Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Is het voor sommige nieuwe ouders moeilijk om zich hieraan aan te passen? Ja!
Er bestaat ongetwijfeld een grote kloof tussen datgene wat wij vanuit onze eigen culturele bagage meedragen en dus verwachten van het slaappatroon van een jong kind (voorlezen, instoppen, licht uit en ze acht uur lang niet meer zien) en hoe een gezond, normaal kind in werkelijkheid slaapt.
De eerste stappen om je te verzoenen met het feit dat je jonge kind niet doorslaapt, of dat het niet zonder jou wil slapen, is je te realiseren dat:
Niet doorslapen tot ze drie of vier jaar oud zijn, normaal en gezond gedrag is voor mensenkinderen.
Je kinderen niet moeilijk en manipulatief zijn. Ze zijn normaal en gezond en gedragen zich op de manier die passend is voor onze soort.
Als je deze eenvoudige waarheden eenmaal begrijpt, wordt het veel makkelijker om om te gaan met het nachtelijk ouderschap. Als je het idee opgeeft dat je ’s nachts acht uur ononderbroken slaap nodig hebt, en deze nachtelijke omgang met je kind als iets waardevols dat voorbij gaat, raak je er erg snel aan gewend.
Keet schreef:Heel normaal dat baby's met 3 maanden nog niet doorslapen hoor
Hier een goede slaper.
Wij hebben hem vanaf dag 1 gevolgd in zijn ritme. Eten wanneer hij wilde eten en slapen wanneer hij wilde slapen.
Met 13 maanden is hij helemaal door gaan slapen. Tot die tijd 1 of 2 keer drinken in de nacht. Blijkbaar had hij dat nodig.
Hij sliep al die tijd wel lekker in een cosleeper naast mij en mijn man.
Nu slaapt hij 1 of 2 keer 2 tot 4 uur over dag en dan een nacht van ongeveer 8 tot 8
madeliefw schreef:Hoewel ik zeker voor borstvoeding ben vind ik de site borstvoeding.com een vreselijke informatiebron, wat subjectief. Ik kan niet inschatten hoeveel je baby drinkt s nachts op verzoek. Maar misschien valt te overwegen om alleen voor de nacht of ' nachts een keer een flesje kunstvoeding te geven. Al is het maar een keertje om te proberen of hij daar beter op slaapt en jullie een keer je rust kunnen pakken.
benangelique schreef:madeliefw schreef:Hoewel ik zeker voor borstvoeding ben vind ik de site borstvoeding.com een vreselijke informatiebron, wat subjectief. Ik kan niet inschatten hoeveel je baby drinkt s nachts op verzoek. Maar misschien valt te overwegen om alleen voor de nacht of ' nachts een keer een flesje kunstvoeding te geven. Al is het maar een keertje om te proberen of hij daar beter op slaapt en jullie een keer je rust kunnen pakken.
dat dus niet... dat is de doodsteek voor je borstvoeding
Arzil schreef:Als je graag lang borstvoeding wilt geven, zou ik de borstvoedingsondermijnende adviezen die hier gegeven wordt niet opvoglen.
(kunstvoeding geven, inbakeren. liefst ook geen vervangend flesje gekolfde voeding geven zodat jij kunt doorslapen 's nachts)
Ik lees eigenlijk vrij normaal gedrag voor een baby van 3 maanden.
Als je graag zelf wat meer rust wilt, kan ik je adviseren om samen te gaan slapen. Bijvoorbeeld door middel van een cosleeper. De gulliver van Ikea is hier heel geschikt voor. Die schuif je zo aan je bed en als je kleintje 's nachts wakker wordt, kun je liggend aanleggen en na verloop van tijd gaat dit in een dusdanig slaapstand, dat je dit niet eens meer door hebt.