Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 22:54

Ik heb een zoontje van 19 maanden. Hij is altijd een goede eter geweest, lustte alles.

Sinds een maand is dit veranderd. Niet zo zeer het eten zelf maar wel de structuur.

Hij wilt geen stukjes eten. Fruit wilt hij niet eten, tot voor kort banaan wel maar dat is nu ook al gedaan. Als ik het mix eet hij het wel.

Zelfde met warm eten, hij weigert alles. Hij eet van groenten raar maar waar enkel sojascheuten. Aardappelen eet hij niet en vlees soms kip maar ook niet altijd.

Hij kan het goed genoeg, in de creche eet hij het zonder problemen.

Hij zit vollop in zijn peuter puberteit. Ook in zijn gedrag. Alles is nee en de woedeaanvallen volgen zich op.

Ik geef daar niet aan toe. Als hij niet wilt eten, dan eet hij maar niet. Maar dit vind hij niet erg.

Ben zelf kinderverzorgster maar bij je eigen kind is het toch anders. Hij is ook extreem koppig, een nee is een nee. Dat wordt nooit een ja.

Iemand raad?

Mungbean

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:57

Gewoon rustig afwachten en glimlachen :D
Ik heb met volle verbazing naar driftbuien gekeken die tot 1,5 uur konden duren omdat ze bijvoorbeeld de poppenbuggy niet van de berg af mocht duwen :')

Ging vanzelf weer over uiteindelijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:59

idd,wil hij niet,jammer,eten weg.

geef hem het een uurtje later nog eens.
weer niet?jammer,weer eten weg.

zeker niet aan toegeven,want dan ben je vertrokken.

vooral omdat hij het in de cheche wel eet,wil het eigenlijk zeggen dat hij gewoon echt met je voeten speelt en volop uittest hoe ver hij kan gaan.

gaat idd gewoon over,zoals hierboven,glimlachen,rustig blijven en niet toegeven.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:00

Adem in adem uit... Helpt het om hem eten te laten snijden? Hier snijd ons zoontje champions met een ikea kinder mesje.

En verder laat ik hem soms gewoon. Dan eet je maar lekker niet. Hoe groter je t drama maakt. Hoe meer kans voor hem om zijn kont in de krib te gooien

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:04

Dat doe ik inderdaad. Vorige week heeft hij heel de week geen warm eten gegeten
Hij krijgt genoeg tijd om te eten maar meestal raakt hij het bord nog niet eens aan of het is om het weg te gooien.

Ik geef hem voor het slapen wel nog zijn fles. K vind dat ik dat precies niet kan maken omdat niet te geven.
Hij drinkt ook weer een fles melk 's nachts.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-01-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:04

De peuterpuberteit gaat ook weer over. Theorie is nuttig, de praktijk weerbarstiger.
Driftbuien doormaken is voor kinderen echt hard werken. Ze zijn hard bezig om leren om te gaan met hun (wils)kracht.
Streng waar het moet, mild waar het kan. Voor je kind én voor jezelf ;) :+

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:07

Onze oudste heeft destijds ruim een jaar overleefd op kipschnitzel. Groente, aardappels gingen er niet in. Fruit en brood wel, frientjes en pannenkoeken ook. Ok, dan maar veel fruit, brood met gezonde dingen (geen hagelslag of pindakaas) en zucht...kipschnitzel. Een koppige peuter die niet wil eten eet gewoon niet en wij hadden geen zin in dagelijkse tafeldrama's.
Is vanzelf overgegaan en na 19 jaar eet ze zelfs sushi... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:09

Gewoon uitzitten. Rond die leeftijd krijgen ze door dat ze zelf invloed uit kunnen oefenen op hun omgeving...en tsja.... dat moet getest worden. :') Blijf het wel proberen maar maak er niets groots van.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:10

Daar zit ik in dilemma mee. Als ik terug alles ga mixen, eet hij het wel waarschijnlijk.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:11

Blijven lachen en het gezellig houden. Ze gaan vanzelf weer eten, ook die stukjes.

Welkom in de wereld van je eigen peuter puber;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:11

Dan vindt ie waarschijnlijk wel iets anders!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:13

Bizzybijtje schreef:
Dan vindt ie waarschijnlijk wel iets anders!

