Voedsel vergiftiging of buikgriep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Voedsel vergiftiging of buikgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 17:30

Hallo,

Sinds gisteren avond voelde ik mij niet zo lekker, heel misselijk. Maar aangezien ik een gevoelige maag heb, ben ik wel eens vaker misselijk dus ik besteedde daar niet teveel aandacht aan.
Echter rond een uur of 2 ben ik beginnen overgeven. Ik heb van 2 uur tot 11 uur vanmorgen zeker 10 keer overgegeven ( op een gegeven moment alleen maar gal natuurlijk). Ik hield niks binnen, water ( zelfs 1 slokje)en motilium kwam direct retour eruit. Deze morgen na 11 uur was het precies wat rustiger en heb ik eindelijk wat water + platte cola kunnen drinken. Ook direct motilium in gepakt. Helaas rond 3 uur kwam toch terug alles eruit. Na het overgeven voel ik mij altijd even opgelucht. Nu heb ik net een droge kraker gegeten en een paar slokjes water. Wel nog steeds heel erg misselijk maar voor nu blijft het er nog in.
Ook heb ik wat zachtere ontlasting, geen echte diarree maar de stank is wel niet te harden,zo zuur :')

Ik heb mijn temperatuur gemeten deze nacht was deze 35 en vanmorgen om 11 uur 34,4 ( ik meet altijd via de oksel, normale temperatuur ligt rond de 36,5). Meestal als ik ziek ben heb
ik altijd een ondertemperatuur. Hartslag ligt gemiddeld rond de 100-110 op het moment.

Aangezien de griep heerst dacht ik wel dat ik gewoon een griepje had, echter ik voel mij niet super beroerd gelijk bij normaal een griep. Ik ben helder en ondanks dat ik bijna niet geslapen heb vannacht ben ik niet extreem moe. Ik heb wel pijn aan mijn spieren en wat hoofdpijn maar dat heb ik elke dag (ik heb hms).
Mijn spieren waren al ontstoken ( ik pak sinds woensdag Naproxem hiervoor, ik ben bekend met dit medicijn, geeft nooit klachten) en door het hevige kokhalzen doen mijn spieren wel meer zeer.

Gisterenavond heb ik wel zalm gehad ( mijn vriend niet) en mijn vriend denkt dus dat ik een voedselvergiftiging heb aangezien ik mij niet super beroerd voel.

Mijn vraag is dus wat is het verschil tussen deze 2 en vanaf wanneer moet je naar de dokter gaan?
En vooral hoelang kun je last hebben van beide?
bedankt voor het lezen
gr hanne

zonnebloem18

Re: Voedsel vergiftiging of buikgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:35

Klinkt als de griep die wij hier thuis ook gehad hebben. Ik heb de eerste 12 uur veel gespuugd, daarna alleen als ik te veel binnen kreeg en de 3 dagen nauwelijks gegeten, daarna begon het langzaam beter te worden. Ik voelde me buiten het spugen om eigenlijk prima en heb vooral op de bank tv gekeken, mijn man voelde zich minder en heeft veel op bed gelegen en geslapen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:35

Volgens mij is er niet veel verschil in symptomen maar is voedselvergiftiging heftiger.

Heb eenmaal voedselvergiftiging gehad, heb toen ontlasting ingeleverd bij de huisarts. En dat was geen pretje, vréselijke krampen, maar toen niet overgegeven. Alleen maar veel op de wc gezeten, heel veel :+
En antibiotica gehad, weet niet of dat ook nodig is bij buikgriep?

Heel veel sterkte iig.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:07

Bij buikgriep heb je geen antibiotica nodig. AB werkt enkel bij bacteriën, buikgriep is een virus.

Ik zou het nog een dagje aankijken en dan naar de HA gaan. Ik heb ook voedselvergiftiging gehad, hierbij niet moeten overgeven maar wel de hele dag op de pot.
Kan goed zijn dat het buikgriep is...

Misschien even naar de HA voor een potje zodat je ontlasting kan opvangen zodat ze het kunnen onderzoeken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:15

Ik heb een keer salmonella gehad en dan is een buikgriepje echt heilig. Vreselijke maagpijn en een week lang elke 20min op de wc gezeten.
Dus denk dat je gewoon een virusje hebt. Had ik ook in december.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 18:26

Ik denk persoonlijk ook dat het gewoon buikgriep is maar mijn vriend is er heilig van overtuigd dat het voedselvergiftiging is :+
Ondertussen probeert de kraker er toch terug uit te komen -O- En heb echt zoooo een dorst he, zou wel een halve liter kunnen drinken maar vrees dat dan sowieso alles eruit komt.
Ik heb wel nog nooit gehad dat ik zolang bleef spugen, frustrerend.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:39

Het norovirus gaat rond, dat is typisch voor deze tijd dus ik zou mijn geld daarop zetten. Naar is het wel, probeer toch steeds kleine slokjes water te blijven drinken om niet te gaan uitdrogen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:54

Bij een voedselvergiftiging wil je lijf ongeveer 2 uur na het eten van het bedorven voedsel álles eruit hebben. Dus voorkant en achterkant, je lijf moet leeg en dat op een zeer heftige manier.

