Ski tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Ski tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 20:54

Geen idee of het hier goed staat...

Ik ga binnenkort skiën, dit weekend al. Ik moet eerlijk zeggen dat dit denk ik zo'n 10 jaar terug is dat ik dat voor het laatst heb gedaan. Hebben jullie tips wat betreft kleding of functionele tips voor m'n kleding die ik aan moet of skitips, hoe je stop of een bochtje maakt :') :')
Morgen wil ik gaan kijken voor een skibroek of jas bij Wim Jaquet of een andere winkel (iemand anders nog tips)?

Ik hoor graag van jullie! :D

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:55

De beste tip die ik je kan geven is warme en waterdichte kleding en een pizza punt maken om te remmen!
Laatst bijgewerkt door Dizzy505 op 19-01-17 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Fish_n_Chips

Re: Ski tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:56

Volgens mij rem je door de punten van de skis naar elkaar te brengen.. ik zou niet weten hoe ik daarbij kom, want ik heb nog nooit geskied, dus misschien is het ook wel anders.

Good luck!

Goof

Decathlon heeft betaalbare en goede kleding.
VWB skitips; als je niet kan remmen en bochten kunt draaien -> neem een lesje. Voor je veiligheid enzo.

Dancyy

(ik ski altijd zonder die stokken dus sorry als ik iets raars zeg :+ )
stoppen is je ski's in een pizzapunt zetten en bochtje is door je knieën gaan en en 1 ski in een punt zetten.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:57

Les! Een goede techniek geeft je zo veel meer plezier (en minder spierpijn!)

Obelix95

Dizzy505 schreef:
De beste tip die ik je kan geven is warme kleding en een pizza punt maken om te remmen!

Inderdaad de pizzapunt!

Als je voor een enkele keer gaat misschien op Marktplaats kijken?
Ski kleding kan best prijzig zijn.

tennan

Stoppen: pizzapunt. Bochtje: gewicht op één been. Er staan wel tutorials op Youtube :)

Wat betreft kledingtips: onderhandschoenen zijn prettig, veel laagjes aan ook, een trui óver de bretels van je skibroek is onprettig, vooral als je naar de wc moet.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:59

Decathlon is fijn voor skikleding, je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar ook voor budget prijzen is er genoeg te vinden. Voor een "amateur" is dat wel voldoende :Y)

Functionele tips: een dunne broek of legging onder je skibroek is voldoende, met skiën krijg je het erg warm. Zorg dus ook voor ademende (boven)kleding. Skibril, skihelm... Een sjaal is ook fijn, één die niet kan wapperen. Skisokken zijn ook erg fijn!

Skitips: het is net als fietsen, je verleert het nooit, maar je moet het gevoel weer even krijgen. Pizzapunten om te stoppen, bochtjes draaien om vaart te verminderen, netjes om je skistokken heen draaien (dan gebruik je je bovenlichaam goed)... En verder een beetje trial-and-error!

Veel plezier!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:59

Inderdaad pizzapunt en zodra je te hard gaat een bocht maken naar de berg toe en je gewicht richting de berg houden. Dat stop je vanzelf :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:01

Ik vind het echt gek dat er bij vrijwel ieder rij-topic wat hier wordt geopend wordt gezegd dat men les moet gaan nemen, maar als het aankomt op skiën dan is men voldoende geïnformeerd met een paar berichtjes van bokkers.

Echt waar, neem les. Zelf gaan prutsen zorgt voor een verkeerde techniek en het gebruik van verkeerde spieren. Blessures en ongelukken liggen dan echt op de loer en dan wordt je reisje een stuk minder prettig!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:01

Maureen95 schreef:
Inderdaad pizzapunt en zodra je te hard gaat een bocht maken naar de berg toe en je gewicht richting de berg houden. Dat stop je vanzelf :D

Jij bent er zo een die eindeloos bochtjes tegen de berg op skiet? :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:04

Maureen95 schreef:

Oh ja leuk verhaaltje daarover, ik heb toen ik klein was wel geskied, vorig jaar voor het eerst weer met een duitse lerares. Moesten we na een half uurtje les (wat super goed ging ik kon alles nog haha) een hele steile berg af, in zo'n hal was dat. Was ze vergeten te zeggen dat de berg zo steil was dat je naar beneden moest met bochtjes. Dus niemand deed dat. Iedereen meer en meer vaart nemen, iedereen gillen. En na de berg kwam een bocht in de hal. Dus iedereen vol op die bocht af. Ik ben over iemand heen gevlogen, door het veiligheidsnet, en daarna tegen die wand aangeknald. Niemand had wonder boven wonder iets gebroken. Mijn hele been was blauw.

Enige wat we kregen was ''oh ja, sorry.. vergeten te zeggen'' en daarna konden we niet meer terug en moesten we nog 2 bergen verder.

Trauma's :')

Edit; ik weet ook al weer waar het was. Bottrop
Laatst bijgewerkt door Dancyy op 19-01-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:05

tennan schreef:
Maureen95 schreef:

Jij bent er zo een die eindeloos bochtjes tegen de berg op skiet? :D

_O- Nee niet meer hoor. Mijn pleegmoeder vindt skiën na 10 jaar nog steeds behoorlijk spannend _O- Dus als ze denkt dat ze te hard gaat skiet ze gewoon weer naar boven :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:08

Goof schreef:
VWB skitips; als je niet kan remmen en bochten kunt draaien -> neem een lesje. Voor je veiligheid enzo.