Ongetwijfeld. Bij mijn tweede vind ik het een stuk makkelijker overigens om los te laten. Ze zingen al zelf Let it go :x

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:14

Werk zelf met deze leeftijdsgroep. Sommige dagen willen se wel, sommige dagen willen ze niks. Willen ze het niet eten of zitten ze ermee te spelen? Dan gooi je het gewoon weg. Drinken laten wij (ik en collega) wel doen. Dat moet. Er lopen er namelijk zat rond die niet goed kunnen poepen, doordat ze zo weinig drinken. Als hij echt alles weigert dan moet t maar even met een strijd, want je kan het niet altijd goedkeuren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:15

Ik zou er zelf geen strijd van maken. Het is een fase. Ik zou het gewoon weer gaan mixen en verder negeren. Hij wil op een gegeven moment vanzelf wel weer stukjes eten als hij dat bv een groter kindje ziet doen of iets dergelijks.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:16

Jennyxx schreef:
Ik zou er zelf geen strijd van maken. Het is een fase. Ik zou het gewoon weer gaan mixen en verder negeren. Hij wil op een gegeven moment vanzelf wel weer stukjes eten als hij dat bv een groter kindje ziet doen of iets dergelijks.

Als hij weet dat hij het zo voor elkaar krijgt niet te eten blijft hij het doen en is het geen fase meer. Hij maakt namelijk niet uit of hij wel of niet eet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:17

dromertje2 schreef:
Daar zit ik in dilemma mee. Als ik terug alles ga mixen, eet hij het wel waarschijnlijk.

Dat geeft toch niets?
Ik heb tijden lang enkel stampot achtige prut en soep of gepureerd fruit gegeven. Dat is wat anders dan toegeven aan enkel zoetigheid of patat of zo.
Ging ook vanzelf weer over.

Rond de 2 jaar is het ook normaal dat ze ineens weer een extra fles willen :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:18

heeft hij stukjes gegeten maar nu niet meer?

dan denk ik gelijk 'amandalen'.

stukjes eten doet zeer als je zere amandelen hebt.. En een kind kan alles niet goed onder woorden brengen dus gaat staken met eten en soms zelfs met koud of warm drinken

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:21

Hij heeft stukjes of geplet gegeten. De dag dat hij naar de creche gaat, eet hij met gemak stukjes dus denk niet dat het iets medisch is.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:23

Geef je hem savonds en snachts altijd al een fles? Of enkel als hij niet eet??

Mijn dochter is net twee en heeft dit ook een periode gehad. Ze wilde wel soms vlees en altijd wel pap eten. Maar geen warm.

Ik heb altijd gedaan met zoon eet je geen aardappels en groente geen vlees dan maar pap altijd. Bij dochter werkte dit niet. Ze wachtte rustig op de pap.

Maar ja na week kwam ze snachts had ze ook honger. We lopen bij kinderarts. En die zei geen warm eten dan ook geen vlees en geen pap. En ook niet later wat geven. Na idd na 3 dagen kwam ze en at ze weer wat. Alleen de groene groentes.., nu eet ze alles weer.

Nu krijgt ze vlees als ze groente en aardappels eet. En dit werkt. We aten alle tegelijk op het bord zeg maar.

Succes.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:25

savannah030x schreef:
Jennyxx schreef:

Als hij weet dat hij het zo voor elkaar krijgt niet te eten blijft hij het doen en is het geen fase meer. Hij maakt namelijk niet uit of hij wel of niet eet.

Dat zal hij op die leeftijd nog niet beseffen. Inderdaad niet eerst stukjes aanbieden en dan na weigering pas mixen. Gewoon de dag erna het meteen gemixed aanbieden. Geen strijd, geen winnaar en verliezer. Het is een fase, hij gaat vast niet tot zijn 18e gepureerd eten eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:26

Ik zou er geen punt van maken. Het gaat echt wel weer over.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:30

Hij krijgt standaard 's morgens 's avonds een fles melk.

's nachts wordt hij wakker en blijft wenen en brullen tot hij melk krijgt. Ik kan hem even laten brullen maar de papa moet om 5u uit zijn bed en ik woon in een appartement
, mijn bovenburen appreciëren dat geween niet om 1u 's nachts.

Hij eet eigenlijk niets van het warm eten, dus het belonen met vlees gaat niet lukken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:38

Als hij straks 18 is eet hij gewoon stukjes :j
Tot die tijd: lekker prakken en af en toe stukjes aanbieden. Komt vanzelf!
Geen druk of stress, lost niks op :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:37

Geen moeder.... Dus geen idee of dit werkt. Maar een beloningssysteem? Bijv een mooie kaart ophangen waarop hij elke dag een sticker mag plakken als hij ziin warme maaltijd heeft gegeten en na een bepaalde hoeveelheid stickers krijgt hij daar iets voor (snoep/kleid cadeautje oid)

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:50

Vooral geen strijd ervan maken. Gewoon weer pureren zodat hij wel eet. Het komt vanzelf weer. Elke keer gewoon een stukje van jouw bord laten proeven.. En geduld hebben.. het is een fase het is een fase heb ik dagen lang gedacht.. mijn dochter is nu 25 maand en eet weer stukjes.