Zwanger via donor.. wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

Zwanger via donor.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:23

Hoi allen,

Na lang wikken en wegen heb ik de knoop voor mezelf doorgehakt en besloten dat ik hoe dan ook voor een kindje ga.
ik ben 34 en heb geen relatie dus ben nu aan het bekijken wat de opties zijn.

Zijn er hier mensen die zwanger van een donor zijn? Ben vooral heel erg benieuwd voor welke vorm jullie gekozen hebben.(kliniek-goede vriend etc)

Hoop wat ervaringen te kunnen delen :-)

Joltsje

Re: Zwanger via donor.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:55

Wat dapper van je!

Hier geen ervaring. Maar ben wel benieuwd hoe zo iets gaat.

Een goeie vriens kf one night stand zal de snelste oplossing zijn (of het de makkelijkste / beste is weet ik niet.)

Hoe gaat zo'n traject met een donor? Duurt dat lang?

Hoe zie je het allemaal voor je? Als je kind later wil weten wie de vader is etc? Dat lijkte vooral lastig.

Wat betreft alleen opvoeden etc. Laat je daar vooral niet gek maken door anderen. Ik denk dat een kind wat door 1 oider wordt opgevoed met veel liefde beter af is dan wanneer er 2 zijn die die liefde niet hebben.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:56

ik lees mee omdat ik wellicht voor dezelfde keuze kom te staan.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:59

Joltsje schreef:
Wat dapper van je!

Een goeie vriens kf one night stand zal de snelste oplossing zijn (of het de makkelijkste / beste is weet ik niet.)

Hoe zie je het allemaal voor je? Als je kind later wil weten wie de vader is etc? Dat lijkte vooral lastig.

Wat betreft alleen opvoeden etc. Laat je daar vooral niet gek maken door anderen. Ik denk dat een kind wat door 1 oider wordt opgevoed met veel liefde beter af is dan wanneer er 2 zijn die die liefde niet hebben.

Volgens mij mag een donor niet meer anoniem in Nederland, een vriendin van mij is zwanger van een donor en het kind heeft volgens mij het recht om op te kunnen vragen wie eventueel de biologische vader is. Weet niet of dat in alle gevallen zo is!

Edit: even opgezocht anonieme donoren zijn bij wet sinds 2014 verboden in Nederland.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:02

Wat een spannend en dapper besluit!

Ik heb een lesbisch koppel in mijn vriendenkring dat voor een goede vriend heeft gekozen die wel wilde doneren. En een ander koppel dat ik ken heeft al heel lang een kinderwens maar de man is verminderd vruchtbaar waardoor ook zij nu de sprong naar een donor wagen. Geen idee hoe ver zij daar nu mee zijn, maar ik denk dat de procedure in principe hetzelfde zal zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:03

Oooh ik heb ergens een uitgave van Opzij waarin ze hier uitgebreid op ingaan. O.a. dit artikel:

https://www.opzij.nl/nl/artikel/39033/m ... rwens.html

Maar ook informatie over de procedures en welke ziekenhuizen het fijnst zijn. Ik heb naaste familie die verwekt is door een donor. Superpositieve ervaring, wel allebei dezelfde donor maar geen behoefte aan kennismaking. Ze voelen zich ook niet incompleet of iets dergelijks.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 02:03

Mijn ex is jaren geleden gevraagd voor een lesbisch stel te doneren, maar dan via het ziekenhuis. Ze zijn een x aantal stappen doorgelopen om te kijken of hij geschikt was, in verband het de kwaliteit van het zaad enz. Maar toen wij wat kregen hebben wij erover gepraat, en we vonden het beide niet leuk dat een 'ander' zijn kind zou krijgen. Dus hij heeft het uiteindelijk niet door gezet.

Maar hij is toen destijds gevraagd als zijnde goede vriend!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 02:29

Ik ben zelf een donorkind. Ik ben verwekt met zaad van een anonieme donor. Tegenwoordig mag dat niet meer. Ik vind het een mooi idee dat iemand op deze manier een stel of iemand kan helpen met een kinderwens.

Op het moment dat je kiest voor een donorkind. Denk goed na hoe en wat je je kind gaat vertellen als er vragen komen. Mijn moeder is altijd heel eerlijk en open geweest en voor mij is dit normaal en zou ik niet anders willen. Er zijn echter kinderen die met KID verwekt zijn, die er heel veel moeite mee hebben. Er is een Facebook pagina voor donor kinderen, zelfs een geheime, en als ik lees wat voor een gedachten er voorbij komen...
Dus behalve de keus voor jezelf.... je maakt een keuze voor je kind.

