mijn lichaam zal wel aangeven als het teveel wordt zegt hij.
En ik zal ook geen kinesitherapie moeten volgen, dus ik heb goeie hoop dat ik wel vrij snel zal herstellen.

Ik wil je niet teleurstellen maar mij werd ook verteld dat ik niet naar de fysio hoefde en dat alles weer goed zou komen. Helaas was dat niet waar.
Op eigen initiatief ben ik naar de fysio gegaan en die snapte niet dat er gezegd was dat ik geen fysio nodig had er werden namelijk door de stand van mijn voet drie zenuwen afgeklemd waardoor ik voortdurend pijn had.
Inmiddels is de stand van mijn voet d.m.v. zooltjes en fysio verbeterd maar goed worden zal het nooit meer. Op blote voeten zonder pijn lopen is er bijvoorbeeld niet meer bij, net als zwemmen, hardlopen, dansen etc. Omdat ik blijvend letsel heb en daar kan ik het mee doen.

Dus mijn tip ga naar fysio als je uit het gips komt en kijk wat mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:39

Mijn fysio waarschuwde al dat ik straks ook voor mn voet moet komen als ik uit het gips mag. Ik ben wel blij dat ik niet meer dat loodzware gips heb. Ben benieuwd wat ze mij over 2 weken gaan zeggen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:49

Jij bent ook net overgegaan van open naar gewone gips? Ik heb wel wat pijn in mijn enkel hoewel de breuken lager zitten... hoop maar dat die gips niet teveel spant...? Ofwel is het gewoon enorm wennen, die open gips zat wel heel los, ik deed die zelfs af om mij te wassen.

Mickey schreef:
Ik wil je niet teleurstellen maar mij werd ook verteld dat ik niet naar de fysio hoefde en dat alles weer goed zou komen. Helaas was dat niet waar.
Op eigen initiatief ben ik naar de fysio gegaan en die snapte niet dat er gezegd was dat ik geen fysio nodig had er werden namelijk door de stand van mijn voet drie zenuwen afgeklemd waardoor ik voortdurend pijn had.
Inmiddels is de stand van mijn voet d.m.v. zooltjes en fysio verbeterd maar goed worden zal het nooit meer. Op blote voeten zonder pijn lopen is er bijvoorbeeld niet meer bij, net als zwemmen, hardlopen, dansen etc. Omdat ik blijvend letsel heb en daar kan ik het mee doen.

Dus mijn tip ga naar fysio als je uit het gips komt en kijk wat mogelijk is.

Mijn plezier niet vergallen jij :P

In België is het wel zo dat als je arts geen fysio voorschrijft, je heel veel betaalt en dit niet deels terugbetaald krijgt via de mutualiteit. Mijn moeder volgt nu fysio met voorschrift, ze betaalt denk ik €24 en krijgt hiervan €16 achteraf terug. Zonder voorschrift krijg je niets terug.
Voelde jij die pijn van afgeknelde zenuwen al terwijl je gips aan was? Of toen totaal geen pijn?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:54

Zelfde ongeluk als jou gehad. Alleen was heel mijn voet kapot,zo.n breuk zagen ze zelde. Er zit nu nog steeds 1 plaat in en 6 schroeven,1 is verwijderd zaten dus eerst 7 schroeven in. Ik heb 2jaar gerevalideerd, artsen wisten niet zeker of helemaal goed kwam. Heb fysio gehad en ook hij wist niet of ik weer gelemaal normaal kon lopen. En ik kan weer alles.rijden lukt wel denk ik nadat gips er af is lopen is vaak een punt.zeker het verlopen. Succes ik heb wel standaard steunzolen voor mijn voet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:05

Antonius schreef:
Jij bent ook net overgegaan van open naar gewone gips? Ik heb wel wat pijn in mijn enkel hoewel de breuken lager zitten... hoop maar dat die gips niet teveel spant...? Ofwel is het gewoon enorm wennen, die open gips zat wel heel los, ik deed die zelfs af om mij te wassen.

Ik heb nu een weekje het gesloten gips eromheen. De eerste dagen zat het echt strak, drukte ook op de enkel, maar daar heb ik nu geen last meer van :n pijn doet mijn breukengedoe nog wel, je spant je voet veel vaker aan dan je denkt :=

Bizar dat je het open gips er gewoon af kon halen! Dat lukte mij niet, ze hadden het omwikkeld met een mooi rood windsel. :j
Mijn open gips met het windsel, je ziet de bovenkant vlak zijn. Daar zat geen gips onder.

Afbeelding

En sinds een week mijn gesloten gips. Roze :D

Afbeelding