En niet onbelangrijk, voor de veiligheid van de andere mensen op de piste! Blijft toch wel ergernis nr 1, mensen die zichzelf overschatten en zonder basisskills de berg af gaan. Heb je er weer eentje die over je skis of snowboard heen skiet

Verder idd even naar de decatlon voor kleding en een helm. Goede handschoenen zijn ook wel belangrijk

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:12

capopjekop schreef:
Goof schreef:

En niet onbelangrijk, voor de veiligheid van de andere mensen op de piste! Blijft toch wel ergernis nr 1

Dit dacht ik ook. Idd ook veiliger voor je medemens. Maar ga lekker lessen dan kost het minder energie en leer je gelijk beter skiën. Voor jou en de rest veilig.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:15

Wij skiën met de familie al heel lang, en bijna alle ongelukken die we gehad hebben (helaas meer dan 1) gebeurden doordat iemand anders geen controle meer had en vervolgens op een van ons knalde.

Echt, neem les. Het is zó gevaarlijk om jezelf te overschatten of controle te verliezen omdat je geen idee hebt. Bovendien kun je met een verkeerde techniek ook nog wel eens héle zere voeten krijgen omdat je aan het wringen bent of spieren verkeerd draait.

Als kind vond ik die bochtjes maken overdreven. Ging loodrecht naar beneden, begon letterlijk te koprollen. Daarna altijd braaf bochtjes gemaakt :+
Als je te hard gaat, wat je ook doet, ga niet zitten! Dan ga je extra hard :+ Mijn zus ging op die manier bijna onder een vangnet door ook, niet aan te raden :D

Decathlon is betaalbaar en goede kleding :j

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 21:20

Wat leuk al die reacties!

Ik ga met mijn werk, veel van hen kunnen wel skiën, ik doe gewoon rustig aan. Het is 1 dag dat we gaan, maar ik wil niet helemaal onderdoen aan de rest :D Het is in Bottrop, zijn hier mensen bekend daar? :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:21

Oeh Bottrop! Fijne hal en lange hal! Alleen de lift duurt zo lang. Je staat elke keer 8 minuten op die band :P

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:22

Jep, Bottrop ben ik bekend. Het is jammer dat de rolband niet zo snel gaat, maar dat scheelt voor beginners wel veel gehannes met sleepliften die onder jassen blijven hangen en te vroeg uitstappen enzo.

Pizzapunt dus, en als je gevallen bent en weer wil opstaan, moet je je ski's even parallel aan de berg zetten :+ Anders sta je op en ga je meteen loeihard omlaag :D Onmisbare tip :))

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:22

SuzanH schreef:
Wat leuk al die reacties!

Ik ga met mijn werk, veel van hen kunnen wel skiën, ik doe gewoon rustig aan. Het is 1 dag dat we gaan, maar ik wil niet helemaal onderdoen aan de rest :D Het is in Bottrop, zijn hier mensen bekend daar? :)

Ja ik dus _O- en niet positief.
Het sleutelwoord in Bottrop is BOCHTJES. nooit maar dan ook nooit recht naar beneden op die helling. Echt niet doen. :+

Je kan daar lessen nemen en boven even oefenen. Die liften daar zijn wel doodeng trouwens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:25

Of als je een collega hebt die je vertrouwd en die goed kan skiën kun je ook achter hem of haar aan. Ik vond het in het begin altijd fijn om niet te veel na te hoeven denken en gewoon verstand op 0 in iemand anders spoor te skiën.

Vooral goed het bordje bekijken voor de lift. Daarop staat dat skiers naar voor moeten leunen als ze de lift oprollen (althans als het die lopende band nog is). Alle skiers voor me gingen juist achterover hangen en die lagen dus op hun achterste :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:25

capopjekop schreef:
Of als je een collega hebt die je vertrouwd en die goed kan skiën kun je ook achter hem of haar aan. Ik vond het in het begin altijd fijn om niet te veel na te hoeven denken en gewoon verstand op 0 in iemand anders spoor te skiën.

Vooral goed het bordje bekijken voor de lift. Daarop staat dat skiers naar voor moeten leunen als ze de lift oprollen (althans als het die lopende band nog is). Alle skiers voor me gingen juist achterover hangen en die lagen dus op hun achterste :')

Band is er nog.
Doodeng die band :')

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 21:26

Hahah jullie reacties zijn echt geweldig.
Ik vind zo'n lift ook niet echt fijn, op zo'n filmpje zie ik zo'n sta lift, lijkt me echt niet comfortabel zo lang staan op zo'n bewegende band :')

Ik ga morgen even langs wat winkels. En wat zou ik echt moeten hebben?
- Jas
- Broek
- Thermo shirt
- Thermo broek (heb ik al)
- Winterhandschoenen
- Warme sokken :)

Tip voor die band, voorover leunen als je erop loopt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:28

Ik vind hem fijner dan sleepliftjes. Maar goed, als snowboarder spring ik er zo op.

Je hebt eerst van die rollertjes waar je overheen moet waardoor je dan geleidelijker op de band kunt rollen. Voorover leunen is wel belangrijk ja. Maar er hangen bordjes boven de lift die dat duidelijk uitleggen.