Mijn bijdrage hier is niet om KID af te raden, zelf zou het zeker een optie voor mij zijn, mocht het ooit nodig zijn. Denk vooral aan alle partijen voor je de keuze maakt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 04:42

Buren van m'n zus hebben twee kinderen van dezelfde anonieme donor uit Denemarken. Mocht je toch een anonieme donor willen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 07:09

Wat een dapper besluit, ik snap je helemaal.
Ik ga je volgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:24

Ik heb er over nagedacht nu ik ook 34 ben en alweer 5 jaar alleen. Maar ik heb dus al wel een kind van 5 (van m'n ex, geen donor dus).

Ik heb alleen een kapot bekken overgehouden van de eerste. En ik ben bang voor fikse bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:27

Ik had ooit een vriendin die dit gedaan heeft. Via een donor.

Ik geloof dat ze wel contact heeft met die donor omdat ze wel wil dat haar kindje wel weet wie zijn vader is.
Heb haar al lang niet meer gesproken moet ik zeggen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:47

Joltsje schreef:
Wat dapper van je!

One night stand lijkt me niet het snelste := of je moet extreem vruchtbaar zijn.

Ik ken meerdere mensen met een kind van een donor. Een alleenstaande moeder en lesbische stellen. Ik had eigenlijk niet de indruk dat het heel lang duurde allemaal.

Het lijkt me wel erg zwaar om alleen een kind op te voeden. Je kunt als je geen kinderen hebt je niet voorstellen hoe het is om non-stop de zorg te hebben voor een afhankelijk kind. Ik zou dus wel zorgen voor een goede achtervang :)
Verder is moeder worden het mooiste wat mij is overkomen. Het is niet alleen maar zwaar, vooral ook heel erg leuk. Ik zou er dus zeker voor gaan als dit je wens is!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:51

Een vriendin van me is zwanger geraakt via een (nu nog anonieme) donor. Als het kind op een bepaalde leeftijd is, kunnen ze gegevens opvragen.
Voor zover ik weet, is er een wachtlijst voor. Tevens heeft zij een hele screening gehad, om te kijken of ze het wel aan zou kunnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:16

Ik heb er geen ervaring mee, maar op Famme staan nu iedere week columns van 'Roos', die ervoor gekozen heeft om een KID-traject in te gaan, maar ook de andere opties blijft open houden.
Misschien interessant om te lezen? http://www.famme.nl/roos-best-aantrekke ... e-student/

Ik krijg vooral de indruk dat het erg lang duurt allemaal. Het is er natuurlijk niet makkelijker op geworden, nu mannen niet meer anoniem mogen doneren. Daardoor zijn er veel minder beschikbaar. Uitwijken naar Denemarken schijnt vaker gedaan te worden, omdat het daar nog wel mag. Ook begrijp ik uit de columns dat als je minder kieskeurig bent (dus eventueel ook voor een getinte man zou willen gaan, bij wijze van), dat je dan sneller aan de beurt kan zijn.

Dapper van je om je droom te volgen! Heel veel succes +:)+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:41

Ervaringen uit een eerste hand van iemand die wist dat hij van een donor was, maar het pas op puberleeftijd te horen kreeg. Hij groeide wel op met een vader, maar kreeg later te horen dat het biologisch gezien niet zijn vader was. Helaas zat hij toen al gruwelijk in de knoop en had drugsproblematieken. Inmiddels gaat het goed, maar open zijn is volgens mij super belangrijk.

Het lijkt me vreselijk zwaar om er alleen voor te staan. Ik hoop dat je een geode back up hebt. Laatst ging een collega plotseling naar huis, ziek gemeld, maar niemand wist iets. Bleek dat ze een miskraam had gehad, in de dertig en singel. Natuurlijk verschrikkelijk als zoiets je overkomt, terwijl het je grootste droom is. Heel dapper, maar ook als het niet goed gaat, sta je er alleen voor. Dat lijkt me heel erg lastig, maar goed daar zul je ongetwijfeld over nagedacht hebben.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:48

Mijn moeder is BOM moeder van mij. Via de "ouderwetse' manier zeg maar ;) Zolang je eerijk bent en kunt uitleggen waarom je ervoor gekozen hebt lijkt het mij geen probleem. En er zijn zoveel alleenstaande ouders misschien niet makkelijk maar er leiden meer wegen naar Rome.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:55

Ik ga samen met mijn vriendin uiteindelijk kinderen krijgen via een donor.
Wij staan ingeschreven in het ziekenhuis in Arnhem en we zijn al aan de beurt. Maar hebben het om financiële redenen even uitgesteld. Het plan is nu om van de zomer te starten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:01

Ik heb wel eens verhalen gehoord over de Deense spermabank, daar kan je bestellen. Weet alleen niet hoe het zit qua contact op latere leeftijd.