Norovirus, rotavirus of een ander buikvirus zou goed kunnen, maar doorgaans ben je daar zieker van. Al kan dat nog komen

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:58

Het klinkt een beetje als de buikgriep die ik vorige week heb gehad. Ongeveer 12u lang overgegeven, drie dagen niet goed kunnen eten en daarna weer beter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:01

Goed opletten dat je niet uitdroogt, lijkt alsof je daar al flink mee bezig bent. Pak eens een stuk vel vast, houd het even vast en laat los, veert het terug dan gaat het nog goed, blijft er even een plooi staan dan toch alsnog de huisarts bellen. Vooral omdat je nu klaagt over erge dorst.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 19:12

Kraker + water is er net weer uitgekomen. Ondertussen doet mijn maag echt flink zeer. Mijn vel veert nog steeds mooi terug dus denk niet dat ik al uitgedroogd ben. Maar heb idd wel gruwelijke dorst.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:14

Evt wat op een nat washandje sabbelen of alleen je mond spoelen met water.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:36

Ervaring 1) deze week eerst ikke daarna manlief ziek - we begonnen allebei met ondertemperatuur.

Ervaring 2) na een nacht heftig overgeven 'wenst' mijn maag alleen zure drank.
Water vinden 'ikzelf', mijn mond en slokdarm heerlijk ivm de dorst, maar de maag gooit het echt acuut terug.
Kleine slokjes sinasappelsap, verdunde yoghurt enzo gaan wel.

Sterkte!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:37

Lauwe drinkboullion wil nog wel eens helpen en blijft makkelijker binnen dan koud water. Probeer naar je lichaam te blijven luisteren.

35 onder de oksel is niet perse ondertemperatuur... oksel is verschrikkelijk onbetrouwbaar en on secuur namelijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:41

Klinkt als een virus, zoals eerder gezegd, voedselvergiftiging is veel heftiger.
Onder de oksel temperatuur meten is zinloos, als je het echt wil weten gewoon rectaal meten.
Lekker onder de wol, met regelmaat een slokje water, desnoods met ORS erdoorheen gemengd. Geen cola, dat heeft geen zin bij een virus.
Ernstig uitdrogen doe je niet in 1 dag, je lijf kan wel wat hebben hoor. Uitzieken! Beterschap!

Ik heb in januari 8 dagen buikgriep gehad....

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:57

2 weken geleden had ik precies wat jij beschrijft! in de avond ineens niet lekker en echt van 10 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends alleen maar overgeven, niet kunnen slapen en om 6 uur was het ineens weg, ik heb daarna alleen maar op de wc gezeten de hele dag haha.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:05

Probeer eens een vruchtensapje, dat lukt vaak beter dan water :)
Sterkte!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:07

Chocopasta schreef:
Sterkte!

Vruchtensap is wel erg zuur voor een maag die van streek is...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:11

Voedselvergiftiging is echt heel erg heftig, ik wist van voren niet meer dat ik van achteren nog leefde. Volgens het ziekenhuis was dat kenmerkend.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:13

Vala schreef:
Chocopasta schreef:
Sterkte!

Vruchtensap is wel erg zuur voor een maag die van streek is...

Geen verse, maar zo'n slecht pak uit de supermarkt.
Toen ik leverontsteking had spuugde ik dagenlang alles uit, behalve dat. Was op aanraden van de huisarts.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:20

Ik wil altijd ranja met cassis smaak in huis hebben bij buikgriep. Dat kan ik dan vaak redelijk verdragen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 20:30

Bedankt voor alle reacties. Net voorzichtig wat lauwe boullion naar binnen gelepeld. Ben benieuwd of dit wel erin blijft. Ranja of vruchtensap heb ik niet maar misschien dat vriendlief even wat wilt gaan halen bij de nachtwinkel. Is dan sinaasappelsap of appelsap beter?
Hetgeen ik echt het meest erg vind is dat ik flink pijn heb ( zoals elke dag) aan mijn spieren maar ik kan niks inpakken tegen de pijn. Weet echt niet meer hoe ik moet liggen/zitten van de pijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:34

Vraag of je vriend ook zetpillen meeneemt als hij naar de winkel gaat.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 20:37

lizy29 schreef:
Vraag of je vriend ook zetpillen meeneemt als hij naar de winkel gaat.

Die heb ik hier. Perdolan, al 2 gehad.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:51

Als je temperatuur is verandert, denk ik dat het een virus/infectie is.
Maar als je het zeker wil weten, moet je naar je huisarts gaan.

Trouwens, bij voedselvergiftiging, is het zowiezo raadzaam om naar de huisarts te gaan.

In beide gevallen, drink een glas cola, dat vreet een hele hoop ellende gewoon weg.
Zonodig herhalen als het de volgende dag niet is verbeterd.