De vrouw van mijn zusje (wonen in Zweden) is net bevallen van een donor, daar mogen de kinderen vanaf 18 jaar contact zoeken met donor.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:02

Buren van mijn ouders (lesbisch stel) hebben gekozen voor een anonieme donor uit Denemarken (jeweetwel, blond haar, blauwe ogen...). Alles is daar vrij snel gegaan, het koppel was dan ook begin de 40. Weet of dit je proces versnelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:02

Een andere optie, waarbij je er ook niet alleen voor staat, zou co-ouderschap zijn.

Veel homo stellen hebben wel een kinderwens, maar voor 2 mannen is het extreem moeilijk om daar aan te voldoen. Draagmoederschap is legaal zolang je een draagmoeder kent, een oproep plaatsen daarintegen is verboden.
Bij adoptie is de kans van slagen al erg beperkt bij 2 mannen, en dat het uiteindelijk toch niet doorgaat op het laatste moment en je dus wel al je geld kwijt bent is best groot. Aanzienlijk groter dan bij een hetero-stel zelfs!

Co-ouderschap is een andere keuze, dat je dus samen met de moeder het kind opvoedt, bijvoorbeeld de ene week bij vaders, de andere week bij de moeder. Uiteraard gaat dit allemaal in overleg. De meeste mannen zijn ook bereid om te verhuizen naar waar de moeder woont, zodat het kind in dezelfde omgeving opgroeit, naar 1 school kan, en als het boos wegloopt uit huis nr 1 het veilig naar huis nr 2 kan komen. Ook mocht er met spoed een oppas nodig zijn dan is die makkelijk te regelen bij de ander.

Mijn broer en zijn vriend zijn zo'n homo-stel met een grote kinderwens die helaas niet lijkt te kunnen worden voldaan.. Er is natuurlijk ook vrij weinig aandacht voor, vrij weinig over bekend. En het is voor 2 mannen ook heel moeilijk gemaakt, zoals verboden om een draagmoeder via advertenties te zoeken en erg moeilijke adoptie-procedure met slechts een kleine kans van (in 1 keer) slagen, en de vrouwen met kinderwens kunnen het ook in hun eentje besluiten te voldoen..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:15

Een goede vriendin van mij en haar vrouw hebben beiden een donorkind, de een via een kliniek in Leiden en de ander via Utrecht, geloof ik.
Kindjes zijn inmiddels wel 5,5jr dus er is in die tijd misschien eea veranderd, dat weet ik niet.
Vriendin vertelde laatst dat ze een 'waar kom ik vandaan/hoe worden kindertjes gemaakt'-boekje hebben speciaal voor kinderen van een donor. Ik kan de titel wel vragen als je wil.
Het was voor hun kinderen nooit een geheim, kort geleden hebben ze in wat meer detail verteld over hoe de donors eruitzien, hobby's, werk enz.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:30

mag ik vragen waarom je niet kiest voor het pleeg ouderschap?
er zijn zo ongelooflijk veel kindjes die weinig liefde krijgen :(

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:43

MiSz_SaNdY schreef:
mag ik vragen waarom je niet kiest voor het pleeg ouderschap?
er zijn zo ongelooflijk veel kindjes die weinig liefde krijgen :(

Ik ben dan wel weer benieuwd of je dit ook aan alle andere mensen zou vragen die een andere gezinssamenstelling vormen en een kinderwens hebben.

Verder lijkt je waarom- vraag me niet heel relevant? Als TO geïnteresseerd was in pleegouderschap was ze daar zelf wel over begonnen denk ik?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:53

Ik zou echt geen co-ouderschap wensen.

Ik vind persoonlijk dat dat geen gewenste situatie is voor een kind alleen om in op te groeien. Sowieso de eerste 2 jaar niet.

Co-ouderschap is eigenlijk met name geschikt in situaties waarbij er al sprake is van meerdere wat oudere kinderen.